(Jedynie tekst w języku duńskim jest autentyczny)(Dz.U.UE L z dnia 21 lipca 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
Uwzględniając dyrektywę Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego 1 , w szczególności jej załącznik III pkt 2 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją 2002/915/WE 2 Komisja przyznała odstępstwo, o które wniosła Dania zgodnie z dyrektywą 91/676/EWG, zezwalając Danii na stosowanie rocznie na hektar do 230 kg azotu pochodzącego z nawozu naturalnego w niektórych gospodarstwach hodowli bydła. Odstępstwo to zostało przedłużone decyzjami Komisji 2005/294/WE 3 i 2008/664/WE 4 oraz decyzjami wykonawczymi Komisji 2012/659/UE 5 , (UE) 2017/847 6 i (UE) 2018/1928 7 .
(2) Odstępstwo przyznane decyzją wykonawczą (UE) 2018/1928 na okres 2017-2018 dotyczyło 1 312 gospodarstw hodowli bydła, 396 000 dużych jednostek przeliczeniowych (odpowiednik 39,6 mln kg azotu pochodzącego z nawozu naturalnego) i 198 195 hektarów gruntów ornych, czyli odpowiednio 3,9 % łącznej liczby gospodarstw, 18,1 % łącznej ilości stosowanego azotu (N) pochodzącego z nawozu naturalnego i 8,2 % ogólnej powierzchni użytków rolnych netto.
(3) Pismem z dnia 20 marca 2020 r. Dania złożyła do Komisji wniosek o przedłużenie odstępstwa na mocy pkt 2 akapit trzeci załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG.
(4) W Danii funkcjonuje program działań zgodnie z art. 5 dyrektywy 91/676/EWG, zgodnie z częściami zarządzenia wykonawczego nr 760 z dnia 30 czerwca 2019 r. w sprawie przepisów środowiskowych w zakresie hodowli zwierząt oraz przechowywania i korzystania z nawozów, ustawą nr 338 z dnia 2 kwietnia 2019 r. w sprawie korzystania z nawozów w rolnictwie i środków ograniczających stosowanie składników pokarmowych z późn. zm., zarządzeniem wykonawczym nr 762 z dnia 29 lipca 2019 r. w sprawie korzystania z nawozów w rolnictwie w okresie planowania 2019-2020 oraz zarządzeniem wykonawczym nr 66 z dnia 28 stycznia 2020 r. w sprawie środków ograniczających stosowanie składników pokarmowych i środków rolniczych w rolnictwie w okresie planowania 2020- 2021. Jako uzupełnienie tych środków Dania realizuje od 2019 r. ukierunkowaną regulację na podstawie ustawy nr 338 z dnia 2 kwietnia 2019 r. w sprawie korzystania z nawozów w rolnictwie i środków ograniczających stosowanie składników pokarmowych z późn. zm. Ponadto duńskie prawodawstwo obejmuje ogólne regulacje dotyczące fosforu zgodnie z ustawą nr 256 z dnia 21 marca 2017 r. w sprawie hodowli zwierząt gospodarskich i korzystania z nawozów oraz zarządzeniem nr 865 z dnia 23 czerwca 2017 r. w sprawie komercyjnych zwierząt gospodarskich, nawozu naturalnego, kiszonek itp. - obecnie zarządzeniem nr 760 z dnia 30 lipca 2019 r.
(5) Duńskie przepisy wykonujące dyrektywę 91/676/EWG obejmują ograniczenia dotyczące stosowania azotu. Przepisy ograniczające stosowanie fosforu weszły w życie w sierpniu 2017 r.
(6) Duńskie przepisy prawne obejmują ukierunkowany system łączony dla nieobowiązkowych i obowiązkowych międzyplonów na okres objęty niniejszą decyzją. W ramach tego systemu obowiązkowe przepisy dotyczące międzyplonów powinny wchodzić w życie automatycznie, jeżeli dobrowolne porozumienia w odniesieniu do międzyplonów nie zapewnią osiągnięcia wyznaczonych celów w zakresie ochrony środowiska. Obszary pokryte międzyplonami są uzupełnieniem krajowego wymogu dotyczącego obowiązkowych międzyplonów zgodnie z ustawą nr 338 z dnia 2 kwietnia 2019 r. z późn. zm. System ten jest konieczny do zapewnienia, by stosowanie obecnego odstępstwa nie doprowadziło do spadku jakości wody.
(7) Informacje dostarczone przez Danię w kontekście odstępstwa przyznanego decyzją wykonawczą (UE) 2018/1928 wskazują, że odstępstwo to nie prowadzi do pogorszenia jakości wody w porównaniu z obszarami, które nie są objęte odstępstwem. Z danych dotyczących wdrażania dyrektywy 91/676/EWG w latach 2012-2015 8 wynika, że w odniesieniu do wód gruntowych w 83,4 % punktów monitorowania odnotowano średnie stężenie azotanów w wysokości poniżej 50 mg/l, a w 27,5 % - poniżej 25 mg/l. W przypadku słodkich wód powierzchniowych w 99,4 % punktów monitorowania średnie stężenie azotanów wynosi poniżej 50 mg/l, a w 85,8 % - poniżej 25 mg/l. Dane z monitorowania wykazują ogólną stałą tendencję w zakresie stężenia azotanów w wodach gruntowych i słodkich wodach powierzchniowych w porównaniu z poprzednim okresem sprawozdawczym (2008-2011). Dane na temat eutrofizacji wskazują, że 25 % monitorowanych jezior zaklasyfikowano jako jeziora o bardzo dobrym lub dobrym stanie, a 75 % jako jeziora o stanie poniżej dobrego, zaś 2 z 119 monitorowanych części wód przyujściowych/przybrzeżnych zostały sklasyfikowane jako wody o dobrym stanie.
(8) Komisja po zbadaniu wniosku Danii na podstawie elementów opisanych w pkt 2 akapit trzeci załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG oraz w świetle doświadczeń zdobytych w stosowaniu odstępstwa zgodnie z decyzjami 2002/915/WE, 2005/294/WE i 2008/664/WE oraz decyzjami wykonawczymi 2012/659/UE, (UE) 2017/847 i (UE) 2018/1928, uznaje, że - jeżeli spełnione zostaną pewne ścisłe warunki dotyczące międzyplonów, pułapów dotyczących fosforu, płodozmianu, stosowania nawozu naturalnego i innych nawozów, pobierania próbek gleby i ich analizy - ilość nawozu naturalnego przewidziana przez Danię, mianowicie 230 kg azotu na hektar rocznie, nie przeszkodzi w osiągnięciu celów dyrektywy 91/676/EWG.
(9) W gospodarstwach uprawnionych do stosowania nawozu w ilości do 230 kg azotu w przeliczeniu na hektar rocznie plany nawożenia powinny być aktualizowane terminowo w celu zapewnienia spójności z faktycznymi praktykami rolniczymi, a stała pokrywa roślinna na gruntach ornych i międzyplony powinny być wykorzystywane do odzyskiwania azotanów wymytych z podglebia w okresie jesiennym oraz ograniczania ich wymywania w okresie zimowym.
(10) W dyrektywie 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 9 określono przepisy ogólne służące ustanowieniu infrastruktury informacji przestrzennej w Unii dla celów polityk unijnych w zakresie ochrony środowiska oraz polityk lub działań mogących oddziaływać na środowisko. W stosownych przypadkach informacje przestrzenne gromadzone w kontekście niniejszej decyzji powinny być zgodne z przepisami określonymi we wspomnianej dyrektywie. W celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych i zwiększenia spójności danych przy gromadzeniu niezbędnych danych na podstawie niniejszej decyzji Dania powinna korzystać z informacji uzyskanych w ramach zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli ustanowionego na podstawie tytułu V rozdział II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 10 .
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Azotanów ustanowionego na podstawie art. 9 dyrektywy 91/676/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 lipca 2020 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Virginijus SINKEVIĆIUS |
|
Członek Komisji |