KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury przyznawania lub zmiany takich zezwoleń.
(2) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 1263/2011 2 zezwolono na stosowanie Lactococcus lactis NCIMB 30160 jako dodatku paszowego dla wszystkich gatunków zwierząt.
(3) Zgodnie z art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") o wydanie opinii w sprawie tego, czy zezwolenie na stosowanie Lactococcus lactis (NCIMB 30160) jako dodatku paszowego nadal będzie spełniało warunki określone w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003, biorąc pod uwagę zmianę warunków tego zezwolenia. Zmiana ta dotyczy postaci użytkowej dodatku i polega na włączeniu glikolu polietylenowego (PEG 4000) do wykazu krioprotektantów, które mogą być użyte do wytwarzania dodatku. Do wniosku dołączono odnośne dane na jego poparcie.
(4) W opiniach z dnia 6 marca 2018 r. 3 i z dnia 7 października 2019 r. 4 Urząd stwierdził, że w proponowanych warunkach stosowania preparaty PEG 4000 stosowane jako substancja pomocnicza w postaci użytkowej zawierającej Lactococcus lactis (NCIMB 30160) nie zmieniają wcześniejszych wniosków, zgodnie z którymi dodatek nie ma negatywnego wpływu na zdrowie zwierząt i ludzi ani na środowisko, oraz że jest skuteczny jako dodatek do kiszonki. W związku z tym nie przewiduje się żadnych problemów związanych z bezpieczeństwem w przypadku stosowania PEG 4000 jako krioprotektantu w odniesieniu do dodatku Lactococcus lactis NCIMB 30160 w stężeniu nieprzekraczającym 0,025 mg PEG 4000/kg kiszonki. Zdaniem Urzędu nie ma potrzeby wprowadzania szczegółowych wymogów dotyczących monitorowania po wprowadzeniu do obrotu.
(5) Ocena zmian zaproponowanych w zezwoleniu dowodzi, że warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 są spełnione.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1263/2011.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 29.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1263/2011 z dnia 5 grudnia 2011 r. dotyczące zezwolenia na stosowanie Lactobacillus buchneri (DSM 16774), Lactobacillus buchneri (DSM 12856), Lactobacillus paracasei (DSM 16245), Lactobacillus paracasei (DSM 16773), Lactobacillus plantarum (DSM 12836), Lactobacillus plantarum (DSM 12837), Lactobacillus brevis (DSM 12835), Lactobacillus rhamnosus (NCIMB 30121), Lactococcus lactis (DSM 11037), Lactococcus lactis (NCIMB 30160), Pediococcus acidilactici (DSM 16243) i Pediococcuspen- tosaceus (DSM 12834) jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt (Dz.U. L 322 z 6.12.2011, s. 3).
3 Dziennik EFSA 2018;16(3):5218.
4 Dziennik EFSA 2019;17(11):5890.