KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2015/1588 z dnia 13 lipca 2015 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do niektórych kategorii horyzontalnej pomocy państwa 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 1,
po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) nr 360/2012 2 pomoc poniżej pewnego progu przyznawana przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym nie spełnia wszystkich kryteriów określonych w art. 107 ust. 1 Traktatu i dlatego jest zwolniona z wymogu zgłoszenia przewidzianego w art. 108 ust. 3 Traktatu, o ile spełnia określone warunki.
(2) Rozporządzenie (UE) nr 360/2012 wygaśnie z dniem 31 grudnia 2020 r.
(3) Konieczne jest zapewnienie przewidywalności i pewności prawa, a jednocześnie przygotowanie na ewentualną przyszłą aktualizację rozporządzenia (UE) nr 360/2012, dostosowaną do ewentualnej przyszłej aktualizacji rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 3 .
(4) Po pierwsze zatem należy przedłużyć okres stosowania rozporządzenia Komisji (UE) nr 360/2012. Po drugie, zgodnie z wytycznymi Komisji dotyczącymi lepszego stanowienia prawa, należy ocenić rozporządzenie (UE) nr 360/2012 i inne przepisy dotyczące usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym ustanowione w decyzji Komisji z dnia 20 grudnia 2011 r. 4 , w komunikacie Komisji w sprawie stosowania unijnych zasad pomocy państwa w odniesieniu do rekompensaty z tytułu usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym 5 oraz w komunikacie Komisji - Zasady ramowe Unii Europejskiej dotyczące pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych (2011) 6 w zakresie, w jakim mają one zastosowanie do usług zdrowotnych i społecznych. Komisja rozpoczęła ocenę tych przepisów już w czerwcu 2019 r. Przedłużenie obowiązywania rozporządzenia (WE) nr 360/2012 powinno umożliwić Komisji uwzględnienie wyników oceny
adekwatności, która obejmuje również rozporządzenie (UE) nr 1407/2013. W związku z tym okres przedłużenia rozporządzenia (UE) nr 360/2012 należy dostosować do okresu przedłużenia rozporządzenia (UE) nr 1407/2013. To przedłużenie powinno umożliwić Komisji uzyskanie pełniejszego obrazu współdziałania poszczególnych elementów obu rozporządzeń. Przedłużenie jest ograniczone w czasie, co powinno przyczynić się do zapewnienia pewności prawnej przedsiębiorstwom, którym powierzono świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym, i nie powinno prowadzić do zwiększenia obciążeń administracyjnych, ponieważ środki kompensacyjne nieprzekra- czające 500 000 EUR przyznawane przedsiębiorstwom świadczącym takie usługi w dowolnym okresie trzech lat budżetowych będą nadal uznawane za niestanowiące pomocy państwa.
(5) Okres stosowania rozporządzenia Komisji (UE) nr 360/2012 należy zatem przedłużyć o trzy lata, do dnia 31 grud nia 2023 r.
(6) Ze względu na skutki gospodarcze i finansowe pandemii COVID-19 dla przedsiębiorstw oraz w celu zapewnienia spójności z ogólną reakcją polityczną Komisji, w szczególności w latach 2020-2021, konieczne jest zapewnienie, aby przedsiębiorstwa, które znalazły się w trudnej sytuacji w wyniku pandemii COVID-19, nadal przez ograniczony okres kwalifikowały się do objęcia pomocą na podstawie rozporządzenia (UE) nr 360/2012.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 360/2012,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 360/2012 z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (Dz.U. L 114 z 26.4.2012, s. 8).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz.U. L 352 z 24.12.2013, s. 1).
4 Decyzja Komisji z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, C(2011) 9380 (Dz.U. L 7 z 11.1.2012, s. 3).
5 Dz.U. C 8 z 11.1.2012, s. 4.
6 Dz.U. C 8 z 11.1.2012, s. 15.