a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 2 określono najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych.
(2) W dniu 30 września 2014 r. panel ds. środków trujących w łańcuchu żywnościowym ("panel CONTAM") Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przyjął opinię naukową w sprawie zagrożeń dla zdrowia publicznego związanych z obecnością nadchloranu w żywności 3 . Panel CONTAM ustalił tolerowane dzienne pobranie na poziomie 0,3 mikrogramów na kilogram masy ciała na dzień, w oparciu o hamowanie wychwytu jodu przez tarczycę u zdrowych dorosłych ludzi. Panel CONTAM stwierdził, że obecne szacunkowe narażenie długoterminowe z dietą na nadchloran stanowi potencjalne zagrożenie, zwłaszcza w przypadku konsumentów spożywających duże ilości nadchloranu z żywnością, należących do młodszych grup wiekowych populacji cierpiących na łagodny lub umiarkowany niedobór jodu. Ponadto możliwe jest, że obecne szacunkowe narażenie krótkoterminowe na nadchloran stanowi zagrożenie dla niemowląt i małych dzieci karmionych piersią i spożywających niewielkie ilości jodu.
(3) Panel CONTAM zalecił, aby państwa członkowskie zgromadziły dodatkowe dane dotyczące występowania nadchloranu w żywności w Europie, w szczególności w odniesieniu do warzyw, preparatów do początkowego żywienia niemowląt, mleka i przetworów mlecznych, w celu dalszego ograniczenia niepewności w ocenie ryzyka.
(4) Zalecenie Komisji (UE) 2015/682 4 zostało przyjęte na podstawie sprawozdania naukowego w celu monitorowania obecności nadchloranu w żywności, w szczególności w żywności, której próbki pobrano po dniu 1 września 2013 r., kiedy to wprowadzono środki zmniejszające ryzyko.
(5) Urząd przeprowadził ocenę narażenia ludzi na nadchloran, uwzględniając dane dotyczące występowania dostępne w jego bazie danych, pochodzące z próbek pobranych po dniu 1 września 2013 r., i opublikował sprawozdanie naukowe pt. "Ocena narażenia z dietą na nadchloran w populacji Europy" 5 w 2017 r.
(6) Panel CONTAM przeanalizował wyniki sprawozdania na temat nadchloranu w żywności na 87. posiedzeniu plenarnym w listopadzie 2017 r. 6 i odnotował, że poziomy narażenia oszacowane w tym sprawozdaniu są w dużym stopniu zbieżne z poziomami oszacowanymi w opinii panelu CONTAM z 2014 r. Biorąc pod uwagę wcześniej ustalone tolerowane dzienne pobranie na poziomie 0,3 μg/kg masy ciała na dzień, panel CONTAM potwierdził wniosek, że obecne przewlekłe i krótkotrwałe narażenie na nadchloran może stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi.
(7) W związku z tym należy ustalić najwyższe dopuszczalne poziomy nadchloranu zarówno w środkach spożywczych, które zawierają znaczne poziomy nadchloranu i które w znacznym stopniu przyczyniają się do narażenia ludzi, jak i w środkach spożywczych istotnych z punktu widzenia możliwego narażenia szczególnie wrażliwych grup populacji, takich jak niemowlęta i małe dzieci.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1881/2006.
(9) Podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze powinny mieć czas na dostosowanie się do nowych wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu. Data rozpoczęcia stosowania najwyższych dopuszczalnych poziomów nadchloranu w tych środkach spożywczych powinna zatem zostać odroczona.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: