Rozporządzenie wykonawcze 2020/600 wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892, rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150, rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 615/2014, rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1368 i rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 w odniesieniu do niektórych środków w celu przeciwdziałania kryzysowi spowodowanemu pandemią COVID-19

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/60
z dnia 30 kwietnia 2020 r.
wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892, rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150, rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 615/2014, rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1368 i rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 w odniesieniu do niektórych środków w celu przeciwdziałania kryzysowi spowodowanemu pandemią COVID-19

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 25, 31, 38 i 54 i 57,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ze względu na obecną pandemię COVID-19 i wynikające z niej daleko idące ograniczenia w przemieszczaniu się rolnicy, plantatorzy winorośli, producenci oliwy z oliwek i pszczelarze we wszystkich państwach członkowskich napotykają wyjątkowe trudności. Problemy logistyczne i niedobór siły roboczej sprawiły, że są oni narażeni na zakłócenia gospodarcze spowodowane pandemią. W szczególności borykają się z trudnościami finansowymi oraz problemami z płynnością finansową. Ze względu na bezprecedensowy charakter tych połączonych okoliczności należy złagodzić te trudności poprzez wprowadzenie odstępstw od niektórych przepisów różnych rozporządzeń wykonawczych mających zastosowanie w dziedzinie wspólnej polityki rolnej.

(2) Na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/892 2  do dnia 15 lutego roku następującego po roku, dla którego wnioskowana jest pomoc, organizacje producentów składają do właściwego organu państwa członkowskiego wnioski o przyznanie pomocy lub o jej wyrównanie, w odniesieniu do każdego programu operacyjnego będącego przedmiotem wniosku o pomoc. Na podstawie art. 9 ust. 3 wspomnianego rozporządzenia wnioski o przyznanie pomocy mogą obejmować wydatki ujęte w programie, lecz nieponiesione, w przypadku udowodnienia, że: danych operacji nie można było przeprowadzić do dnia 31 grudnia roku realizacji przedmiotowego programu operacyjnego z przyczyn niezależnych od danej organizacji producentów oraz że operacje te można przeprowadzić do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku, dla którego wnioskowana jest pomoc. W związku z pandemią COVID-19 należy odstąpić od art. 9 ust. 3 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892 i przewidzieć, że wnioski o przyznanie pomocy, które mają zostać złożone do dnia 15 lutego 2021 r., mogą obejmować wydatki na operacje zaplanowane na rok 2020, ale nieprzeprowadzone do dnia 31 grudnia 2020 r., jeżeli takie operacje można przeprowadzić do dnia 15 sierpnia 2021 r. Z tych samych przyczyn należy odstąpić od art. 9 ust. 3 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892 i przewidzieć, że wnioski o przyznanie pomocy, które mają zostać złożone do dnia 15 lutego 2020 r., mogą obejmować wydatki na operacje zaplanowane na rok 2019, ale nieprzeprowadzone do dnia 31 grudnia 2019 r., jeżeli takie operacje można przeprowadzić do dnia 15 sierpnia 2020 r.

(3) Środki wprowadzone w ciągu ostatnich miesięcy przez rządy w celu przeciwdziałania kryzysowi wywołanemu pandemią COVID-19 - zwłaszcza zamknięcie hoteli, barów i restauracji, ograniczenia przepływu osób i towarów do niezbędnego minimum, zamknięcie niektórych granic w Unii - mają negatywny wpływ na unijny sektor wina. Szacuje się, że zamknięcie hoteli, barów i restauracji ma bezpośredni wpływ na 30 % ilości i 50 % wartości wina spożywanego w Unii. Ponadto niedobór siły roboczej i trudności logistyczne spowodowane pandemią wywierają presję na plantatorów winorośli i cały sektor wina. Plantatorzy winorośli napotykają coraz większe problemy w związku z nadchodzącymi zbiorami: niskie ceny, ograniczoną konsumpcję oraz trudności z transportem i sprzedażą.

(4) Ponadto przez cały 2019 r. unijny rynek wina już działał w utrudnionych warunkach, a zapasy wina są na najwyższym poziomie od 2009 r. Sytuacja ta jest przede wszystkim wynikiem połączenia rekordowych zbiorów w 2018 r. i ogólnego spadku konsumpcji wina w Unii. Co więcej, Stany Zjednoczone Ameryki, które są głównym unijnym rynkiem eksportowym wina, nałożyły dodatkowe cła przywozowe na wina z Unii, co wpłynęło na wywóz. Pandemia COVID-19 stanowi kolejny cios dla tego wrażliwego sektora, który nie jest w stanie skutecznie wprowadzać do obrotu lub dokonywać dystrybucji swoich produktów, przede wszystkim ze względu na zamknięcie głównych rynków eksportowych oraz środki wprowadzone w celu zapewnienia prawidłowej izolacji i blokady, obejmujące w szczególności przerwanie wszelkiej działalności gastronomicznej oraz brak możliwości zaopatrywania tradycyjnych klientów. Wszystko to prowadzi do utraty dochodów przez wszystkie podmioty sektora wina. Niepewność dotycząca okresu obowiązywania środków wprowadzonych w celu zwalczania pandemii oraz ich wpływu na ceny, modele konsumpcji i dochody powoduje dodatkową presję na unijny sektor wina.

(5) W tym kontekście konieczne jest zatem pilne wprowadzenie środków zaradczych, polegających na zwiększeniu elastyczności we wdrażaniu niektórych środków wsparcia na podstawie art. 43 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 poprzez wprowadzenie odstępstwa od kilku przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/1150 3 .

(6) Art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/1150 stanowi, że zmiany wprowadzane do stosowanych programów wsparcia, o których to zmianach mowa w art. 41 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, przedkłada się najwyżej dwa razy w ciągu roku budżetowego. Aby umożliwić państwom członkowskim szybkie dostosowanie krajowych programów wsparcia ze względów związanych z kryzysem spowodowanym pandemią COVID-19, należy zezwolić na przedkładanie takich zmian częściej niż dwa razy w roku budżetowym, o ile zmiany te zostaną przedłożone przed dniem 15 października 2020 r. Państwa członkowskie powinny być w stanie szybko reagować na wyjątkowe okoliczności związane z kryzysem spowodowanym pandemią COVID-19 i przedstawiać zmiany do swoich programów tak wcześnie i tak często, jak uznaje się to za konieczne. Taka elastyczność umożliwiłaby państwom członkowskim optymalizację już wprowadzonych środków, zwiększenie liczby interwencji i częstsze wprowadzanie korekt z uwzględnieniem sytuacji rynkowej. Ponadto państwa członkowskie, które chcą włączyć kolejne środki do swojego krajowego programu wsparcia, mogłyby dzięki temu uczynić to natychmiast po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, zamiast czekać na następny termin przedkładania zmian. Dzięki tej zwiększonej elastyczności operatorom, w tym nowym podmiotom, udostępniono by więcej możliwości składania wniosków o wsparcie. Ma to na celu udzielenie pomocy sektorowi wina i zapewnienie niezbędnej elastyczności w obliczu skutków kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19.

(7) W związku z tym konieczne jest tymczasowe odstępstwo od art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150, aby umożliwić zmiany krajowych programów wsparcia, gdy jest to konieczne, również w odniesieniu do środków, o których mowa w art. 45 ust. 1 lit. a) i art. 46-52 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. Jeśli chodzi o środek promocyjny, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/133 4  zezwala państwom członkowskim na wprowadzanie w razie konieczności zmian w krajowych programach wsparcia.

(8) Z uwagi na kryzys spowodowany przez pandemię COVID-19 oraz wynikający z tego brak zasobów ludzkich producenci nie mają możliwości przeprowadzenia planowanych operacji związanych z zielonymi zbiorami. Należy zatem przesunąć na 2020 r. termin składania wniosków o wsparcie na rzecz zielonych zbiorów, a także termin przeprowadzenia takich operacji, które to terminy określono odpowiednio w art. 8 lit. b) i d) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150. Powinno to zapewnić producentom dodatkowy czas na zaplanowanie i znalezienie siły roboczej niezbędnej do przeprowadzenia takich operacji.

(9) Ponadto, w obliczu kryzysu spowodowanego przez pandemię COVID-19 i wynikających z tego rosnących nadwyżek wina na rynku, wymóg przedstawiania przez państwa członkowskie szczegółowego uzasadnienia dla zastosowania zielonych zbiorów wydaje się nieaktualny. W związku z tym należy wprowadzić odstępstwo od art. 8 lit. c) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150 i tymczasowo zawiesić na 2020 r. wymóg, zgodnie z którym państwa członkowskie określają przewidywaną sytuację rynkową uzasadniającą zastosowanie zielonych zbiorów w celu przywrócenia równowagi rynkowej i niedopuszczenia do kryzysu.

(10) Art. 29 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 ustanawia zasady dotyczące trzyletnich programów prac opracowywanych przez organizacje producentów w celu wsparcia sektora oliwy z oliwek i oliwek stołowych. Obecny kryzys związany z pandemią COVID-19 stanowi wyjątkowe i bezprecedensowe wyzwanie pod względem zdolności beneficjentów do realizacji zaplanowanych działań w drugim i trzecim roku wdrażania programów trzyletnich mających na celu wsparcie sektora oliwy z oliwek i oliwek stołowych. W związku z tym w drodze wyjątku należy zapewnić beneficjentom elastyczność przez umożliwienie, pod pewnymi warunkami, zmiany tych działań. Należy zatem wprowadzić odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 615/2014 5 , aby umożliwić tę elastyczność, która jednak nie będzie miała wpływu na termin wypłaty unijnego finansowania.

(11) Przepisy dotyczące programów pszczelarskich zostały określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1368 6  odnoszącym się do pomocy w tym sektorze. Zgodnie z art. 2 tego rozporządzenia rok pszczelarski oznacza okres 12 kolejnych miesięcy od dnia 1 sierpnia do dnia 31 lipca. W związku z tym rok pszczelarski 2020 trwa od dnia 1 sierpnia 2019 r. do dnia 31 lipca 2020 r. Zgodnie z art. 3 tego rozporządzenia każde państwo członkowskie zgłasza swój wniosek dotyczący jednego programu pszczelarskiego dla całego swojego terytorium. Zgodnie z art. 6 tego rozporządzenia państwa członkowskie mogą zmieniać środki zawarte w programach pszczelarskich podczas roku pszczelarskiego. Nie należy jednak przekraczać ogólnego pułapu wydatków planowanych na dany rok. Należy zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1368, aby umożliwić państwom członkowskim realizację środków planowanych na rok pszczelarski 2020, nawet po 31 lipca 2020 r. Taka zmiana nie powinna mieć żadnego wpływu na okres płatności. Zgodnie z art. 55 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 programy pszczelarskie opracowuje się we współpracy z reprezentatywnymi organizacjami z sektora pszczelarstwa. Przed wystąpieniem o jakiekolwiek zmiany w programach pszczelarskich państwa członkowskie powinny konsultować się z zainteresowanymi organizacjami.

(12) W art. 1 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/39 7  ustanowiono definicję "roku szkolnego" do celów programu pomocy, o którym mowa w art. 23 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 ("program dla szkół"). Środki wprowadzone przez państwa członkowskie w celu walki z pandemią COVID-19, które obejmują tymczasowe zamknięcie placówek oświatowych, zakłóciły wdrażanie programu dla szkół w roku szkolnym 2019/2020. Środki te tymczasowo uniemożliwiły dystrybucję owoców, warzyw i mleka w placówkach oświatowych oraz realizację towarzyszących środków edukacyjnych oraz działań w zakresie reklamy, monitorowania i oceny. Należy zatem przewidzieć odstępstwo od art. 1 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39, przedłużając rok szkolny 2019/2020, tak aby państwa członkowskie mogły nadal prowadzić działania przewidziane na ten rok szkolny do dnia 30 września 2020 r.

(13) W art. 4 ust. 3, 4 i 5 oraz art. 5 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 wyznaczono okres, który mogą obejmować wnioski o przyznanie pomocy dotyczące dostarczania i dystrybucji produktów oraz towarzyszących im środków edukacyjnych, a także termin składania wniosków o przyznanie pomocy oraz termin wypłaty pomocy w ramach programu dla szkół. Z uwagi na przedłużenie roku szkolnego 2019/2020 należy przewidzieć odstępstwo od art. 4 ust. 3, 4 i 5 oraz art. 5 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 w odniesieniu do wniosków o przyznanie pomocy dotyczących działań w ramach programu dla szkół przeprowadzanych po dniu 31 lipca 2020 r., tak aby mogły one obejmować okresy krótsze niż dwa tygodnie, oraz ustanowić terminy składania wniosków o przyznanie pomocy i terminy wypłaty pomocy.

(14) Art. 7 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/39 ustanawia przepisy dotyczące ponownego rozdziału pomocy unijnej, o którą nie wnioskowano, między tymi państwami członkowskimi uczestniczącymi w programie dla szkół, które zgłosiły chęć wykorzystania ilości większej niż obejmuje ich orientacyjny przydział. Kwotę orientacyjnego przydziału, którą można przyznać innemu państwu członkowskiemu w ramach ponownego rozdziału, określa się w oparciu o poziom wykorzystania w poprzednim roku szkolnym ostatecznego przydziału pomocy unijnej przez to państwo członkowskie. Przepisy dotyczące izolacji wprowadzone przez państwa członkowskie w celu walki z pandemią COVID-19, które obejmują tymczasowe zamknięcie placówek oświatowych, mogą prowadzić do mniejszego poziomu wykorzystania pomocy unijnej w roku szkolnym 2019/2020. Należy zatem przewidzieć odstępstwo od art. 7 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39, aby nie uwzględniać poziomu wykorzystania pomocy unijnej w roku szkolnym 2019/2020 w odniesieniu do ponownego rozdziału pomocy unijnej, o którą nie wnioskowano, między państwami członkowskimi uczestniczącymi w programie dla szkół w roku szkolnym 2021/2022.

(15) Z uwagi na konieczność podjęcia natychmiastowych działań niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

TYTUŁ  I

OWOCE I WARZYWA

Artykuł  1

Odstępstwa od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892

1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 9 ust. 3 lit. b) wnioski o przyznanie pomocy złożone do dnia 15 lutego 2020 r. mogą obejmować wydatki na operacje zaplanowane na rok 2019, ale nieprzeprowadzone do dnia 31 grudnia 2019 r., jeżeli takie operacje można przeprowadzić do dnia 15 sierpnia 2020 r.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 9 ust. 3 lit. b) wnioski o przyznanie pomocy, które mają zostać złożone do dnia 15 lutego 2021 r., mogą obejmować wydatki na operacje zaplanowane na rok 2020, ale nieprzeprowadzone do dnia 31 grud nia 2020 r., jeżeli takie operacje można przeprowadzić do dnia 15 sierpnia 2021 r.

TYTUŁ  II

WINO

Artykuł  2

Odstępstwa od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150

1.  8
 Na zasadzie odstępstwa od art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150 państwa członkowskie mogą w razie konieczności w dowolnym momencie w ciągu lat budżetowych 2020 i 2021, ale nie później niż dnia 15 października 2021 r., wprowadzać w odniesieniu do środków, o których mowa w art. 45 ust. 1 lit. a) i art. 46-52 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 oraz w art. 3 i 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/592 9  zmiany do krajowych programów wsparcia w sektorze wina, o których mowa w art. 41 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

Państwa członkowskie mogą również wprowadzać takie zmiany do swoich krajowych programów wsparcia w razie potrzeby w ciągu roku budżetowego 2022, ale nie później niż dnia 15 października 2022 r., jednak wyłącznie w odniesieniu do środków, o których mowa w art. 45 ust. 1 lit. a) i art. 46-52 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

2.  10
Na zasadzie odstępstwa od art. 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150 w latach budżetowych 2020, 2021 i 2022 państwa członkowskie mogą:
a)
ustalić termin składania wniosków o wsparcie na rzecz zielonych zbiorów, o którym mowa w lit. b) tego artykułu, na okres między 15 kwietnia a 30 czerwca;
b)
podjąć decyzję o nieokreślaniu przewidywanej sytuacji rynkowej uzasadniającej zastosowanie zielonych zbiorów, o czym mowa w lit. c) tego artykułu;
c)
ustanowić do dnia 30 czerwca termin przeprowadzania operacji zielonych zbiorów zgodnie z wymogami określonymi w art. 47 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, przypadający po terminie składania wniosków o wsparcie zielonych zbiorów, jak określono w lit. a) niniejszego artykułu. Termin ten ustala się przed normalnym czasem zbioru (etap N Baggiolini, etap 89 BBCH) na danym obszarze.
3.  11
 Na zasadzie odstępstwa od art. 24 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150 w latach 2020, 2021 i 2022 państwa członkowskie ponownie analizują obliczenia przewidziane w ust. 1 tego artykułu najpóźniej w czwartym roku po poprzednich obliczeniach i w razie potrzeby korygują pierwotnie ustalone standardowe stawki jednostkowe.

TYTUŁ  III

OLIWA Z OLIWEK I OLIWKI STOŁOWE

Artykuł  3

Odstępstwa od rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 615/2014

1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 2 ust. 2 i 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 615/2014 właściwy organ może przyjąć zmiany do programu prac, pod warunkiem że:
a)
proponowane zmiany mają na celu zmianę działań w drugim roku wdrażania trzyletniego programu prac, który rozpoczął się w dniu 1 kwietnia 2018 r., oraz ich harmonogramu na okres po dniu 31 marca 2020 r.;
b)
przedmiotowe działania nie miały miejsca w odpowiednim czasie z powodu przeszkód wynikających z pandemii COVID-19;
c)
do dnia 30 czerwca 2020 r. organizacja otrzymująca finansowanie składa wniosek o płatność częściową, o której mowa w art. 5a rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 615/2014, odpowiadającą działaniom w drugim roku wdrażania, które miały miejsce przed dniem 1 kwietnia 2020 r.;
d)
unijne finansowanie odnośnych działań odbywa się w ramach drugiego roku wdrażania zgodnie z art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 615/2014.

Art. 5. ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 615/2014 nie ma zastosowania do programów prac zmienionych zgodnie z lit. d) akapit pierwszy niniejszego artykułu.

2. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 2 ust. 6 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 615/2014 dwumiesięczny termin zgłaszania zmian do programu prac nie ma zastosowania, pod warunkiem że:
a)
proponowane zmiany dotyczą działań w trzecim roku wdrażania trzyletniego programu prac, który rozpoczął się w dniu 1 kwietnia 2018 r.;
b)
pierwotnie planowane działanie nie zostało lub nie może zostać w całości lub w części zrealizowane z powodu przeszkód wynikających z pandemii COVID-19;
c)
zmienione działanie jest realizowane po jego zaakceptowaniu przez właściwy organ.

TYTUŁ  IV

KRAJOWE PROGRAMY PSZCZELARSKIE

Artykuł  4

Odstępstwa od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1368

Na zasadzie odstępstwa od art. 6 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1368 państwa członkowskie mogą zmieniać swoje programy pszczelarskie, tak aby środki planowane na rok pszczelarski 2020 mogły być realizowane po dniu 31 lipca 2020 r., lecz nie później niż do dnia 15 września 2020 r. Uznaje się, że środki te zostały zrealizowane w odniesieniu do roku pszczelarskiego 2020.

Państwo członkowskie powiadamia Komisję o takich zmianach, a Komisja zatwierdza je przed ich wdrożeniem. Składanie wniosków o takie zmiany i ich zatwierdzanie odbywa się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 6 ust. 2 i 3 tego rozporządzenia.

TYTUŁ  V

PROGRAM DLA SZKÓŁ

Artykuł  5

Odstępstwa od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39

1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 1 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 rok szkolny 2019/2020 zostaje przedłużony do dnia 30 września 2020 r.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 4 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 wnioski o przyznanie pomocy odnoszące się do działań w roku szkolnym 2019/2020, które mają miejsce po dniu 31 lipca 2020 r., mogą obejmować okres krótszy niż 2 tygodnie.
3. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 4 ust. 4 i 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 wnioski o przyznanie pomocy odnoszące się do działań w roku szkolnym 2019/2020, które mają miejsce po dniu 31 lipca 2020 r., składa się do dnia 30 września 2020 r. W przypadku przekroczenia tego terminu pomoc nie jest wypłacana.
4. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 5 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 pomoc odnosząca się do działań w roku szkolnym 2019/2020, które mają miejsce po dniu 31 lipca 2020 r., jest wypłacana przez właściwe organy do dnia 15 października 2020 r.
5. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 7 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 obliczenia opisane w tym akapicie nie mają zastosowania do obliczania ostatecznego przydziału pomocy unijnej na rok szkolny 2021/2022.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 kwietnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/892 z dnia 13 marca 2017 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw (Dz.U. L 138 z 25.5.2017, s. 57).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1150 z dnia 15 kwietnia 2016 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do krajowych programów wsparcia w sektorze wina (Dz.U. L 190 z 15.7.2016, s. 23).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/133 z dnia 30 stycznia 2020 r. wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150 ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do krajowych programów wsparcia w sektorze wina (Dz.U. L 27 z 31.1.2020, s. 24).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 615/2014 z dnia 6 czerwca 2014 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do programów prac w celu wsparcia sektorów oliwy z oliwek i oliwek stołowych (Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 95).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1368 z dnia 6 sierpnia 2015 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy w sektorze pszczelarskim (Dz.U. L 211 z 8.8.2015, s. 9).
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/39 z dnia 3 listopada 2016 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych (Dz.U. L 5 z 10.1.2017, s. 1).
8 Art. 2 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1785/2021 z dnia 8 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.359.98) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 maja 2020 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 78/2021 z dnia 27 stycznia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.29.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2020 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1763/2021 z dnia 6 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.355.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2021 r.

9 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/592 z dnia 30 kwietnia 2020 r. w sprawie tymczasowych nadzwyczajnych środków stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 służących przeciwdziałaniu zakłóceniom na rynku w sektorach owoców i warzyw oraz wina spowodowanym pandemią COVID-19 i wprowadzonymi w związku z nią środkami (Dz.U. L 140 z 4.5.2020, s. 6).
10 Art. 2 ust. 2:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 78/2021 z dnia 27 stycznia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.29.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2020 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1763/2021 z dnia 6 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.355.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2021 r.

11 Art. 2 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 78/2021 z dnia 27 stycznia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.29.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 maja 2020 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.140.40

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2020/600 wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892, rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150, rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 615/2014, rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1368 i rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 w odniesieniu do niektórych środków w celu przeciwdziałania kryzysowi spowodowanemu pandemią COVID-19
Data aktu: 30/04/2020
Data ogłoszenia: 04/05/2020
Data wejścia w życie: 04/05/2020