uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 16 ust. 1 lit. a),
(1) Zgodnie z decyzją Komisji 2008/865/WE 2 wszystkie zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające chloran zostały cofnięte wskutek niewłączenia chloranu do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 3 .
(2) Nie ustalono żadnych konkretnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) chloranu, a ponieważ substancja ta nie została włączona do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w odniesieniu do wszystkich towarów spożywczych lub paszowych włączonych do załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stosuje się obecnie wartość wzorcową NDP w wysokości 0,01 mg/kg.
(3) Chloran, poza jego wcześniejszym zastosowaniem w środkach ochrony roślin, jest również substancją, która powstaje jako produkt uboczny stosowania środków dezynfekujących na bazie chloru w przetwórstwie żywności i wody pitnej. Obecna sytuacja, polegająca ta tym, że w żywności można wykryć pozostałości chloranu, wynika właśnie z tych zastosowań.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") zgromadził w latach 2014-2018 dane z monitorowania w celu zbadania obecności pozostałości chloranu w żywności i wodzie pitnej. Dane te wskazują, że pozostałości chloranu występują na poziomach często przekraczających wzorcową wartość NDP w wysokości 0,01 mg/kg i że poziomy te różnią się w zależności od źródła i produktu. Z ustaleń tych wynika, że nawet jeśli stosowane są dobre praktyki, obecnie nie jest możliwe osiągnięcie poziomów pozostałości chloranu zgodnych z obowiązującą wartością NDP wynoszącą 0,01 mg/kg.
(5) Urząd przyjął opinię naukową dotyczącą zagrożeń dla zdrowia publicznego związanych z obecnością chloranu w żywności 4 . W opinii tej Urząd ustalił tolerowane dzienne pobranie (TDI) na 3 μg/kg masy ciała na dobę, a ostrą dawkę referencyjną (ARfD) na 36 μg/kg masy ciała. Urząd stwierdził, że na podstawie danych zebranych w 2014 r. ostre narażenie z dietą na chloran nie przekraczało ARfD. Średnie narażenie z dietą na chloran w krajach europejskich przekraczało TDI w niektórych podgrupach populacji, takich jak niemowlęta i małe dzieci cierpiące na łagodny lub umiarkowany niedobór jodu.
(6) W celu obniżenia poziomu chloranu i zmniejszenia narażenia poprzez skoordynowane działania w kilku istotnych i powiązanych sektorach w 2017 r. państwa członkowskie uzgodniły multidyscyplinarny plan działania, obejmujący zestaw działań, które należy prowadzić równolegle, obejmujących działania związane z wodą pitną i higieną oraz ustalenie tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości w żywności i paszy.
(7) Niniejsze rozporządzenie dotyczy ustanowienia tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów w żywności. W tym celu w latach 2014-2018 zarówno państwa członkowskie, jak i podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze zgromadziły dużą liczbę danych dotyczących występowania pozostałości. Dane te wskazują na ogólną tendencję spadkową, co sugeruje, że praktyki produkcyjne już się w pewnym stopniu poprawiły. W szczególnym przypadku chloranu, którego pozostałości nie pochodzą ze stosowania pestycydów, lecz wynikają z zastosowania roztworów na bazie chloru w przetwórstwie żywności i uzdatnianiu wody pitnej, najwyższe dopuszczalne poziomy powinny być ustalone na poziomach, które są "tak niskie, na ile jest to rozsądnie osiągalne" (zasada "ALARA"), przy zastosowaniu dobrych praktyk wytwarzania i jednoczesnym zapewnieniu utrzymania dobrych praktyk w zakresie higieny. Takie podejście zapewnia stosowanie przez podmioty działające na rynku spożywczym środków mających na celu zapobieganie i obniżanie w jak największym stopniu poziomów chloranu w żywności w celu ochrony zdrowia publicznego, ale także uwzględnienie potrzeby bezpieczeństwa mikrobiologicznego żywności.
(8) Tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości chloranu ustalone zgodnie z zasadą ALARA opierają się na 95. percentylu danych o występowaniu, uwzględniających stosowanie prawidłowo uzdatnianej wody pitnej w przetwórstwie żywności. Tymczasowe NDP powinny zostać poddane przeglądowi najpóźniej w ciągu pięciu lat od daty publikacji niniejszego rozporządzenia w świetle potencjalnych zmian w obszarze higieny, wody pitnej, dalszych postępów poczynionych przez podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze w celu obniżenia poziomu chloranu lub w każdym przypadku, gdy udostępnione zostaną nowe informacje i dane, które uzasadniałyby wcześniejszy przegląd.
(9) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej w sprawie odpowiednich granic oznaczalności pozostałości chloranu w niektórych konkretnych towarach.
(10) Na podstawie sprawozdania naukowego Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że proponowane NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.178.7 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2020/749 zmieniające załącznik III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 396/2005 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chloranu w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 04/06/2020 |
| Data ogłoszenia: | 08/06/2020 |
| Data wejścia w życie: | 28/06/2020 |