Decyzja w sprawie przepisów wewnętrznych dotyczących ograniczenia pewnych praw osób, których dane dotyczą, w związku z przetwarzaniem administracyjnych danych osobowych przez Europol

DECYZJA ZARZĄDU EUROPOLU
z dnia 9 czerwca 2020 r.
w sprawie przepisów wewnętrznych dotyczących ograniczenia pewnych praw osób, których dane dotyczą, w związku z przetwarzaniem administracyjnych danych osobowych przez Europol

ZARZĄD EUROPOLU,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępujące i uchylające decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW 1  (zwane dalej "rozporządzeniem w sprawie Europolu"), w szczególności jego art. 46,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 2 , w szczególności jego art. 25,

uwzględniając wytyczne Europejskiego Inspektora Ochrony Danych ("EIOD") w sprawie art. 25 tego rozporządzenia i przepisów wewnętrznych z grudnia 2018 r.,

uwzględniając uwagi Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) w sprawie projektu decyzji zarządu Europolu w sprawie przepisów wewnętrznych dotyczących ograniczenia pewnych praw osób, których dane dotyczą, w związku z przetwarzaniem administracyjnych danych osobowych przez Europol z dnia 14 stycznia 2020 r.,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Europol przetwarza dane operacyjne i nieoperacyjne (administracyjne) niezwiązane z postępowaniami przygotowawczymi, takie jak dane osobowe pracowników Europolu, usługodawców lub osób odwiedzających. Przetwarzanie danych operacyjnych podlega przepisom rozporządzenia w sprawie Europolu, natomiast przetwarzanie danych nieoperacyjnych (administracyjnych) podlega przepisom rozporządzenia (UE) 2018/1725.

(2) Zgodnie z art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 ograniczenia w stosowaniu art. 14-22, 35 i 36, jak również art. 4 tego rozporządzenia, w zakresie, w jakim przepisy te odnoszą się do praw i obowiązków przewidzianych w art. 14-22, o ile nie opierają się na aktach prawnych przyjętych na podstawie Traktatów, powinny być oparte na zasadach wewnętrznych przyjętych przez Europol.

(3) Takie zasady wewnętrzne, w tym przepisy dotyczące oceny konieczności i proporcjonalności ograniczenia, nie powinny mieć zastosowania, gdy ograniczenie praw osób, których dane dotyczą, określa akt prawny przyjęty na podstawie Traktatów.

(4) W ramach swojego funkcjonowania Europol może prowadzić dochodzenia administracyjne, postępowania przed-dyscyplinarne, dyscyplinarne i zawieszające. Dochodzenia administracyjne powinny być prowadzone przez Służbę Dochodzeń Wewnętrznych reprezentującą również organ upoważniony do zawierania umów o pracę, o których mowa w art. 6 warunków zatrudnienia, przed Komisją Dyscyplinarną na podstawie art. 86 regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej 3  oraz zgodnie z decyzją zarządu Europolu ustanawiającą ogólne przepisy wykonawcze dotyczące prowadzenia dochodzeń administracyjnych i postępowań dyscyplinarnych (EDOC #417349).

(5) Pracownicy Europolu mają obowiązek zgłaszania przypadków potencjalnie nielegalnej działalności, w tym nadużyć finansowych lub korupcji, szkodzących interesom Unii lub postępowania związanego z wykonywaniem obowiązków służbowych, które może stanowić poważne zaniedbanie w wypełnianiu zobowiązań urzędników unijnych. Kwestia ta została szczegółowo wyjaśniona w wytycznych dla pracowników Europolu w sprawie ustaleń dotyczących informowania o nieprawidłowościach (EDOC #903736).

(6) Europol opracował politykę zapobiegania oraz skutecznego i efektywnego postępowania w przypadku faktycznego lub potencjalnego mobbingu lub molestowania seksualnego w miejscu pracy, zgodnie z decyzją zarządu Europolu w sprawie polityki ochrony godności osoby i zapobiegania mobbingowi i molestowaniu seksualnemu (EDOC # 958626). Decyzja ustanawia nieformalną procedurę, w ramach której osoba będąca domniemaną ofiarą mobbingu lub molestowania seksualnego może skontaktować się z zaufanymi doradcami Europolu.

(7) Inspektor ochrony danych może, zgodnie z art. 13 decyzji zarządu Europolu w sprawie ustanowienia przepisów wykonawczych dotyczących inspektora ochrony danych (EDOC# 845687), prowadzić dochodzenia dotyczące przedmiotu wniosku.

(8) Europol może przeprowadzać audyty prowadzonych przez siebie działań za pośrednictwem jednostki audytu wewnętrznego Europolu, która została ustanowiona przez zarząd na posiedzeniu mającym miejsce w dniu 1 maja 2017 r., zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie Europolu, i która podlega wyłącznie temu organowi.

(9) W kontekście wyżej wymienionych zadań Europol może udzielać i korzystać z pomocy, a także angażować się we wzajemną współpracę z innymi instytucjami, organami i jednostkami organizacyjnymi Unii, zgodnie z postanowieniami odpowiednich umów o gwarantowanym poziomie usług, protokołów ustaleń i umów o współpracy.

(10) Może zaistnieć konieczność pogodzenia praw osób, których dane dotyczą, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725, z potrzebami wyżej wymienionych działań, przy pełnym poszanowaniu podstawowych praw i wolności innych osób, których dane dotyczą. W tym celu art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725 przewiduje, na ściśle określonych warunkach, możliwość ograniczenia stosowania art. 14-20, 35 i 36, jak również art. 4 w zakresie, w jakim jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-20. W tym przypadku konieczne jest przyjęcie zasad wewnętrznych, na mocy których Europol może ograniczać te prawa zgodnie z tym samym artykułem rozporządzenia (UE) 2018/1725.

(11) W szczególności może to mieć miejsce w przypadku przekazywania informacji na temat przetwarzania danych osobowych osobie, której dane dotyczą, na etapie wstępnej oceny dochodzenia administracyjnego lub w trakcie samego dochodzenia, przed ewentualnym oddaleniem sprawy lub etapem poprzedzającym postępowanie dyscyplinarne. W pewnych okolicznościach dostarczenie takich informacji może poważnie wpłynąć na zdolność Służby Dochodzeń Wewnętrznych do skutecznego prowadzenia dochodzenia, na przykład w każdym przypadku, gdy istnieje ryzyko, że dana osoba zniszczy dowody lub będzie wpływać na potencjalnych świadków przed przesłuchaniem. Ponadto konieczne może być zapewnienie przez Europol ochrony ich praw i wolności, jak również praw i wolności innych zaangażowanych osób.

(12) Konieczna może być ochrona poufności świadka lub sygnalisty, który zwrócił się o nieujawnianie jego tożsamości. W takim przypadku Europol może podjąć decyzję o ograniczeniu dostępu do danych dotyczących tożsamości, oświadczeń i innych danych osobowych sygnalisty i innych zaangażowanych osób, w celu ochrony ich praw i wolności.

(13) Może zaistnieć konieczność ochrony poufności zeznań pracownika, który skontaktował się z zaufanymi doradcami Europolu w kontekście procedury dotyczącej mobbingu lub molestowania. W takim przypadku Europol może podjąć decyzję o ograniczeniu dostępu do danych dotyczących tożsamości, oświadczeń i innych danych osobowych domniemanej ofiary, domniemanego sprawcy i innych zaangażowanych osób, w celu ochrony ich praw i wolności.

(14) W trakcie prowadzenia dochodzeń w sprawie czynności przetwarzania mających miejsce w Europolu może zaistnieć konieczność zachowania przez inspektora ochrony danych skuteczności prowadzonych przez siebie dochodzeń oraz, w razie potrzeby, ochrony osób zaangażowanych oraz ich praw i wolności.

(15) Europol powinien stosować ograniczenia tylko wtedy, gdy respektują one istotę podstawowych praw i wolności oraz są bezwzględnie konieczne i proporcjonalne w demokratycznym społeczeństwie. Europol powinien przedstawić uzasadnienie wyjaśniające powody tych ograniczeń.

(16) W oparciu o zasadę rozliczalności Europol powinien prowadzić rejestr stosowania ograniczeń.

(17) Przetwarzając administracyjne dane osobowe wymieniane z innymi organizacjami w ramach wykonywania swoich zadań, Europol powinien konsultować się z tymi organizacjami i uzyskiwać od nich informacje w sprawie możliwych istotnych powodów nałożenia ograniczeń oraz konieczności i proporcjonalności tych ograniczeń, chyba że zagroziłoby to działalności Europolu.

(18) Artykuł 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1725 zobowiązuje administratora danych do informowania osób, których dane dotyczą, o głównych powodach, na których opiera się stosowanie ograniczenia, oraz o ich prawie do złożenia skargi do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD).

(19) Zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725 Europol może odroczyć, pominąć udzielenie informacji na temat przyczyn zastosowania ograniczenia wobec osoby, której dane dotyczą, lub odmówić udzielenia tych informacji, jeżeli w jakikolwiek sposób unieważniłoby to skutek ograniczenia.

(20) Europol powinien ocenić w poszczególnych przypadkach i we współpracy z inspektorem ochrony danych, czy powiadomienie o ograniczeniu unieważniłoby jego skutek.

(21) W celu zagwarantowania jak największej ochrony praw i wolności osób, których dane dotyczą, oraz zgodnie z art. 44 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725, inspektor ochrony danych powinien być informowany w odpowiednim czasie o wszelkich zastosowanych ograniczeniach i zweryfikować zgodność z niniejszą decyzją.

(22) Stosowanie wyżej wymienionych ograniczeń pozostaje bez uszczerbku dla ewentualnego zastosowania przepisów art. 16 ust. 5 i art. 17 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1725 odnoszących się, odpowiednio, do prawa do informacji, gdy dane nie zostały uzyskane od osoby, której dane dotyczą, oraz do prawa dostępu przysługującego osobie, której dane dotyczą,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

Niniejsza decyzja ustanawia zasady dotyczące warunków, na jakich Europol może ograniczyć stosowanie art. 14-20, 35 i 36, jak również art. 4 na podstawie art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725.

Artykuł  2

Określenie administratora

1. 
Administratorem operacji przetwarzania danych jest Europol, reprezentowany przez dyrektora wykonawczego, który może dokonać delegowania obowiązków administratora.
2. 
Osoby, których dane dotyczą, są informowane o tożsamości osoby, której powierzono funkcję administratora, poprzez informacje o ochronie danych lub rejestry publikowane na stronie internetowej lub w intranecie Europolu.
Artykuł  3

Ograniczenia

1. 
Europol, realizując swoje obowiązki dotyczące praw osób, których dane dotyczą, przewidziane rozporządzeniem (UE) 2018/1725, rozważa, czy zastosowanie ma którykolwiek z wyjątków przewidzianych w tym rozporządzeniu.
2. 
Zgodnie z art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 Europol może ograniczyć stosowanie art. 14-20, 35 i 36, jak również art. 4 rozporządzenia, o ile jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-20 rozporządzenia (UE) 2018/1725 w przypadku:
a)
prowadzenia przez Służbę Dochodzeń Wewnętrznych dochodzeń wstępnych i administracyjnych oraz prowadzenia przez Komisję Dyscyplinarną postępowań dyscyplinarnych na podstawie regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej oraz decyzji zarządu Europolu ustanawiającej ogólne przepisy wykonawcze dotyczące prowadzenia dochodzeń administracyjnych i postępowań dyscyplinarnych; stosowne ograniczenia mogą opierać się na art. 25 ust. 1 lit. c), g) h) rozporządzenia (UE) 2018/1725;
b)
toczących się procedur informowania o nieprawidłowościach mających na celu zapewnienie pracownikom Europolu możliwości poufnego zgłaszania faktów, jeżeli uważają oni, że występują poważne nieprawidłowości wskazane w wytycznych w sprawie ustaleń dotyczących informowania o nieprawidłowościach; stosowne ograniczenia mogą opierać się na art. 25 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2018/1725;
c)
formalnych i nieformalnych procedur podejmowanych w przypadkach nękania mających na celu zapewnienie pracownikom Europolu możliwości poufnego zgłaszania faktów zaufanym doradcom w ramach procedury podejmowanej w przypadkach nękania w rozumieniu decyzji zarządu Europolu w sprawie polityki ochrony godności osoby i zapobiegania mobbingowi oraz molestowaniu seksualnemu; stosowne ograniczenia mogą opierać się na art. 25 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2018/1725;
d)
prowadzenia przez inspektora ochrony danych dochodzeń w sprawie czynności przetwarzania mających miejsce w Europolu zgodnie z art. 13 decyzji zarządu Europolu ustanawiającej przepisy wykonawcze dotyczące inspektora ochrony danych; stosowne ograniczenia mogą opierać się na art. 25 ust. 1 lit. c), g) i h) rozporządzenia (UE) 2018/1725;
e)
przeprowadzania przez jednostkę audytu wewnętrznego audytów wewnętrznych w odniesieniu do wszystkich działań i departamentów Europolu; stosowne ograniczenia mogą opierać się na art. 25 ust. 1 lit. c), g) i h) rozporządzenia (UE) 2018/1725;
f)
udzielania lub korzystania z pomocy i angażowania się przez Europol we wzajemną współpracę z innymi instytucjami, organami i jednostkami organizacyjnymi Unii w kontekście wyżej wymienionych działań, jak określono w odpowiednich umowach o gwarantowanym poziomie usług, protokole ustaleń i porozumieniach o współpracy; odpowiednie ograniczenia mogą opierać się na art. 25 ust. 1 lit. c), d), g) i h) rozporządzenia (UE) 2018/1725.
3. 
Kategorie danych obejmują dane identyfikacyjne osoby fizycznej, dane kontaktowe, role i zadania zawodowe, informacje na temat zachowań prywatnych i zawodowych oraz wyniki, a także dane finansowe.
4. 
Wszelkie ograniczenia respektują istotę podstawowych praw i wolności oraz są niezbędne i proporcjonalne w społeczeństwie demokratycznym.
5. 
Badanie konieczności i analizę proporcjonalności przeprowadza się indywidualnie dla każdego przypadku przed wprowadzeniem ograniczeń. Ograniczenia nie mogą wykraczać poza to, co niezbędne do osiągnięcia wyznaczonych celów.
6. 
Ograniczenia powinny być należycie monitorowane przez administratora danych, a okresowy przegląd wraz z analizą konieczności i proporcjonalności przeprowadza się co sześć miesięcy po ich przyjęciu w porozumieniu z inspektorem ochrony danych.
7. 
Ograniczenia są znoszone, gdy tylko przestają występować okoliczności uzasadniające ich stosowanie. Administrator danych w porozumieniu z inspektorem ochrony danych przekazuje takie informacje osobie, której dane dotyczą, wraz z informacjami na temat możliwości wniesienia w dowolnym momencie skargi do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) lub skorzystania ze środka ochrony prawnej przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
8. 
Do celów rozliczalności Europol prowadzi rejestr opisujący przyczyny zastosowanych ograniczeń, mające zastosowanie przesłanki z ust. 1, jak również wynik analizy konieczności i proporcjonalności. Dokumentacja ta stanowi część rejestru ad hoc, który jest prowadzony przez inspektora ochrony danych i udostępniany na wniosek Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD). Sprawozdanie dotyczące stosowania art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725 jest okresowo udostępniane.
9. 
Przetwarzając administracyjne dane osobowe wymieniane z innymi organizacjami w ramach wykonywania swoich zadań, Europol konsultuje się z tymi organizacjami w sprawie możliwych istotnych powodów nałożenia ograniczeń oraz konieczności i proporcjonalności tych ograniczeń, chyba że zagrażałoby to działalności Europolu.
Artykuł  4

Zagrożenia dla praw i wolności osób, których dane dotyczą

Ocena zagrożeń dla praw i wolności osób, których dane osobowe mogą podlegać ograniczeniom, jak również okres zatrzymywania danych, znajdują się w rejestrze odpowiednich czynności przetwarzania danych zgodnie z art. 31 rozporządzenia (UE) 2018/1725 oraz, w stosownych przypadkach, w odpowiednich ocenach skutków dla ochrony danych na podstawie art. 39 wspomnianego rozporządzenia.

Artykuł  5

Okresy przechowywania i zabezpieczenia

1. 
Europol wprowadza zabezpieczenia zapobiegające nadużyciom, nielegalnemu dostępowi lub przekazywaniu danych osobowych, które mogą podlegać ograniczeniom. Zabezpieczenia te obejmują środki techniczne i organizacyjne przedsiębrane w celu ochrony danych osobowych przed przypadkowym lub bezprawnym zniszczeniem, przypadkową utratą lub nieupoważnionym ujawnieniem, zmodyfikowaniem i dostępem oraz przed wszelkimi innymi bezprawnymi formami przetwarzania. Zabezpieczenia te obejmują:
a)
wyraźną definicję ról, obowiązków i etapów proceduralnych;
b)
w stosownych przypadkach, bezpieczne środowisko elektroniczne, które uniemożliwia bezprawne lub przypadkowe uzyskanie dostępu lub przekazywanie danych elektronicznych osobom nieupoważnionym;
c)
w stosownych przypadkach, bezpieczne przechowywanie i przetwarzanie dokumentów w formie papierowej;
d)
należyte monitorowanie ograniczeń i okresowe przeglądy ich stosowania.
2. 
Okres przechowywania danych osobowych, które mogą podlegać ograniczeniom, nie może być dłuższy niż to konieczne i właściwe dla celów przetwarzania danych. W żadnym razie nie może przekraczać okresu przechowywania określonego w informacjach o ochronie danych, oświadczeniach o ochronie prywatności lub rejestrach, o których mowa powyżej.
Artykuł  6

Informacje dla inspektora ochrony danych i ich przegląd

1. 
Inspektor ochrony danych bezzwłocznie uzyskuje informacje, w przypadku gdy administrator danych zamierza nałożyć ograniczenia na prawa osób, których dane dotyczą, zgodnie z niniejszą decyzją, i zapewnia dostęp do rejestru zawierającego ocenę konieczności i proporcjonalności oraz wszelkie dokumenty dotyczące elementów stanu faktycznego i prawnego.
2. 
Udział inspektora ochrony danych w procedurze nakładania ograniczeń, w tym w wymianie informacji, jest dokumentowany w odpowiedniej formie.
Artykuł  7

Informowanie osób, których dotyczą dane, o ograniczeniach dotyczących ich praw

1. 
Europol publikuje w intranecie Europolu informacje o ochronie danych, które informują wszystkie osoby, których dane dotyczą, o czynnościach przetwarzania obejmujących przetwarzanie ich danych osobowych, które mogą podlegać ograniczeniom zgodnie z tymi zasadami.
2. 
Administratorzy danych indywidualnie informują osoby, których dane dotyczą, będące stronami postępowania, strony postępowania lub świadków o przysługujących im prawach i ewentualnych ograniczeniach.
Artykuł  8

Prawo do informacji przekazywanych osobom, których dane dotyczą, oraz przekazywanie informacji na temat naruszeń ochrony danych

1. 
Jeżeli w kontekście działań wymienionych w niniejszej decyzji Europol ogranicza, w całości lub w części, prawa wymienione w art. 14-16 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725, osoby, których dane dotyczą, są informowane o głównych powodach, na których opiera się stosowanie ograniczenia, oraz o ich prawie do złożenia skargi do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD), jak również o prawie do skorzystania ze środka ochrony prawnej przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
2. 
Europol może odroczyć, pominąć udzielenie informacji dotyczących przyczyn ograniczenia, o którym mowa w ust. 1, lub odmówić udzielenia tych informacji, jeżeli unieważniłoby to skutek ograniczenia. Ocena ta przeprowadzana jest indywidualnie dla każdego przypadku we współpracy z inspektorem ochrony danych.
Artykuł  9

Prawo dostępu, sprostowania, usunięcia i ograniczenia przetwarzania przysługujące osobom, których dotyczą dane

1. 
Jeżeli w kontekście działań, o których mowa w niniejszej decyzji, Europol ogranicza, w całości lub w części, prawo dostępu do danych osobowych, prawo do sprostowania, usunięcia i ograniczenia przetwarzania, o których mowa odpowiednio w art. 17-20 rozporządzenia (UE) 2018/1725, w swojej odpowiedzi na wniosek osoby, której dane dotyczą, informuje o głównych powodach, na których opiera się stosowanie ograniczenia, oraz możliwości wniesienia skargi do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) lub skorzystania ze środka ochrony prawnej przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
2. 
Europol może odroczyć, pominąć udzielenie informacji dotyczących przyczyn ograniczenia, o którym mowa w ust. 1, lub odmówić udzielenia tych informacji, jeżeli spowodowałoby to anulowanie skutków ograniczenia. Ocena ta przeprowadzana jest indywidualnie dla każdego przypadku we współpracy z inspektorem ochrony danych.
Artykuł  10

Poufność łączności elektronicznej

1. 
Europol, w wyjątkowych okolicznościach i zgodnie z przepisami oraz z uzasadnieniem dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , może ograniczyć prawo do poufności łączności elektronicznej, o którym mowa w art. 36 rozporządzenia (UE) 2018/1725.
2. 
Jeżeli Europol ogranicza prawo do poufności łączności elektronicznej, informuje zainteresowaną osobę, której dane dotyczą, w odpowiedzi na jej wniosek, o głównych powodach, na których opiera się stosowanie ograniczenia, oraz o możliwości złożenia skargi do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) lub skorzystania ze środka ochrony prawnej przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
3. 
Europol może odroczyć, pominąć udzielenie informacji dotyczących przyczyn ograniczenia, o którym mowa w ust. 1 i 2, lub odmówić udzielenia tych informacji, jeżeli unieważniłoby to skutek ograniczenia. Ocena ta przeprowadzana jest indywidualnie dla każdego przypadku we współpracy z inspektorem ochrony danych.
Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Hadze dnia 9 czerwca 2020 r.
W imieniu zarządu
Andrei LINTA
Przewodniczący
1 Dz.U. L 135 z 24.5.2016, s. 53.
2 Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39.
3 Regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej ustanowiony rozporządzeniem Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 (Dz. U. L 56 z 4.3.1968, s. 1).
4 Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.260.15

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja w sprawie przepisów wewnętrznych dotyczących ograniczenia pewnych praw osób, których dane dotyczą, w związku z przetwarzaniem administracyjnych danych osobowych przez Europol
Data aktu: 09/06/2020
Data ogłoszenia: 10/08/2020
Data wejścia w życie: 30/08/2020