a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 19 grudnia 2019 r. producenci Toyota Motor Europe NV/SA, Opel Automobile GmbH-PSA, FCA Italy S.p. A., Automobiles Citroën, Automobiles Peugeot, PSA Automobiles SA, Audi AG, Ford-Werke GmbH, Jaguar Land Rover Ltd., Hyundai Motor Europe Technical Center GmbH, Škoda Auto a.s., BMW AG, Renault SA, Honda Motor Europe Ltd, Volkswagen AG i Volkswagen AG Nutzfahrzeuge złożyli wspólny wniosek ("wniosek"), zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631, o zatwierdzenie energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdu wykorzystującego diody elektroluminescencyjne ("energooszczędne zewnętrzne światło LED") jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów użytkowych napędzanych silnikiem spalinowym, które mogą być zasilane benzyną, olejem napędowym i niektórymi paliwami alternatywnymi.
(2) W dniu 20 lutego 2020 r. przedsiębiorstwo Renault SA, w imieniu wnioskodawców, przedłożyło dodatkowy wniosek dotyczący stosowania tej technologii w niektórych hybrydowych pojazdach elektrycznych niedoładowywanych zewnętrznie ("NOVC-HEV") kategorii N1. Biorąc pod uwagę, że dodatkowy wniosek odnosi się do tej samej technologii innowacyjnej i że te same warunki odnoszą się do jej zastosowania w odpowiednich kategoriach pojazdów, należy uwzględnić zarówno wniosek, jak i dodatkowy wniosek w jednej decyzji.
(3) Wniosek o zatwierdzenie dotyczy ograniczenia emisji CO2, którego nie można wykazać za pośrednictwem pomiarów prowadzonych zgodnie ze zharmonizowaną światową procedurą badania pojazdów lekkich ("WLTP") określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151 2 .
(4) Wniosek został oceniony zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631, rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 427/2014 3 oraz wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i rozporządzenia (UE) nr 510/2011 (wersja z lipca 2018 r. (V2)) 4 . Zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/631 do wniosku dołączono sprawozdania z weryfikacji sporządzone przez niezależny zatwierdzony organ.
(5) Stosowanie energooszczędnych zewnętrznych świateł LED zostało już zatwierdzone w samochodach osobowych decyzjami wykonawczymi Komisji: 2014/128/UE 5 , (UE) 2015/206 6 , (UE) 2016/160 7 oraz (UE) 2016/587 8 odnoszącymi się do nowego europejskiego cyklu jezdnego oraz decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2019/1119 9 odnoszącą się do WLTP ("dotychczasowe zatwierdzające decyzje wykonawcze") jako technologia innowacyjna umożliwiająca zmniejszenie emisji CO2 w sposób, jaki nie został przewidziany w pomiarach wykonywanych w ramach nowego europejskiego cyklu jezdnego oraz odpowiednio WLTP.
(6) W oparciu o doświadczenia zdobyte podczas dotychczasowych zatwierdzających decyzji wykonawczych, jak również w oparciu o sprawozdania i informacje przekazane wraz z wnioskiem, wykazano w sposób zadowalający i niezbity, że energooszczędne zewnętrzne światło LED lub odpowiednie połączenie takich świateł spełnia kryteria kwa- lifikowalności, o których mowa w art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631 i w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 427/2014, oraz zapewnia zmniejszenie emisji CO2 o co najmniej 0,5 g CO2/km w porównaniu z tym samym zestawem referencyjnych świateł zewnętrznych.
(7) Oprócz oświetlenia zewnętrznego pojazdu, w odniesieniu do którego w dotychczasowych zatwierdzających decyzjach wykonawczych zatwierdzono już stosowanie energooszczędnych świateł LED jako technologii innowacyjnej, wniosek odnosi się również do świateł obrysowych górnych i świateł pozycyjnych bocznych. Ponieważ światła te nie są włączane podczas pomiarów wykonywanych w ramach badania WLTP, należy również zatwierdzić stosowanie energooszczędnych zewnętrznych świateł LED w odniesieniu do tych świateł.
(8) We wniosku określono metodę określania ograniczenia emisji CO2 wynikającego ze stosowania energooszczędnych zewnętrznych świateł LED w różnych rodzajach świateł stosowanych w lekkich pojazdach użytkowych napędzanych silnikiem spalinowym oraz w niektórych hybrydowych pojazdach elektrycznych niedoładowywanych zewnętrznie (NOVC-HEV) kategorii N1, które mogą być zasilane benzyną, olejem napędowym, gazem płynnym (LPG), sprężonym gazem ziemnym (CNG) lub E85.
(9) Biorąc pod uwagę ograniczoną dostępność E85 na rynku unijnym jako całości, odróżnienie tego paliwa od benzyny na potrzeby metody badań nie jest uzasadnione.
(10) Wnioskodawcy przedstawili badania potwierdzające, że wzorce użytkowania lekkich pojazdów użytkowych i samochodów osobowych w odniesieniu do stosowania oświetlenia zewnętrznego pojazdu są wystarczająco podobne, aby również w odniesieniu do lekkich pojazdów użytkowych można było zastosować metodę określoną w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119.
(11) W odniesieniu do świateł zakrętowych i statycznego doświetlenia zakrętów wnioskodawcy zaproponowali jednak włączenie szczególnych współczynników stosowania innych niż włączone do metody określonej w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119. Współczynniki stosowania zaproponowane przez wnioskodawców w odniesieniu do tych świateł mogą być uznane za bardziej konserwatywne niż te określone w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119 i w związku z tym należy włączyć te nowe współczynniki stosowania do metody badań ustanowionej w niniejszej decyzji. Ponadto światła obrysowe górne i światła pozycyjne boczne nie zostały uwzględnione w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119, w związku z czym należy dodać współczynniki stosowania i wartości zużycia energii dla tych świateł.
(12) Biorąc pod uwagę te dodatkowe czynniki, należy uznać, że metoda badań ustanowiona w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119 jest odpowiednia do określenia ograniczenia emisji CO2 uzyskanego dzięki zastosowaniu technologii innowacyjnej w lekkich pojazdach użytkowych.
(13) Energooszczędne zewnętrzne światła LED należy stosować w lekkich pojazdach użytkowych napędzanych silnikiem spalinowym lub w pojazdach typu NOVC-HEV kategorii N1, w przypadku których wartości nieskorygowanego pomiaru zużycia paliwa oraz emisji CO2 można stosować zgodnie z pkt 1.1.4 dodatku 2 do subzałącznika 8 do załącznika XXI do rozporządzenia (UE) 2017/1151.
(14) Producenci powinni mieć możliwość wystąpienia z wnioskiem do organu udzielającego homologacji typu o poświadczenie ograniczenia emisji CO2 wynikającego ze stosowania energooszczędnych zewnętrznych świateł LED w przypadkach, gdy spełnione są warunki określone w niniejszej decyzji. W tym celu producenci powinni zapewnić, aby do wniosku o poświadczenie dołączano sprawozdanie z weryfikacji sporządzone przez niezależny zatwierdzony organ, potwierdzające, że technologia innowacyjna spełnia warunki określone w niniejszej decyzji oraz że ograniczenie emisji zostało określone zgodnie z metodą badań ustanowioną w załączniku do niniejszej decyzji.
(15) W celu ułatwienia szerszego wykorzystania technologii innowacyjnej w nowych pojazdach producent powinien również mieć możliwość ubiegania się o poświadczenie ograniczenia emisji CO2 uzyskanego z kilku energooszczędnych zewnętrznych świateł LED. Należy jednak zapewnić, by w przypadku wykorzystania tej możliwości zastosowano mechanizm zachęcający do stosowania tylko tych energooszczędnych zewnętrznych świateł LED, które oferują najwyższą energooszczędność.
(16) Dokładna weryfikacja warunków poświadczenia ograniczenia emisji CO2 wynikającego z wykorzystania technologii innowacyjnej zgodnie z niniejszą decyzją należy do kompetencji organu udzielającego homologacji typu. W przypadku wydania poświadczenia odpowiedzialny organ udzielający homologacji typu powinien zapewnić, aby wszystkie elementy uwzględniane do celów poświadczenia były rejestrowane w sprawozdaniu z badań i przechowywane wraz ze sprawozdaniem z weryfikacji oraz aby informacje te były udostępniane Komisji na żądanie.
(17) Do celów określenia ogólnego kodu ekoinnowacji, który ma być stosowany w odpowiednich dokumentach homologacji typu zgodnie z załącznikami I, VIII i IX do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 10 , do technologii innowacyjnej należy przypisać indywidualny kod.
(18) Od 2021 r. należy ustalać przestrzeganie przez producentów ich indywidualnych dopuszczalnych poziomów emisji CO2 na podstawie poziomów emisji CO2 wyznaczanych zgodnie z WLTP. W związku z tym w celu obliczenia średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 dla producentów, począwszy od wspomnianego roku, można wziąć pod uwagę ograniczenie emisji CO2 uzyskane dzięki technologii innowacyjnej, poświadczone w drodze odniesienia do niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: