uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 25a ust. 2a akapit drugi,
(1) Podczas oceny stopnia ryzyka systemowego, jakie CCP z państwa trzeciego stwarza dla stabilności finansowej Unii lub co najmniej jednego z jej państw członkowskich, ESMA powinien wziąć pod uwagę szereg obiektywnych aspektów ilościowych i jakościowych, które uzasadniają jego decyzję o uznaniu CCP z państwa trzeciego za CCP Tier I lub CCP Tier II. Powinien on również wziąć pod uwagę wszelkie warunki, w jakich Komisja mogła przyjąć decyzję o równoważności. W szczególności podczas oceny profilu ryzyka CCP z państwa trzeciego ESMA musi wziąć pod uwagę obiektywne i przejrzyste ilościowe wskaźniki aktywności w odniesieniu do działalności prowadzonej w stosunku do uczestników rozliczających mających siedzibę w Unii lub wyrażonej w walutach unijnych, ustalone dla momentu dokonywania oceny. ESMA musi uwzględnić działalność prowadzoną przez CCP w sposób całościowy, jego ocena powinna jednak odzwierciedlać ryzyko, jakie dany CCP może stanowić dla stabilności finansowej Unii.
(2) Określając kryteria, które ESMA ma uwzględniać podczas ustalania klasyfikacji CCP z państwa trzeciego, należy wziąć pod uwagę charakter transakcji rozliczanych przez CCP, w tym ich złożoność, profil ryzyka i średni termin zapadalności, a także przejrzystość i płynność danych rynków oraz stopień, w jakim działalność rozliczeniowa CCP jest wyrażona w euro lub w innych walutach unijnych. Pod tym względem szczególne cechy pewnych produktów, takich jak produkty rolne, notowanych i będących przedmiotem obrotu na rynkach regulowanych w państwach trzecich, odnoszące się do rynków, które w dużej mierze obsługują krajowych kontrahentów niefinansowych w danym państwie trzecim, którzy to kontrahenci zarządzają poprzez takie kontrakty swoimi ryzykami handlowymi, mogą stwarzać znikome ryzyko dla członków rozliczających i systemów obrotu w Unii, ponieważ cechują się niskim stopniem wzajemnych powiązań systemowych z resztą systemu finansowego.
(3) Do obiektywnych wskaźników złożoności działalności CCP zalicza się państwa, w których działa CCP, zakres usług, jakie świadczy, właściwości instrumentów finansowych, które rozlicza, a także rozliczone wolumeny. Podczas uwzględniania kryterium określonego w art. 25 ust. 2a lit. a) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ESMA powinien zatem przeanalizować strukturę własności, strukturę biznesową i korporacyjną CCP, a także zakres, charakter i złożoność usług rozliczeniowych oferowanych przez danego CCP oraz stopień, w jakim usługi te mają znaczenie dla członków rozliczających i klientów ("uczestników rozliczających") mających siedzibę w Unii. Chociaż systemowe znaczenie CCP należy oceniać w sposób całościowy, ESMA powinien uwzględnić w szczególności część działalności CCP prowadzoną w walutach unijnych, a także część działalności CCP zainicjowaną przez uczestników rozliczających mających siedzibę w Unii. W przypadku CCP, w przypadku którego istnieje większe prawdopodobieństwo, że ma on systemowe znaczenie dla Unii, ważne jest, by ESMA ocenił strukturę i własność grupy, której dany CCP może być częścią, aby ustalić, czy interesy Unii są zagrożone. Ponadto należy również ocenić głębokość, płynność i przejrzystość rynków obsługiwanych przez takiego CCP, aby ESMA był w stanie lepiej określić ryzyko dla członków rozliczających mających siedzibę w Unii w prowadzeniu postępowania w sprawie zarządzania skutkami niewykonania zobowiązania.
(4) Kapitał CCP i zasoby finansowe wniesione przez uczestników rozliczających, a także rodzaj i charakter zabezpieczenia, jakiego udzielają, stanowią podstawowe elementy, które należy przeanalizować podczas oceny zdolności CCP do przetrzymania jakiejkolwiek niekorzystnej zmiany. Uwzględniając kryterium określone w art. 25 ust. 2a lit. b) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, ESMA powinien zatem dysponować przeglądem zasobów finansowych dostępnych CCP w przypadku niewykonania lub wykonania zobowiązania. ESMA powinien również przeanalizować zabezpieczony, niezabezpieczony, zaangażowany, niezaangażowany, finansowany lub niefinansowany charakter tych zasobów, a także środki stosowane przez CCP w celu zapewnienia pewności prawa i zaufania co do rozliczenia płatności, których dokonuje, oraz zabezpieczenia, które musi zapewnić. Ponadto ESMA powinien przeanalizować istnienie, charakter i skutek ram naprawy i restrukturyzacji dla CCP w jurysdykcji państwa, w którym działa CCP ubiegający się o uznanie. Takie ramy naprawy i restrukturyzacji należy ocenić pod kątem wytycznych uzgodnionych na szczeblu międzynarodowym i kluczowych atrybutów. Podczas analizy ryzyka rozliczenia i ryzyka płynności ESMA powinien zwrócić szczególną uwagę na stopień bezpieczeństwa, z jakim CCP mają dostęp do płynności, a także problemy z płynnością dotyczące walut unijnych w odniesieniu do tych CCP, w przypadku których istnieje duże prawdopodobieństwo, że mają systemowe znaczenie. Biorąc pod uwagę, że bezpieczeństwo płatności i rozliczeń można wzmocnić, stosując technologię rozproszonego rejestru lub inne najnowsze technologie, ESMA powinien wziąć pod uwagę dodatkowe ryzyko, jakie technologie te mogą stanowić dla CCP, w szczególności ryzyko w cyberprzestrzeni.
(5) Charakter warunków nałożonych przez CCP, które uczestnicy rozliczający muszą spełnić, aby uzyskać dostęp do jego usług, oraz wzajemne powiązania między tymi uczestnikami rozliczającymi mają swoje konsekwencje, jeżeli chodzi o sposób, w jaki niekorzystne zdarzenie dotyczące tych uczestników może wywierać wpływ na CCP. W związku z tym, uwzględniając kryterium określone w art. 25 ust. 2a lit. c) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, ESMA powinien ustalić w miarę możliwości tożsamość uczestników rozliczających CCP, w szczególności jeżeli dany CCP świadczy usługi na rzecz uczestników rozliczających mających siedzibę w Unii. ESMA powinien również określić stosowny udział w rynku lub względne znaczenie uczestników rozliczających lub grup uczestników rozliczających dla tego CCP. W zakresie, w jakim jest to konieczne, aby ocenić możliwy wpływ tych aspektów na strukturę członków rozliczających, ESMA powinien ocenić warunki i warianty, zgodnie z którymi CCP zapewnia dostęp do swoich usług rozliczeniowych. W odniesieniu do CCP, w przypadku którego istnieje prawdopodobieństwo, że ma znaczenie systemowe dla Unii, ESMA powinien ocenić, czy wymogi prawne i ostrożnościowe, jakie dany CCP stawia swoim członkom rozliczającym, są wystarczająco restrykcyjne.
(6) W przypadku zakłócenia działalności CCP może się okazać, że uczestnicy rozliczający będą musieli skorzystać, czy to bezpośrednio, czy też pośrednio, z podobnych lub identycznych usług świadczonych przez innych CCP. Aby ocenić względne znaczenie CCP ubiegającego się o uznanie, ESMA powinien zatem określić, uwzględniając kryterium określone w art. 25 ust. 2a lit. d) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, czy uczestnicy rozliczający mogą zastąpić część lub całość usług rozliczeniowych świadczonych przez danego CCP usługami świadczonymi przez innych CCP, w szczególności w przypadku gdy ci alternatywni CCP posiadają zezwolenie lub zostali uznani w Unii. W przypadku gdy członkowie rozliczający i klienci mający siedzibę w Unii mogą rozliczać niektóre produkty podlegające obowiązkowi rozliczania jedynie u jednego CCP z państwa trzeciego, ESMA powinien przeanalizować systemowe znaczenie tego CCP ze szczególną uwagą.
(7) CCP mogą być powiązani na wiele sposobów z innymi elementami infrastruktury rynku finansowego takimi jak inni CCP lub centralne depozyty papierów wartościowych. Zakłócenie tych powiązań może mieć negatywny wpływ na sprawne funkcjonowanie CCP. W związku z tym, uwzględniając kryterium określone w art. 25 ust. 2a lit. e) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, ESMA powinien ocenić stopień powiązania CCP z innymi elementami infrastruktury rynku finansowego lub instytucjami finansowymi, który może mieć wpływ na stabilność finansową Unii lub co najmniej jednego z jej państw członkowskich. W ramach tego działania ESMA powinien zwrócić szczególną uwagę na powiązania i współzależności z podmiotami znajdującymi się w Unii. Ponadto ESMA powinien określić i ocenić charakter usług zlecanych przez CCP na zasadzie outsourcingu oraz ryzyko, jakie takie uzgodnienia mogą stanowić dla CCP w przypadku, gdyby zostały one w jakikolwiek sposób przerwane lub ograniczone.
(8) W przypadku gdy określona przy użyciu obiektywnych wskaźników ilościowych ekspozycja członków rozliczających i klientów mających siedzibę w Unii wobec CCP jest znacząca, ESMA powinien ocenić dodatkowe elementy w odniesieniu do każdego kryterium. Im więcej wskaźników osiąga CCP, tym większe jest prawdopodobieństwo stwierdzenia przez ESMA, że dany CCP ma systemowe znaczenie dla stabilności finansowej Unii lub co najmniej jednego z jej państw członkowskich.
(9) Niniejsze rozporządzenie delegowane powinno wejść w życie w trybie pilnym, aby zapewnić jak najszybsze wdrożenie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2099 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.305.7 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/1303 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do kryteriów, które ESMA powinien brać pod uwagę w celu ustalenia, czy kontrahent centralny z siedzibą w państwie trzecim ma lub może mieć systemowe znaczenie dla stabilności finansowej Unii lub co najmniej jednego z jej państw członkowskich |
| Data aktu: | 14/07/2020 |
| Data ogłoszenia: | 21/09/2020 |
| Data wejścia w życie: | 22/09/2020 |