KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 847/96 z dnia 6 maja 1996 r. wprowadzające dodatkowe, ustalane z roku na rok, warunki zarządzania ogólnym dopuszczalnym połowem (TAC) i kwotami 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 847/96 państwa członkowskie mogą zwrócić się do Komisji przed dniem 31 października roku stosowania przyznanej im kwoty o zatrzymanie i przeniesienie na rok następny do 10 % tej kwoty.
(2) W rozporządzeniach Rady (UE) 2018/1628 2 , (UE) 2018/2025 3 , (UE) 2018/2058 4 i (UE) 2019/124 5 ustalono kwoty połowowe w odniesieniu do niektórych stad na 2019 r. oraz określono, które stada mogą być objęte środkami przewidzianymi w rozporządzeniu (WE) nr 847/96.
(3) W rozporządzeniach Rady (UE) 2018/2025, (UE) 2019/1838 6 , (UE) 2019/2236 7 i (UE) 2020/123 8 ustalono kwoty połowowe w odniesieniu do niektórych stad na 2020 r.
(4) Na podstawie art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 847/96 niektóre państwa członkowskie wystąpiły przed dniem 31 października 2019 r. z wnioskiem o zatrzymanie części kwot przyznanych im na 2019 r. w odniesieniu do stad wymienionych w załączniku do wspomnianego rozporządzenia i o przeniesienie ich na następny rok. Zatrzymane ilości należy dodać do kwot na 2020 r., z zastrzeżeniem ograniczeń wskazanych we wspomnianym rozporządzeniu.
(5) Na potrzeby tej elastyczności sprawdzono i rozważono kwalifikowalność stad, których dotyczą wnioski o przeniesienie kwot, oraz stan eksploatacji odnośnych stad. W związku z tym stada te można objąć przeniesieniem zatrzymanych kwot z 2019 r. na 2020 r. zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 847/96.
(6) Art. 8 rozporządzenia (UE) 2019/124 przewiduje mechanizm wymiany kwot dla państw członkowskich nieposiadających kwot dla pewnych przyłowów. Zgodnie z art. 8 ust. 3 tego rozporządzenia ilości pochodzące z tej rezerwy nie mogą zostać przeniesione na kolejny rok. W 2019 r. Niderlandy skorzystały z tego mechanizmu w odniesieniu do dorsza na obszarach 7b, 7c, 7e-k, 8, 9 i 10 oraz na wodach Unii obszaru CECAF 34.1.1 (COD/7XAD34); niewykorzystane przy tym ilości nie mogą zostać przeniesione na 2020 r. Niderlandy zwiększyły jednak również swoją kwotę w odniesieniu do tego stada dzięki przeniesieniu 0,102 tony przydzielonych zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1704 9 . W związku z tym jedynie maksymalnie 10 % tej ilości może zostać przeniesione na następny rok.
(7) Aby uniknąć nadmiernej elastyczności, która podważyłaby zasady racjonalnej i odpowiedzialnej eksploatacji żywych zasobów morza, utrudniłaby realizację celów wspólnej polityki rybołówstwa i pogorszyłaby biologiczny stan stad, w przypadku stad wymienionych w załączniku do niniejszego rozporządzenia wyklucza się elastyczność obejmującą kolejny rok przewidzianą w art. 15 ust. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 10 .
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: