Decyzja wykonawcza 2020/1074 przyznająca odstępstwo Danii zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (Jedynie tekst w języku duńskim jest autentyczny)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/1074
z dnia 17 lipca 2020 r.
przyznająca odstępstwo Danii zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego

(Jedynie tekst w języku duńskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 21 lipca 2020 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

Uwzględniając dyrektywę Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego 1 , w szczególności jej załącznik III pkt 2 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją 2002/915/WE 2  Komisja przyznała odstępstwo, o które wniosła Dania zgodnie z dyrektywą 91/676/EWG, zezwalając Danii na stosowanie rocznie na hektar do 230 kg azotu pochodzącego z nawozu naturalnego w niektórych gospodarstwach hodowli bydła. Odstępstwo to zostało przedłużone decyzjami Komisji 2005/294/WE 3  i 2008/664/WE 4  oraz decyzjami wykonawczymi Komisji 2012/659/UE 5 , (UE) 2017/847 6  i (UE) 2018/1928 7 .

(2) Odstępstwo przyznane decyzją wykonawczą (UE) 2018/1928 na okres 2017-2018 dotyczyło 1 312 gospodarstw hodowli bydła, 396 000 dużych jednostek przeliczeniowych (odpowiednik 39,6 mln kg azotu pochodzącego z nawozu naturalnego) i 198 195 hektarów gruntów ornych, czyli odpowiednio 3,9 % łącznej liczby gospodarstw, 18,1 % łącznej ilości stosowanego azotu (N) pochodzącego z nawozu naturalnego i 8,2 % ogólnej powierzchni użytków rolnych netto.

(3) Pismem z dnia 20 marca 2020 r. Dania złożyła do Komisji wniosek o przedłużenie odstępstwa na mocy pkt 2 akapit trzeci załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG.

(4) W Danii funkcjonuje program działań zgodnie z art. 5 dyrektywy 91/676/EWG, zgodnie z częściami zarządzenia wykonawczego nr 760 z dnia 30 czerwca 2019 r. w sprawie przepisów środowiskowych w zakresie hodowli zwierząt oraz przechowywania i korzystania z nawozów, ustawą nr 338 z dnia 2 kwietnia 2019 r. w sprawie korzystania z nawozów w rolnictwie i środków ograniczających stosowanie składników pokarmowych z późn. zm., zarządzeniem wykonawczym nr 762 z dnia 29 lipca 2019 r. w sprawie korzystania z nawozów w rolnictwie w okresie planowania 2019-2020 oraz zarządzeniem wykonawczym nr 66 z dnia 28 stycznia 2020 r. w sprawie środków ograniczających stosowanie składników pokarmowych i środków rolniczych w rolnictwie w okresie planowania 2020- 2021. Jako uzupełnienie tych środków Dania realizuje od 2019 r. ukierunkowaną regulację na podstawie ustawy nr 338 z dnia 2 kwietnia 2019 r. w sprawie korzystania z nawozów w rolnictwie i środków ograniczających stosowanie składników pokarmowych z późn. zm. Ponadto duńskie prawodawstwo obejmuje ogólne regulacje dotyczące fosforu zgodnie z ustawą nr 256 z dnia 21 marca 2017 r. w sprawie hodowli zwierząt gospodarskich i korzystania z nawozów oraz zarządzeniem nr 865 z dnia 23 czerwca 2017 r. w sprawie komercyjnych zwierząt gospodarskich, nawozu naturalnego, kiszonek itp. - obecnie zarządzeniem nr 760 z dnia 30 lipca 2019 r.

(5) Duńskie przepisy wykonujące dyrektywę 91/676/EWG obejmują ograniczenia dotyczące stosowania azotu. Przepisy ograniczające stosowanie fosforu weszły w życie w sierpniu 2017 r.

(6) Duńskie przepisy prawne obejmują ukierunkowany system łączony dla nieobowiązkowych i obowiązkowych międzyplonów na okres objęty niniejszą decyzją. W ramach tego systemu obowiązkowe przepisy dotyczące międzyplonów powinny wchodzić w życie automatycznie, jeżeli dobrowolne porozumienia w odniesieniu do międzyplonów nie zapewnią osiągnięcia wyznaczonych celów w zakresie ochrony środowiska. Obszary pokryte międzyplonami są uzupełnieniem krajowego wymogu dotyczącego obowiązkowych międzyplonów zgodnie z ustawą nr 338 z dnia 2 kwietnia 2019 r. z późn. zm. System ten jest konieczny do zapewnienia, by stosowanie obecnego odstępstwa nie doprowadziło do spadku jakości wody.

(7) Informacje dostarczone przez Danię w kontekście odstępstwa przyznanego decyzją wykonawczą (UE) 2018/1928 wskazują, że odstępstwo to nie prowadzi do pogorszenia jakości wody w porównaniu z obszarami, które nie są objęte odstępstwem. Z danych dotyczących wdrażania dyrektywy 91/676/EWG w latach 2012-2015 8  wynika, że w odniesieniu do wód gruntowych w 83,4 % punktów monitorowania odnotowano średnie stężenie azotanów w wysokości poniżej 50 mg/l, a w 27,5 % - poniżej 25 mg/l. W przypadku słodkich wód powierzchniowych w 99,4 % punktów monitorowania średnie stężenie azotanów wynosi poniżej 50 mg/l, a w 85,8 % - poniżej 25 mg/l. Dane z monitorowania wykazują ogólną stałą tendencję w zakresie stężenia azotanów w wodach gruntowych i słodkich wodach powierzchniowych w porównaniu z poprzednim okresem sprawozdawczym (2008-2011). Dane na temat eutrofizacji wskazują, że 25 % monitorowanych jezior zaklasyfikowano jako jeziora o bardzo dobrym lub dobrym stanie, a 75 % jako jeziora o stanie poniżej dobrego, zaś 2 z 119 monitorowanych części wód przyujściowych/przybrzeżnych zostały sklasyfikowane jako wody o dobrym stanie.

(8) Komisja po zbadaniu wniosku Danii na podstawie elementów opisanych w pkt 2 akapit trzeci załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG oraz w świetle doświadczeń zdobytych w stosowaniu odstępstwa zgodnie z decyzjami 2002/915/WE, 2005/294/WE i 2008/664/WE oraz decyzjami wykonawczymi 2012/659/UE, (UE) 2017/847 i (UE) 2018/1928, uznaje, że - jeżeli spełnione zostaną pewne ścisłe warunki dotyczące międzyplonów, pułapów dotyczących fosforu, płodozmianu, stosowania nawozu naturalnego i innych nawozów, pobierania próbek gleby i ich analizy - ilość nawozu naturalnego przewidziana przez Danię, mianowicie 230 kg azotu na hektar rocznie, nie przeszkodzi w osiągnięciu celów dyrektywy 91/676/EWG.

(9) W gospodarstwach uprawnionych do stosowania nawozu w ilości do 230 kg azotu w przeliczeniu na hektar rocznie plany nawożenia powinny być aktualizowane terminowo w celu zapewnienia spójności z faktycznymi praktykami rolniczymi, a stała pokrywa roślinna na gruntach ornych i międzyplony powinny być wykorzystywane do odzyskiwania azotanów wymytych z podglebia w okresie jesiennym oraz ograniczania ich wymywania w okresie zimowym.

(10) W dyrektywie 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 9  określono przepisy ogólne służące ustanowieniu infrastruktury informacji przestrzennej w Unii dla celów polityk unijnych w zakresie ochrony środowiska oraz polityk lub działań mogących oddziaływać na środowisko. W stosownych przypadkach informacje przestrzenne gromadzone w kontekście niniejszej decyzji powinny być zgodne z przepisami określonymi we wspomnianej dyrektywie. W celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych i zwiększenia spójności danych przy gromadzeniu niezbędnych danych na podstawie niniejszej decyzji Dania powinna korzystać z informacji uzyskanych w ramach zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli ustanowionego na podstawie tytułu V rozdział II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 10 .

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Azotanów ustanowionego na podstawie art. 9 dyrektywy 91/676/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Odstępstwo

Odstępstwo, o przyznanie którego Dania złożyła wniosek pismem z dnia 20 marca 2020 r. w celu zezwolenia na stosowanie na gruntach większej ilości nawozu naturalnego od ilości określonej w pkt 2 akapit drugi zdanie pierwsze załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG ("odstępstwo"), przyznaje się z zastrzeżeniem spełnienia warunków określonych w art. 4-12.

Artykuł  2

Zakres

Odstępstwo stosuje się do gospodarstw hodowli bydła, w których na co najmniej 80 % obszaru, na którym można stosować nawóz naturalny, uprawia się rośliny uprawne o wysokim poborze azotu i długim okresie wegetacji i dla których zostało udzielone zezwolenie zgodnie z art. 6.

Artykuł  3

Definicje

Na potrzeby niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

1)
"gospodarstwo hodowli bydła" oznacza gospodarstwo produkujące rocznie ponad 300 kg azotu pochodzącego z odchodów zwierzęcych, z czego co najmniej dwie trzecie pochodzą od bydła;
2)
"rośliny uprawne podsiewane trawą" oznaczają zboża na kiszonkę, kukurydzę na kiszonkę, zboża jare, zboża ozime lub jęczmień jary i groszek, podsiewane trawą przed zbiorami lub po zbiorach;
3)
"uprawy o wysokim poborze azotu i długim okresie wegetacji" oznaczają:
a)
trawę;
b)
trawę jako międzyplon;
c)
buraki pastewne;
d)
rośliny uprawne podsiewane trawą;
e)
cykorię;
4)
"trawa" oznacza trwałe lub krótkotrwałe użytki zielone;
5)
"profil glebowy" oznacza warstwę gleby sięgającą od poziomu gruntu do głębokości 0,90 m lub do średniego najwyższego poziomu wód gruntowych, jeżeli poziom wód gruntowych znajduje się wyżej niż 0,90 m poniżej poziomu gruntu.
Artykuł  4

Warunki odstępstwa

Odstępstwa udziela się na następujących warunkach:

1)
Dnia 1 sierpnia 2017 r. weszło w życie zarządzenie w sprawie komercyjnych zwierząt gospodarskich, nawozu naturalnego, kiszonek itp. nr 865 z dnia 23 czerwca 2017 r., ustalające bezpośrednie pułapy fosforu na różnych poziomach w całym kraju, w zależności od rodzaju nawozu. Pułapy dotyczą stosowania fosforu ze wszystkich rodzajów nawozów: nawozów organicznych, w tym nawozu naturalnego, produktu pofermentacyjnego z produkcji biogazu, odgazowanej biomasy roślinnej, szlamu z oczyszczalni ścieków komunalnych, jak również nawozów przemysłowych. Bardziej rygorystyczne pułapy stosowania fosforu stosuje się w niektórych zlewniach środowisk wodnych narażonych na fosfor.
2)
Należy wprowadzić system wskaźników i system monitorowania ilości fosforu stosowanego na obszarach rolnych w Danii. Jeżeli system wskaźników lub system monitorowania wykaże, że rzeczywisty średni roczny poziom nawożenia fosforem na gruntach rolnych w Danii może przekroczyć lub już przekracza średnie krajowe poziomy nawożenia fosforem, które mają zostać osiągnięte w okresie 2018-2025, pułapy maksymalnego stosowania fosforu zostaną odpowiednio obniżone.
3)
Dnia 5 kwietnia 2019 r. weszła w życie duńska ustawa nr 338 z dnia 2 kwietnia 2019 r. w sprawie korzystania z nawozów w rolnictwie i środków ograniczających stosowanie składników pokarmowych z późn. zm., ustanawiająca ukierunkowany system łączony dla nieobowiązkowych i obowiązkowych środków w oparciu o potrzebę ograniczenia zawartości azotanów w jednolitych częściach wód podziemnych i w wodach przybrzeżnych. Od 2020 r. system wpisuje się w ramy wykonywania przez Danię obowiązków wynikających z dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 11 . Środki te przewidują ustalenie upraw międzyplonów lub ustanowienie środków alternatywnych określonych w przepisach krajowych. W ramach tego systemu obowiązkowe przepisy dotyczące ograniczenia stosowania azotu wchodzą w życie automatycznie, jeżeli dobrowolne porozumienia w odniesieniu do ograniczenia stosowania azotu nie zapewnią osiągnięcia wystarczających celów w dziedzinie ochrony środowiska.
4)
Uprawy międzyplonów ustalone w ramach tego systemu są liczone dodatkowo w stosunku do międzyplonów sadzonych w celu spełnienia obowiązujących wymogów krajowych na poziomie 10,7 lub 14,7 % międzyplonów na powierzchni gruntów gospodarstwa hodowli bydła lub obowiązującego wymogu krajowego określonego w odpowiednich zarządzeniach wykonawczych na kolejne okresy planowania i nie mogą być ustalone na tym samym obszarze, który jest wykorzystywany w celu spełnienia wymogu obszaru proekologicznego w odniesieniu do międzyplonów.
Artykuł  5

Wniosek o udzielenie zezwolenia

1. 
Hodowcy bydła mogą złożyć do właściwych organów wniosek o roczne zezwolenie na stosowanie nawozu naturalnego zawierającego do 230 kg azotu na hektar w okresie planowania.

Termin składania wniosków jest taki sam jak krajowy termin składania wniosków o płatność podstawową w ramach WPR, a we wnioskach określa się kwoty nawozów i plany dotyczące międzyplonów.

2. 
Złożenie wniosku, o którym mowa w ust. 1, uznaje się za oświadczenie wnioskodawcy, że warunki określone w art. 7, 8 i 9 są spełnione.
Artykuł  6

Udzielanie zezwoleń

Zezwolenia na stosowanie nawozu naturalnego pochodzącego z gospodarstwa hodowli bydła, w tym nawozu naturalnego z odchodów pochodzących bezpośrednio od zwierząt oraz przetworzonego nawozu naturalnego, zawierającego do 230 kg azotu na hektar w każdym okresie planowania, przyznawane są z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 7, 8 i 9.

Artykuł  7

Warunki dotyczące stosowania odchodów zwierzęcych i innych nawozów

1. 
Całkowita dawka azotu nie przekracza przewidywalnego zapotrzebowania na składniki pokarmowe poszczególnych roślin uprawnych oraz uwzględnia zawartość tego składnika pokarmowego w glebie. Nie przekracza ona maksymalnych norm stosowania określonych w zarządzeniu wykonawczym nr 762 z dnia 29 lipca 2019 r. w sprawie korzystania z nawozów w rolnictwie w okresie planowania 2019-2020 oraz w odpowiednich zarządzeniach dotyczących kolejnych okresów planowania.
2. 
Należy opracować plan nawożenia całego obszaru gospodarstwa hodowli bydła, który należy przechowywać w gospodarstwie. Plan obejmuje okres od dnia 1 sierpnia do dnia 31 lipca następnego roku. Plan nawożenia zawiera:
a)
plan płodozmianu określający:
(i)
powierzchnię działek zawierających uprawy o wysokim poborze azotu i długim okresie wegetacji;
(ii)
powierzchnię działek zawierających inne uprawy niż uprawy wymienione w ppkt (i);
(iii)
szkicową mapę określającą położenie poszczególnych działek, o których mowa odpowiednio w ppkt (i) oraz (ii);
b)
pogłowie zwierząt gospodarskich w gospodarstwie hodowli bydła;
c)
opis systemu magazynowania i przechowywania nawozu naturalnego wraz z pojemnością dostępną do celów przechowywania nawozu naturalnego;
d)
obliczenie azotu i fosforu pochodzących z nawozu naturalnego wytworzonych w gospodarstwie hodowli bydła;
e)
opis przetwarzania nawozu naturalnego i, w stosownych przypadkach, oczekiwane cechy przetworzonego nawozu naturalnego;
f)
ilość, rodzaj i cechy nawozu dostarczonego poza gospodarstwo hodowli bydła lub do niego;
g)
przewidywalne wymagania upraw w zakresie azotu i fosforu w podziale na poszczególne działki;
h)
obliczenie stosowanych ilości azotu i fosforu pochodzących z nawozu naturalnego w podziale na poszczególne działki;
i)
obliczenie stosowanych ilości azotu i fosforu pochodzących z nawozów chemicznych i innych nawozów w podziale na poszczególne działki;
j)
wskazanie czasu stosowania nawozu naturalnego i chemicznego.

Plan nawożenia musi zostać poddany przeglądowi najpóźniej do siedmiu dni od wprowadzenia wszelkich zmian w praktykach rolniczych stosowanych w gospodarstwie hodowli bydła. Plan nawożenia musi zostać przedłożony właściwym organom co roku najpóźniej do dnia 31 marca.

3. 
Nie rozrzuca się nawozu naturalnego w okresie od 31 sierpnia do 1 marca na użytkach zielonych, które kolejnej wiosny zostaną zaorane.
4. 
Normy dotyczące stosowania nawozów azotowych w odniesieniu do upraw, na których wcześniej istniały krótkotrwałe użytki zielone, są obniżane o wartość azotu w poprzedniej uprawie zgodnie z zarządzeniem wykonawczym nr 762 z dnia 29 lipca 2019 r. w sprawie korzystania z nawozów w rolnictwie w okresie planowania 2019-2020 oraz z odpowiednimi zarządzeniami w sprawie kolejnych okresów planowania, jeśli chodzi o normy odnoszące się do nawożenia, tabelę norm nawożenia dotyczących upraw rolnych i warzyw oraz kolejne zmiany.
Artykuł  8

Warunki dotyczące badania próbek gleby i ich analizy

1. 
Próbki pobiera się z górnej warstwy gleby na użytkach rolnych, sięgającej do 30 cm w głąb ziemi, i analizuje pod kątem zawartości azotu i fosforu.
2. 
Pobieranie próbek oraz analizę przeprowadza się co najmniej raz na cztery lata w odniesieniu do każdego obszaru gospodarstwa hodowli bydła jednolitego pod względem płodozmianu i cech gleby.
3. 
Na każdych pięć hektarów użytków rolnych przeprowadza się co najmniej jedno pobranie próbek i analizę.
4. 
Wyniki analiz muszą być dostępne do wglądu podczas kontroli w gospodarstwie hodowli bydła.
Artykuł  9

Warunki dotyczące gospodarowania gruntami

1. 
Na co najmniej 80 % obszaru, na którym można stosować nawóz naturalny, uprawia się rośliny uprawne o wysokim poborze azotu i długim okresie wegetacji.
2. 
Nie wykonuje się orki trawy jako międzyplonu przed dniem 1 marca w roku następującym po roku, w którym zostały ustanowione.
3. 
Użytki zielone należy zaorać na wiosnę. Uprawy o wysokim poborze azotu i długim okresie wegetacji wysiewa się jak najszybciej i nie później niż trzy tygodnie po zaoraniu trawy.
4. 
Rośliny uprawne wykorzystywane w systemie płodozmianu nie obejmują roślin strączkowych ani innych roślin wiążących azot atmosferyczny, z wyjątkiem następujących roślin:
a)
koniczyny i lucerny na użytkach zielonych, na których zawartość tych roślin łącznie wynosi mniej niż 50 %;
b)
jęczmienia i groszku podsianych trawą.
Artykuł  10

Monitorowanie

1. 
Właściwe organy zapewniają sporządzanie map pokazujących:
a)
odsetek gospodarstw hodowli bydła objętych zezwoleniami w każdej gminie;
b)
odsetek zwierząt gospodarskich objętych zezwoleniami w każdej gminie;
c)
odsetek gruntów rolnych objętych zezwoleniami w każdej gminie.

Mapy muszą być aktualizowane co roku.

Właściwe organy gromadzą i co roku aktualizują dane na temat systemu płodozmianu i praktyk rolniczych w gospodarstwach hodowli bydła korzystających z zezwolenia na mocy niniejszej decyzji.

2. 
Właściwe organy monitorują wody strefy korzeniowej, wody powierzchniowe i gruntowe i dostarczają Komisji informacje na temat zawartości azotu i fosforu w profilu glebowym oraz stężeń azotanów w wodach powierzchniowych i gruntowych, w warunkach objęcia odstępstwem i nieobjęcia odstępstwem.

Monitorowanie przeprowadza się na poziomie pola w gospodarstwie rolnym w krajowym programie monitorowania zlewni rolniczych. Punkty monitorowania obejmują najważniejsze typy gleby, praktyki nawożenia i uprawy.

Na obszarach, na których występują gleby piaszczyste, prowadzi się wzmocnione monitorowanie jakości wody. Ponadto stężenie azotanów w wodach powierzchniowych i gruntowych jest monitorowane w co najmniej 3 % wszystkich gospodarstw korzystających z zezwoleń.

3. 
W ramach krajowego programu monitorowania zlewni rolniczych właściwe organy przeprowadzają badania i regularne analizy składników odżywczych oraz dostarczają dane na temat miejscowego użytkowania gruntów, systemu płodoz- mianu i praktyk rolniczych w gospodarstwach hodowli bydła korzystających z zezwolenia.

Zebrane informacje i dane pochodzące z analizy składników odżywczych, o której mowa w art. 7, oraz pochodzące z monitorowania, o którym mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, są stosowane w modelowych obliczeniach wielkości strat azotu i fosforu z gospodarstw hodowli bydła korzystających z zezwolenia w oparciu o zasady naukowe.

4. 
Właściwe organy określają i zapisują wielkość procentową gruntów objętych odstępstwem obsianych:
a)
koniczyną lub lucerną na użytkach zielonych;
b)
jęczmieniem i groszkiem podsianymi trawą.
Artykuł  11

Weryfikacja

1. 
Właściwe organy zapewniają objęcie kontrolą administracyjną wniosków o przyznanie zezwolenia. Jeżeli kontrola wykaże, że wnioskodawca nie spełnia warunków określonych w art. 7, 8 i 9, wniosek zostanie odrzucony, a wnioskodawca zostanie poinformowany o przyczynach odrzucenia wniosku.
2. 
Właściwe organy ustanawiają program inspekcji w gospodarstwach korzystających z zezwoleń.

Program ten jest oparty na analizie ryzyka dotyczącej wyników kontroli w poprzednich latach w odniesieniu do warunków określonych w art. 7, 8 i 9 oraz wyników kontroli zgodności z przepisami krajowymi transponującymi dyrektywę 91/676/EWG.

3. 
Inspekcje obejmują inspekcje w terenie i kontrole na miejscu dotyczące zgodności z warunkami określonymi w art. 7, 8 i 9 i obejmują rocznie co najmniej 7 % gospodarstw hodowli bydła korzystających z zezwolenia. Jeżeli gospodarstwo hodowli bydła nie spełni tych warunków, posiadacz zezwolenia zostanie ukarany karą pieniężną zgodnie z przepisami krajowymi i nie będzie uprawniony do uzyskania zezwolenia w okresie planowania w roku po stwierdzeniu niespełnienia tych warunków.
4. 
Właściwe organy muszą otrzymać odpowiednie uprawnienia i środki niezbędne do weryfikacji zgodności z warunkami odstępstwa przyznanego na mocy niniejszej decyzji.
Artykuł  12

Sprawozdawczość

Co roku, najpóźniej do 31 grudnia, właściwe organy przedkładają Komisji sprawozdanie zawierające następujące informacje:

a)
mapy określające odsetek gospodarstw hodowli bydła, odsetek zwierząt gospodarskich, odsetek gruntów rolnych objętych indywidualnym odstępstwem w każdej gminie oraz mapy miejscowego użytkowania gruntów, o których mowa w art. 10 ust. 1;
b)
wyniki monitorowania wód gruntowych i powierzchniowych w odniesieniu do stężeń azotanów i fosforu, łącznie z określonymi w art. 10 ust. 2 informacjami na temat tendencji w zakresie jakości wody w warunkach objęcia odstępstwem i nieobjęcia odstępstwem oraz wpływu odstępstwa na jakość wody;
c)
wyniki monitorowania gleby w odniesieniu do stężeń azotanów i fosforu w wodzie strefy korzeniowej oraz w odniesieniu do azotu i fosforu w glebie w warunkach objęcia odstępstwem i nieobjęcia odstępstwem, o których mowa w art. 10 ust. 2;
d)
wyniki badań miejscowego użytkowania gruntów, systemu płodozmianu i praktyk rolniczych, o których mowa w art. 10 ust. 3;
e)
wyniki modelowych obliczeń wielkości strat azotu i fosforu z gospodarstw hodowli bydła korzystających z zezwolenia, o których mowa w art. 10 ust. 3;
f)
tabele zawierające odsetek gruntów rolnych objętych odstępstwem, pokrytych koniczyną lub lucerną oraz jęczmie- niem/groszkiem podsianymi trawą, o których mowa w art. 10 ust. 4;
g)
ocenę realizacji warunków odstępstwa na podstawie kontroli na poziomie gospodarstwa oraz informacje dotyczące gospodarstw hodowli bydła niespełniających warunków na podstawie wyników kontroli administracyjnych i inspekcji, o których mowa w art. 11;
h)
tendencje w zakresie liczby zwierząt gospodarskich i produkcji nawozu naturalnego w ramach każdej kategorii zwierząt gospodarskich w Danii i w gospodarstwach hodowli bydła korzystających z odstępstwa;
i)
realizację warunków odstępstwa określonych w art. 4.

Dane przestrzenne zawarte w sprawozdaniu w stosownych przypadkach spełniają przepisy dyrektywy 2007/2/WE. Gromadząc niezbędne dane w ramach niniejszego odstępstwa, Dania w stosownych przypadkach korzysta z informacji uzyskanych w ramach zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli ustanowionego na podstawie art. 67 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.

Artykuł  13

Okres stosowania

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 lipca 2024 r.

Artykuł  14

Adresat

Niniejsza decyzja jest skierowana do Królestwa Danii.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 lipca 2020 r.
W imieniu Komisji
Virginijus SINKEVIĆIUS
Członek Komisji
1 Dz.U. L 375 z 31.12.1991, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2002/915/WE z dnia 18 listopada 2002 r. dotycząca wniosku o odstępstwo na mocy ust. 2 lit. b) załącznika III i art. 9 dyrektywy Rady 91/676/EWG dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (Dz.U. L 319 z 23.11.2002, s. 24).
3 Decyzja Komisji 2005/294/WE z dnia 5 kwietnia 2005 r. dotycząca wniosku o odstępstwo na mocy ust. 2 lit. b) załącznika III i art. 9 dyrektywy Rady 91/676/EWG dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (Dz.U. L 94 z 13.4.2005, s. 34).
4 Decyzja Komisji 2008/664/WE z dnia 8 sierpnia 2008 r. zmieniająca decyzję 2005/294/WE dotyczącą wniosku o odstępstwo na mocy ust. 2 lit. b) załącznika III i art. 9 dyrektywy Rady 91/676/EWG dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (Dz.U. L 217 z 13.8.2008, s. 16).
5 Decyzja wykonawcza Komisji 2012/659/UE z dnia 23 października 2012 r. przyznająca Królestwu Danii odstępstwo na mocy dyrektywy Rady 91/676/EWG dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (Dz.U. L 295 z 25.10.2012, s. 20).
6 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/847 z dnia 16 maja 2017 r. przyznająca odstępstwo Danii zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (Dz.U. L 125 z 18.5.2017, s. 35).
7 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1928 z dnia 6 grudnia 2018 r. przyznająca odstępstwo Danii zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (Dz.U. L 313 z 10.12.2018, s. 45).
8 SWD(2018) 246 final - dokument roboczy służb Komisji towarzyszący sprawozdaniu Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie wykonania dyrektywy Rady 91/676/EWG dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego na podstawie sprawozdań państw członkowskich za okres 2012-2015.
9 Dyrektywa 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiająca infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) (Dz.U. L 108 z 25.4.2007, s. 1).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549).
11 Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz.U. L 327 z 22.12.2000, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.234.29

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/1074 przyznająca odstępstwo Danii zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (Jedynie tekst w języku duńskim jest autentyczny)
Data aktu: 17/07/2020
Data ogłoszenia: 21/07/2020