KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 40 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 7 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/2072 2 w związku z załącznikiem VI do tego rozporządzenia ustanowiono wykaz roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, których wprowadzanie do Unii jest zakazane, łącznie z państwami trzecimi, grupami państw trzecich lub określonymi obszarami państw trzecich, do których ma zastosowanie zakaz, jak przewidziano w art. 40 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/2031.
(2) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/715 3 ustanowiono środki w odniesieniu do owoców Citrus L., Fortu- nella Swingle, Poncirus Raf. i ich hybryd, innych niż owoce Citrus aurantium L. i Citrus latifolia Tanaka, pochodzących z Argentyny, Brazylii, Republiki Południowej Afryki lub Urugwaju, aby zapobiec wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa ("określony agrofag").
(3) W maju, czerwcu, lipcu i pierwszym tygodniu sierpnia 2020 r. państwa członkowskie wielokrotnie powiadamiały Komisję o przechwyceniu określonego agrofaga na owocach Citrus limon (L.) N. Burm.f. i Citrus sinensis (L.) Osbeck pochodzących z Argentyny ("określone owoce") w wyniku kontroli ich przywozu.
(4) Te powtarzające się przypadki przechwycenia wskazują, że stosowane obecnie w Argentynie zabezpieczenia fitosanitarne są niewystarczające, aby zapobiec wprowadzeniu określonego agrofaga do Unii. Istnieje zatem niedopuszczalne zagrożenie fitosanitarne spowodowane występowaniem określonego agrofaga na określonych owocach, które nie może zostać zmniejszone do dopuszczalnego poziomu za pomocą któregokolwiek ze środków określonych w sekcji 1 pkt 2 i 3 w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2016/2031.
(5) W związku z tym wprowadzanie do Unii określonych owoców powinno być czasowo zabronione niezależnie od tego, czy są one przeznaczone wyłącznie do przetworzenia przemysłowego na sok, czy też nie.
(6) Ten tymczasowy zakaz powinien mieć zastosowanie do dnia 30 kwietnia 2021 r., co umożliwi wyeliminowanie istniejącego ryzyka wprowadzenia do Unii i rozprzestrzeniania się w niej określonego agrofaga oraz umożliwi Argentynie ulepszenie systemu certyfikacji oraz poddanie go audytowi przeprowadzanemu przez Komisję. Data ta powinna być w razie potrzeby poddana przeglądowi na podstawie wyników audytu.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik VI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072, natomiast decyzja wykonawcza (UE) 2016/715 powinna mieć nadal zastosowanie do wszystkich pozostałych owoców i zainteresowanych państw trzecich.
(8) Ze względu na pilną potrzebę wyeliminowania zagrożenia fitosanitarnego stwarzanego przez określonego agrofaga i określone owoce niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie drugiego dnia po jego opublikowaniu.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: