RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 16,
uwzględniając decyzję wykonawczą Rady (UE) 2018/1696 z dnia 13 lipca 2018 r. w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939. wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 2 .
uwzględniając decyzję Rady (UE) 2018/1275 z dnia 18 września 2018 r. w sprawie mianowania członków komisji selekcyjnej, o której mowa w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 3 ,
uwzględniając decyzję wykonawczą Rady (UE) 2019/598 z dnia 9 kwietnia 2019 r. w sprawie przepisów przejściowych dotyczących powoływania prokuratorów europejskich na pierwszą kadencję i podczas jej trwania, przewidzianych w art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/1939 4 ,
uwzględniając uzasadnione opinie i ranking kandydatów sporządzony przez komisję selekcyjną,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Prokuratura Europejska została ustanowiona rozporządzeniem (UE) 2017/1939. Komisja odpowiada za ustanowienie i początkowe administracyjne funkcjonowanie Prokuratury Europejskiej do czasu, aż uzyska ona zdolność do wykonywania swojego budżetu.
(2) Prokuratorzy europejscy mają za zadanie nadzór nad postępowaniami przygotowawczymi oraz wnoszeniem i popieraniem oskarżeń zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) 2017/1939.
(3) Zgodnie z art. 120 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/1939 Prokuratura Europejska ma podejmować zadania związane z prowadzeniem postępowań przygotowawczych oraz z wnoszeniem i popieraniem oskarżeń powierzone jej na mocy tego rozporządzenia, począwszy od daty, która zostanie określona decyzją Komisji na wniosek Europejskiego Prokuratora Generalnego, po tym jak zostanie ustanowiona Prokuratura Europejska.
(4) Europejski Prokurator Generalny został powołany decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1798 5 . Aby utworzyć Kolegium Prokuratury Europejskiej, w skład którego wchodzi Europejski Prokurator Generalny i jeden prokurator europejski z każdego uczestniczącego państwa członkowskiego, konieczne jest, by Rada powołała prokuratorów europejskich.
(5) Decyzja wykonawcza (UE) 2018/1696 określa zasady działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 (zwane dalej "zasadami działalności komisji selekcyjnej").
(6) Zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939 każde uczestniczące państwo członkowskie ma wskazać trzech kandydatów na stanowisko Prokuratora Europejskiego spośród kandydatów, którzy są aktywnymi członkami prokuratury lub sądownictwa tego państwa członkowskiego, którzy odznaczają się niekwestionowaną niezależnością oraz posiadają kwalifikacje wymagane do powołania na wysokie stanowisko prokuratorskie lub sędziowskie w swoich odpowiednich państwach członkowskich oraz mają odpowiednie doświadczenie praktyczne w działaniu krajowych systemów prawnych, w dochodzeniach finansowych i w międzynarodowej współpracy w zakresie wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych.
(7) Komisja selekcyjna sporządziła uzasadnione opinie i ranking w odniesieniu do każdego ze wskazanych kandydatów, którzy spełniali warunki określone w art 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939, i przedłożyła je Radzie, która otrzymała je w dniach 29 maja, 20 czerwca, 11 października, 18 listopada i 10 grudnia 2019 r. oraz w dniu 16 lipca 2020 r.
(8) Zgodnie z akapitem czwartym zasad działalności komisji selekcyjnej VII.2, komisja selekcyjna sporządziła ranking kandydatów na podstawie ich kwalifikacji i doświadczenia. W rankingu komisja wskazuje preferowaną kolejność kandydatur, jednak ranking ten nie jest wiążący dla Rady.
(9) Zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1939, po otrzymaniu uzasadnionych opinii komisji selekcyjnej, Rada ma wybrać i powołać jednego z kandydatów na stanowisko Prokuratora Europejskiego danego uczestniczącego państwa członkowskiego.
(10) Zgodnie z art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 Rada, stanowiąc zwykłą większością głosów, ma wybrać i powołać prokuratorów europejskich na nieodnawialną sześcioletnią kadencję. Rada może podjąć decyzję o przedłużeniu tej kadencji o nie więcej niż trzy lata od momentu zakończeniu tego sześcioletniego okresu.
(11) Decyzja wykonawcza (UE) 2019/598 określa przepisy przejściowe dotyczące powoływania prokuratorów europejskich na pierwszą kadencję po wejściu w życie rozporządzenia (UE) 2017/1939 i podczas trwania tej pierwszej kadencji. Zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji wykonawczej (UE) 2019/598, przed powołaniem prokuratorów europejskich, w drodze losowania zostanie utworzona grupa składająca się z jednej trzeciej liczby uczestniczących państw członkowskich w momencie stosowania tych przepisów przejściowych. Losowanie odbyło się w dniu 20 maja 2019 r., a państwa członkowskie wchodzące w skład tej grupy to Grecja, Hiszpania, Włochy, Cypr, Litwa, Niderlandy, Austria i Portugalia. Artykuł 3 decyzji wykonawczej stanowi, że kadencja prokuratorów europejskich z państw członkowskich wchodzących w skład tej grupy wynosi trzy lata i nie jest odnawialna.
(12) Rada oceniła odpowiednie cechy kandydatów, uwzględniając uzasadnione opinie przedłożone przez komisję selekcyjną. W odniesieniu do uzasadnionej opinii dotyczącej kandydatów wskazanych przez Maltę, powody przedstawione przez komisję selekcyjną wykazują w sposób wystarczający, że przy uwzględnieniu wyjątkowych okoliczności, jakie napotkały to państwo członkowskie, obiektywnie rzecz biorąc, to państwo członkowskie nie ma możliwości znalezienia kolejnych kwalifikujących się kandydatów w rozsądnym terminie, mimo podjęcia wszelkich niezbędnych starań w tym kierunku. W związku z tym warunki zawarte w akapicie trzecim pkt VII.2 zasad działalności komisji selekcyjnej zostały spełnione. W świetle wspomianych powyżej wyjątkowych okoliczności Rada uznała, że uzasadniona opinia przedłożona w odniesieniu do kandydatów wskazanych przez Maltę przedstawiła jej wystarczający wybór kwalifikujący się kandydatów, a jakiekolwiek dalsze opóźnienie w powołaniu prokuratorów europejskich miałoby niekorzystne konsekwencja dla skuteczności prawa Unii Europejskiej, zdecydowała o procedowaniu na tej podstawie.
(13) W wyniku tej oceny Rada zastosowała się do niewiążącej kolejności preferencji wskazanej przez komisję selekcyjną odnoszącej się do kandydatów wskazanych przez Czechy, Niemcy, Estonię, Grecję, Hiszpanię, Francję, Chorwację, Włochy, Cypr, Łotwę, Litwę, Luksemburg, Maltę, Niderlandy, Austrię, Rumunię, Słowenię, Słowację oraz Finlandię. Jeżeli chodzi o kandydatów wskazanych przez Belgię, Bułgarię i Portugalię, Rada nie zastosowała się do niewiążącej kolejności preferencji wskazanej przez komisję selekcyjną; Rada uczyniła to na podstawie innej oceny cech kandydatów, przeprowadzonej przez odnośne organy przygotowawcze Rady,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1.
2 Dz.U. L 282 z 12.11.2018, s. 8.
3 Dz.U. L 238 z 21.9.2018, s. 92.
4 Dz.U. L 103 z 12.4.2019, s. 29.
5 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1798 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie powołania Europejskiego Prokuratora Generalnego w Prokuraturze Europejskiej (Dz.U. L 274 z 28.10.2019, s. 1).
6 Wskazany przez Belgię.
7 Wskazany przez Bułgarię.
8 Wskazany przez Czechy.
9 Wskazany przez Niemcy.
10 Wskazany przez Estonię.
11 Wskazany przez Francję.
12 Wskazany przez Chorwację.
13 Wskazany przez Łotwę.
14 Wskazany przez Luksemburg.
15 Wskazany przez Maltę.
16 Wskazany przez Rumunię.
17 Wskazany przez Słowenię.
18 Wskazany przez Słowację.
19 Wskazany przez Finlandię.
20 Wskazany przez Grecję.
21 Wskazany przez Hiszpanię.
22 Wskazany przez Włochy.
23 Wskazany przez Cypr.
24 Wskazany przez Litwę.
25 Wskazany przez Niderlandy.
26 Wskazany przez Austrię.
27 Wskazany przez Portugalię.