KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 57,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Środki wprowadzone w celu powstrzymania pandemii COVID-19 poważnie utrudniają państwom członkowskim i przemysłowi lotniczemu przygotowanie się do zastosowania niedawno przyjętych rozporządzeń wykonawczych w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego.
(2) Ograniczenia w przemieszczaniu się oraz zmiany warunków pracy i dostępności pracowników w połączeniu z dodatkowym obciążeniem pracą koniecznym do zarządzania poważnymi negatywnymi skutkami pandemii COVID-19 dla wszystkich zainteresowanych stron stanowią przeszkodę w przygotowaniach do stosowania tych rozporządzeń wykonawczych.
(3) W związku z pandemią COVID-19 nieuniknione jest opóźnienie w realizacji różnych zadań wymaganych do właściwego i terminowego wdrożenia rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 2 - w szczególności dotyczy to utworzenia systemów rejestracji, które byłyby cyfrowe i interoperacyjne, jak również dostosowania zezwoleń, oświadczeń i certyfikatów wydanych na podstawie prawa krajowego.
(4) Opóźnia się proces normalizacji, a także inne powiązane działania prowadzone przez przemysł i organy normalizacyjne, np. przygotowanie metod badawczych lub testowanie elementów technicznych takich jak zdalna identyfikacja. Fakt ten z kolei będzie miał negatywny wpływ na zdolność producentów do wprowadzania do obrotu bezzałogowych systemów powietrznych spełniających nowe znormalizowane wymogi zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/945 3 .
(5) W związku z powyższym wszystkie rodzaje bezzałogowych systemów powietrznych powinny być nadal eksploatowane na dotychczasowych warunkach przez dodatkowy okres 6 miesięcy. Należy zatem odpowiednio odroczyć daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947 w celu umożliwienia operatorom bezzałogowych systemów powietrznych korzystania z bezzałogowych systemów powietrznych niespełniających wymogów rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/945 przez dodatkowy okres 6 miesięcy.
(6) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego potwierdziła Komisji, że odroczenie stosowania przepisów, o których mowa w motywie 3, jest możliwe bez wywierania szkodliwego wpływu na bezpieczeństwo lotnicze, ponieważ będzie ono bardzo ograniczone w czasie, ruch lotniczy prawdopodobnie będzie wzrastał powoli w związku z wychodzeniem z pandemii COVID-19 i narażenie na ryzyko będzie mniejsze, a prawo krajowe będzie nadal miało zastosowanie w tych państwach członkowskich, w których dozwolona jest eksploatacja bezzałogowych systemów powietrznych.
(7) Celem natychmiastowego wsparcia organów krajowych i wszystkich zainteresowanych podmiotów w czasie trwania pandemii COVID-19 i aby umożliwić im zaplanowanie przygotowań do odroczonego zastosowania przedmiotowych przepisów, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: