KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (We) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 2 i art. 223 ust. 3 lit. c),
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1370/2013 z dnia 16 grudnia 2013 r. określające środki dotyczące ustalania niektórych dopłat i refundacji związanych ze wspólną organizacją rynków produktów rolnych 2 , w szczególności jego art. 4 ust. 2 lit. b),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 3 , w szczególności jego art. 62 ust. 2 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Ze względu na daleko idące ograniczenia w przemieszczaniu się wprowadzone w państwach członkowskich w celu zaradzenia obecnej pandemii COVID-19 poważnie ucierpiała sprzedaż niektórych kategorii produktów z wołowiny, takich jak ćwierćtusze tylne przeznaczone do produkcji różnych elementów stekowych, których odbiorcą jest branża hotelarsko-gastronomiczna. Na branżę hotelarsko-gastronomiczną przypada około 70 % unijnego popytu wewnętrznego na różne elementy stekowe produkowane z ćwierćtuszy tylnych. W związku z tym ćwierćtusze tylne są obecnie kierowane do produkcji innych produktów z mięsa wołowego i w konsekwencji ich ceny już spadły.
(2) Na skutek zmiany modelu konsumpcji wołowiny odnotowano gwałtowny spadek popytu na niektóre produkty z wołowiny. Sektor wołowiny boryka się zatem z problemem zakłóceń na rynku z powodu nierównowagi między podażą a popytem. Ma to znaczny negatywny wpływ na marże w tym sektorze i zagraża rentowności unijnych gospodarstw rolnych. Przewiduje się, że bez środków przeciwdziałających zakłóceniom na rynku ceny produktów z wołowiny w Unii ulegną obniżeniu i prawdopodobnie ta tendencja spadkowa będzie się utrzymywać.
(3) Daleko idące ograniczenia w przemieszczaniu się wpłynęły również na dostępność siły roboczej w rzeźniach i w przetwórstwie spożywczym oraz zmniejszyły zdolności transportowe i logistyczne.
(4) Obecne trudności, a w szczególności brak równowagi między podażą a popytem na rynku mięsa wołowego, mogą zostać złagodzone poprzez przechowywanie ćwierćtusz tylnych przeznaczonych do wytwarzania produktów, które byłyby w większości przeznaczone dla branży hotelarsko-gastronomicznej.
(5) W celu zmniejszenia obecnej nierównowagi między podażą a popytem, która z kolei wywołuje spadek cen wszystkich produktów z mięsa wołowego, oraz w celu poprawy tych trudnych warunków rynkowych, należy przyznać dopłaty do prywatnego przechowywania świeżego lub schłodzonego mięsa z bydła w wieku ośmiu miesięcy lub więcej.
(6) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/1238 4 i rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/1240 5 ustanowiono przepisy dotyczące realizacji dopłat do prywatnego przechowywania. O ile niniejsze rozporządzenie nie stanowi inaczej, przepisy rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238 i rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240 powinny mieć zastosowanie do dopłat do prywatnego przechowywania świeżego lub schłodzonego mięsa z bydła w wieku ośmiu miesięcy lub więcej.
(7) Kwotę dopłaty należy ustalić z góry, aby umożliwić utworzenie szybkiego i elastycznego systemu operacyjnego. Zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1370/2013 dopłatę do prywatnego przechowywania ustalaną z wyprzedzeniem należy określać na podstawie kosztów przechowywania i innych odpowiednich czynników rynkowych. Należy ustalić dopłatę na cały okres przechowywania w oparciu o koszty wprowadzenia do przechowywania i wydania z magazynu, koszty za dzień przechowywania w chłodni oraz częściową rekompensatę za utratę wartości świeżej lub schłodzonej wołowiny, która została zamrożona.
(8) Aby dopłata do prywatnego przechowywania była skuteczna i wywierała rzeczywisty wpływ na rynek, powinna być przyznawana wyłącznie w odniesieniu do produktów, które nie zostały jeszcze wprowadzone do przechowywania. W związku z tym należy ustalić okres przechowywania.
(9) Ze względu na skuteczność administracyjną i uproszczenie procedury należy ustalić minimalną ilość produktów, którą musi obejmować każdy wniosek.
(10) Należy ustalić zabezpieczenie w celu uzyskania gwarancji intencji wnioskodawcy oraz zapewnienia, by środek wywarł pożądany wpływ na rynek.
(11) Środki wprowadzone w celu zaradzenia pandemii COVID-19 mogą mieć wpływ na zgodność z wymogami dotyczącymi kontroli na miejscu w odniesieniu do dopłat do prywatnego przechowywania zgodnie z art. 60 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240. Należy zapewnić elastyczność państwom członkowskim, których dotyczą te środki, poprzez przedłużenie okresu kontroli wprowadzenia do przechowywania lub zastąpienie ich wykorzystaniem innych istotnych dowodów, a także poprzez niestosowanie wymogu przeprowadzania niezapowiedzianych kontroli. Do celów niniejszego rozporządzenia należy zatem odstąpić od niektórych przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240.
(12) Art. 42 ust. 1 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240 stanowi, że państwa członkowskie powinny powiadamiać Komisję o ważnych wnioskach raz w tygodniu. W celu zapewnienia przejrzystości, monitorowania kwot dostępnych do celów pomocy i właściwego zarządzania nimi, częstsze powiadomienia są niezbędne do skutecznego zarządzania programem.
(13) Aby niniejsze rozporządzenie wywarło natychmiastowy wpływ na rynek i przyczyniło się do ustabilizowania cen, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: