a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem (EWG) nr 2658/87 ustanowiono nomenklaturę towarową (zwaną dalej "Nomenklaturą scaloną" lub "CN") w celu jednoczesnego spełnienia wymogów zarówno Wspólnej Taryfy Celnej, danych statystycznych handlu zewnętrznego Unii, jak i innych polityk unijnych dotyczących przywozu lub wywozu towarów.
(2) Rozporządzeniem tym ustanowiono również Zintegrowaną Taryfę Unii Europejskiej (zwaną dalej "TARIC"), która spełnia wymogi Wspólnej Taryfy Celnej, statystyk w dziedzinie handlu zewnętrznego, polityki handlowej, rolnej i innych polityk unijnych dotyczących przywozu lub wywozu towarów.
(3) Aby umożliwić Unii monitorowanie statystyk dotyczących wyłącznie przywozu określonych towarów, najwłaściwszym sposobem jest utworzenie podpozycji statystycznych w TARIC; takie kody statystyczne TARIC są określone w załączniku 10 "Kody statystyczne TARIC" w części trzeciej ("Załączniki taryfowe") załącznika I do rozporządzenia (EWG) nr 2658/87.
(4) W Unii trwa pandemia COVID-19, w związku z czym popyt na niektóre wyroby medyczne w państwach członkowskich, w szczególności na maski ochronne na twarz, jest wysoki, a przywóz takich towarów stanowi dla organów celnych dodatkowe wyzwanie.
(5) Ponieważ państwa członkowskie walczą z rozprzestrzenianiem się COVID-19, coraz częstsze jest stosowanie masek ochronnych na twarz. Popyt na nie w Unii jest znaczący i wysokie zapotrzebowanie prawdopodobnie utrzyma się w przyszłości
(6) Aby ułatwić i zharmonizować kontrole celne w państwach członkowskich na szczeblu unijnym, należy utworzyć dodatkowe podpozycje TARIC odpowiadające wyższemu poziomowi szczegółowości w odniesieniu do różnych masek ochronnych na twarz, zgodnie z ich zdolnością filtrowania. Te dodatkowe podpozycje pozwoliłyby na szybsze odróżnienie przedmiotowych wyrobów od innych w ramach tej samej podpozycji, łagodząc w ten sposób skutki ewentualnych opóźnień w łańcuchu dostaw podczas pandemii.
(7) Ponadto dodatkowe podpozycje TARIC powinny zostać utworzone w celu zapewnienia lepszego monitorowania przepływów handlowych tych masek ochronnych na twarz.
(8) Takie dodatkowe podpozycje TARIC ułatwiłyby również wdrożenie przez państwa członkowskie decyzji Komisji (UE) 2020/491 2 . Ponieważ maski ochronne na twarz należą do najczęściej przywożonych produktów, ich szczegółowa identyfikacja w TARIC umożliwiłaby szybszy proces dokonywania zgłoszeń poprzez odróżnienie takich produktów od innych produktów klasyfikowanych obecnie w tej samej podpozycji.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik 10 w części trzeciej załącznika I do rozporządzenia (EWG) nr 2658/87.
(10) Aby organy celne, które wdrażają decyzję (UE) 2020/491, mogły jak najszybciej skorzystać z tego środka i ułatwić funkcjonowanie szybkiego łańcucha dostaw takich produktów, niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie w trybie pilnym.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: