a także mając na uwadze, co następuje:(1) Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie urzędu inspektora ochrony danych w Komisji, konieczne jest szczegółowe określenie jego zadań, obowiązków i uprawnień.
(2) W rozporządzeniu (UE) 2018/1725 administratorom danych powierzono jasne obowiązki, w szczególności wobec osób, których dane dotyczą. W celu zapewnienia, by Komisja, jako administrator, wypełniała swoje obowiązki w sposób jednolity i przejrzysty, należy ustalić zasady określania, kto w danej służbie lub służbach Komisji jest odpowiedzialny za operacje przetwarzania przeprowadzane w imieniu Komisji. W związku z tym należy wprowadzić pojęcie administratora delegowanego, aby dokładnie wskazać obowiązki podmiotów Komisji, w szczególności w odniesieniu do indywidualnych decyzji dotyczących praw osób, których dane dotyczą. Należy ponadto wprowadzić pojęcie administratora odpowiedzialnego za operację przetwarzania, który - na odpowiedzialność administratora delegowanego - został wyznaczony do zapewnienia zgodności z przepisami w praktyce oraz do rozpatrywania wniosków osób, których dane dotyczą, w odniesieniu do operacji przetwarzania. Powołanie administratora odpowiedzialnego za operację przetwarzania nie uniemożliwia stosowania w praktyce punktu kontaktowego, na przykład w postaci funkcyjnej skrzynki pocztowej, która zostanie udostępniona osobom, których dane dotyczą.
(3) W niektórych przypadkach kilka służb Komisji może wspólnie przeprowadzać operację przetwarzania w celu wypełnienia swojej misji. W takich przypadkach powinny one zapewnić istnienie porozumień wewnętrznych w celu przejrzystego określenia swoich odpowiednich obowiązków wynikających z rozporządzenia (UE) 2018/1725, w szczególności obowiązków wobec osób, których dane dotyczą, powiadamiania Europejskiego Inspektora Ochrony Danych ("EIOD") oraz przechowywania zapisów.
(4) Aby ułatwić wykonywanie obowiązków administratorów delegowanych, każda służba Komisji powinna wyznaczyć koordynatora ds. ochrony danych. Koordynatorzy ds. ochrony danych powinni uczestniczyć w sieci koordynatorów ds. ochrony danych w Komisji, aby zapewnić spójne wdrożenie i interpretację rozporządzenia (UE) 2018/1725 w Komisji oraz aby omawiać zagadnienia będące przedmiotem wspólnego zainteresowania.
(5) Ze względu na zadanie inspektora ochrony danych polegające na podziale obowiązków na podstawie art. 45 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2018/1725 inspektor ochrony danych powinien wydać dodatkowe wytyczne dotyczące funkcji koordynatora ds. ochrony danych.
(6) Do celów zadań inspektora ochrony danych w zakresie monitorowania, dochodzenia, audytu i konsultacji Komisja przetwarza kilka kategorii danych osobowych. W szczególności Komisja przetwarza dane identyfikacyjne, dane kontaktowe, dane zawodowe i dane dotyczące udziału w sprawie. Dane te są przechowywane przez pięć lat po zakończeniu działań zgodnie ze wspólnym wykazem zatrzymywanych danych w odniesieniu do akt Komisji 2 .
(7) W pewnych okolicznościach konieczne jest pogodzenie praw osób, których dane dotyczą, wynikających z rozporządzenia (UE) 2018/1725, z koniecznością wykonywania przez Komisję zadań inspektora ochrony danych w zakresie monitorowania, dochodzenia, audytu lub konsultacji oraz z potrzebą zachowania poufności wymiany informacji z innymi służbami Komisji, jak również z pełnym poszanowaniem podstawowych praw i wolności innych osób, których dane dotyczą. W tym celu art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 daje Komisji możliwość ograniczenia zastosowania art. 14-17, 19, 20 i 35, a także zasady przejrzystości określonej w art. 4 ust. 1 lit. a), o ile ich przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-17, 19 i 20 tego rozporządzenia.
(8) Aby zapewnić poufność i skuteczność zadań inspektora ochrony danych w zakresie monitorowania, dochodzenia, audytu lub konsultacji i jednocześnie przestrzegać norm w zakresie ochrony danych osobowych na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1725, konieczne jest przyjęcie wewnętrznych przepisów, na podstawie których inspektor ochrony danych może ograniczyć prawa osób, których dane dotyczą, zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725.
(9) Przepisy wewnętrzne powinny mieć zastosowanie do wszystkich operacji przetwarzania przeprowadzanych przez Komisję w ramach zadań inspektora ochrony danych w zakresie monitorowania, dochodzenia, audytu lub konsultacji. Przepisy te powinny mieć zastosowanie do operacji przetwarzania, które przeprowadza się przed wszczęciem dochodzenia lub audytu, w trakcie dochodzenia lub audytu oraz w trakcie monitorowania działań następczych związanych z wynikami. Przepisy te powinny mieć również zastosowanie do operacji przetwarzania, które stanowią część zadań inspektora ochrony danych w zakresie dochodzenia lub audytu, takich jak procedury rozpatrywania skarg prowadzone przez inspektora ochrony danych. Przepisy te powinny mieć również zastosowanie do monitorowania przez inspektora ochrony danych i konsultacji z inspektorem ochrony danych, w przypadku gdy inspektor ten zapewnia pomoc i współpracę służbom Komisji poza prowadzonymi przez niego dochodzeniami i audytami.
(10) W celu zapewnienia zgodności z art. 14, 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2018/1725 Komisja powinna informować wszystkie osoby fizyczne o zadaniach inspektora ochrony danych w zakresie monitorowania, dochodzenia, audytu lub konsultacji, które to zadania dotyczą przetwarzania ich danych osobowych i ich praw wynikających z rozporządzenia (UE) 2018/1725. Komisja powinna spójnie i przejrzyście informować te osoby, publikując na swojej stronie internetowej noty na temat ochrony danych, a także informować każdą osobę, której dotyczą dane i zadania inspektora ochrony danych w zakresie monitorowania, dochodzenia, audytu lub konsultacji.
(11) W pewnych okolicznościach Komisja może być zmuszona do ograniczenia przekazywania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz stosowania innych praw osób, których dane dotyczą. Może to zrobić w celu ochrony zadań inspektora ochrony danych w zakresie monitorowania, dochodzenia, audytu lub konsultacji, powiązanych dochodzeń i procedur innych służb Komisji, narzędzi i metod dochodzeń i audytów inspektora ochrony danych, a także praw innych osób, które to prawa są związane z zadaniami inspektora ochrony danych.
(12) W niektórych przypadkach udzielanie szczególnych informacji osobom, których dane dotyczą, lub ujawnienie faktu, że inspektor ochrony danych prowadzi działania w zakresie monitorowania, dochodzenia, audytu lub konsultacji, może uniemożliwić lub poważnie utrudnić osiągnięcie celu operacji przetwarzania oraz zniwelować lub osłabić zdolność inspektora ochrony danych do prowadzenia takiej działalności.
(13) Komisja powinna ponadto chronić tożsamość informatorów, którzy nie powinni odczuwać negatywnych konsekwencji swojej współpracy z inspektorem ochrony danych.
(14) Z tych względów Komisja może być zmuszona do zastosowania podstaw ograniczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1 lit. c), g) i h) rozporządzenia (UE) 2018/1725, do operacji przetwarzania danych prowadzonych w ramach zadań inspektora ochrony danych w zakresie monitorowania, dochodzenia, audytu lub konsultacji, które to zadania określono w art. 45 tego rozporządzenia.
(15) W celu utrzymania skutecznej współpracy Komisja może też być zmuszona do stosowania ograniczeń praw osób, których dane dotyczą, w celu ochrony informacji zawierających dane osobowe pochodzących od innych służb Komisji, instytucji lub organów Unii. W związku z tym inspektor ochrony danych powinien skonsultować się z tymi służbami, instytucjami lub organami w kwestii stosownych podstaw oraz konieczności i proporcjonalności ograniczeń.
(16) W ramach swoich zadań w zakresie monitorowania, dochodzenia, audytu lub konsultacji inspektor ochrony danych prowadzi wymianę informacji, w tym danych osobowych, z innymi służbami Komisji. W związku z tym wszystkie służby Komisji przetwarzające dane osobowe, które są przetwarzane przez inspektora ochrony danych w ramach wykonywania jego zadań, powinny stosować przepisy określone w niniejszej decyzji w celu ochrony operacji przetwarzania prowadzonych przez inspektora ochrony danych. W takich okolicznościach dane służby Komisji powinny zatem skonsultować się z inspektorem ochrony danych w sprawie odpowiednich podstaw do zastosowania ograniczeń oraz tego, czy są one konieczne i proporcjonalne, tak aby zapewnić ich spójne stosowanie.
(17) Inspektor ochrony danych - a w stosownych przypadkach inne służby Komisji - powinien lub powinny w sposób przejrzysty podchodzić do wszystkich ograniczeń oraz rejestrować każde zastosowanie ograniczeń w odpowiednim systemie przechowywania zapisów.
(18) Zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725 administratorzy danych mogą wstrzymać przekazanie osobie, której dane dotyczą, informacji o powodach zastosowania ograniczenia lub odmówić przekazania takich informacji, jeżeli mogłoby to w jakikolwiek sposób zagrozić celowi ograniczenia. W szczególności gdy stosuje się ograniczenie praw przewidzianych w art. 16 i 35, zgłoszenie takiego ograniczenia zagrażałoby celowi ograniczenia. W celu zapewnienia, aby prawo osoby, której dane dotyczą, do uzyskania informacji zgodnie z art. 16 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725 było ograniczone tylko dopóty, dopóki przyczyny takiego odroczenia będą obowiązywały, Komisja powinna regularnie dokonywać przeglądu swojego stanowiska.
(19) W przypadku ograniczenia innych praw osób, których dane dotyczą, inspektor ochrony danych powinien ocenić w poszczególnych przypadkach, czy powiadomienie o ograniczeniu zagrażałoby jego celowi.
(20) Inspektor ochrony danych powinien przeprowadzić niezależny przegląd stosowania ograniczeń na podstawie niniejszej decyzji przez inne służby Komisji w celu zapewnienia zgodności z niniejszą decyzją.
(21) Wszelkie ograniczenia stosowane na podstawie niniejszej decyzji powinny być konieczne i proporcjonalne, biorąc pod uwagę zagrożenia dla praw i wolności osób, których dane dotyczą.
(22) Zgodnie z art. 41 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725 poinformowano Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i skonsultowano się z nim; wydał on opinię w dniu 16 września 2019 r.
(23) Decyzja Komisji 2008/597/WE 3 ustanawia przepisy wykonawcze w zakresie inspektora ochrony danych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 45/2001 4 . Rozporządzeniem (UE) 2018/1725 uchylono rozporządzenie (WE) nr 45/2001 ze skutkiem od dnia 11 grudnia 2019 r. Aby zagwarantować, że do inspektora ochrony danych ma zastosowanie tylko jeden zbiór przepisów wykonawczych, należy również uchylić decyzję 2008/597/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: