a także mając na uwadze, co następuje:(1) Konwencja celna dotycząca międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem karnetów TIR (zwana dalej "konwencją TIR") z dnia 14 listopada 1975 r. została zatwierdzona w imieniu Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2112/78 1 i weszła w życie we Wspólnocie w dniu 20 czerwca 1983 r. 2 .
(2) Decyzją Rady 2009/477/WE 3 opublikowano skonsolidowany tekst konwencji TIR. Zgodnie z art. 1 akapit drugi tej decyzji Komisja ma opublikować przyszłe zmiany do konwencji TIR w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ze wskazaniem ich daty wejścia w życie.
(3) Komitet Administracyjny ustanowiony konwencją TIR (zwany dalej "Komitetem Administracyjnym") może przyjmować zmiany do konwencji TIR zgodnie z art. 59 i 60 konwencji TIR.
(4) Na swojej 73. sesji w dniu 15 października 2020 r., lub na jednej z kolejnych sesji, Komitet Administracyjny ma przyjąć niektóre zmiany do konwencji TIR.
(5) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Administracyjnego w sprawie zmian konwencji TIR, gdyż zmiany te będą wiążące dla Unii.
(6) W celu przyspieszenia modernizacji systemu TIR konieczne jest wprowadzenie obowiązkowego elektronicznego przesyłania danych przez właściwe organy do Rady Wykonawczej TIR ustanowione przez Komitet Administracyjny w odniesieniu do pozwoleń i cofnięcia pozwoleń posiadaczy karnetów TIR oraz stworzenie wiarygodnej internetowej międzynarodowej bazy danych obejmującej urzędy celne, które przyjmują operacje TIR, poprzez zmianę art. 38 konwencji TIR i załącznika 9 do konwencji TIR oraz dodanie nowej noty wyjaśniającej do art. 45 konwencji TIR.
(7) Aby zwiększyć atrakcyjność konwencji TIR zarówno dla podmiotów gospodarczych, jak i organów celnych, konieczne jest umożliwienie Umawiającym się Stronom przyznawania należycie upoważnionym osobom większych udogodnień w stosowaniu konwencji TIR poprzez dodanie nowej noty wyjaśniającej do art. 49 konwencji TIR.
(8) W celu doprecyzowania konwencji TIR konieczne jest określenie zastosowania wyznaczonej trasy w ramach unii celnej poprzez zmianę art. 20 konwencji TIR i zwiększenie zalecanej maksymalnej kwoty, której można dochodzić od stowarzyszeń poręczających w odniesieniu do karnetów TIR wydawanych w przypadku przewozu papierosów i alkoholu, poprzez zmianę noty wyjaśniającej do art. 8 konwencji TIR.
(9) Stanowisko Unii w ramach Komitetu Administracyjnego, powinno być zatem oparte na projekcie zmian do konwencji TIR.
(10) Stanowisko Unii powinno zostać wyrażone przez Komisję.
(11) W przypadku formalnego głosowania w Komitecie Administracyjnym stanowisko Unii powinno zostać wyrażone przez państwa członkowskie Unii działające wspólnie w interesie Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: