RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 31,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Aby zapewnić wystarczające i nieprzerwane dostawy niektórych produktów rolnych i przemysłowych, które nie są produkowane w Unii, i tym samym uniknąć zakłóceń na rynku tych produktów, rozporządzeniem Rady (UE) nr 1387/2013 1 zawieszono cła wspólnej taryfy celnej (WTC) rodzaju, o którym mowa w art. 56 ust. 2 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 2 (zwane dalej "cłami WTC"). Produkty te mogą być przywożone do Unii z zastosowaniem obniżonych lub zerowych stawek celnych.
(2) Unijna produkcja niektórych produktów, które nie są wymienione w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1387/2013, jest obecnie niewystarczająca lub nieistniejąca. W interesie Unii leży zatem przyznanie całkowitego zawieszenia ceł WTC na te produkty.
(3) W celu wspierania produkcji zintegrowanych baterii w Unii oraz zgodnie z komunikatem Komisji z dnia 17 maja 2018 r. zatytułowanym "Europa w ruchu - zrównoważona mobilność dla Europy: bezpieczna, połączona i ekologiczna" należy przyznać częściowe zawieszenie ceł WTC w odniesieniu do niektórych produktów, które nie są wymienione w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1387/2013. Ponadto w odniesieniu do niektórych produktów, które są obecnie objęte całkowitym zawieszeniem ceł, należy przyznać jedynie częściowe zawieszenie ceł WTC. Datą obowiązkowego przeglądu tych zawieszeń powinien być dzień 31 grudnia 2020 r., aby uwzględnić w tym przeglądzie zmiany zachodzące w sektorze baterii w Unii.
(4) W odniesieniu do produktów z listy kandydackiej, o której mowa w art. 59 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , należy przyznać jedynie częściowe zawieszenie ceł WTC. Datą obowiązkowego przeglądu tych zawieszeń powinien być dzień 31 grudnia 2021 r., aby umożliwić podmiotom gospodarczym zastąpienie takich produktów rozwiązaniami alternatywnymi.
(5) Konieczna jest zmiana opisów produktów, klasyfikacji oraz wymogów dotyczących końcowego przeznaczenia w przypadku niektórych zawieszeń ceł WTC wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1387/2013, aby uwzględnić zmiany techniczne wprowadzone w tych produktach oraz tendencje gospodarcze na rynku.
(6) Utrzymanie zawieszeń ceł WTC dla niektórych produktów wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 1387/2013 nie leży już w interesie Unii. Zawieszenia dla tych produktów należy w związku z tym wycofać.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1387/2013.
(8) Aby uniknąć jakichkolwiek zakłóceń w stosowaniu systemu autonomicznych zawieszeń oraz zapewnić zgodność z wytycznymi zawartymi w komunikacie Komisji z dnia 13 grudnia 2011 r. dotyczącym autonomicznych zawieszeń i kontyngentów taryfowych, zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu dotyczące zawieszeń dla odnośnych produktów należy stosować od dnia 1 lipca 2020 r. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: