Decyzja wykonawcza 2020/1479 ustanawiająca wykazy priorytetów, które należy uwzględnić przy opracowywaniu kodeksów sieci i wytycznych dotyczących energii elektrycznej w latach 2020-2023 oraz gazu w 2020 r

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/1479
z dnia 14 października 2020 r.
ustanawiająca wykazy priorytetów, które należy uwzględnić przy opracowywaniu kodeksów sieci i wytycznych dotyczących energii elektrycznej w latach 2020-2023 oraz gazu w 2020 r.
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej 2 , w szczególności jego art. 59 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Opracowywanie i wdrażanie kodeksów sieci i wytycznych stanowią działania, które są niezbędne, aby zapewnić funkcjonowanie w pełni zintegrowanego wewnętrznego rynku energii. Przepisy dotyczące rynku wewnętrznego energii elektrycznej i gazu tworzą ramy instytucjonalne na potrzeby opracowywania kodeksów sieci. Te ramy instytucjonalne zostały niedawno usprawnione dzięki wprowadzeniu nowej struktury rynku energii elektrycznej wraz z przyjęciem w szczególności rozporządzenia (UE) 2019/943 jako części pakietu "Czysta energia dla wszystkich Europejczyków" 3 . W tym celu Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki ("ACER"), europejska sieć operatorów systemów przesyłowych ("ENTSO"), europejska organizacja operatorów systemów dystrybucyjnych ("organizacja OSD UE") oraz Komisja współpracują ściśle z wszystkimi zainteresowanymi stronami.

(2) Obszary, w odniesieniu do których można opracować kodeksy sieci, określono, odpowiednio, w art. 59 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/943 i w art. 8 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 715/2009. Oprócz możliwości opracowywania kodeksów sieci Komisja może sporządzać wytyczne z własnej inicjatywy. Obszary, w odniesieniu do których można opracować wytyczne, określono, odpowiednio, w art. 61 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/943 i w art. 23 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 715/2009. Zgodnie z art. 59 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/943 i art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 715/2009 Komisja ma w pierwszej kolejności ustanowić wykazy priorytetów określające obszary, które należy uwzględnić przy opracowywaniu kodeksów sieci. Wykazy priorytetów należy ustanawiać co trzy lata w przypadku sektora energii elektrycznej i co roku w przypadku sektora gazu.

(3) Komisja przyjęła już zharmonizowane przepisy w dziedzinie energii elektrycznej dotyczące alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi, przyłączenia jednostek wytwórczych, przyłączenia odbioru, systemów wysokiego napięcia prądu stałego, długoterminowej alokacji zdolności przesyłowych, pracy systemu przesyłowego, wymogów i procedur w zakresie stanu zagrożenia i stanu odbudowy, a także bilansowania.

(4) Ponadto przyjęto zharmonizowane przepisy w dziedzinie gazu dotyczące procedur zarządzania ograniczeniami przesyłowymi, alokacji zdolności przesyłowej, bilansowania, interoperacyjności i wymiany danych oraz zharmonizowanych struktur taryf przesyłowych.

(5) Podczas ukierunkowanych konsultacji z zainteresowanymi stronami 4  większość zainteresowanych stron poparła opracowanie zharmonizowanych przepisów w dziedzinie energii elektrycznej dotyczących cyberbezpieczeństwa i elastyczności po stronie popytu. W odniesieniu do gazu zainteresowane strony poparły ustalenie priorytetów w odniesieniu do już rozpoczętych prac i podkreśliły znaczenie odpowiedniego i dobrze skoordynowanego wdrożenia kodeksów sieci i wytycznych.

(6) Przyjmując do wiadomości odpowiedzi zainteresowanych stron i uwzględniając nowe wyzwania związane z cyber- bezpieczeństwem, a także potrzebę przejrzystego i niedyskryminacyjnego rynku elastyczności, w wykazie priorytetów w odniesieniu do energii elektrycznej na lata 2020-2023 uwzględniono zharmonizowane zasady dotyczące cyberbezpieczeństwa i elastyczności popytu w dziedzinie energii elektrycznej.

(7) Ponadto, przyjmując do wiadomości odpowiedzi zainteresowanych stron i uwzględniając trwający proces wdrażania obowiązujących przepisów dotyczących gazu, na potrzeby opracowania kodeksów sieci i wytycznych dotyczących gazu na 2020 r. nie wskazano żadnych nowych obszarów,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wykaz priorytetów, które należy uwzględnić przy opracowywaniu zharmonizowanych przepisów dotyczących energii elektrycznej w latach 2020-2023, jest następujący:

a)
zasady sektorowe dotyczące aspektów cyberbezpieczeństwa w transgranicznych przepływach energii elektrycznej, w tym zasady dotyczące wspólnych wymogów minimalnych, planowania, monitorowania, sprawozdawczości i zarządzania kryzysowego;
b)
zasady dotyczące elastyczności popytu, w tym zasady dotyczące agregacji, magazynowania energii i zasady ograniczania popytu.
Artykuł  2

Nie wskazano żadnych nowych obszarów na potrzeby opracowania kodeksów sieci i wytycznych w odniesieniu do gazu w 2020 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 października 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 36.
2 Dz.U. L 158 z 14.6.2019, s. 54.
3 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego "Czysta energia dla wszystkich Europejczyków", COM(2016) 860 final.
4 Odpowiedzi opublikowano na stronie internetowej: https://ec.europa.eu/energy/consultations/consultation-establish-priority-list-net- work-codes_en

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.338.10

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/1479 ustanawiająca wykazy priorytetów, które należy uwzględnić przy opracowywaniu kodeksów sieci i wytycznych dotyczących energii elektrycznej w latach 2020-2023 oraz gazu w 2020 r
Data aktu: 14/10/2020
Data ogłoszenia: 15/10/2020
Data wejścia w życie: 04/11/2020