Decyzja wykonawcza 2020/1305 upoważniająca Zjednoczone Królestwo do wyrażenia zgody, w imieniu własnym, na związanie się określonymi umowami międzynarodowymi w obszarze wspólnej polityki rybołówstwa Unii, które mają być stosowane w okresie przejściowym

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2020/1305
z dnia 18 września 2020 r.
upoważniająca Zjednoczone Królestwo do wyrażenia zgody, w imieniu własnym, na związanie się określonymi umowami międzynarodowymi w obszarze wspólnej polityki rybołówstwa Unii, które mają być stosowane w okresie przejściowym

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady (UE) 2020/135 z dnia 30 stycznia 2020 r. w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 1 , w szczególności jej art. 3 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 129 ust. 1 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 2  (zwanaje dalej "umową o wystąpieniu") stanowi, że w okresie przejściowym Zjednoczone Królestwo jest związane zobowiązaniami wynikającymi z umów międzynarodowych zawartych przez Unię, przez państwa członkowskie działające w jej imieniu lub przez Unię i państwa członkowskie działające wspólnie.

(2) Art. 129 ust. 3 umowy o wystąpieniu stanowi, że zgodnie z zasadą lojalnej współpracy w okresie przejściowym Zjednoczone Królestwo powstrzymuje się od wszelkich działań lub inicjatyw, które mogłyby zaszkodzić interesom Unii, szczególnie w ramach wszelkich organizacji międzynarodowych, agencji, konferencji lub forów, których Zjednoczone Królestwo jest stroną na podstawie własnego uprawnienia.

(3) Zgodnie z art. 129 ust. 4 umowy o wystąpieniu w okresie przejściowym Zjednoczone Królestwo może negocjować, podpisywać i ratyfikować umowy międzynarodowe w imieniu własnym w obszarach należących do wyłącznej kompetencji Unii, pod warunkiem że takie umowy nie wejdą w życie ani nie będą stosowane w okresie przejściowym, chyba że Unia wyrazi na to zgodę.

(4) W decyzji (UE) 2020/135 określono warunki i procedury udzielania takich zezwoleń.

(5) Zgodnie z art. 3 ust. 1 decyzji (UE) 2020/135 Rada może upoważnić Zjednoczone Królestwo do wyrażenia zgody, w imieniu własnym, na związanie się umową międzynarodową, która ma wejść w życie lub ma być stosowana w okresie przejściowym, w obszarze należącym do wyłącznej kompetencji Unii.

(6) W dniu 3 kwietnia 2020 r. Zjednoczone Królestwo powiadomiło Komisję o swoim zamiarze wyrażenia zgody, w imieniu własnym, na związanie się pięcioma umowami międzynarodowymi - ustanawiającymi pięć regionalnych organizacji ds. zarządzania rybołówstwem (RFMO) - które mają być stosowane w okresie przejściowym, w obszarze należącym do wyłącznej kompetencji zewnętrznej Unii w zakresie rybołówstwa. Te umowy to: Konwencja o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północnowschodnim Atlantyku 3  ustanawiająca Komisję ds. Rybołówstwa Północno-Wschodniego Atlantyku (NEAFC); Konwencja o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północnozachodnim Atlantyku 4  ustanawiająca Organizację Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (NAFO); Międzynarodowa konwencja o ochronie tuńczyka atlantyckiego 5  ustanawiająca Międzynarodową Komisję ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT); Umowa o utworzeniu Komisji ds. Tuńczyka na Oceanie Indyjskim 6  (IOTC); oraz Konwencja w sprawie ochrony łososia w północnym Oceanie Atlantyckim 7  ustanawiająca Organizację do Spraw Ochrony Łososia Atlantyckiego (NASCO).

(7) Zjednoczone Królestwo uzasadnia swoje zainteresowanie przystąpieniem do tych umów w okresie przejściowym w świetle art. 63 i 64 Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza 8  (zwanej dalej "konwencją UNCLOS") oraz art. 7 i 8 Porozumienia Narodów Zjednoczonych w sprawie wykonania postanowień Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza z dnia 10 grudnia 1982 r., odnoszących się do ochrony międzystrefowych zasobów rybnych i zasobów rybnych masowo migrujących oraz zarządzania nimi 9  (zwanego dalej "porozumieniem UNFSA"), w szczególności zobowiązania Unii i Zjednoczonego Królestwa do współpracy za pośrednictwem odpowiednich organizacji regionalnych w zakresie ochrony wspólnych zasobów i zarządzania nimi. Zjednoczone Królestwo uważa, że ani ono, ani Unia nie mogą w pełni wywiązać się z tych zobowiązań, chyba że w okresie przejściowym Zjednoczone Królestwo będzie w stanie współpracować niezależnie z Unią i innymi odnośnymi państwami w kwestiach dotyczących Zjednoczonego Królestwa jako niezależnego państwa nadbrzeżnego i państwa prowadzącego połowy po zakończeniu okresu przejściowego. W związku z tym Zjednoczone Królestwo chce w okresie przejściowym uczestniczyć w dyskusjach dotyczących decyzji odnoszących się do zarządzania rybołówstwem, które staną się skuteczne po zakończeniu okresu przejściowego.

(8) W piśmie z dnia 3 kwietnia 2020 r. Zjednoczone Królestwo wykazało istnienie szczególnego interesu związanego ze stosowaniem odnośnych umów międzynarodowych już w okresie przejściowym. Warunek określony w art. 3 ust. 1 lit. a) decyzji (UE) 2020/135 został zatem spełniony.

(9) Odnośne pięć umów międzynarodowych jest zgodnych z prawem Unii mającym zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i na jego terytorium zgodnie z art. 127 ust. 1 umowy o wystąpieniu oraz ze zobowiązaniami, o których mowa w art. 129 ust. 1 umowy o wystąpieniu. Warunek określony w art. 3 ust. 1 lit. b) decyzji (UE) 2020/135 został zatem spełniony.

(10) Zjednoczone Królestwo potwierdziło również, że przystąpienie do tych umów międzynarodowych ustanawiających RFMO nie zaszkodzi interesom Unii. Zjednoczone Królestwo zamierza uczestniczyć w posiedzeniach dotyczących wyłącznie spraw odnoszących się do kwestii będących przedmiotem środków, które staną się skuteczne po zakończeniu okresu przejściowego. W szczególności członkostwo Zjednoczonego Królestwa w tych RFMO w imieniu własnym, w okresie przejściowym, nie zagraża osiągnięciu celów działań zewnętrznych Unii w obszarze wspólnej polityki rybołówstwa ani w inny sposób nie zaszkodzi interesom Unii. Warunek określony w art. 3 ust. 1 lit. c) decyzji (UE) 2020/135 został zatem spełniony.

(11) Zgodnie z art. 3 ust. 2 decyzji (UE) 2020/135 takie upoważnienie może być warunkowe. Upoważnienie powinno zostać udzielone pod warunkiem, że Zjednoczone Królestwo uczestniczy wyłącznie w kwestiach będących przedmiotem środków, które mają być stosowane lub stać się skuteczne po zakończeniu okresu przejściowego.

(12) Zjednoczone Królestwo jest związane zobowiązaniami wynikającymi z konwencji UNCLOS i porozumienia UNFSA, w związku z czym musi w sposób zrównoważony zarządzać żywymi zasobami morza i je chronić. Cele te są zgodne z celem Unii, jakim jest zapewnienie zrównoważoności i zagwarantowanie dalszego odpowiedzialnego rybołówstwa, które zapewnia długoterminową ochronę i zrównoważoną eksploatację żywych zasobów morza.

(13) W związku z tym, zgodnie z art. 129 ust. 4 umowy o wystąpieniu, w okresie przejściowym Zjednoczone Królestwo może podpisać i ratyfikować w imieniu własnym pięć umów międzynarodowych stanowiących podstawę pięciu RFMO, do których Zjednoczone Królestwo chce przystąpić. Miałoby to na celu ułatwienie i umożliwienie Zjednoczonemu Królestwu wywiązania się w pełni ze zobowiązań wynikających z konwencji UNCLOS, w szczególności z jej art. 63 i 64, w momencie, gdy zakończy się okres przejściowy i prawo Unii przestanie mieć do niego zastosowanie.

(14) Należy zatem upoważnić Zjednoczone Królestwo do wyrażenia zgody, w imieniu własnym, na związanie się umowami międzynarodowymi, które mają być stosowane w okresie przejściowym.

(15) W celu zapewnienia dobrego funkcjonowania wspólnej polityki rybołówstwa Unii w okresie przejściowym Zjednoczone Królestwo nie powinno uczestniczyć w sprawach, które mają mieć zastosowanie lub stać się skuteczne w okresie przejściowym. Ponadto, aby nie narazić na uszczerbek trwających negocjacji w sprawie rybołówstwa w kontekście przyszłej umowy o partnerstwie między Unią a Zjednoczonym Królestwem - w szczególności w odniesieniu do uprawnień do połowów, w przypadku których kwota Unii obejmuje obecnie udział Zjednoczonego Królestwa - Zjednoczone Królestwo powinno rozpocząć konsultacje z Unią przed rozpoczęciem dyskusji dotyczących takiej kwoty,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Zjednoczone Królestwo zostaje upoważnione do wyrażenia zgody, w imieniu własnym, na związanie się następującymi umowami międzynarodowymi, które mają być stosowane w okresie przejściowym:
a)
Konwencja o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północnowschodnim Atlantyku ustanawiająca Komisję ds. Rybołówstwa Północno-Wschodniego Atlantyku (NEAFC);
b)
Konwencja o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północnozachodnim Atlantyku ustanawiająca Organizację Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (NAFO);
c)
Międzynarodowa konwencja o ochronie tuńczyka atlantyckiego ustanawiająca Międzynarodową Komisję ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT);
d)
Umowa o utworzeniu Komisji ds. Tuńczyka na Oceanie Indyjskim (IOTC);
e)
Konwencja w sprawie ochrony łososia w północnym Oceanie Atlantyckim ustanawiająca Organizację do Spraw Ochrony Łososia Północnoatlantyckiego (NASCO).
2. 
Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, ogranicza się do uczestnictwa w kwestiach będących przedmiotem środków, które będą stosowane lub staną się skuteczne po zakończeniu okresu przejściowego.
3. 
W przypadku wspólnej z Unią kwoty połowowej, upoważnienie, o którym mowa w ust. 1 i 2, wymaga uprzedniej konsultacji Zjednoczonego Królestwa z Komisją.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 września 2020 r.
W imieniu Rady
M. ROTH
Przewodniczący
1 Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 1.
2 Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7.
3 Decyzja Rady 81/608/EWG z dnia 13 lipca 1981 r. dotycząca zawarcia Konwencji o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północno-wschodnim Atlantyku (Dz.U. L 227 z 12.8.1981, s. 21).
4 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3179/78 z dnia 28 grudnia 1978 r. dotyczące zawarcia przez Europejską Wspólnotę Gospodarczą Konwencji o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północno-zachodnim Atlantyku (Dz.U. L 378 z 30.12.1978, s. 1).
5 Decyzja Rady 86/238/EWG z dnia 9 czerwca 1986 r. dotycząca przystąpienia Wspólnoty do Międzynarodowej konwencji o ochronie tuńczyka atlantyckiego, zmienionej Protokołem załączonym do Aktu końcowego Konferencji Pełnomocników Państw - Stron Konwencji, podpisanego w Paryżu dnia 10 lipca 1984 r. (Dz.U. L 162 z 18.6.1986, s. 33).
6 Decyzja Rady 95/399/WE z dnia 18 września 1995 r. w sprawie przystąpienia Wspólnoty do Umowy o utworzeniu Komisji ds. Tuńczyka na Oceanie Indyjskim (Dz.U. L 236 z 5.10.1995, s. 24).
7 Decyzja Rady 82/886/EWG z dnia 13 grudnia 1982 r. dotycząca zawarcia Konwencji w sprawie ochrony łososia w północnym Oceanie Atlantyckim (Dz.U. L 378 z 31.12.1982, s. 24).
8 Dz.U. L 179 z 23.6.1998, s. 3.
9 Dz.U. L 189 z 3.7.1998, s. 16.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.305.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/1305 upoważniająca Zjednoczone Królestwo do wyrażenia zgody, w imieniu własnym, na związanie się określonymi umowami międzynarodowymi w obszarze wspólnej polityki rybołówstwa Unii, które mają być stosowane w okresie przejściowym
Data aktu: 18/09/2020
Data ogłoszenia: 21/09/2020