RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Konwencja celna dotycząca międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem karnetów TIR z dnia 14 listo pada 1975 r. (zwana dalej "konwencją TIR") została zawarta przez Unię na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 2112/78 1 i weszła w życie w Unii w dniu 20 czerwca 1983 r. 2 .
(2) Zgodnie z art. 59 konwencji TIR Komitet Administracyjny może przyjmować zmiany niniejszej konwencji większością dwóch trzecich obecnych i głosujących Umawiających się Stron.
(3) Na posiedzeniu, które odbędzie się w lutym 2020 r., Komitet Administracyjny ma przyjąć nowy załącznik 11 i związane z nim zmiany konwencji TIR.
(4) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Administracyjnego, gdyż zmiany konwencji TIR będą miały skutki prawne dla Unii.
(5) Unia opowiada się za nowym załącznikiem 11 do konwencji TIR oraz niezbędnymi zmianami w treści konwencji TIR, ponieważ są one zgodne polityką określoną w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 3 , na podstawie którego wszelka komunikacja z organami celnymi ma być prowadzona elektronicznie.
(6) W nowym art. 1 lit. s) konwencji TIR zostanie zdefiniowana "procedura eTIR" stosowana do elektronicznej wymiany danych między organami celnymi.
(7) W nowym art. 58c konwencji TIR ma zostać ustanowiony organ ds. wdrożenia technicznego odpowiedzialny za przyjęcie specyfikacji technicznej międzynarodowego systemu eTIR bez uszczerbku dla istniejących merytorycznych i instytucjonalnych ram konwencji TIR.
(8) W nowym art. 60a ma zostać ustanowiona specjalna procedura wejścia w życie nowego załącznika 11 do konwencji TIR oraz jakichkolwiek przyszłych zmian tego załącznika.
(9) Zmiany art. 43, 59 i 61 konwencji TIR mają zostać wprowadzone dostosowania niezbędne do wprowadzenia nowego załącznika 11.
(10) Celem nowego załącznika 11 do konwencji TIR jest umożliwienie związanym tym załącznikiem Umawiającym się Stronom korzystanie z operacji eTIR. Załącznik ma umożliwić Unii i państwom członkowskim wybór terminu połączenia posiadanych systemów z międzynarodowym systemem eTIR.
(11) Stanowisko Unii w ramach Komitetu Administracyjnego powinno być zatem oparte na projekcie zmian dołączonym do niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: