a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 7 sierpnia 2020 r. Bułgaria zwróciła się do Unii o pomoc finansową w celu uzupełnienia krajowych działań w celu uwzględnienia wpływu pandemii COVID-19 i odpowiedzenia na konsekwencje społeczno-gospodarcze tej pandemii dla pracowników i osób samozatrudnionych.
(2) Oczekuje się, że pandemia COVID-19 oraz nadzwyczajne środki wdrożone przez Bułgarię, aby zapobiec jej rozprzestrzenianiu się oraz złagodzić jej skutki społeczno-gospodarcze i zdrowotne, będą miały ogromny wpływ na finanse publiczne. Zgodnie z prognozą Komisji z wiosny 2020 r. oczekuje się, że na koniec 2020 r. deficyt oraz dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w Bułgarii wyniosą odpowiednio 2,8 % i 25,5 % produktu krajowego brutto (PKB). Jak wynika ze śródokresowej prognozy Komisji z lata 2020 r., przewiduje się, że PKB Bułgarii zmniejszy się o 7,1 % w 2020 r.
(3) Pandemia COVID-19 wyłączyła znaczną część ludności Bułgarii z aktywności zawodowej. Jak zostało to przedstawione w motywach 4 i 5, sytuacja ta doprowadziła do nagłego i znacznego wzrostu wydatków publicznych w Bułgarii w związku z dwoma środkami dofinansowania wynagrodzeń.
(4) W szczególności, "dekretem Rady Ministrów nr 55 z dnia 30 marca 2020 r." 2 , o którym mowa we wniosku Bułgarii z dnia 7 sierpnia 2020 r., wprowadzono środek zapewniający dofinansowanie wynagrodzeń dla przedsiębiorstw, które, ze względu na pandemię COVID-19, dobrowolnie lub na mocy prawa ograniczyły swoją działalność lub jej zaprzestały. Wymaga się utrzymania zatrudnienia pracowników w okresie korzystania ze środka oraz przez taki sam okres po zakończeniu korzystania ze środka. Miesięczne dofinansowanie wynagrodzeń dla kwalifikujących się przedsiębiorstw wynosi 60 % miesięcznego wynagrodzenia brutto (w tym składek na ubezpieczenie społeczne opłacanych przez pracodawców) pracowników będących beneficjentami.
(5) Ponadto "dekretem Rady Ministrów nr 151 z dnia 3 lipca 2020 r." 3 , o którym mowa we wniosku Bułgarii z dnia 7 sierpnia 2020 r., wprowadzono środek zapewniający dofinansowanie wynagrodzeń dla przedsiębiorstw, które, ze względu na pandemię COVID-19, odnotowały spadek dochodów o co najmniej 20 %. Wymaga się utrzymania zatrudnienia pracowników w okresie korzystania ze środka oraz przez taki sam okres po zakończeniu korzystania ze środka. Miesięczne dofinansowanie wynagrodzeń dla kwalifikujących się przedsiębiorstw wynosi 60 % miesięcznego wynagrodzenia brutto (w tym składek na ubezpieczenie społeczne opłacanych przez pracodawców) pracowników będących beneficjentami.
(6) Bułgaria spełnia warunki dotyczące zwrócenia się z wnioskiem o pomoc finansową, które określono w art. 3 rozporządzenia (UE) 2020/672. Bułgaria przedstawiła Komisji odpowiednie dowody potwierdzające, że faktyczne i planowane wydatki publiczne wzrosły o 511 000 000 EUR od dnia 1 lutego 2020 r. w związku ze środkami krajowymi przyjętymi w celu złagodzenia skutków społeczno-gospodarczych pandemii COVID-19. Stanowi to nagły i znaczny wzrost, ponieważ nowe środki obejmują lub mają objąć znaczną część przedsiębiorstw i ludności aktywnej zawodowo w Bułgarii.
(7) Komisja skonsultowała się z Bułgarią oraz zweryfikowała nagły i znaczny wzrost faktycznych i planowanych wydatków publicznych związanych bezpośrednio z mechanizmami zmniejszonego wymiaru czasu pracy oraz podobnymi środkami, o których mowa we wniosku z dnia 7 sierpnia 2020 r., zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2020/672.
(8) Należy zatem udzielić pomocy finansowej, aby pomóc Bułgarii w złagodzeniu skutków społeczno-gospodarczych poważnych zakłóceń gospodarczych spowodowanych przez pandemię COVID-19. Komisja powinna podejmować decyzje dotyczące terminów zapadalności, wysokości i uruchamiania transz i podtransz w ścisłej współpracy z organami krajowymi.
(9) Niniejsza decyzja powinna pozostawać bez uszczerbku dla wyniku jakichkolwiek procedur dotyczących zakłóceń funkcjonowania rynku wewnętrznego, które mogą zostać podjęte, w szczególności na podstawie art. 107 i 108 Traktatu. Niniejsza decyzja nie uchyla obowiązku powiadomienia Komisji przez państwo członkowskie, na podstawie art. 108 Traktatu, o przypadkach potencjalnej pomocy państwa.
(10) Bułgaria powinna regularnie przedstawiać Komisji informacje dotyczące realizacji planowanych wydatków publicznych, aby umożliwić Komisji ocenę stopnia realizacji tych wydatków przez Bułgarię.
(11) Decyzję o udzieleniu pomocy finansowej podjęto, uwzględniając istniejące i przewidywane potrzeby Bułgarii, a także już przedłożone lub planowane wnioski pozostałych państw członkowskich o pomoc finansową na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672, z uwzględnieniem zasad równego traktowania, solidarności, proporcjonalności i przejrzystości,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: