a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z decyzją Komisji 2008/865/WE 2 wszystkie zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające chloran zostały cofnięte wskutek niewłączenia chloranu do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 3 .
(2) Nie ustalono żadnych konkretnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) chloranu, a ponieważ substancja ta nie została włączona do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w odniesieniu do wszystkich towarów spożywczych lub paszowych włączonych do załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stosuje się obecnie wartość wzorcową NDP w wysokości 0,01 mg/kg.
(3) Chloran, poza jego wcześniejszym zastosowaniem w środkach ochrony roślin, jest również substancją, która powstaje jako produkt uboczny stosowania środków dezynfekujących na bazie chloru w przetwórstwie żywności i wody pitnej. Obecna sytuacja, polegająca ta tym, że w żywności można wykryć pozostałości chloranu, wynika właśnie z tych zastosowań.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") zgromadził w latach 2014-2018 dane z monitorowania w celu zbadania obecności pozostałości chloranu w żywności i wodzie pitnej. Dane te wskazują, że pozostałości chloranu występują na poziomach często przekraczających wzorcową wartość NDP w wysokości 0,01 mg/kg i że poziomy te różnią się w zależności od źródła i produktu. Z ustaleń tych wynika, że nawet jeśli stosowane są dobre praktyki, obecnie nie jest możliwe osiągnięcie poziomów pozostałości chloranu zgodnych z obowiązującą wartością NDP wynoszącą 0,01 mg/kg.
(5) Urząd przyjął opinię naukową dotyczącą zagrożeń dla zdrowia publicznego związanych z obecnością chloranu w żywności 4 . W opinii tej Urząd ustalił tolerowane dzienne pobranie (TDI) na 3 μg/kg masy ciała na dobę, a ostrą dawkę referencyjną (ARfD) na 36 μg/kg masy ciała. Urząd stwierdził, że na podstawie danych zebranych w 2014 r. ostre narażenie z dietą na chloran nie przekraczało ARfD. Średnie narażenie z dietą na chloran w krajach europejskich przekraczało TDI w niektórych podgrupach populacji, takich jak niemowlęta i małe dzieci cierpiące na łagodny lub umiarkowany niedobór jodu.
(6) W celu obniżenia poziomu chloranu i zmniejszenia narażenia poprzez skoordynowane działania w kilku istotnych i powiązanych sektorach w 2017 r. państwa członkowskie uzgodniły multidyscyplinarny plan działania, obejmujący zestaw działań, które należy prowadzić równolegle, obejmujących działania związane z wodą pitną i higieną oraz ustalenie tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości w żywności i paszy.
(7) Niniejsze rozporządzenie dotyczy ustanowienia tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów w żywności. W tym celu w latach 2014-2018 zarówno państwa członkowskie, jak i podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze zgromadziły dużą liczbę danych dotyczących występowania pozostałości. Dane te wskazują na ogólną tendencję spadkową, co sugeruje, że praktyki produkcyjne już się w pewnym stopniu poprawiły. W szczególnym przypadku chloranu, którego pozostałości nie pochodzą ze stosowania pestycydów, lecz wynikają z zastosowania roztworów na bazie chloru w przetwórstwie żywności i uzdatnianiu wody pitnej, najwyższe dopuszczalne poziomy powinny być ustalone na poziomach, które są "tak niskie, na ile jest to rozsądnie osiągalne" (zasada "ALARA"), przy zastosowaniu dobrych praktyk wytwarzania i jednoczesnym zapewnieniu utrzymania dobrych praktyk w zakresie higieny. Takie podejście zapewnia stosowanie przez podmioty działające na rynku spożywczym środków mających na celu zapobieganie i obniżanie w jak największym stopniu poziomów chloranu w żywności w celu ochrony zdrowia publicznego, ale także uwzględnienie potrzeby bezpieczeństwa mikrobiologicznego żywności.
(8) Tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości chloranu ustalone zgodnie z zasadą ALARA opierają się na 95. percentylu danych o występowaniu, uwzględniających stosowanie prawidłowo uzdatnianej wody pitnej w przetwórstwie żywności. Tymczasowe NDP powinny zostać poddane przeglądowi najpóźniej w ciągu pięciu lat od daty publikacji niniejszego rozporządzenia w świetle potencjalnych zmian w obszarze higieny, wody pitnej, dalszych postępów poczynionych przez podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze w celu obniżenia poziomu chloranu lub w każdym przypadku, gdy udostępnione zostaną nowe informacje i dane, które uzasadniałyby wcześniejszy przegląd.
(9) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej w sprawie odpowiednich granic oznaczalności pozostałości chloranu w niektórych konkretnych towarach.
(10) Na podstawie sprawozdania naukowego Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że proponowane NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: