a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 24 rozporządzenia (UE) 2018/1724 wymaga się od właściwych organów państw członkowskich oraz od Komisji zapewnienia gromadzenia danych statystycznych wizyt użytkowników w jednolitym portalu cyfrowym ustanowionym zgodnie z art. 2 ust. 1 wspomnianego rozporządzenia ("Portal") i na stronach internetowych, do których linki zamieszczono w Portalu. W artykule tym wymaga się także, by właściwe organy, podmioty świadczące usługi wsparcia i rozwiązywania problemów, o których mowa w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1724, oraz Komisja gromadziły i wymieniały - w formie zagregowanej - informacje o liczbie, pochodzeniu i przedmiocie wniosków o świadczenie usług wsparcia i rozwiązywania problemów oraz swoim czasie reakcji.
(2) W art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1724 wymaga się od Komisji zapewnienia użytkownikom za pośrednictwem Portalu narzędzia do gromadzenia informacji zwrotnych, umożliwiającego im anonimowe przekazywanie uwag na temat jakości i dostępności usług zapewnianych za pośrednictwem Portalu, udostępnianych w nim informacji oraz wspólnego interfejsu użytkownika. W artykule tym wymaga się od Komisji także zapewnienia, aby użytkownicy mieli dostęp do tego narzędzia na wszystkich stronach internetowych, które są częścią Portalu. Ten sam obowiązek ma zastosowanie do właściwych organów, chyba że na stronach internetowych tych organów jest już dostępne inne narzędzie do gromadzenia informacji zwrotnych od użytkowników o podobnych funkcjach.
(3) Metodę gromadzenia i wymiany danych statystycznych dotyczących użytkowników i informacji zwrotnych od użytkowników oraz przepisy w tym zakresie zawarto w jednym akcie wykonawczym, ponieważ przedmiotowe dane będą gromadzone i udostępniane za pośrednictwem wspólnego pulpitu nawigacyjnego i wspólnego repozytorium danych. Dane te będą wykorzystywane łącznie przez koordynatorów krajowych i Komisję w celu monitorowania, czy usługi zapewniane za pośrednictwem Portalu są zgodne z kryteriami jakości, oraz w celu poprawy funkcjonalności jednolitego portalu cyfrowego.
(4) Aby gromadzić dane statystyczne dotyczące użytkowników oraz informacje zwrotne, które można porównywać i wykorzystywać do celów określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/1724, a także w celu ułatwienia dopasowywania danych do powiązanych usług, konieczne jest określenie danych kontekstowych, które należy udostępnić wraz z danymi statystycznymi dotyczącymi użytkowników i informacjami zwrotnymi. Te dane kontekstowe powinny obejmować adres URL oraz informację na temat treści odpowiedniej strony internetowej. Usługodawcy powinni uwzględniać tę informację w formie znaczników w metadanych stron internetowych lub umieszczać ją bezpośrednio w repozytorium linków. Komisja powinna pobierać ze stron internetowych informacje dotyczące znakowania w zautomatyzowany sposób za pomocą stosownego narzędzia. W tym celu informacje dotyczące znakowania powinny być uporządkowane i sformatowane w sposób rozpoznawany przez to narzędzie.
(5) Aby ułatwić gromadzenie danych statystycznych dotyczących użytkowników na temat wyświetleń przez użytkowników stron internetowych dostępnych za pośrednictwem Portalu, zgodnie z art. 24 rozporządzenia (UE) 2018/1724, takie dane statystyczne należy gromadzić w zautomatyzowany sposób za pośrednictwem narzędzi do analizy danych internetowych oraz automatycznie i regularnie przekazywać je do wspólnego repozytorium danych.
(6) W przypadkach, w których w celu zapewnienia interoperacyjności między krajowymi rozwiązaniami ICT i wspólnymi narzędziami informatycznymi konieczne są dalsze wyjaśnienia techniczne, Komisja powinna je zapewnić w porozumieniu z grupą koordynacyjną Portalu. Grupa koordynacyjna Portalu powinna omówić szczegółowe zasady działania wymagane w celu gromadzenia i przekazywania danych z usług wsparcia i rozwiązywania problemów, a także szczegółowe pytania ankietowe.
(7) W rozporządzeniu (UE) 2018/1724 określono późniejszy termin - dzień 12 grudnia 2023 r. - jeżeli chodzi o cyfryzację procedur wymienionych w załączniku II do wspomnianego rozporządzenia. W związku z tym przed dniem 12 grudnia 2023 r. dane statystyczne dotyczące użytkowników oraz informacje zwrotne dotyczące tych procedur należy gromadzić wyłącznie w odniesieniu do stron internetowych, na których opublikowano wyjaśnienie procedury.
(8) W rozporządzeniu (UE) 2018/1724 określono późniejszy termin - dzień 12 grudnia 2022 r. - na przekazanie przez organy gminne informacji, wyjaśnień i instrukcji. W związku z tym przed dniem 12 grudnia 2022 r. wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie wyłącznie do stron internetowych na szczeblu gminy zgłoszonych do repozytorium linków przed upływem tego terminu.
(9) Uwzględniając poszczególne stosowane systemy rozpatrywania spraw, należy zezwolić zarówno na zautomatyzowane, jak i na ręczne gromadzenie kategorii danych statystycznych, o których mowa w art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1724.
(10) Celem jednolitego portalu cyfrowego jest ułatwienie obywatelom i przedsiębiorstwom korzystanie z ich praw na jednolitym rynku przez zapewnienie przyjaznego dla użytkownika dostępu do informacji na temat praw i przepisów mających zastosowanie w przypadku działalności transgranicznej. Aby zrozumieć szczególne potrzeby i interesy użytkowników transgranicznych, należy gromadzić dane statystyczne związane z korzystaniem z usług zapewnianych za pośrednictwem Portalu przez tych użytkowników, np. dane statystyczne na temat krajów, z których użytkownicy odwiedzają strony internetowe Portalu, oraz liczba użytkowników transgranicznych korzystających z usług wsparcia i rozwiązywania problemów w ramach Portalu w celu uzyskania pomocy.
(11) Podmioty świadczące usługi wsparcia i rozwiązywania problemów określone we wspomnianym rozporządzeniu powinny gromadzić informacje o liczbie pytań dotyczących praw, obowiązków, przepisów i procedur określonych w prawie Unii i w przepisach krajowych, które mają zastosowanie do użytkowników korzystających lub zamierzających korzystać ze swoich praw wynikających z prawa Unii w dziedzinie rynku wewnętrznego w obszarach informacji wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2018/1724. Jeżeli podmiot świadczący usługi wsparcia i rozwiązywania problemów otrzyma zapytania wykraczające poza zakres stosowania rozporządzenia (UE) 2018/1724, powinien on - na ile to możliwe - dokonać rozróżnienia między takimi zapytaniami a zapytaniami dotyczącymi obszarów objętych zakresem wspomnianego rozporządzenia.
(12) Jeżeli w ramach usług wsparcia i rozwiązywania problemów już gromadzi się dane statystyczne na podstawie istniejącego prawa Unii lub porozumień z Komisją, podmioty świadczące usługi wsparcia i rozwiązywania problemów lub menedżerowie sieci powinni zapewnić, aby również dane statystyczne, które mają zostać objęte zakresem stosowania rozporządzenia (UE) 2018/1724, były gromadzone i przekazywane do wspólnego repozytorium danych.
(13) Usługodawcy powinni umożliwiać użytkownikom udzielenie informacji zwrotnych na wszystkich stronach internetowych będących częścią Portalu niezależnie od tego, czy użytkownicy uzyskali dostęp do tych stron ze wspólnego interfejsu użytkownika, o którym mowa w art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1724, czy za pośrednictwem jakiegokolwiek portalu internetowego lub wyszukiwarki internetowej.
(14) Aby zapewnić porównywalność informacji zwrotnych, niezbędne są wspólne przepisy dotyczące przekazywania informacji zwrotnych od użytkowników na temat usług zapewnianych za pośrednictwem Portalu na rzecz wspólnego repozytorium danych. Ponadto usługodawcy powinni albo identyfikować pytania i oceny w ramach informacji zwrotnych wykorzystywane w ich własnych narzędziach do gromadzenia informacji zwrotnych od użytkowników oraz zestawiać je z pytaniami i ocenami we wspólnym narzędziu do gromadzenia informacji zwrotnych od użytkowników, albo w stosownych przypadkach dostosować swoje pytania i ceny. Usługodawcy nie powinni być zobowiązani do udostępniania linka do ankiety ze szczegółowymi pytaniami, jeżeli ich alternatywne narzędzia do gromadzenia informacji zwrotnych od użytkowników już zawierają podobne pytania. W takich przypadkach powinni oni także zidentyfikować te pytania i dostosowywać je do pytań zawartych w szczegółowej ankiecie, która stanowi element wspólnego narzędzia do gromadzenia informacji zwrotnych od użytkowników.
(15) Użytkownicy powinni móc przekazać informacje zwrotne na temat przyjazności dla użytkownika informacji na temat procedur oraz na temat łatwości korzystania z procedur online, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2018/1724, a także ze wspólnego interfejsu użytkownika, o którym mowa w art. 2 ust. 1 wspomnianego rozporządzenia. Usługodawcy powinni móc decydować o tym, kiedy i gdzie najlepiej poprosić użytkowników procedur o przekazanie informacji zwrotnych. Mogą oni zdecydować się na zamieszczenie linka do narzędzia do gromadzenia informacji zwrotnych na stronie internetowej, na której uruchomiono procedurę, w potwierdzeniu przyjęcia wniosku, w wyniku procedury, jeżeli jest on wyświetlany użytkownikom bezpośrednio po przekazaniu zapytania, lub na stronie internetowej z informacjami online na temat procedury. W przypadku gdyby na jednej stronie internetowej były dwa zaproszenia do przekazania informacji zwrotnych - jedno w odniesieniu do jakości i dostępności procedury, a drugie w odniesieniu do informacji na temat tej procedury w niej udostępnianej - należy precyzyjnie wyjaśnić cel przekazania informacji zwrotnych na temat obu tych kwestii, aby uniknąć dezorientacji po stronie użytkownika.
(16) W przypadku usług wsparcia i rozwiązywania problemów, które wymieniono w załączniku III oraz o których mowa w art. 7 rozporządzenia (UE) 2018/1724, zaproszenie do przekazania informacji zwrotnych należy przesłać użytkownikom, z którymi można się skontaktować drogą cyfrową bezpośrednio po zakończeniu świadczenia usługi. Jeżeli charakter usługi wymaga czasu na wdrożenie rozwiązania lub opinii, powinna istnieć możliwość wysłania w ramach usług zaproszenia do przekazania informacji zwrotnych tuż po przekazaniu ostatecznej odpowiedzi na zapytanie, gdyż pozwala to użytkownikowi zweryfikować, czy rozwiązanie lub opinia działają w praktyce.
(17) Gromadzenie i wymiana danych statystycznych dotyczących użytkowników oraz informacji zwrotnych na podstawie niniejszego rozporządzenia nie powinny obejmować przetwarzania danych osobowych 2 obywateli i przedsiębiorstw korzystających z usług oferowanych w ramach Portalu. Poprzez wspólne narzędzie do gromadzenia informacji zwrotnych od użytkowników należy ostrzec użytkowników, aby w polu na tekst dowolny nie umieszczali żadnych danych osobowych.
(18) Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2017/46 3 ma zastosowanie do wspólnego narzędzia do gromadzenia informacji zwrotnych od użytkowników, usługi połączeń wzajemnych umożliwiającej przekazywanie informacji zwrotnych od użytkowników, kiedy stosowane jest alternatywne narzędzie do gromadzenia informacji zwrotnych od użytkowników, a także do wspólnego repozytorium danych.
(19) Art. 24 ust. 1, 2 i 3 oraz art. 25 ust. 1-4 rozporządzenia (UE) 2018/1724 mają zastosowanie od dnia 12 grudnia 2020 r., w związku z czym także wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie od tego dnia.
(20) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ds. jednolitego portalu cyfrowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: