Rozporządzenie delegowane 2020/1303 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do kryteriów, które ESMA powinien brać pod uwagę w celu ustalenia, czy kontrahent centralny z siedzibą w państwie trzecim ma lub może mieć systemowe znaczenie dla stabilności finansowej Unii lub co najmniej jednego z jej państw członkowskich

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/1303
z dnia 14 lipca 2020 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do kryteriów, które ESMA powinien brać pod uwagę w celu ustalenia, czy kontrahent centralny z siedzibą w państwie trzecim ma lub może mieć systemowe znaczenie dla stabilności finansowej Unii lub co najmniej jednego z jej państw członkowskich
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 25a ust. 2a akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Podczas oceny stopnia ryzyka systemowego, jakie CCP z państwa trzeciego stwarza dla stabilności finansowej Unii lub co najmniej jednego z jej państw członkowskich, ESMA powinien wziąć pod uwagę szereg obiektywnych aspektów ilościowych i jakościowych, które uzasadniają jego decyzję o uznaniu CCP z państwa trzeciego za CCP Tier I lub CCP Tier II. Powinien on również wziąć pod uwagę wszelkie warunki, w jakich Komisja mogła przyjąć decyzję o równoważności. W szczególności podczas oceny profilu ryzyka CCP z państwa trzeciego ESMA musi wziąć pod uwagę obiektywne i przejrzyste ilościowe wskaźniki aktywności w odniesieniu do działalności prowadzonej w stosunku do uczestników rozliczających mających siedzibę w Unii lub wyrażonej w walutach unijnych, ustalone dla momentu dokonywania oceny. ESMA musi uwzględnić działalność prowadzoną przez CCP w sposób całościowy, jego ocena powinna jednak odzwierciedlać ryzyko, jakie dany CCP może stanowić dla stabilności finansowej Unii.

(2) Określając kryteria, które ESMA ma uwzględniać podczas ustalania klasyfikacji CCP z państwa trzeciego, należy wziąć pod uwagę charakter transakcji rozliczanych przez CCP, w tym ich złożoność, profil ryzyka i średni termin zapadalności, a także przejrzystość i płynność danych rynków oraz stopień, w jakim działalność rozliczeniowa CCP jest wyrażona w euro lub w innych walutach unijnych. Pod tym względem szczególne cechy pewnych produktów, takich jak produkty rolne, notowanych i będących przedmiotem obrotu na rynkach regulowanych w państwach trzecich, odnoszące się do rynków, które w dużej mierze obsługują krajowych kontrahentów niefinansowych w danym państwie trzecim, którzy to kontrahenci zarządzają poprzez takie kontrakty swoimi ryzykami handlowymi, mogą stwarzać znikome ryzyko dla członków rozliczających i systemów obrotu w Unii, ponieważ cechują się niskim stopniem wzajemnych powiązań systemowych z resztą systemu finansowego.

(3) Do obiektywnych wskaźników złożoności działalności CCP zalicza się państwa, w których działa CCP, zakres usług, jakie świadczy, właściwości instrumentów finansowych, które rozlicza, a także rozliczone wolumeny. Podczas uwzględniania kryterium określonego w art. 25 ust. 2a lit. a) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ESMA powinien zatem przeanalizować strukturę własności, strukturę biznesową i korporacyjną CCP, a także zakres, charakter i złożoność usług rozliczeniowych oferowanych przez danego CCP oraz stopień, w jakim usługi te mają znaczenie dla członków rozliczających i klientów ("uczestników rozliczających") mających siedzibę w Unii. Chociaż systemowe znaczenie CCP należy oceniać w sposób całościowy, ESMA powinien uwzględnić w szczególności część działalności CCP prowadzoną w walutach unijnych, a także część działalności CCP zainicjowaną przez uczestników rozliczających mających siedzibę w Unii. W przypadku CCP, w przypadku którego istnieje większe prawdopodobieństwo, że ma on systemowe znaczenie dla Unii, ważne jest, by ESMA ocenił strukturę i własność grupy, której dany CCP może być częścią, aby ustalić, czy interesy Unii są zagrożone. Ponadto należy również ocenić głębokość, płynność i przejrzystość rynków obsługiwanych przez takiego CCP, aby ESMA był w stanie lepiej określić ryzyko dla członków rozliczających mających siedzibę w Unii w prowadzeniu postępowania w sprawie zarządzania skutkami niewykonania zobowiązania.

(4) Kapitał CCP i zasoby finansowe wniesione przez uczestników rozliczających, a także rodzaj i charakter zabezpieczenia, jakiego udzielają, stanowią podstawowe elementy, które należy przeanalizować podczas oceny zdolności CCP do przetrzymania jakiejkolwiek niekorzystnej zmiany. Uwzględniając kryterium określone w art. 25 ust. 2a lit. b) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, ESMA powinien zatem dysponować przeglądem zasobów finansowych dostępnych CCP w przypadku niewykonania lub wykonania zobowiązania. ESMA powinien również przeanalizować zabezpieczony, niezabezpieczony, zaangażowany, niezaangażowany, finansowany lub niefinansowany charakter tych zasobów, a także środki stosowane przez CCP w celu zapewnienia pewności prawa i zaufania co do rozliczenia płatności, których dokonuje, oraz zabezpieczenia, które musi zapewnić. Ponadto ESMA powinien przeanalizować istnienie, charakter i skutek ram naprawy i restrukturyzacji dla CCP w jurysdykcji państwa, w którym działa CCP ubiegający się o uznanie. Takie ramy naprawy i restrukturyzacji należy ocenić pod kątem wytycznych uzgodnionych na szczeblu międzynarodowym i kluczowych atrybutów. Podczas analizy ryzyka rozliczenia i ryzyka płynności ESMA powinien zwrócić szczególną uwagę na stopień bezpieczeństwa, z jakim CCP mają dostęp do płynności, a także problemy z płynnością dotyczące walut unijnych w odniesieniu do tych CCP, w przypadku których istnieje duże prawdopodobieństwo, że mają systemowe znaczenie. Biorąc pod uwagę, że bezpieczeństwo płatności i rozliczeń można wzmocnić, stosując technologię rozproszonego rejestru lub inne najnowsze technologie, ESMA powinien wziąć pod uwagę dodatkowe ryzyko, jakie technologie te mogą stanowić dla CCP, w szczególności ryzyko w cyberprzestrzeni.

(5) Charakter warunków nałożonych przez CCP, które uczestnicy rozliczający muszą spełnić, aby uzyskać dostęp do jego usług, oraz wzajemne powiązania między tymi uczestnikami rozliczającymi mają swoje konsekwencje, jeżeli chodzi o sposób, w jaki niekorzystne zdarzenie dotyczące tych uczestników może wywierać wpływ na CCP. W związku z tym, uwzględniając kryterium określone w art. 25 ust. 2a lit. c) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, ESMA powinien ustalić w miarę możliwości tożsamość uczestników rozliczających CCP, w szczególności jeżeli dany CCP świadczy usługi na rzecz uczestników rozliczających mających siedzibę w Unii. ESMA powinien również określić stosowny udział w rynku lub względne znaczenie uczestników rozliczających lub grup uczestników rozliczających dla tego CCP. W zakresie, w jakim jest to konieczne, aby ocenić możliwy wpływ tych aspektów na strukturę członków rozliczających, ESMA powinien ocenić warunki i warianty, zgodnie z którymi CCP zapewnia dostęp do swoich usług rozliczeniowych. W odniesieniu do CCP, w przypadku którego istnieje prawdopodobieństwo, że ma znaczenie systemowe dla Unii, ESMA powinien ocenić, czy wymogi prawne i ostrożnościowe, jakie dany CCP stawia swoim członkom rozliczającym, są wystarczająco restrykcyjne.

(6) W przypadku zakłócenia działalności CCP może się okazać, że uczestnicy rozliczający będą musieli skorzystać, czy to bezpośrednio, czy też pośrednio, z podobnych lub identycznych usług świadczonych przez innych CCP. Aby ocenić względne znaczenie CCP ubiegającego się o uznanie, ESMA powinien zatem określić, uwzględniając kryterium określone w art. 25 ust. 2a lit. d) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, czy uczestnicy rozliczający mogą zastąpić część lub całość usług rozliczeniowych świadczonych przez danego CCP usługami świadczonymi przez innych CCP, w szczególności w przypadku gdy ci alternatywni CCP posiadają zezwolenie lub zostali uznani w Unii. W przypadku gdy członkowie rozliczający i klienci mający siedzibę w Unii mogą rozliczać niektóre produkty podlegające obowiązkowi rozliczania jedynie u jednego CCP z państwa trzeciego, ESMA powinien przeanalizować systemowe znaczenie tego CCP ze szczególną uwagą.

(7) CCP mogą być powiązani na wiele sposobów z innymi elementami infrastruktury rynku finansowego takimi jak inni CCP lub centralne depozyty papierów wartościowych. Zakłócenie tych powiązań może mieć negatywny wpływ na sprawne funkcjonowanie CCP. W związku z tym, uwzględniając kryterium określone w art. 25 ust. 2a lit. e) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, ESMA powinien ocenić stopień powiązania CCP z innymi elementami infrastruktury rynku finansowego lub instytucjami finansowymi, który może mieć wpływ na stabilność finansową Unii lub co najmniej jednego z jej państw członkowskich. W ramach tego działania ESMA powinien zwrócić szczególną uwagę na powiązania i współzależności z podmiotami znajdującymi się w Unii. Ponadto ESMA powinien określić i ocenić charakter usług zlecanych przez CCP na zasadzie outsourcingu oraz ryzyko, jakie takie uzgodnienia mogą stanowić dla CCP w przypadku, gdyby zostały one w jakikolwiek sposób przerwane lub ograniczone.

(8) W przypadku gdy określona przy użyciu obiektywnych wskaźników ilościowych ekspozycja członków rozliczających i klientów mających siedzibę w Unii wobec CCP jest znacząca, ESMA powinien ocenić dodatkowe elementy w odniesieniu do każdego kryterium. Im więcej wskaźników osiąga CCP, tym większe jest prawdopodobieństwo stwierdzenia przez ESMA, że dany CCP ma systemowe znaczenie dla stabilności finansowej Unii lub co najmniej jednego z jej państw członkowskich.

(9) Niniejsze rozporządzenie delegowane powinno wejść w życie w trybie pilnym, aby zapewnić jak najszybsze wdrożenie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2099 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Charakter, wielkość i złożoność działalności CCP

1. 
Uwzględniając kryterium określone w art. 25 ust. 2a lit. a) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, ESMA ocenia następujące elementy:
a)
państwa, w których CCP świadczy lub zamierza świadczyć usługi;
b)
zakres, w jakim CCP świadczy inne usługi poza usługami rozliczeniowymi;
c)
rodzaje instrumentów finansowych rozliczanych lub które mają być rozliczane przez CCP;
d)
fakt, czy instrumenty finansowe, które są lub mają być rozliczane przez CCP, podlegają obowiązkowi rozliczania zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) nr 648/2012;
e)
średnie wartości rozliczone przez CCP w ciągu jednego roku na następujących poziomach:
(i)
na poziomie CCP;
(ii)
na poziomie każdego członka rozliczającego będącego podmiotem mającym siedzibę w Unii lub częścią grupy objętej nadzorem skonsolidowanym w Unii;
(iii)
na poziomie członków rozliczających z siedzibą poza Unią lub członków rozliczających, którzy nie są częścią grupy objętej nadzorem skonsolidowanym w Unii, jeżeli rozliczają w imieniu klientów i klientów pośrednich mających siedzibę w Unii, w ujęciu zagregowanym;
f)
fakt, czy CCP zakończył ocenę swojego profilu ryzyka na podstawie standardów uzgodnionych na szczeblu międzynarodowym lub na innej podstawie, wykorzystaną metodę i wynik oceny.
2. 
Do celów ust. 1 lit. e) ESMA ocenia następujące wartości osobno:
a)
w przypadku transakcji na papierach wartościowych (w tym transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 3 ), wartość otwartych pozycji;
b)
w przypadku transakcji na instrumentach pochodnych podlegających obrotowi na rynku regulowanym w rozumieniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 4 , wartość otwartych pozycji lub obrót;
c)
w przypadku transakcji na instrumentach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, pozostałą kwotę referencyjną brutto i netto.

Wartości te ocenia się dla poszczególnych walut i poszczególnych klas aktywów.

3. 
W przypadku gdy zastosowanie mają wskaźniki, o których mowa w art. 6, poza elementami wymienionymi w ust. 1 niniejszego artykułu ESMA ocenia również następujące elementy:
a)
strukturę własności CCP;
b)
jeżeli CCP należy do tej samej grupy co inny element infrastruktury rynku finansowego, taki jak inny CCP lub centralny depozyt papierów wartościowych, strukturę korporacyjną grupy, do której należy CCP;
c)
fakt, czy CCP świadczy usługi rozliczeniowe na rzecz klientów lub klientów pośrednich mających siedzibę w Unii za pośrednictwem członków rozliczających z siedzibą poza Unią;
d)
charakter, głębokość i płynność obsługiwanych rynków oraz poziom dostępnych dla uczestników rynku informacji na temat odpowiednich danych dotyczących kształtowania się cen oraz wszelkie ogólnie przyjęte i wiarygodne informacje na temat kształtowania się cen;
e)
fakt, czy informacje na temat kwotowań, przedtransakcyjnych cen kupna i sprzedaży oraz poziomu zainteresowania zawarciem transakcji są udostępniane publicznie;
f)
fakt, czy informacje na temat ceny posttransakcyjnej, wolumenu i czasu przeprowadzenia lub zawarcia transakcji na rynkach obsługiwanych przez CCP i poza nimi są udostępniane publicznie.
Artykuł  2

Wpływ upadłości lub zakłócenia działalności CCP

1. 
Uwzględniając kryterium określone w art. 25 ust. 2a lit. b) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, ESMA ocenia następujące elementy:
a)
kapitał danego CCP, w tym zysk niepodzielony i rezerwy;
b)
rodzaj i kwotę zabezpieczenia, które CCP przyjął i utrzymuje, zastosowane redukcje wartości, odpowiednią metodę redukcji wartości, waluty, w jakich wyrażone jest zabezpieczenie, i zakres, w jakim zabezpieczenia udzielają podmioty mające siedzibę w Unii lub podmioty, które są częścią grupy objętej nadzorem skonsolidowanym w Unii;
c)
maksymalną kwotę depozytów zabezpieczających pobranych przez CCP w ciągu jednego dnia w okresie 365 dni poprzedzających ocenę ESMA;
d)
maksymalną kwotę depozytów zabezpieczających pobranych przez CCP w ciągu jednego dnia w okresie 365 dni poprzedzających ocenę ESMA od każdego członka rozliczającego będącego podmiotem mającym siedzibę w Unii lub częścią grupy objętej nadzorem skonsolidowanym w Unii na klasę aktywów lub w stosownych przypadkach odrębny fundusz na wypadek niewykonania zobowiązania;
e)
w stosownych przypadkach w odniesieniu do każdego funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania CCP maksymalne składki na rzecz funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania wymagane i utrzymywane przez CCP w ciągu jednego dnia w okresie 365 dni poprzedzających ocenę ESMA;
f)
w stosownych przypadkach w odniesieniu do każdego funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania CCP maksymalne składki na rzecz funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania wymagane i utrzymywane przez CCP w ciągu jednego dnia w okresie 365 dni poprzedzających ocenę ESMA od każdego członka rozliczającego będącego podmiotem mającym siedzibę w Unii lub częścią grupy objętej nadzorem skonsolidowanym w Unii;
g)
szacowane największe zobowiązanie płatnicze w ciągu jednego dnia łącznie i w każdej z walut unijnych, które wynikałoby z niewykonania zobowiązania przez jednego największego pojedynczego członka rozliczającego lub dwóch takich członków (i ich podmiotów powiązanych) w skrajnych, ale prawdopodobnych warunkach rynkowych;
h)
łączną kwotę - oraz w każdej z walut unijnych - płynnych środków finansowych na rzecz CCP ujętych w podziale na rodzaj zasobów, w tym depozyty gotówkowe, zaangażowane lub niezaangażowane zasoby;
i)
kwotę całkowitych płynnych środków finansowych wniesionych na rzecz CCP przez podmioty mające siedzibę w Unii lub podmioty, które są częścią grupy objętej nadzorem skonsolidowanym w Unii.
2. 
W przypadku gdy zastosowanie mają wskaźniki, o których mowa w art. 6, poza elementami wymienionymi w ust. 1 niniejszego artykułu ESMA ocenia również następujące elementy:
a)
tożsamość dostawców płynności mających siedzibę w Unii lub dostawców płynności, którzy są częścią grupy objętej nadzorem skonsolidowanym w Unii;
b)
średnie i najwyższe zagregowane dzienne wartości przychodzących i wychodzących płatności w walutach unijnych;
c)
zakres, w jakim pieniądz banku centralnego jest wykorzystywany do rozliczania i płatności lub fakt, czy do rozliczania lub płatności wykorzystywane są inne podmioty;
d)
zakres, w jakim CCP stosuje technologie takie jak technologia rozproszonego rejestru w ramach procesu rozliczania/płat- ności;
e)
plan przywrócenia gotowości CCP;
f)
system restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mający zastosowanie do CCP;
g)
fakt, czy w odniesieniu do danego CCP ustanowiono grupę ds. zarządzania w sytuacji kryzysowej.
Artykuł  3

Struktura członkostwa CCP

1. 
Uwzględniając kryterium określone w art. 25 ust. 2a lit. c) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, ESMA ocenia następujące elementy:
a)
członkostwo oraz, jeżeli informacje takie są dostępne, fakt, czy i którzy klienci lub klienci pośredni mający siedzibę w Unii lub klienci i klienci pośredni, którzy są częścią grupy objętej nadzorem skonsolidowanym w Unii, korzystają z usług rozliczeniowych CCP; oraz
b)
poszczególne warianty dostępne w celu uzyskania dostępu do usług rozliczeniowych CCP (w tym różne typy uczestnictwa i modele dostępu bezpośredniego dla klientów), wszelkie warunki przyznania, odmowy lub zakończenia dostępu.
2. 
W przypadku gdy zastosowanie mają wskaźniki, o których mowa w art. 6, poza elementami wymienionymi w ust. 1 niniejszego artykułu ESMA ocenia w szczególności wszelkie wymogi prawne lub ostrożnościowe, jakie CCP stawia członkom rozliczającym w celu uzyskania dostępu do jego usług rozliczeniowych.
Artykuł  4

Alternatywne usługi rozliczeniowe świadczone przez innych CCP

1. 
Uwzględniająca kryterium określone w art. 25 ust. 2a lit. d) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, ESMA ocenia, czy członkowie rozliczający i klienci mający siedzibę w Unii mogą uzyskać dostęp do całości lub części usług rozliczeniowych świadczonych przez CCP za pośrednictwem innych CCP oraz czy CCP posiadają zezwolenie lub zostali uznani zgodnie z art. 14 i 25 tego rozporządzenia.
2. 
W przypadku gdy zastosowanie mają wskaźniki, o których mowa w art. 6, poza elementami wymienionymi w ust. 1 niniejszego artykułu ESMA ocenia również, czy usługi świadczone przez CCP odnoszą się do klasy instrumentów pochodnych podlegających obowiązkowi rozliczania na podstawie art. 4 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
Artykuł  5

Relacje, współzależności lub inne interakcje CCP

1. 
Uwzględniając kryterium określone w art. 25 ust. 2a lit. e) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, ESMA ocenia zakres funkcji, usług lub działalności, które CCP zlecił na zasadzie outsourcingu.
2. 
W przypadku gdy zastosowanie mają wskaźniki, o których mowa w art. 6, poza elementami wymienionymi w ust. 1 niniejszego artykułu ESMA ocenia również następujące elementy:
a)
możliwe skutki, jakie niezdolność podmiotu, który pełni funkcje, świadczy usługi lub prowadzi działalność w ramach outsourcingu, do wywiązania się ze swoich obowiązków wynikających z ustaleń dotyczących outsourcingu miałaby dla Unii lub co najmniej jednego z jej państw członkowskich;
b)
kwestię, czy CCP obsługuje systemy obrotu działające w Unii;
c)
kwestię, czy dany CCP zawarł uzgodnienia interoperacyjne lub umowy typu cross-margining z CCP mającymi siedzibę w Unii lub czy posiada powiązania z innymi infrastrukturami rynku finansowego znajdującymi się w Unii, takimi jak centralne depozyty papierów wartościowych lub systemy płatności, lub udziały w takich infrastrukturach.
Artykuł  6

Wskaźniki minimalnej ekspozycji członków rozliczających i klientów mających siedzibę w Unii wobec CCP

1. 
Wskaźnikami stosowanymi do celów art. 1-5 są:
a)
maksymalne otwarte pozycje w transakcjach na papierach wartościowych, w tym transakcjach finansowanych z użyciem papierów wartościowych, lub giełdowych instrumentach pochodnych wyrażonych w walutach unijnych, rozliczonych przez CCP w okresie jednego roku poprzedzającego ocenę lub przeznaczonych do rozliczenia przez CCP w okresie jednego roku po dokonaniu oceny, które wynoszą ponad 1 000 mld EUR;
b)
maksymalne wartości referencyjne transakcji na instrumentach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym wyrażonych w walutach unijnych, rozliczonych przez CCP w okresie jednego roku poprzedzającego ocenę lub przeznaczonych do rozliczenia przez CCP w okresie jednego roku po dokonaniu oceny, które wynoszą ponad 1 000 mld EUR;
c)
średni zagregowany wymóg dotyczący depozytów zabezpieczających i składki na rzecz funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania z tytułu rachunków prowadzonych przez CCP dla członków rozliczających, którzy są podmiotami mającymi siedzibę w Unii lub są częścią grupy objętej nadzorem skonsolidowanym w Unii, obliczane przez CCP w ujęciu netto na poziomie rachunku członka rozliczającego w okresie dwóch lat poprzedzających ocenę, które wynoszą ponad 25 mld EUR;
d)
szacowane największe zobowiązanie płatnicze zaciągnięte przez podmioty mające siedzibę w Unii lub będące częścią grupy objętej nadzorem skonsolidowanym w Unii i obliczone dla okresu jednego roku poprzedzającego ocenę, które wynikałoby z niewykonania zobowiązania przez co najmniej dwóch największych pojedynczych członków rozliczających i ich podmioty powiązane w skrajnych, ale prawdopodobnych warunkach rynkowych, które wynosi ponad 3 mld EUR.

Do celów lit. d) zobowiązanie płatnicze obejmuje łączne zobowiązania we wszystkich walutach Unii, w stosownych przypadkach w przeliczeniu na EUR.

2. 
Na podstawie kryteriów wymienionych w art. 1-5 ESMA może ustalić, że CCP z państwa trzeciego należy do kategorii CCP Tier II, jedynie jeżeli osiągnięto co najmniej jeden ze wskaźników wymienionych w ust. 1.
Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 lipca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2099 z dnia 23 października 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do procedur i organów związanych z udzielaniem zezwolenia CCP oraz wymogów dotyczących uznawania CCP z państw trzecich (Dz.U. L 322 z 12.12.2019, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (Dz. U. L 337 z 23.12.2015, s. 1).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.305.7

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2020/1303 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do kryteriów, które ESMA powinien brać pod uwagę w celu ustalenia, czy kontrahent centralny z siedzibą w państwie trzecim ma lub może mieć systemowe znaczenie dla stabilności finansowej Unii lub co najmniej jednego z jej państw członkowskich
Data aktu: 14/07/2020
Data ogłoszenia: 21/09/2020
Data wejścia w życie: 22/09/2020