a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej "strategią"); rozdział III strategii zawiera wykaz środków, które mają zostać podjęte zarówno w Unii, jak i w państwach trzecich w celu zwalczania takiego rozprzestrzeniania.
(2) Unia aktywnie realizuje strategię i wdraża środki wymienione w jej rozdziale III, w szczególności przez przeznaczanie zasobów finansowych na wspieranie poszczególnych projektów prowadzonych przez instytucje wielostronne, takie jak Tymczasowy Sekretariat Techniczny Organizacji do spraw Traktatu o całkowitym zakazie prób jądrowych (zwanej dalej "CTBTO").
(3) W dniu 17 listopada 2003 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2003/805/WPZiB 1 w sprawie upowszechnienia i wzmocnienia porozumień wielostronnych w dziedzinie nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia oraz środków jej przenoszenia. W tym wspólnym stanowisku wzywa się między innymi do propagowania podpisania i ratyfikacji Traktatu o całkowitym zakazie prób jądrowych (zwanego dalej "CTBT").
(4) Aby skutecznie wdrażać CTBT, państwa sygnatariusze CTBT postanowiły powołać - do czasu ustanowienia CTBTO - Komisję Przygotowawczą, której przyznano zdolność prawną i status organizacji międzynarodowej.
(5) Szybkie wejście w życie i upowszechnienie CTBT, jak również wzmocnienie systemu monitorowania i kontroli stosowanego przez Komisję Przygotowawczą CTBTO stanowią ważne cele strategii. W tym kontekście próby jądrowe przeprowadzone przez Koreańską Republikę Ludowo-Demokratyczną jeszcze bardziej unaoczniły, jak ważne jest szybkie wejście w życie CTBT, oraz wskazały na potrzebę utrzymania i wzmocnienia systemu monitorowania i kontroli ustanowionego na mocy CTBT.
(6) Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych w dokumencie pt. "Zabezpieczyć naszą wspólną przyszłość: plan działania na rzecz rozbrojenia" stwierdził, że ograniczając rozwój zaawansowanych nowych rodzajów broni jądrowej, Traktat o całkowitym zakazie prób jądrowych pomaga hamować wyścig zbrojeń, a także stanowi solidną barierę normatywną w stosunku do państw, które mogłyby starać się opracowywać, wytwarzać, a następnie nabywać broń jądrową z naruszeniem ich zobowiązań w zakresie nierozprzestrzeniania.
(7) W ramach realizacji strategii Rada przyjęła trzy wspólne działania i cztery decyzje w sprawie wspierania działań podejmowanych przez Komisję Przygotowawczą CTBTO, a mianowicie wspólne działania 2006/243/WPZiB 2 , 2007/468/WPZiB 3 , 2008/588/WPZiB 4 oraz decyzje 2010/461/WPZiB 5 , 2012/699/WPZiB 6 , (WPZÍb) 2015/1837 7 i (WPZiB) 2018/298 8 .
(8) Wsparcie ze strony Unii powinno być kontynuowane.
(9) Techniczne wykonanie niniejszej decyzji należy powierzyć Komisji Przygotowawczej CTBTO, która - ze względu na swoją unikalną wiedzę specjalistyczną i unikalne możliwości uzyskiwane dzięki sieci międzynarodowego systemu monitoringu (IMS), obejmującego ponad 337 obiektów na całym świecie, oraz dzięki Międzynarodowemu Centrum Danych (IDC) - jest jedyną organizacją międzynarodową będącą w stanie wykonać niniejszą decyzję i posiadającą uprawnienia w tym zakresie. Projekty wspierane przez Unię mogą być finansowane wyłącznie z wkładu pozabudżetowego na rzecz Komisji Przygotowawczej CTBTO,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: