KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 30 ust. 1, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem (UE) 2016/2031 uchylono i zastąpiono dyrektywę Rady 2000/29/WE 2 , natomiast rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/2072 3 zastąpiono załączniki I-V do tej dyrektywy.
(2) Art. 7 w związku z pkt 1 załącznika VI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 zakazuje wprowadzania do Unii roślin przeznaczonych do sadzenia Chamaecyparis Spach, Juniperus L. i Pinus L., innych niż owoce i nasiona. Wcześniej odnośny zakaz został określony w art. 4 ust. 1 w związku z częścią A pkt 1 w załączniku III do dyrektywy 2000/29/WE.
(3) Decyzją Komisji 2002/887/WE 4 upoważniono państwa członkowskie do wprowadzenia odstępstw od art. 4 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE w odniesieniu do zakazów określonych w części A pkt 1 w załączniku III do tej dyrektywy dla naturalnie lub sztucznie skarlonych roślin Chamaecyparis Spach, Juniperus L. oraz niektórych gatunków Pinus L., innych niż owoce i nasiona, pochodzących z Japonii.
(4) W dniu 3 sierpnia 2017 r. Japonia złożyła wniosek o rozszerzenie tego upoważnienia również o naturalnie lub sztucznie skarlone rośliny sosny Thunberga bonsai (Pinus thunbergii Parl.) i przedstawiła informacje techniczne na poparcie tego wniosku.
(5) W maju 2019 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) wydał opinię naukową na temat zagrożeń zdrowia roślin związanych z sosną Thunberga bonsai przywożoną z Japonii 5 . Ta opinia naukowa została wydana na podstawie dostępnych informacji naukowych i technicznych przedstawionych przez Japonię; stwierdzono w niej, iż prawdopodobnie, jeżeli spełnione są pewne warunki, na danym towarze nie wystąpią agrofagi, które mogą być związane z tym towarem.
(6) Niektóre odnośne agrofagi nie zostały jeszcze wymienione jako agrofagi kwarantannowe dla Unii, ale mogą spełniać kryteria, aby zostały wymienione jako takie, w związku z czym należy je objąć środkami tymczasowymi określonymi w art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031. Zgodnie z opinią naukową EFSA warunki przywozu roślin Pinus thunbergii Parl. bonsai z Japonii, zapewniające pewien poziom prawdopodobieństwa niewystępowania agro- faga, uznaje się za dopuszczalne i należy przyznać odstępstwo w odniesieniu do wprowadzania tych roślin do Unii, początkowo w okresie do dnia 31 grudnia 2023 r. w celu umożliwienia przeglądu tych środków.
(7) W październiku 2019 r. Japonia złożyła również wniosek o przedłużenie odstępstwa przyznanego decyzją 2002/887/WE w odniesieniu do Chamaecyparis Spach, Juniperus L. oraz niektórych gatunków Pinus L. Okoliczności uzasadniające przyznanie tego odstępstwa na podstawie decyzji 2002/887/WE mają nadal zastosowanie, a zagrożenie fitosanitarne związane z wprowadzaniem tych towarów jest nadal niskie. Ze względu na brak nowych informacji dających podstawy do zmiany specjalnych warunków określonych we wspomnianej decyzji, należy przedłużyć odnośne odstępstwo. Należy jednak zaktualizować wykaz odnośnych agrofagów Pinus sp., aby uwzględnić niedawne zmiany w taksonomii i nowe informacje naukowe zawarte w opinii naukowej EFSA.
(8) Odstępstwo to powinno podlegać tym samym wymogom co wymogi określone w decyzji 2002/887/WE. Wymogi te powinny mieć zastosowanie bez uszczerbku dla rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072, a zwłaszcza dla wymogów określonych w pkt 30 załącznika VII do tego rozporządzenia, dotyczących wprowadzania do Unii naturalnie lub sztucznie skarlonych roślin przeznaczonych do sadzenia innych niż nasiona.
(9) Ponieważ dyrektywa 2000/29/WE została uchylona i zastąpiona rozporządzeniem (UE) 2016/2031, ze względu na jasność i spójność prawa należy uchylić decyzję 2002/887/WE i zastąpić ją niniejszym rozporządzeniem.
(10) Odstępstwo przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinno mieć zastosowanie do dnia 31 grudnia 2023 r., aby umożliwić jego przegląd.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: