a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1301/2006 2 ustanowiono wspólne zasady zarządzania kontyngentami taryfowymi na przywóz produktów rolnych, podlegającymi systemowi pozwoleń na przywóz.
(2) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 972/2006 3 ustanowiono szczegółowe zasady mające zastosowanie do przywozu ryżu łuskanego Basmati objętego kodami CN 1006 20 17 i 1006 20 98. Przywóz tych produktów jest objęty wymogiem przedstawienia pozwolenia na przywóz przed dopuszczeniem produktu do obrotu.
(3) Obecna pandemia COVID-19 i daleko idące ograniczenia przemieszczania wprowadzone w państwach członkowskich stanowią wyjątkowe i bezprecedensowe wyzwanie dla państw członkowskich i podmiotów, jeśli chodzi o wymianę dokumentów urzędowych zgodnie z prawodawstwem Unii.
(4) W "Wytycznych dotyczących środków zarządzania granicami w celu ochrony zdrowia i zapewnienia dostępności towarów i usług podstawowych" (w związku z COVID-19) 4 Komisja podkreśliła, że w obecnej sytuacji sprawne funkcjonowanie jednolitego rynku nie powinno być zakłócone.
(5) Zgodnie z art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1301/2006 wnioskodawcy ubiegający się o pozwolenia na przywóz lub uprawnienia do przywozu mają obowiązek wykazać, że prowadzą handel z państwami trzecimi w zakresie niektórych kategorii produktów rolnych.
(6) Jeżeli zostanie to uznane za konieczne do zarządzania danym kontyngentem taryfowym, w rozporządzeniu Komisji regulującym ten kontyngent mogą zostać przewidziane dodatkowe warunki. W rozporządzeniach Komisji (WE) nr 2535/2001 5 , (WE) nr 1342/2003 6 , (WE) nr 2305/2003 7 , (WE) nr 969/2006 8 , (WE) nr 1918/2006 9 , (WE) nr 1964/2006 10 , (WE) nr 1979/2006 11 , (WE) nr 341/2007 12 ), (WE) nr 533/2007 13 , (WE) nr 536/2007 14 , (WE) nr 539/2007 15 , (WE) nr 616/2007 16 , (WE) nr 1384/2007 17 , (WE) nr 1385/2007 18 , (WE) nr 382/2008 19 , (WE) nr 412/2008 20 , (WE) nr 431/2008 21 , (We) nr 748/2008 22 , (We) nr 1067/2008 23 , (WE) nr 1296/2008 24 , (WE) nr 442/2009 25 , (WE) nr 610/2009 26 , (WE) nr 891/2009 27 i (UE) nr 1255/2010 28 oraz w rozporządzeniach wykonawczych Komisji (UE) nr 1273/2011 29 , (UE) nr 480/2012 30 , (UE) nr 1223/2012 31 , (UE) nr 82/2013 32 , (UE) nr 593/2013 33 , (UE) 2015/2076 34 , (UE) 2015/2077 35 , (UE) 2015/2078 36 , (UE) 2015/2079 37 , (UE) 2015/2081 38 i (UE) 2017/1585 39 przewidziano takie dodatkowe warunki, np. obowiązek przedstawienia przez wnioskodawcę dokumentów określających "ilość referencyjną" podmiotu oraz pochodzenie i jakość produktu.
(7) Zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 972/2006 wnioskodawcy ubiegający się o pozwolenie na przywóz muszą udowodnić, że prowadzą działalność handlową w sektorze ryżu, i przedstawić certyfikat autentyczności produktu wydany przez właściwy organ kraju wywozu.
(8) Podczas obecnej pandemii COVID-19 w państwach członkowskich wprowadzono daleko idące ograniczenia w zakresie przemieszczania. Zakłócenia występują także w przypadku usług pocztowych i kurierskich.
(9) Niektóre państwa członkowskie i zainteresowane strony poinformowały Komisję, że wskutek tych ograniczeń i zakłóceń poważnie ograniczona jest ich zdolność dostarczania i otrzymywania dokumentów urzędowych wymaganych na podstawie rozporządzeń regulujących dane kontyngenty taryfowe i przywóz ryżu Basmati.
(10) Zgodnie z przepisami Unii regulującymi zarządzanie kontyngentami taryfowymi na przywóz produktów rolnych podlegającymi systemowi pozwoleń na przywóz oraz regulującymi zarządzanie przywozem ryżu Basmati, do wniosków o wydanie pozwolenia na przywóz i o przyznanie uprawnień do przywozu należy dołączyć oryginały tych dokumentów.
(11) W związku z tym, w celu uniknięcia zakłóceń na jednolitym rynku, należy tymczasowo zezwolić na stosowanie alternatywnego rozwiązania zamiast przedstawiania oryginalnych papierowych dokumentów urzędowych. To alternatywne rozwiązanie nie powinno wpływać na nałożony na podmioty na podstawie unijnych przepisów obowiązek przedstawiania oryginalnych dokumentów, jeżeli jest to technicznie wykonalne.
(12) W celu uproszczenia procedur administracyjnych dla państw członkowskich i podmiotów gospodarczych w związku z wnioskami o wydanie pozwoleń podczas obecnej pandemii COVID-19, obowiązek wniesienia przez podmioty wyższego zabezpieczenia w przypadku przedstawienia elektronicznej kopii świadectwa autentyczności powinien zostać tymczasowo zawieszony.
(13) Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane do dnia 31 lipca 2020 r. w celu ułatwienia procedur składania wniosków o wydanie pozwoleń w trakcie obecnej pandemii COVID-19. W świetle informacji otrzymanych od kilku państw członkowskich należy przewidzieć środki tymczasowe, które powinny być stosowane niezwłocznie. Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: