(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 2831)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 12 maja 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją Komisji 2008/477/WE 2 zharmonizowano warunki techniczne wykorzystywania zakresu częstotliwości 2 500-2 690 MHz ("pasmo częstotliwości 2,6 GHz") na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej w Unii, koncentrując się na bezprzewodowych usługach szerokopasmowych dla użytkowników końcowych.
(2) W art. 6 ust. 3 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE 3 nałożono na państwa członkowskie obowiązek wspierania dostawców usług łączności elektronicznej w regularnej modernizacji swoich sieci, tak aby funkcjonowały one w oparciu o najnowsze i najbardziej wydajne technologie, a dostawcy ci byli w stanie zapewnić sobie dywidendy cyfrowe zgodnie z zasadami neutralności usługowej i technologicznej.
(3) W komunikacie Komisji "Łączność dla konkurencyjnego jednolitego rynku cyfrowego: w kierunku europejskiego społeczeństwa gigabitowego" 4 określono nowe cele Unii w zakresie łączności, które mają zostać osiągnięte poprzez powszechne wdrożenie i wykorzystanie sieci o bardzo dużej przepływności. W tym celu w komunikacie Komisji "Sieć 5G dla Europy: plan działania" 5 stwierdzono potrzebę podjęcia działań na szczeblu Unii, w tym identyfikacji i harmonizacji widma na potrzeby sieci 5G, w oparciu o opinię Zespołu ds. Polityki Spektrum Radiowego, aby zapewnić do 2025 r. ciągły zasięg 5G we wszystkich obszarach miejskich i wzdłuż głównych naziemnych szlaków komunikacyjnych.
(4) W swoich dwóch opiniach w sprawie strategicznego planu działania na rzecz sieci 5G dla Europy (z dnia 16 listo pada 2016 r. 6 i z dnia 30 stycznia 2019 r. 7 ) Zespół ds. Polityki Spektrum Radiowego stwierdził, że należy zapewnić, by warunki techniczne i regulacyjne dotyczące wszystkich dotychczas zharmonizowanych zakresów dla sieci ruchomych były dostosowane do potrzeb sieci 5G. Pasmo częstotliwości 2,6 GHz stanowi jeden z takich zakresów, obecnie wykorzystywanych w Unii głównie na potrzeby czwartej generacji bezprzewodowych systemów szerokopasmowych (tj. systemów typu "Long Term Evolution" - LTE).
(5) W dniu 12 lipca 2018 r. Komisja na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE upoważniła Europejską Konferencję Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) do dokonania przeglądu zharmonizowanych warunków technicznych dotyczących niektórych pasm częstotliwości zharmonizowanych na poziomie UE, w tym pasma częstotliwości 2,6 GHz, oraz do opracowania jak najmniej restrykcyjnych zharmonizowanych warunków technicznych odpowiednich dla naziemnych systemów bezprzewodowych nowej generacji (5G).
(6) W dniu 5 lipca 2019 r. CEPT wydała sprawozdanie ("sprawozdanie CEPT nr 72"), w którym między innymi dokonała przeglądu zharmonizowanych na poziomie UE warunków technicznych w paśmie częstotliwości 2,6 GHz, w oparciu o koncepcję maski granic bloku (BEM), w kontekście wprowadzenia w tym paśmie naziemnych systemów bezprzewodowych nowej generacji (5G). W sprawozdaniu tym przedstawiono w szczególności zharmonizowane warunki techniczne dla nieaktywnych i aktywnych systemów antenowych ("non-AAS" i "AAS"), które są stosowane w systemach umożliwiających świadczenie usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej w ramach działań zsynchronizowanych i niezsynchronizowanych. Przewidziano w nim również współistnienie w obrębie tego pasma usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej w systemach AAS i nonAAS oraz tychże usług świadczonych w trybie dupleksu z podziałem częstotliwościowym (FDD) i dupleksu z podziałem czasowym (TDD). Omówiono w nim także kwestię współistnienia usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej w ramach danego zakresu oraz z innymi służbami w sąsiednich zakresach częstotliwości.
(7) W sprawozdaniu CEPT nr 72 odnotowuje się bardzo ograniczone wykorzystanie niesparowane (TDD albo dodatkowe łącze "w dół", SDL) poza podzakresem 2 570-2 620 MHz, podkreślając, że takie wykorzystanie powinno być przedmiotem dalszej harmonizacji i skoordynowanego harmonogramu na szczeblu UE ze względu na ryzyko zakłóceń na granicach państw. Aby wyeliminować to ryzyko, należy unikać elastyczności wykorzystania niesparowanego poza tym podzakresem, dopuszczonej zgodnie ze zharmonizowaną unijną aranżacją kanałów dla pasma częstotliwości 2,6 GHz. Państwa członkowskie mogą wybrać zsynchronizowaną, częściowo zsynchronizowaną lub niezsynchronizowaną pracę sieci TDD w podzakresie 2 570-2 620 MHz i zapewnić efektywne wykorzystanie widma, biorąc pod uwagę sprawozdania nr 296 8 i 308 9 Komitetu ds. Łączności Elektronicznej (ECC) dotyczące synchronizacji.
(8) Wnioski zawarte w sprawozdaniu CEPT nr 72 należy stosować w całej Unii, a państwa członkowskie powinny je niezwłocznie wdrożyć, z wyjątkiem należycie uzasadnionych przypadków. Będzie to sprzyjać dostępności i wykorzystaniu pasma częstotliwości 2,6 GHz w celu uruchomienia sieci 5G przy jednoczesnym zachowaniu zasad neutralności technologicznej i usługowej.
(9) Pojęcie "wyznaczenia i udostępnienia" pasma częstotliwości 2,6 GHz w kontekście niniejszej decyzji odnosi się do następujących etapów: (i) dostosowania krajowych ram prawnych dotyczących przeznaczenia częstotliwości w celu uwzględnienia planowanego wykorzystania tego pasma zgodnie ze zharmonizowanymi warunkami technicznymi określonymi w niniejszej decyzji; (ii) wprowadzenia wszelkich niezbędnych środków, aby zapewnić - w koniecznym stopniu - współistnienie z wykorzystaniem występującym w tym paśmie; (iii) wprowadzenia odpowiednich środków, wspieranych - w stosownych przypadkach - przez rozpoczęcie procesu konsultacji z zainteresowanymi stronami w celu umożliwienia korzystania z tego pasma zgodnie z obowiązującymi ramami prawnymi na szczeblu unijnym, w tym ze zharmonizowanymi warunkami technicznymi określonymi w niniejszej decyzji.
(10) Konieczne mogą być porozumienia transgraniczne między państwami członkowskimi i z państwami spoza UE dla zapewnienia, by państwa członkowskie wdrożyły parametry określone na mocy niniejszej decyzji, co zapobiegnie szkodliwym zakłóceniom, poprawi efektywność wykorzystania widma i nie dopuści do fragmentacji jego wykorzystania.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2008/477/WE.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 maja 2020 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Thierry BRETON |
|
Członek Komisji |
1 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2008/477/WE z dnia 13 czerwca 2008 r. w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 2 500-2 690 MHz na potrzeby ziemskich systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej we Wspólnocie (Dz.U. L 163 z 24.6.2008, s. 37).
3 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego (Dz.U. L 81 z 21.3.2012, s. 7).
4 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Łączność dla konkurencyjnego jednolitego rynku cyfrowego: w kierunku europejskiego społeczeństwa gigabitowego", COM(2016) 587 final.
5 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Sieć 5G dla Europy: plan działania", CoM(2016) 588 final.
6 Dokument RSPG16-032 final z dnia 9 listopada 2016 r., "Strategiczny plan działania na rzecz sieci 5G dla Europy: opinia w sprawie aspektów związanych z widmem w odniesieniu do systemów bezprzewodowych nowej generacji (5G) (pierwsza opinia Zespołu ds. Polityki Spektrum Radiowego w sprawie 5G)".
7 Dokument RSPG19-007 final z dnia 30 stycznia 2019 r., "Strategiczny plan działania w zakresie widma na rzecz sieci 5G dla Europy: opinia w sprawie wyzwań związanych z wdrażaniem sieci 5G (trzecia opinia Zespołu ds. Polityki Spektrum Radiowego w sprawie 5G)".
8 Sprawozdanie ECC nr 296 z dnia 8 marca 2019 r., "Warianty krajowych ram regulacyjnych synchronizacji w zakresie 3 400-3 800 MHz: zestaw środków na rzecz współistnienia sieci łączności ruchomej i stałej w ramach działań zsynchronizowanych, niezsynchronizowanych i częściowo zsynchronizowanych w zakresie 3 400-3 800 MHz".
9 Sprawozdanie ECC nr 308 z dnia 6 marca 2020 r., "Analiza odpowiedniości i aktualizacji regulacyjnych warunków technicznych dotyczących działania sieci łączności ruchomej i stałej 5G oraz systemów AAS w zakresie częstotliwości 2 500-2 690 MHz".
10 TRP stanowi miarę faktycznej mocy promieniowania anteny. EIRP i TRP są równoważne dla anten izotropowych.
11 Rzeczywista szerokość pasma aparatury pomiarowej wykorzystywanej do celów kontroli zgodności może być mniejsza niż szerokość pasma podana w tych tabelach.
12 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE (Dz.U. L 153 z 22.5.2014, s. 62).