Rozporządzenie wykonawcze 2020/1217 w sprawie odstępstwa od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 dotyczącego wprowadzania do Unii naturalnie lub sztucznie skarlonych roślin przeznaczonych do sadzenia Chamaecyparis Spach, Juniperus L. i niektórych gatunków Pinus L., pochodzących z Japonii, oraz w sprawie uchylenia decyzji 2002/887/WE

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/1217
z dnia 25 sierpnia 2020 r.
w sprawie odstępstwa od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 dotyczącego wprowadzania do Unii naturalnie lub sztucznie skarlonych roślin przeznaczonych do sadzenia Chamaecyparis Spach, Juniperus L. i niektórych gatunków Pinus L., pochodzących z Japonii, oraz w sprawie uchylenia decyzji 2002/887/WE

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 30 ust. 1, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) 2016/2031 uchylono i zastąpiono dyrektywę Rady 2000/29/WE 2 , natomiast rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/2072 3  zastąpiono załączniki I-V do tej dyrektywy.

(2) Art. 7 w związku z pkt 1 załącznika VI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 zakazuje wprowadzania do Unii roślin przeznaczonych do sadzenia Chamaecyparis Spach, Juniperus L. i Pinus L., innych niż owoce i nasiona. Wcześniej odnośny zakaz został określony w art. 4 ust. 1 w związku z częścią A pkt 1 w załączniku III do dyrektywy 2000/29/WE.

(3) Decyzją Komisji 2002/887/WE 4  upoważniono państwa członkowskie do wprowadzenia odstępstw od art. 4 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE w odniesieniu do zakazów określonych w części A pkt 1 w załączniku III do tej dyrektywy dla naturalnie lub sztucznie skarlonych roślin Chamaecyparis Spach, Juniperus L. oraz niektórych gatunków Pinus L., innych niż owoce i nasiona, pochodzących z Japonii.

(4) W dniu 3 sierpnia 2017 r. Japonia złożyła wniosek o rozszerzenie tego upoważnienia również o naturalnie lub sztucznie skarlone rośliny sosny Thunberga bonsai (Pinus thunbergii Parl.) i przedstawiła informacje techniczne na poparcie tego wniosku.

(5) W maju 2019 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) wydał opinię naukową na temat zagrożeń zdrowia roślin związanych z sosną Thunberga bonsai przywożoną z Japonii 5 . Ta opinia naukowa została wydana na podstawie dostępnych informacji naukowych i technicznych przedstawionych przez Japonię; stwierdzono w niej, iż prawdopodobnie, jeżeli spełnione są pewne warunki, na danym towarze nie wystąpią agrofagi, które mogą być związane z tym towarem.

(6) Niektóre odnośne agrofagi nie zostały jeszcze wymienione jako agrofagi kwarantannowe dla Unii, ale mogą spełniać kryteria, aby zostały wymienione jako takie, w związku z czym należy je objąć środkami tymczasowymi określonymi w art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031. Zgodnie z opinią naukową EFSA warunki przywozu roślin Pinus thunbergii Parl. bonsai z Japonii, zapewniające pewien poziom prawdopodobieństwa niewystępowania agro- faga, uznaje się za dopuszczalne i należy przyznać odstępstwo w odniesieniu do wprowadzania tych roślin do Unii, początkowo w okresie do dnia 31 grudnia 2023 r. w celu umożliwienia przeglądu tych środków.

(7) W październiku 2019 r. Japonia złożyła również wniosek o przedłużenie odstępstwa przyznanego decyzją 2002/887/WE w odniesieniu do Chamaecyparis Spach, Juniperus L. oraz niektórych gatunków Pinus L. Okoliczności uzasadniające przyznanie tego odstępstwa na podstawie decyzji 2002/887/WE mają nadal zastosowanie, a zagrożenie fitosanitarne związane z wprowadzaniem tych towarów jest nadal niskie. Ze względu na brak nowych informacji dających podstawy do zmiany specjalnych warunków określonych we wspomnianej decyzji, należy przedłużyć odnośne odstępstwo. Należy jednak zaktualizować wykaz odnośnych agrofagów Pinus sp., aby uwzględnić niedawne zmiany w taksonomii i nowe informacje naukowe zawarte w opinii naukowej EFSA.

(8) Odstępstwo to powinno podlegać tym samym wymogom co wymogi określone w decyzji 2002/887/WE. Wymogi te powinny mieć zastosowanie bez uszczerbku dla rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072, a zwłaszcza dla wymogów określonych w pkt 30 załącznika VII do tego rozporządzenia, dotyczących wprowadzania do Unii naturalnie lub sztucznie skarlonych roślin przeznaczonych do sadzenia innych niż nasiona.

(9) Ponieważ dyrektywa 2000/29/WE została uchylona i zastąpiona rozporządzeniem (UE) 2016/2031, ze względu na jasność i spójność prawa należy uchylić decyzję 2002/887/WE i zastąpić ją niniejszym rozporządzeniem.

(10) Odstępstwo przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinno mieć zastosowanie do dnia 31 grudnia 2023 r., aby umożliwić jego przegląd.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicja

Do celów niniejszego rozporządzenia "określone rośliny" oznaczają naturalnie lub sztucznie skarlone rośliny przeznaczone do sadzenia należące do następujących gatunków:

Chamaecyparis sp. Spach,
Juniperus sp. L.,
Pinus parviflora Sieb. & Zucc. (Pinus pentaphylla Mayr),
Pinus thunbergii Parl.,
Pinus parviflora Sieb. & Zucc., szczepione na podkładce innego gatunku Pinus, pochodzącego z Japonii, oraz
Pinus thunbergii Parl., szczepione na podkładce innego gatunku Pinus, pochodzącego z Japonii.
Artykuł  2

Odstępstwo od zakazu wprowadzania do Unii określonych roślin

Na zasadzie odstępstwa od art. 7 i pkt 1 w załączniku VI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 dopuszcza się wprowadzanie określonych roślin do Unii, jeżeli spełniają one warunki określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3  6  

Okresy stosowania odstępstwa

Odstępstwo przewidziane w art. 2 ma zastosowanie do określonych roślin przywożonych do Unii w następujących okresach:

a)
Chamaecyparis: od dnia 1 października 2020 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.;
b)
Juniperus: od dnia 1 listopada do dnia 31 marca każdego roku - do dnia 31 grudnia 2024 r.;
c)
Pinus L.: od dnia 1 października 2020 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.
Artykuł  4

Uchylenie decyzji 2002/887/WE

Decyzja 2002/887/WE traci moc.

Artykuł  5

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 25 sierpnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK 7  

Warunki wprowadzania do Unii określonych roślin zgodnie z art. 2

1.
W przypadku gdy określone rośliny są roślinami Pinus parviflora Sieb. & Zucc. lub Pinus thunbergii Parl. szczepionymi na podkładce innego gatunku Pinus, podkładka nie może mieć żadnych pędów.
2.
Całkowita liczba przywożonych określonych roślin nie przekracza ilości określonych dla każdego roku i zgłoszonych Komisji oraz pozostałym państwom członkowskim przez państwo członkowskie przywozu, z uwzględnieniem dostępnych obiektów zapewniających izolację lub stacji kwarantanny.
3.
Przed wywozem do Unii rośliny były uprawiane, utrzymywane i przygotowywane co najmniej przez dwa kolejne lata w urzędowo zarejestrowanych szkółkach objętych systemem kontroli krajowej organizacji ochrony roślin w Japonii. Roczne wykazy urzędowo zarejestrowanych szkółek zostają udostępnione Komisji najpóźniej przed dniem 31 października każdego roku. Wykazy te obejmują liczbę roślin uprawianych w każdej z tych szkółek, o ile są one uznawane za nadające się do wprowadzenia do Unii zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
4.
W przypadku roślin Juniperus, rośliny z rodzajów Chaenomeles Lindl., Crataegus L., Cydonia Mill., Juniperus L., Malus Mill., Photinia Ldl. i Pyrus L., które były uprawiane w ciągu ostatnich dwóch lat przed przywozem w szkółkach roślin naturalnie lub sztucznie skarlonych, o których mowa w pkt 3, i w ich bezpośrednim sąsiedztwie, były poddawane co najmniej sześć razy w roku w odpowiednich odstępach czasu urzędowej kontroli pod kątem występowania odnośnych agrofa- gów. W przypadku roślin Chamaecyparis i Pinus, rośliny z rodzaju Chamaecyparis Spach i z rodzaju Pinus L., które były uprawiane we wspomnianych szkółkach roślin naturalnie lub sztucznie skarlonych oraz w ich bezpośrednim sąsiedztwie, były poddawane co najmniej sześć razy w roku w odpowiednich odstępach czasu urzędowej kontroli pod kątem występowania odnośnych agrofagów.

Odnośnymi agrofagami są:

a)
w odniesieniu do roślin Juniperus:
(i)
Aschistonyx eppoi Inouye;
(ii)
Gymnosporangium asiaticum Miyabe ex Yamada i G. yamadae Miyabe ex Yamada;
(iii)
Oligonychus perditus Pritchard et Baker;
(iv)
Popillia japonica Newman;
(v)
każdy inny agrofag kwarantannowy lub agrofag objęty środkami, o których mowa w art. 30 rozporządzenia (UE) 2016/2031, którego występowania nie stwierdzono w Unii;
b)
w odniesieniu do roślin Chamaecyparis:
(i)
Popillia japonica Newman;
(ii)
Urocerus japonicus (F. Sm.);
(iii)
każdy inny agrofag kwarantannowy lub agrofag objęty środkami, o których mowa w art. 30 rozporządzenia (UE) 2016/2031, którego występowania nie stwierdzono w Unii;
c)
w odniesieniu do roślin Pinus parviflora Sieb. & Zucc. (Pinus pentaphylla Mayr):
(i)
Bursaphelenchus xylophilus (Steiner and Bührer) Nickle et al.;
(ii)
Coleosporium paederiae Dietel ex Hirats. f.;
(iii)
Crisicoccus pini (Kuwana);
(iv)
Cronartium kurilense (Dietel) Y. Ono;
(v)
Cronartium quercuum (Berk.) Miyabe ex Shirai;
(vi)
Dendrolimus sibiricus Chetverikov;
(vii)
Dendrolimus spectabilis (Butler);
(viii)
Dendrolimus superans Butler;
(ix)
Monochamus spp. (populacje pozaeuropejskie);
(x)
Pissodes nitidus Roelofs;
(xi)
Popillia japonica Newman;
(xii)
Pseudocercospora pini-densiflorae (Hori & Nambu) Deighton;
(xiii)
Thecodiplosis japonensis Uchida & Inouye;
(xiv)
Urocerus japonicus (F. Sm.);
(xv)
każdy inny agrofag kwarantannowy lub agrofag objęty środkami, o których mowa w art. 30 rozporządzenia (UE) 2016/2031, którego występowania nie stwierdzono w Unii;
d)
w odniesieniu do roślin Pinus thunbergii Parl:
(i)
Bursaphelenchus xylophilus (Steiner and Buhrer) Nickle et al.;
(ii)
Coleosporium asterum (Dietel) Sydow & P.Sydow;
(iii)
Coleosporium phellodendri Komarov;
(iv)
Crisicoccus pini (Kuwana);
(v)
Cronartium orientale Kaneko;
(vi)
Dendrolimus sibiricus Chetverikov;
(vii)
Dendrolimus spectabilis (Butler);
(viii)
Dendrolimus superans Butler;
(ix)
Dothistroma septosporum (Dorogin) Morelet;
(x)
Fusarium circinatum Nirenberg & O'Donnell;
(xi)
Monochamus spp. (populacje pozaeuropejskie);
(xii)
Pissodes nitidus Roelofs;
(xiii)
Popillia japonica Newman;
(xiv)
Pseudocercospora pini-densiflorae (Hori & Nambu) Deighton;
(xv)
Sirex nitobei Mats.;
(xvi)
Thecodiplosis japonensis Uchida & Inouye;
(xvii)
Urocerus japonicus (F. Sm.);
(xviii)
każdy inny agrofag kwarantannowy lub agrofag objęty środkami, o których mowa w art. 30 rozporządzenia (UE) 2016/2031, którego występowania nie stwierdzono w Unii.
5.
Określone rośliny w wyniku tych kontroli zostały uznane za wolne od odnośnych agrofagów wymienionych w lit. a)-d). Porażone rośliny są usuwane przez krajową organizację ochrony roślin, właściwe organy krajowe lub podmioty profesjonalne pod urzędowym nadzorem krajowej organizacji ochrony roślin w Japonii. Pozostałe określone rośliny są skutecznie poddane zabiegom i utrzymywane przez odpowiedni okres oraz poddane kontroli w celu zapewnienia, że są wolne od takich agrofagów.

Każdy przypadek wykrycia odnośnych agrofagów określonych w pkt 4 podczas kontroli prowadzonych na podstawie pkt 4 jest urzędowo rejestrowany, a odnośna dokumentacja jest udostępniana Komisji na jej żądanie. Każdy przypadek wykrycia któregokolwiek z odnośnych agrofagów pozbawia szkółkę statusu szkółki urzędowo zarejestrowanej. Komisja jest niezwłocznie informowana o tym fakcie. W takim przypadku rejestracja może zostać odnowiona najwcześniej w następnym roku.

6.
Określone rośliny przeznaczone na wywóz do Unii, co najmniej w okresie dwóch kolejnych lat, o którym mowa w pkt 3:
a)
są zasadzone w doniczkach ustawionych na półkach znajdujących się co najmniej 50 cm ponad ziemią albo na wybetonowanej podłodze, niedostępnej dla nicieni, utrzymywanej w dobrym stanie i wolnej od zanieczyszczeń; oraz
b)
są uznane za wolne od odnośnych agrofagów w wyniku kontroli, o których mowa w pkt 4; oraz
c)
jeżeli należą do rodzaju Pinus L. i w przypadku szczepienia na podkładce gatunku Pinus innego niż Pinus parviflora Sieb. & Zucc. lub Pinus thunbergii Parl, mają podkładkę pochodzącą ze źródeł urzędowo zatwierdzonych jako zdrowy materiał; oraz
d)
są oznaczone w sposób rozpoznawalny oznakowaniem lub kodem identyfikacyjnym, charakterystycznym dla każdej poszczególnej rośliny i zgłoszonym krajowej organizacji ochrony roślin w Japonii, umożliwiającym identyfikację urzędowo zarejestrowanej szkółki i roku zasadzenia rośliny w doniczce.
7.
Określone rośliny są identyfikowalne od momentu opuszczenia szkółki do czasu załadunku w celu wywozu poprzez opieczętowanie pojazdów używanych do transportu lub w inny właściwy sposób.
8.
Do określonych roślin wraz z podłożem uprawowym, na którym rosną lub z którym są połączone ("materiał"), dołącza się świadectwo fitosanitarne wydane przez krajową organizację ochrony roślin w Japonii, potwierdzające zgodność z wymogami określonymi w pkt 1-7 niniejszego rozporządzenia wykonawczego oraz w pkt 30 załącznika VII do rozporządzenia (UE) 2019/2072.

W świadectwie podaje się:

a)
nazwę lub nazwy urzędowo zarejestrowanej szkółki lub szkółek;
b)
oznaczenia lub kody identyfikacyjne określone w pkt 6 lit. d), o ile umożliwiają one identyfikację zarejestrowanej szkółki i roku zasadzenia w doniczce;
c)
specyfikację ostatniego zabiegu zastosowanego przed wysyłką;
d)
w rubryce "Deklaracja dodatkowa" - oświadczenie: "Niniejsza przesyłka spełnia warunki określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/1217".
9.
Podmiot odpowiedzialny za przesyłkę wypełnia i przedkłada odpowiednią część wspólnego zdrowotnego dokumentu wejścia (CHED) w systemie IMSOC, podając co najmniej następujące informacje dotyczące każdej przesyłki określonych roślin:
a)
rodzaj materiału;
b)
ilość materiału;
c)
zadeklarowaną datę przywozu;
d)
urzędowo zatwierdzone miejsce, w którym określone rośliny odbędą zatrzymanie po wprowadzeniu, o którym mowa w pkt 10.

Przed wprowadzeniem państwa członkowskie urzędowo informują importerów o warunkach ustanowionych w pkt 1-12.

10.
Przed zwolnieniem materiał podlega urzędowemu zatrzymaniu po wprowadzeniu w obiekcie zapewniającym izolację lub w stacji kwarantanny:
a)
w przypadku roślin Pinus i Chamaecyparis - przez okres nie krótszy niż trzy miesiące aktywnego wzrostu; oraz
b)
w przypadku roślin Juniperus - od dnia 1 kwietnia do dnia 30 czerwca każdego roku.

Ponadto w okresie zatrzymania po wprowadzeniu materiał musi zostać uznany za wolny od wszelkich odnośnych agrofagów wymienionych w pkt 4. Właściwy organ lub podmioty profesjonalne zwracają szczególną uwagę na zachowanie, w przypadku każdej rośliny, oznakowania lub kodu identyfikacyjnego, o których mowa w pkt 6 lit. d).

11.
Każda partia zawierająca materiał, którego nie uznano za wolny od odnośnych agrofagów podczas okresu zatrzymania po wprowadzeniu, o którym mowa w pkt 10, zostaje natychmiast zniszczona przez właściwy organ lub podmiot profesjonalny pod urzędowym nadzorem właściwego organu.
12.
Państwa członkowskie powiadamiają Komisję i pozostałe państwa członkowskie o wszelkich przypadkach zanieczyszczenia odnośnymi agrofagami potwierdzonych w czasie zatrzymania po wprowadzeniu, o którym mowa w pkt 10. W takim przypadku odpowiednia szkółka w Japonii zostaje pozbawiona statusu urzędowo zarejestrowanej szkółki roślin. Komisja niezwłocznie informuje o tym Japonię.
1 Dz.U. L 317 z 23.11.2016, s. 4.
2 Dyrektywa Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie (Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/2072 z dnia 28 listopada 2019 r. ustanawiające jednolite warunki wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin i uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 690/2008 oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2019 (Dz.U. L 319 z 10.12.2019, s. 1).
4 Decyzja Komisji 2002/887/WE z dnia 8 listopada 2002 r. upoważniająca do stosowania odstępstw od niektórych przepisów dyrektywy Rady 2000/29/WE w odniesieniu do naturalnie lub sztucznie skarlonych roślin Chamaecyparis Spach, Juniperus L. oraz Pinus L., pochodzących z Japonii (Dz.U. L 309 z 12.11.2002, s. 8).
5 Panel EFSA ds. zdrowia roślin, 2019 r. "Scientific Opinion on the commodity risk assessment of black pine (Pinus thunbergii Parl.) bon- sai from Japan" (Opinia naukowa na temat oceny ryzyka związanego towarem w odniesieniu do sosny Thunberga bonsai (Pinus thun- bergii Parl.) pochodzącej z Japonii). Dziennik EFSA 2019; 17(5):5667, 184 s. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2019.5667.
6 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2024/292 z dnia 18 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.292) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2024 r.
7 Załącznik zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2024/292 z dnia 18 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.292) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2024 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.277.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2020/1217 w sprawie odstępstwa od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 dotyczącego wprowadzania do Unii naturalnie lub sztucznie skarlonych roślin przeznaczonych do sadzenia Chamaecyparis Spach, Juniperus L. i niektórych gatunków Pinus L., pochodzących z Japonii, oraz w sprawie uchylenia decyzji 2002/887/WE
Data aktu: 25/08/2020
Data ogłoszenia: 26/08/2020
Data wejścia w życie: 15/09/2020