Rozporządzenie wykonawcze 2020/532 w sprawie odstępstwa od rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 809/2014, (UE) nr 180/2014, (UE) nr 181/2014, (UE) 2017/892, (UE) 2016/1150, (UE) 2018/274, (UE) 2017/39, (UE) 2015/1368 i (UE) 2016/1240 w zakresie niektórych kontroli administracyjnych i kontroli na miejscu mających zastosowanie w ramach wspólnej polityki rolnej w odniesieniu do roku 2020

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/532
z dnia 16 kwietnia 2020 r.
w sprawie odstępstwa od rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 809/2014, (UE) nr 180/2014, (UE) nr 181/2014, (UE) 2017/892, (UE) 2016/1150, (UE) 2018/274, (UE) 2017/39, (UE) 2015/1368 i (UE) 2016/1240 w zakresie niektórych kontroli administracyjnych i kontroli na miejscu mających zastosowanie w ramach wspólnej polityki rolnej w odniesieniu do roku 2020

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 62 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013 z dnia 13 marca 2013 r. ustanawiające szczególne środki w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 247/2006 2 , w szczególności jego art. 8 i art. 18 ust. 1 akapit drugi,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 229/2013 z dnia 13 marca 2013 r. ustanawiające szczególne środki dotyczące rolnictwa dla mniejszych wysp Morza Egejskiego i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1405/2006 3 , w szczególności jego art. 7, art. 11 ust. 3 i art. 14 ust. 1 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ze względu na obecną pandemię COVID-19 oraz znaczne ograniczenia przemieszczania, jakie wprowadzono w państwach członkowskich, we wszystkich państwach członkowskich wystąpiły nadzwyczajne trudności administracyjne w odniesieniu do planowania i wykonywania w wymaganym terminie wymaganej liczby kontroli na miejscu. Trudności te mogą spowodować opóźnienie w kontrolach, a co za tym idzie - w wypłacaniu pomocy. Jednocześnie rolnicy są narażeni na zakłócenia gospodarcze spowodowane pandemią i borykają się z trudnościami finansowymi oraz problemami z płynnością finansową.

(2) Ze względu na bezprecedensowy charakter tych okoliczności należy złagodzić te trudności poprzez ustanowienie odstępstw od różnych rozporządzeń wykonawczych mających zastosowanie w dziedzinie wspólnej polityki rolnej w odniesieniu do niektórych kontroli administracyjnych i kontroli na miejscu.

(3) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 809/2014 4  ustanowiono przepisy dotyczące, między innymi, terminów powiadamiania o danych kontrolnych i statystykach kontroli obejmujących poprzedni rok kalendarzowy, terminów kontroli na miejscu, wskaźników kontroli w przypadku niektórych kontroli na miejscu w ramach systemu zintegrowanego - w tym w odniesieniu do systemów pomocy obszarowej innych niż płatności z tytułu praktyk rolniczych korzystnych dla klimatu i środowiska, płatności z tytułu zazieleniania, środków rozwoju obszarów wiejskich i systemów pomocy związanej z produkcją zwierzęcą - oraz zwiększenia lub zmniejszenia wskaźnika kontroli w odniesieniu do niektórych systemów. Ponadto rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 809/2014 zawiera przepisy dotyczące kontroli na miejscu odnoszących się do kryteriów kwalifikowalności, zobowiązań i innych obowiązków w odniesieniu do wniosków o przyznanie pomocy związanej z produkcją zwierząt gospodarskich i wniosków o płatność w ramach środków wsparcia związanych z produkcją zwierzęcą, wskaźników kontroli dotyczących środków rozwoju obszarów wiejskich niezwiązanych z obszarem ani produkcją zwierzęcą oraz minimalnych wskaźników kontroli odnoszących się do zasady wzajemnej zgodności.

(4) Art. 9 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 wymaga, aby do dnia 15 lipca każdego roku państwa członkowskie powiadamiały Komisję o danych kontrolnych i statystykach z kontroli obejmujących poprzedni rok kalendarzowy w odniesieniu do wszystkich systemów płatności bezpośrednich, środków rozwoju obszarów wiejskich i pomocy technicznej oraz środków wsparcia w sektorze wina, o późniejszych zmianach w sprawozdaniu dotyczącym opcji wybranych do kontroli wymogów w zakresie zasady wzajemnej zgodności i właściwych organów kontroli odpowiedzialnych za kontrolowanie wymogów i norm w zakresie zasady wzajemnej zgodności oraz o sprawozdaniu dotyczącym środków podjętych w zakresie zarządzania dobrowolnym wsparciem związanym z produkcją i jego kontroli w odniesieniu do poprzedniego roku kalendarzowego. Biorąc pod uwagę obecną sytuację, termin ten należy przedłużyć do dnia 15 września 2020 r.

(5) W art. 24 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 wymaga się, aby właściwy organ przeprowadzał inspekcje fizyczne w terenie, w przypadku gdy fotointerpretacja obrazów satelitarnych lub lotniczych nie dostarcza jednoznacznych wyników dotyczących zgodności z kryteriami kwalifikowalności lub właściwej powierzchni obszaru, który jest przedmiotem kontroli administracyjnej lub kontroli na miejscu. Ze względu na obecne bezprecedensowe okoliczności należy zachęcać do przeprowadzania kontroli z wykorzystaniem teledetekcji i stosowania nowych technologii, takich jak systemy bezzałogowych statków powietrznych, zdjęcia geotagowane, odbiorniki globalnego systemu nawigacji satelitarnej (GNSS) połączone z europejskim systemem wspomagania satelitarnego (EGNOS) i Galileo, dane zbierane przez satelity Sentinel programu Copernicus, oraz do wykorzystywania innych odpowiednich dokumentów jako dowodów w celu sprawdzenia zgodności z kryteriami kwalifikowalności, zobowiązaniami lub innymi obowiązkami w odniesieniu do danego systemu pomocy lub środka wsparcia, a także zgodności z wymogami i normami mającymi znaczenie dla zasady wzajemnej zgodności.

(6) Szereg obowiązków wynikających z rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 5  w odniesieniu do zazieleniania opiera się na konkretnych i zróżnicowanych terminach ich spełnienia i w związku z tym wymagają one kontroli na miejscu w przedmiotowych ramach. Środki wprowadzone przez państwa członkowskie w 2020 r. w celu walki z obecną pandemią COVID-19 wpływają na możliwość przeprowadzenia wymaganych kontroli na miejscu w sposób dokładny i w terminie odpowiadającym tym obowiązkom. W związku z tym w odniesieniu do niektórych kontroli, które należy przeprowadzić w 2020 r., konieczne jest wprowadzenie odstępstwa od art. 30-33a i art. 68 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 i zmniejszenie minimalnego wskaźnika kontroli na miejscu w porównaniu z normalnymi wskaźnikami kontroli w przypadku obowiązków, odpowiednio, w zakresie zazieleniania i zasady wzajemnej zgodności. Biorąc pod uwagę charakter obowiązków i proporcjonalność działań kontrolnych w kontekście pandemii, populację kontrolną należy ograniczyć zgodnie z obowiązkami mającymi zastosowanie do beneficjentów oraz do użytkowania przedmiotowych gruntów.

(7) Art. 42 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 zawiera przepisy dotyczące kontroli na miejscu w celu sprawdzenia, czy spełnione są wszystkie kryteria kwalifikowalności, zobowiązania i inne obowiązki, które to kontrole obejmują wszystkie zwierzęta, w odniesieniu do których złożono wnioski o przyznanie pomocy lub wnioski o płatność w ramach systemów pomocy związanej z produkcją zwierzęcą lub środków wsparcia związanych z produkcją zwierzęcą, które mają być poddane kontroli. W świetle obecnej sytuacji należy przewidzieć, że w przypadku gdy państwa członkowskie nie mają możliwości przeprowadzenia tych kontroli na miejscu zgodnie z tym przepisem, państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o przeprowadzaniu tych kontroli w odniesieniu do roku składania wniosków 2020 w dowolnym momencie roku, o ile kontrole te nadal umożliwiają sprawdzanie warunków kwalifikowalności.

(8) W odniesieniu do środków rozwoju obszarów wiejskich niezwiązanych z obszarem ani produkcją zwierzęcą art. 48 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 stanowi, że kontrole administracyjne dotyczące operacji inwestycyjnych obejmują przynajmniej jedną wizytę odnośnie do operacji będącej przedmiotem wsparcia lub miejsca inwestycji w celu weryfikacji jej realizacji. W świetle obecnych okoliczności należy przewidzieć, że w przypadku gdy państwa członkowskie nie mają możliwości przeprowadzenia żadnych wizyt przed przyznaniem płatności końcowych, państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o zastąpieniu takich wizyt odpowiednimi dowodami w postaci dokumentów, o ile mają zastosowanie środki wprowadzone w celu walki z pandemią COVID-19.

(9) Art. 50 ust. 1, art. 60 ust. 2 i art. 52 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 zawierają przepisy dotyczące kontroli na miejscu i kontroli ex post w odniesieniu do środków rozwoju obszarów wiejskich niezwiąza- nych z obszarem ani produkcją zwierzęcą. Biorąc pod uwagę obecną sytuację, państwa członkowskie powinny mieć możliwość zmniejszenia liczby tych kontroli lub zastąpienia ich poprzez odpowiednie dowody w postaci dokumentów.

(10) Przepisy w sprawie izolacji wprowadzone w niektórych państwach członkowskich w celu ochrony zdrowia publicznego znacznie ograniczyły przemieszczanie, a tym samym uniemożliwiły rzeczywiste przeprowadzenie kontroli na miejscu w przypadkach, w których inspektorzy byli poddani ograniczeniom uniemożliwiającym odbywanie wizyt u beneficjentów lub fizyczne dotarcie do gospodarstw. Uwzględniając bezprecedensowy charakter tych okoliczności, w odniesieniu do 2019 r. wyjątkowo należy zaakceptować, że w tych państwach członkowskich przeprowadzono mniejszą liczbę kontroli. W celu zapewnienia przejrzystości i równego traktowania przyjęcie niższego wskaźnika kontroli w odniesieniu do roku składania wniosków 2019 oraz - w przypadku środków rozwoju obszarów wiejskich niezwiązanych z obszarem ani produkcją zwierzęcą - w odniesieniu do roku kalendarzowego 2019 powinno być ograniczone do przypadków, w których na szeroką skalę obowiązywały ograniczenia w zakresie przemieszczania, w szczególności z wyznaczeniem konkretnego dnia, w którym wprowadzono izolację, co uniemożliwiło wykonanie odpowiednich kontroli.

(11) Odstępstwa od rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny pozwolić państwom członkowskim na uniknięcie opóźnień w stosowaniu środków kontroli i w rozpatrywaniu wniosków o przyznanie pomocy, a tym samym na uniknięcie opóźnień w płatnościach na rzecz beneficjentów za rok 2020. Państwa członkowskie korzystające z tych odstępstw powinny dążyć do wykorzystania alternatywnych źródeł dowodów, które mogą obejmować kontrole dokumentów, wykorzystanie nowych technologii lub wiarygodne dowody dostarczone przez beneficjenta, w celu zastąpienia informacji zwykle uzyskiwanych z kontroli, które zostałyby przeprowadzone w normalnych okolicznościach. Odstępstwa takie nie mogą jednak zakłócać należytego zarządzania finansami ani stać w sprzeczności z wymogiem dotyczącym wystarczającego poziomu ufności. W związku z powyższym państwa członkowskie stosujące wspomniane odstępstwa są odpowiedzialne za wprowadzenie wszelkich niezbędnych środków w celu zapewnienia, by zapobiegano nadpłatom oraz by wszczynano odzyskiwanie nienależnych kwot. Ponadto stosowanie tych odstępstw powinno być objęte deklaracją zarządczą, o której mowa w art. 7 ust. 3 akapit pierwszy lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, w odniesieniu do roku budżetowego 2020 i 2021.

(12) W rozporządzeniach wykonawczych Komisji (UE) nr 180/2014 6  i (UE) nr 181/2014 7  przewiduje się wskaźniki kontroli w odniesieniu do kontroli szczególnych środków w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii i dla mniejszych wysp Morza Egejskiego. Biorąc pod uwagę środki wprowadzone w celu walki z pandemią COVID-19, które dotyczą również najbardziej oddalonych regionów Unii i mniejszych wysp Morza Egejskiego, należy wprowadzić odstępstwo od tych rozporządzeń, dostosowując wskaźniki kontroli na miejscu za rok 2020.

(13) Art. 27 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/892 8  określa, że kontrole na miejscu obejmują próbę stanowiącą przynajmniej 30 % łącznej wnioskowanej pomocy w każdym roku, oraz przewiduje, że każda organizacja producentów lub zrzeszenie organizacji producentów, które realizują program operacyjny, kontrolowane są przynajmniej raz na trzy lata. Art. 27 ust. 7 tego rozporządzenia przewiduje, że działania realizowane w indywidualnych gospodarstwach członków organizacji producentów objętych próbą, o której mowa w art. 27 ust. 2 tego rozporządzenia, są przedmiotem przynajmniej jednej wizytacji mającej na celu sprawdzenie przeprowadzania działań. Ze względu na środki wprowadzone w celu walki z pandemią COVID-19 państwa członkowskie mogą nie być w stanie spełnić tych wymogów i w związku z tym powinny mieć możliwość zastosowania niższego odsetka tych kontroli w roku 2020 oraz nie powinny być poddawane w 2020 r. wymogom w zakresie częstotliwości wizytacji w organizacjach producentów.

(14) Art. 29 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892 stanowi, że kontrole pierwszego szczebla operacji wycofania obejmują 100 % ilości produktów wycofanych z rynku, z wyjątkiem produktów przeznaczonych do bezpłatnej dystrybucji, w odniesieniu do których na podstawie art. 29 ust. 3 tego rozporządzenia państwa członkowskie mogą poddawać kontroli mniejszy odsetek, ale nie mniej niż 10 % danej ilości w ciągu roku gospodarczego dla danej organizacji producentów. Ze względu na środki wprowadzone w celu walki z pandemią COVID-19 państwa członkowskie mogą nie być w stanie spełnić tego wymogu i powinny mieć możliwość kontroli w 2020 r. mniejszego odsetka, ale nie mniej niż 10 % danej ilości w ciągu roku gospodarczego dla danej organizacji producentów, również w odniesieniu do wszystkich innych produktów wycofanych, niezależnie od ich przeznaczenia.

(15) Art. 30 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892 stanowi, że każda kontrola obejmuje próbę stanowiącą przynajmniej 5 % ilości wycofanych podczas danego roku gospodarczego przez daną organizację producentów. Ze względu na środki wprowadzone w celu walki z pandemią COVID-19 państwa członkowskie mogą nie być w stanie spełnić tego wymogu i powinny mieć możliwość stosowania w 2020 r. prób stanowiących przynajmniej 3 % ilości wycofanych podczas roku gospodarczego 2019 przez daną organizację producentów.

(16) W związku z kryzysem spowodowanym pandemią COVID-19 państwa członkowskie nie będą miały fizycznej możliwości przeprowadzenia w 2020 r. systematycznych i opartych na próbie kontroli na miejscu w odniesieniu do operacji objętych wsparciem na podstawie art. 45-52 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 9 . W związku z tym należy wprowadzić odstępstwo od art. 32 ust. 1 i art. 42 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/1150 10  w odniesieniu do roku budżetowego 2019-2020, aby umożliwić państwom członkowskim określenie kontroli, które są równoważne systematycznym kontrolom na miejscu - takich jak opatrzone datą zdjęcia, opatrzone datą sprawozdania z nadzoru z wykorzystaniem dronów, kontrole administracyjne lub wideokonferencje z beneficjentami - i które gwarantują przestrzeganie przepisów dotyczących programów wsparcia w sektorze wina przed dokonaniem płatności. Odstępstwo to powinno mieć zastosowanie niezależnie od tego, czy państwa członkowskie wprowadziły środki w celu walki z pandemią COVID-19.

(17) Z tego samego powodu nie jest również fizycznie możliwe, aby państwa członkowskie w odniesieniu do roku budżetowego 2019-2020 przeprowadziły, w terminie określonym w art. 43 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150, systematyczne kontrole na miejscu w odniesieniu do operacji zielonych zbiorów objętych wsparciem na podstawie art. 47 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. W związku z tym należy wprowadzić odstępstwo w celu odroczenia zakończenia kontroli do dnia 15 września 2020 r.

(18) W art. 27 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/274 11  określono liczbę próbek świeżych winogron, które należy pobrać z winnic w okresie, w którym na przedmiotowej działce odbywa się zbiór, w celu utworzenia analitycznej bazy danych izotopowych, o której mowa w art. 39 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2018/273 12 . W przypadkach, w których kryzys wynikający z pandemii COVID-19 uniemożliwia państwom członkowskim przeprowadzenie takich kontroli, państwa członkowskie powinny mieć możliwość odstąpienia od minimalnej liczby próbek, niezależnie od tego, czy wprowadziły środki mające na celu walkę z pandemią COVID- 19.

(19) Art. 31 ust. 2 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274 stanowi, że państwa członkowskie przeprowadzają coroczne kontrole na miejscu przynajmniej 5 % wszystkich plantatorów winorośli określonych w rejestrze winnic. W przypadkach, w których kryzys wynikający z pandemii COVID-19 przez długi okres uniemożliwia przeprowadzenie takich kontroli w kilku państwach członkowskich produkujących wino, odsetek ten powinien zostać zmniejszony w odniesieniu do roku 2020. Odstępstwo to powinno mieć zastosowanie niezależnie od tego, czy państwa członkowskie wprowadziły środki w celu walki z pandemią COVID-19. Z tego samego powodu państwa członkowskie powinny mieć możliwość czasowego zawieszenia systematycznych kontroli na miejscu, o których mowa w art. 31 ust. 2 lit. c) tego rozporządzenia i które mają być przeprowadzane na obszarach uprawy winorośli, które nie są ujęte w dokumentacji plantatora winorośli w roku 2020.

(20) W art. 10 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/39 13  określono zakres, treść, harmonogram i sprawozdawczość w odniesieniu do kontroli na miejscu przeprowadzanych przez państwa członkowskie w ramach programu, o którym mowa w art. 23 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 ("program dla szkół"). Środki wprowadzone przez państwa członkowskie w celu walki z pandemią COVID-19 mogły uniemożliwić im spełnienie w terminie określonym w art. 10 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 wymagań określonych w art. 10 ust. 3 tego rozporządzenia, dotyczących liczby kontroli na miejscu w odniesieniu do roku szkolnego 2018/2019. Należy zatem zapewnić państwom członkowskim elastyczność poprzez przedłużenie okresu przeprowadzania tych kontroli na miejscu w odniesieniu do roku szkolnego 2018/2019.

(21) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1368 14  dotyczące pomocy w sektorze pszczelarskim zawiera przepisy dotyczące monitorowania i kontroli odpowiedniego wdrażania krajowych programów pszczelarskich, faktycznie poniesionych wydatków i prawidłowej liczby uli deklarowanej przez pszczelarzy. Zgodnie z art. 8 ust. 3 tego rozporządzenia państwa członkowskie gwarantują, by kontroli na miejscu podlegało co najmniej 5 % wnioskodawców ubiegających się o pomoc w ramach ich programów pszczelarskich. Środki wprowadzone w celu walki z pandemią COVID-19 mogą prowadzić do trudności w przeprowadzeniu liczby kontroli na miejscu koniecznych do osiągnięcia tego progu. Należy zatem zapewnić państwom członkowskim elastyczność, umożliwiając odstępstwo od tego wymogu. Takie odstępstwo nie powinno jednak prowadzić do zwiększenia ryzyka nienależnych płatności. W związku z tym każde obniżenie liczby kontroli na miejscu powinno być w jak największym stopniu zastąpione kontrolami alternatywnymi.

(22) Agencje płatnicze w państwach członkowskich przeprowadzają obecnie kontrole produktów przechowywanych na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1882 15 . Środki wprowadzone w celu walki z pandemią COVID-19 mogą mieć wpływ na zgodność z wymogami dotyczącymi kontroli na miejscu w zakresie interwencji publicznej i dopłat do prywatnego przechowywania na podstawie art. 60 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/1240 16 . Należy zapewnić państwom członkowskim elastyczność poprzez przedłużenie okresu przeprowadzania tych kontroli lub przez zastąpienie ich innymi odpowiednimi dowodami. Należy zatem wprowadzić odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240 w odniesieniu do produktów przechowywanych na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1882.

(23) Komitet ds. Funduszy Rolniczych, Komitet ds. Płatności Bezpośrednich, Komitet ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Komitet ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych nie wydały opinii w terminie ustalonym przez przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

ODSTĘPSTWA OD ROZPORZĄDZENIA WYKONAWCZEGO (UE) NR 809/2014

Artykuł  1

Na zasadzie odstępstwa od art. 9 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014, w odniesieniu do roku 2020 państwa członkowskie powiadamiają Komisję do dnia 15 września 2020 r. o danych kontrolnych i statystykach z kontroli obejmujących poprzedni rok kalendarzowy, o późniejszych zmianach w sprawozdaniu dotyczącym opcji wybranych do kontroli wymogów w zakresie zasady wzajemnej zgodności i właściwych organów kontroli odpowiedzialnych za kontrolowanie wymogów i norm w zakresie zasady wzajemnej zgodności oraz o sprawozdaniu dotyczącym środków podjętych w zakresie zarządzania dobrowolnym wsparciem związanym z produkcją i jego kontroli w odniesieniu do poprzedniego roku kalendarzowego 2019.

Artykuł  2

Na zasadzie odstępstwa od art. 24 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014, z powodu środków wprowadzonych w celu walki z pandemią COVID-19, w odniesieniu do kontroli, które należy przeprowadzić w stosunku do roku 2020 w zakresie systemów pomocy obszarowej, państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o całkowitym zastąpieniu inspekcji fizycznych przeprowadzanych zgodnie z tym rozporządzeniem, w szczególności wizyt w terenie i kontroli na miejscu, wykorzystaniem fotointerpretacji satelitarnych lub lotniczych ortoobrazów lub innych odpowiednich dowodów przedstawionych przez beneficjenta na wniosek właściwego organu, takich jak zdjęcia geotagowane, które to dowody pozwoliłyby wyciągnąć ostateczne wnioski w sposób wymagany przez właściwe organy.

Artykuł  3

Na zasadzie odstępstwa od art. 26 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014, jeżeli w związku ze środkami wprowadzonymi w celu walki z pandemią COVID-19 państwa członkowskie nie mają możliwości przeprowadzenia kontroli na miejscu w odniesieniu do środków objętych zintegrowanym systemem zarządzania i kontroli, aby zapewnić skuteczną weryfikację niektórych kryteriów kwalifikowalności, zobowiązań i innych obowiązków, które można sprawdzić tylko w konkretnym okresie, państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o przeprowadzeniu tych kontroli w odniesieniu do roku składania wniosków 2020 z wykorzystaniem nowych technologii, w tym zdjęć geotagowanych lub innych odpowiednich dowodów, w uzupełnieniu możliwości stosowania teledetekcji.

Artykuł  4
1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 30-33 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014, jeżeli w związku ze środkami wprowadzonymi w celu walki z pandemią COVID-19 państwa członkowskie nie mają możliwości przeprowadzenia kontroli na miejscu zgodnie z zasadami określonymi w tych artykułach, państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o zorganizowaniu tych kontroli w odniesieniu do roku składania wniosków 2020 zgodnie z zasadami określonymi w ust. 2 i 3 niniejszego artykułu.
2. 
Próba kontrolna do celów kontroli na miejscu w odniesieniu do roku składania wniosków 2020 obejmuje co najmniej:
a)
3 % wszystkich beneficjentów składających wniosek o pomoc z systemu płatności podstawowej lub systemu jednolitej płatności obszarowej;
b)
3 % wszystkich beneficjentów ubiegających się o płatność redystrybucyjną;
c)
3 % wszystkich beneficjentów ubiegających się o płatność z tytułu obszarów o ograniczeniach naturalnych;
d)
3 % wszystkich beneficjentów ubiegających się o płatność dla młodych rolników;
e)
3 % wszystkich beneficjentów ubiegających się o płatności obszarowe w ramach dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją;
f)
3 % wszystkich beneficjentów ubiegających się o płatność w ramach systemu dla małych gospodarstw;
g)
10 % zgłoszonych obszarów wykorzystywanych do produkcji konopi;
h)
3 % wszystkich beneficjentów ubiegających się o płatność specyficzną w odniesieniu do bawełny;
i)
3 % wszystkich beneficjentów zobowiązanych do stosowania praktyk rolniczych korzystnych dla klimatu i środowiska;
j)
3 % wszystkich beneficjentów zobowiązanych do stosowania praktyk w zakresie zazieleniania i krajowych lub regionalnych systemów certyfikacji środowiskowej, o których mowa w art. 43 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1307/2013;
k)
3 % wszystkich beneficjentów ubiegających się o środki rozwoju obszarów wiejskich;
l)
3 % wszystkich kolektywów składających wniosek kolektywny;
m)
3 % wszystkich beneficjentów składających wniosek o pomoc z systemu pomocy związanej z produkcją zwierzęcą i obejmuje co najmniej 3 % zwierząt.

Próba, o której mowa w akapicie pierwszym lit. i), obejmuje jednocześnie co najmniej 3 % wszystkich beneficjentów posiadających obszary pokryte trwałymi użytkami zielonymi, które są wrażliwe pod względem środowiskowym, na obszarach objętych dyrektywą Rady 92/43/EWG 17  lub dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE 18  oraz na obszarach wrażliwych, o których mowa w art. 45 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013.

Co do akapitu pierwszego lit. k), w odniesieniu do środków określonych w art. 28 i 29 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 19  wskaźnik kontroli wynoszący 3 % należy osiągnąć na poziomie każdego środka.

3. 
Państwa członkowskie, które zgodnie z art. 36 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 podjęły już decyzję o zmniejszeniu wskaźników kontroli w przypadku niektórych systemów do 3 %, mogą dodatkowo zmniejszyć odsetki określone dla tych systemów w ust. 2 niniejszego artykułu do 1 %.
4. 
Wyniki kontroli przeprowadzonych zgodnie z ust. 2 i 3 niniejszego artykułu nie są uwzględniane w odniesieniu do następnego roku składania wniosków do celów art. 35 i 36 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014. Zwiększenie wskaźników kontroli, które należało jednak zastosować w roku składania wniosków 2020 zgodnie z art. 35 tego rozporządzenia, stosuje się poprzez ich odpowiednie zwiększenie w roku składania wniosków 2021.
5. 
Do celów stosowania wskaźników kontroli określonych w ust. 2 akapit pierwszy lit. a), e), i) oraz j) państwa członkowskie traktują priorytetowo obszary inne niż trwałe użytki zielone lub uprawy trwałe.

Obszary nieobjęte kontrolami w odniesieniu do roku składania wniosków 2020, w wyniku zastosowania ust. 2 i 3 są traktowane priorytetowo podczas aktualizacji systemu identyfikacji działek rolnych w kolejnych latach.

6. 
W roku 2020 nie stosuje się art. 33a rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014.
Artykuł  4a  20

Na zasadzie odstępstwa od art. 40a ust. 1 akapit pierwszy lit. c) zdanie pierwsze i art. 40a ust. 2 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014, jeżeli państwa członkowskie w związku ze środkami wprowadzonymi w celu walki z pandemią COVID-19 nie mają możliwości przeprowadzenia wszystkich kontroli, które wymagają inspekcji polowych, w odniesieniu do roku składania wniosków 2020 zastosowanie mają następujące zasady:

a)
w odniesieniu do co najmniej 3 % beneficjentów przeprowadza się odpowiednie kontrole dotyczące kryteriów kwalifi- kowalności, zobowiązań i innych obowiązków;
b)
w odniesieniu do co najmniej 10 % obszaru dokonuje się weryfikacji zawartości tetrahydrokanabinolu w konopiach.
Artykuł  5

Na zasadzie odstępstwa od art. 42 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014, jeżeli w związku ze środkami wprowadzonymi w celu walki z pandemią COVID-19 państwa członkowskie nie mają możliwości przeprowadzenia kontroli na miejscu w odniesieniu do zwierząt zgodnie z wymogami tego przepisu, państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o przeprowadzeniu tych kontroli w odniesieniu do roku składania wniosków 2020 w dowolnym momencie roku, o ile w dalszym ciągu pozwalają one na sprawdzenie warunków kwalifikowalności.

Artykuł  6

Na zasadzie odstępstwa od art. 48 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014, jeżeli w związku ze środkami wprowadzonymi w celu walki z pandemią COVID-19 państwa członkowskie nie mają możliwości przeprowadzenia wizyt w odniesieniu do operacji będącej przedmiotem wsparcia lub miejsca inwestycji przed przyznaniem płatności końcowych, państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o zastąpieniu tych wizyt - o ile te środki obowiązują - wszelkimi odpowiednimi dowodami w postaci dokumentów, w tym zdjęciami geotagowanymi, przedstawionymi przez beneficjenta.

Jeżeli tych wizyt nie można zastąpić odpowiednimi dowodami w postaci dokumentów, państwa członkowskie przeprowadzają te wizyty po dokonaniu ostatecznej płatności.

Artykuł  7

Na zasadzie odstępstwa od art. 50 ust. 1 i art. 60 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014, jeżeli w związku ze środkami wprowadzonymi w celu walki z pandemią COVID-19 państwa członkowskie nie mają możliwości przeprowadzenia kontroli na miejscu zgodnie z tymi przepisami, stosuje się następujące zasady:

a)
państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o zastąpieniu kontroli na miejscu wszelkimi odpowiednimi dowodami w postaci dokumentów, w tym zdjęciami geotagowanymi, przedstawionymi przez beneficjenta, które pozwoliłyby wyciągnąć ostateczne wnioski w sposób wymagany właściwy organ w odniesieniu do realizacji operacji;
b)
w odniesieniu do roku kalendarzowego 2020 próba kontrolna dotycząca kontroli na miejscu obejmuje co najmniej 3 % wydatków, o których mowa w art. 46 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014, współfinansowanych przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), które są deklarowane agencji płatniczej i które nie dotyczą operacji, dla których wnioskowano wyłącznie o zaliczki.

Wyniki kontroli przeprowadzonych zgodnie z akapitem pierwszym lit. b) nie są uwzględniane w odniesieniu do następnego roku kalendarzowego do celów art. 50 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014. Zwiększenie wskaźnika kontroli, które należało jednak zastosować w roku kalendarzowym 2020 zgodnie z art. 50 ust. 5 tego rozporządzenia, stosuje się poprzez jego odpowiednie zwiększenie w roku kalendarzowym 2021.

Artykuł  8

Na zasadzie odstępstwa od art. 52 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014, jeżeli w związku ze środkami wprowadzonymi w celu walki z pandemią COVID-19 państwa członkowskie nie mają możliwości przeprowadzenia kontroli ex post zgodnie z wymogami tego przepisu, próba kontrolna w odniesieniu do kontroli ex post w roku kalendarzowym 2020 obejmuje co najmniej 0,6 % wydatków EFRROW na operacje inwestycyjne w celu sprawdzenia przestrzegania zobowiązań na podstawie art. 71 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 21  lub wyszczególnionych w programie rozwoju obszarów wiejskich.

Artykuł  9

Na zasadzie odstępstwa od art. 68 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014, jeżeli w związku ze środkami wprowadzonymi w celu walki z pandemią COVID-19 państwa członkowskie nie mają możliwości przeprowadzenia kontroli na miejscu zgodnie z tym przepisem, w odniesieniu do roku składania wniosków 2020 państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o przeprowadzeniu tych kontroli w stosunku do co najmniej 0,5 % całkowitej liczby beneficjentów, o których mowa w art. 92 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 i za których przedmiotowy organ kontrolny jest odpowiedzialny.

Wyniki kontroli przeprowadzonych zgodnie z akapitem pierwszym nie są uwzględniane w odniesieniu do następnego roku składania wniosków do celów art. 68 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014. Zwiększenie wskaźników kontroli, które należało jednak zastosować w roku składania wniosków 2020 zgodnie z art. 68 ust. 4 tego rozporządzenia, stosuje się poprzez ich odpowiednie zwiększenie w roku składania wniosków 2021.

Artykuł  10

Jeżeli w związku z przepisami dotyczącymi izolacji wprowadzonymi w celu walki z pandemią COVID-19 państwa członkowskie nie mają możliwości ukończenia niektórych kontroli na miejscu wymaganych rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 809/2014 w odniesieniu do roku składania wniosków 2019 w zakresie środków objętych zintegrowanym systemem zarządzania i kontroli lub w odniesieniu do roku kalendarzowego 2019 w przypadku środków rozwoju obszarów wiejskich innych niż obszarowe i związane z produkcją zwierzęcą, i nie mogą uzyskać alternatywnych dowodów, o których mowa w art. 2, wskaźnik kontroli na miejscu osiągnięty w pierwszym dniu wejścia w życie odpowiednich przepisów dotyczących izolacji uznaje się za możliwy do zaakceptowania.

Artykuł  11
1. 
Państwa członkowskie korzystające z odstępstw przewidzianych w art. 4, 5, 7, 8 i 9, w szczególności zmieniające harmonogram kontroli lub zmniejszające ich liczbę, w miarę możliwości ustalają procedury dotyczące wykorzystania alternatywnych dowodów w celu utrzymania odpowiedniego poziomu pewności co do legalności i prawidłowości wydatków oraz norm dotyczących zasady wzajemnej zgodności.
2. 
W przypadku państw członkowskich stosujących art. 2-9 deklaracja zarządcza sporządzana na podstawie art. 7 ust. 3 akapit pierwszy lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 obejmuje w odniesieniu do lat budżetowych 2020 i 2021 potwierdzenie - w oparciu o weryfikację wszelkich niezbędnych informacji - że zapobieżono nadpłatom na rzecz beneficjentów, a odzyskiwanie nienależnie wypłaconych kwot zostało wszczęte.

ROZDZIAŁ  II

ODSTĘPSTWA OD SZCZEGÓLNYCH ŚRODKÓW NA RZECZ REGIONÓW NAJBARDZIEJ ODDALONYCH W UNII I MNIEJSZYCH WYSP MORZA EGEJSKIEGO

SEKCJA  1

Odstępstwa od rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014

Artykuł  12
1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 16 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014, jeżeli w związku ze środkami wprowadzonymi w celu walki z pandemią COVID-19 państwa członkowskie nie mają możliwości przeprowadzenia kontroli bezpośrednich w regionach najbardziej oddalonych zgodnie z zasadami określonymi w tym przepisie, w odniesieniu do roku 2020 państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o zorganizowaniu kontroli bezpośrednich zgodnie z zasadami określonymi w ust. 2 niniejszego artykułu.
2. 
Kontrole bezpośrednie przeprowadzane w danym regionie najbardziej oddalonym przy przywozie, wprowadzaniu, wywozie lub wysyłce produktów rolnych dotyczą reprezentatywnej próby co najmniej 3 % pozwoleń i świadectw okazywanych zgodnie z art. 9 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014.
3. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 22 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014, jeżeli w związku ze środkami wprowadzonymi w celu walki z pandemią COVID-19 państwa członkowskie nie mają możliwości przeprowadzenia kontroli na miejscu w regionach najbardziej oddalonych zgodnie z zasadami określonymi w tym artykule, w odniesieniu do roku 2020 państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o zorganizowaniu kontroli na miejscu zgodnie z zasadami określonymi w akapicie czwartym tego artykułu.
4. 
Na podstawie analizy ryzyka przeprowadzonej zgodnie z art. 24 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014 właściwe organy przeprowadzają wyrywkowe kontrole na miejscu w odniesieniu do przynajmniej 3 % złożonych wniosków o przyznanie pomocy. Próba obejmuje ponadto przynajmniej 3 % kwoty, na którą opiewa pomoc w odniesieniu do każdego działania.
5.  22
 Na zasadzie odstępstwa od art. 16 ust. 2 i art. 22 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 180/2014, jeżeli ze względu na środki wprowadzone w celu przeciwdziałania pandemii COVID-19 państwa członkowskie nie są w stanie przeprowadzić kontroli na miejscu w odniesieniu do szczególnych środków na rzecz regionów najbardziej oddalonych zgodnie z przepisami określonymi w tych artykułach, państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o:
a)
zastąpieniu kontroli na miejscu nowymi technologiami, w tym zdjęciami geotagowanymi, datowanymi zdjęciami, datowanymi sprawozdaniami z nadzoru z wykorzystaniem dronów, wideokonferencjami z beneficjentami lub wszelkimi odpowiednimi dowodami w postaci dokumentów, które mogłyby posłużyć jako wsparcie przy sprawdzaniu prawidłowego wdrażania środków;
b)
przeprowadzeniu tych kontroli w odniesieniu do roku składania wniosków 2020 w dowolnym momencie roku, o ile nadal umożliwiają one sprawdzenie warunków kwalifikowalności, w tym po dokonaniu płatności końcowej.

Państwa członkowskie korzystające z odstępstw przewidzianych w akapicie pierwszym, w szczególności przy zmienianiu harmonogramu kontroli lub zmniejszaniu ich liczby, ustalają możliwości procedury dotyczące wykorzystania alternatywnych metod w celu utrzymania odpowiedniego poziomu pewności co do legalności i prawidłowości wydatków oraz spełniania wymogów i norm dotyczących zasady wzajemnej zgodności.

6.  23
 Do celów art. 59 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1306/2013 wyniki kontroli przeprowadzonych zgodnie z ust. 2 i 4 niniejszego artykułu nie są uwzględniane w odniesieniu do następnego roku składania wniosków. Zwiększenie wskaźników kontroli, które należało jednak zastosować w roku składania wniosków 2020 zgodnie z art. 59 ust. 5 tego rozporządzenia, stosuje się poprzez ich odpowiednie zwiększenie w roku składania wniosków 2021.

SEKCJA  2

Odstępstwa od rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 181/2014

Artykuł  13
1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 13 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 181/2014, jeżeli w związku ze środkami wprowadzonymi w celu walki z pandemią COVID-19 Grecja nie ma możliwości przeprowadzenia kontroli bezpośrednich zgodnie z zasadami określonymi w tym przepisie, w roku 2020 Grecja może podjąć decyzję o zorganizowaniu kontroli bezpośrednich zgodnie z zasadami określonymi w ust. 2 niniejszego artykułu.
2. 
Kontrole bezpośrednie przeprowadzane na mniejszych wyspach Morza Egejskiego podczas wprowadzania produktów rolnych dotyczą reprezentatywnej próby co najmniej 3 % świadectw okazanych zgodnie z art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 181/2014.

Kontrole bezpośrednie przeprowadzane na mniejszych wyspach Morza Egejskiego przy wywozie lub wysyłce przewidzianych w sekcji 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 181/2014 dotyczą reprezentatywnej próby co najmniej 3 % operacji w oparciu o profile ryzyka ustalone przez Grecję.

3. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 20 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 181/2014, jeżeli w związku ze środkami wprowadzonymi w celu walki z pandemią COVID-19 Grecja nie ma możliwości przeprowadzenia kontroli na miejscu zgodnie z zasadami określonymi w tym artykule, w roku 2020 Grecja może podjąć decyzję o zorganizowaniu kontroli na miejscu zgodnie z zasadami określonymi w ust. 4 niniejszego artykułu.
4. 
Na podstawie analizy ryzyka zgodnie z art. 22 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 181/2014 właściwe organy przeprowadzają wyrywkowe kontrole na miejscu, w przypadku każdego działania, w odniesieniu do przynajmniej 3 % złożonych wniosków o przyznanie pomocy. Próba obejmuje ponadto przynajmniej 3 % kwoty, na którą opiewa pomoc w odniesieniu do każdego działania.
5.  24
 Na zasadzie odstępstwa od art. 13 ust. 2 i art. 20 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 181/2014, jeżeli ze względu na środki wprowadzone w celu przeciwdziałania pandemii COVID-19 Grecja nie jest w stanie przeprowadzić kontroli na miejscu w odniesieniu do szczególnych środków na rzecz mniejszych wysp Morza Egejskiego zgodnie z przepisami określonymi w tych artykułach, Grecja może podjąć decyzję o:
a)
zastąpieniu kontroli na miejscu nowymi technologiami, w tym zdjęciami geotagowanymi, datowanymi zdjęciami, datowanymi sprawozdaniami z nadzoru z wykorzystaniem dronów, wideokonferencjami z beneficjentami lub wszelkimi odpowiednimi dowodami w postaci dokumentów, które mogłyby posłużyć jako wsparcie przy sprawdzaniu prawidłowego wdrażania środków;
b)
przeprowadzeniu tych kontroli w odniesieniu do roku składania wniosków 2020 w dowolnym momencie roku, o ile nadal umożliwiają one sprawdzenie warunków kwalifikowalności, w tym po dokonaniu płatności końcowej.

Jeżeli Grecja korzysta z odstępstw przewidzianych w akapicie pierwszym, w szczególności przy zmienianiu harmonogramu kontroli lub zmniejszaniu ich liczby, ustala ona procedury dotyczące wykorzystania alternatywnych metod w celu utrzymania odpowiedniego poziomu pewności co do legalności i prawidłowości wydatków oraz spełnienia wymogów i norm dotyczących zasady wzajemnej zgodności.

6.  25
 Do celów art. 59 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1306/2013 wyniki kontroli przeprowadzonych zgodnie z ust. 2 i 4 niniejszego artykułu nie są uwzględniane w odniesieniu do następnego roku składania wniosków. Zwiększenie wskaźników kontroli, które należało jednak zastosować w roku składania wniosków 2020 zgodnie z tym przepisem, stosuje się poprzez ich odpowiednie zwiększenie w roku składania wniosków 2021.

ROZDZIAŁ  III

ODSTĘPSTWA OD PRZEPISÓW WYKONAWCZYCH DO WSPÓLNEJ ORGANIZACJI RYNKÓW

SEKCJA  1

Odstępstwo od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892

Artykuł  14
1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 27 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892:
a)
w roku 2020 kontrole na miejscu, o których mowa w art. 27 tego rozporządzenia, obejmują próbę stanowiącą co najmniej 10 % łącznej wnioskowanej pomocy w odniesieniu do roku 2019;
b)
zasada, zgodnie z którą każda organizacja producentów lub zrzeszenie organizacji producentów realizujące program operacyjny są kontrolowane przynajmniej raz na 3 lata, nie ma zastosowania do kontroli na miejscu przeprowadzanych w roku 2020.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 27 ust. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892 zasady, zgodnie z którą działania w indywidualnych gospodarstwach członków organizacji producentów objętych próbą, o której mowa w art. 27 ust. 2 tego rozporządzenia, są przedmiotem przynajmniej jednej wizytacji mającej na celu sprawdzenie przeprowadzania działań, nie stosuje się w odniesieniu do kontroli na miejscu przeprowadzanych w 2020 r.
3. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 29 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892, w roku 2020 państwa członkowskie mogą poddać kontroli w odniesieniu do wszystkich wycofanych produktów, niezależnie od ich zamierzonego miejsca przeznaczenia, mniejszy odsetek niż odsetek określony w tym przepisie, o ile nie jest on mniejszy niż 10 % danych ilości w ciągu roku gospodarczego dla danej organizacji producentów. Kontrola może odbywać się w obiektach organizacji producentów lub siedzibach odbiorców produktów. Jeżeli kontrola wykazuje nieprawidłowości, państwa członkowskie przeprowadzają dodatkowe kontrole.
4. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 30 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892, w roku 2020 każda kontrola obejmuje próbę stanowiącą przynajmniej 3 % ilości wycofanych przez daną organizację producentów podczas roku gospodarczego 2019.

SEKCJA  2

Odstępstwa od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150

Artykuł  15
1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 32 ust. 1 i art. 42 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150 podczas roku budżetowego 2019-2020, jeżeli kryzys spowodowany pandemią COVID-19 uniemożliwia państwom członkowskim przeprowadzenie kontroli na miejscu zgodnie z tymi przepisami, takie kontrole można zastąpić innymi rodzajami kontroli określonymi przez państwa członkowskie, takimi jak opatrzone datą zdjęcia, opatrzone datą sprawozdania z nadzoru z wykorzystaniem dronów, kontrole administracyjne lub wideokonferencje z beneficjentami, które to kontrole gwarantują przestrzeganie przepisów dotyczących programów wsparcia w sektorze wina.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 43 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150 podczas roku budżetowego 2019-2020, jeżeli kryzys spowodowany pandemią COVID-19 uniemożliwia państwom członkowskim przeprowadzenie kontroli na miejscu zgodnie z tym przepisem, takie kontrole dotyczące operacji zielonych zbiorów odbywają się do dnia 15 września 2020 r.

SEKCJA  3

Odstępstwa od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274

Artykuł  16
1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 27 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274, jeżeli kryzys spowodowany pandemią COVID-19 uniemożliwia państwom członkowskim w okresie zbiorów winogron w roku 2020 zbieranie i przetwarzanie świeżych winogron w zakresie liczby próbek określonej w części II załącznika III do tego rozporządzenia, państwa członkowskie mogą zastosować odstępstwo od tej liczby próbek.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 31 ust. 2 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274, jeżeli kryzys spowodowany pandemią COVID-19 uniemożliwia państwom członkowskim przeprowadzanie kontroli na miejscu w roku 2020 zgodnie z tym przepisem, państwa członkowskie przeprowadzają takie kontrole w odniesieniu do co najmniej 3 % wszystkich plantatorów winorośli określonych w rejestrze winnic.
3. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 31 ust. 2 lit. c) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274 państwa członkowskie mogą w roku 2020 tymczasowo zawiesić systematyczne kontrole na miejscu przeprowadzane na obszarach uprawy winorośli, które nie są ujęte w dokumentacji plantatora winorośli w przypadkach, gdy kryzys spowodowany pandemią COVID- 19 uniemożliwia państwom członkowskim przeprowadzanie takich kontroli.

SEKCJA  4

Odstępstwo od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39

Artykuł  17

Na zasadzie odstępstwa od art. 10 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39, w odniesieniu do roku szkolnego 2018/2019 państwa członkowskie mogą nadal przeprowadzać kontrole na miejscu do dnia 15 października 2020 r.

SEKCJA  5

Odstępstwa od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1368

Artykuł  18

Na zasadzie odstępstwa od art. 8 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1368, podczas roku pszczelarskiego 2020 państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o odstąpieniu od progu 5 % w odniesieniu do kontroli na miejscu w stosunku do wnioskodawców ubiegających się o pomoc w ramach programu pszczelarskiego, o ile zastąpią one planowane kontrole na miejscu alternatywnymi kontrolami na podstawie zdjęć przedstawionych na wniosek, prowadzonych rozmów wideo lub za pomocą wszelkich innych środków, które mogłyby służyć jako wsparcie przy weryfikacji prawidłowego wdrożenia środków zawartych w programie pszczelarskim.

SEKCJA  6

Odstępstwa od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240

Artykuł  19
1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 60 ust. 1 i 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240, jeżeli z powodu środków wprowadzonych w celu walki z pandemią COVID-19 agencja płatnicza nie ma możliwości przeprowadzenia w odpowiednim czasie kontroli na miejscu i kontroli bezpośrednich, o których mowa w art. 60 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia, w odniesieniu do produktów przechowywanych na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1882, zainteresowane państwo członkowskie może podjąć decyzję o przedłużeniu okresu przeprowadzania kontroli do 30 dni po zakończeniu tych środków lub o zastąpieniu kontroli na miejscu w okresie obowiązywania tych środków wykorzystaniem odpowiednich dowodów, w tym zdjęć geotagowanych lub innych dowodów w formacie elektronicznym.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 60 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2016/1240, jeżeli z powodu środków wprowadzonych w celu walki z pandemią COVID-19 agencja płatnicza nie ma możliwości zweryfikowania na miejscu obecności i integralności plomb w odniesieniu do produktów przechowywanych na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1882, zainteresowane państwo członkowskie może podjąć decyzję o całkowitym zastąpieniu weryfikacji na miejscu w okresie obowiązywania tych środków wykorzystaniem odpowiednich dowodów, w tym zdjęć geotagowanych lub innych dowodów w formacie elektronicznym.

ROZDZIAŁ  IV

PRZEPIS KOŃCOWY

Artykuł  20

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 kwietnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
2 Dz.U. L 78 z 20.3.2013, s. 23.
3 Dz.U. L 78 z 20.3.2013, s. 41.
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 809/2014 z dnia 17 lipca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, środków rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności (Dz.U. L 227 z 31.7.2014, s. 69).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 608).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 180/2014 z dnia 20 lutego 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013 ustanawiającego szczególne środki w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 63 z 4.3.2014, s. 13).
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 181/2014 z dnia 20 lutego 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 229/2013 ustanawiającego szczególne środki dotyczące rolnictwa dla mniejszych wysp Morza Egejskiego (Dz.U. L 63 z 4.3.2014, s. 53).
8 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/892 z dnia 13 marca 2017 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw (Dz.U. L 138 z 25.5.2017, s. 57).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671).
10 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1150 z dnia 15 kwietnia 2016 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do krajowych programów wsparcia w sektorze wina (Dz.U. L 190 z 15.7.2016, s. 23).
11 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/274 z dnia 11 grudnia 2017 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, certyfikacji, rejestru przychodów i rozchodów, obowiązkowych deklaracji i powiadomień dokumentów towarzyszących i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do odpowiednich kontroli i uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/561 (Dz.U. L 58 z 28.2.2018, s. 60).
12 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/273 z dnia 11 grudnia 2017 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, rejestru winnic, dokumentów towarzyszących i świadectw, rejestru przychodów i rozchodów, obowiązkowych deklaracji, powiadomień i publikowania zgłoszonych informacji, oraz uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do odpowiednich kontroli i kar, zmieniające rozporządzenia Komisji (WE) nr 555/2008, (WE) nr 606/2009 i (WE) nr 607/2009 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 436/2009 i rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/560 (Dz.U. L 58 z 28.2.2018, s. 1).
13 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/39 z dnia 3 listopada 2016 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych (Dz.U. L 5 z 10.1.2017, s. 1).
14 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1368 z dnia 6 sierpnia 2015 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy w sektorze pszczelarskim (Dz.U. L 211 z 8.8.2015, s. 9).
15 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1882 z dnia 8 listopada 2019 r. otwierające procedurę przetargową dotyczącą dopłat do prywatnego przechowywania oliwy z oliwek (Dz.U. L 290 z 11.11.2019, s. 12).
16 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1240 z dnia 18 maja 2016 r. ustalające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do interwencji publicznej i dopłat do prywatnego przechowywania (Dz.U. L 206 z 30.7.2016, s. 71).
17 Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (Dz.U. L 206 z 22.7.1992, s. 7).
18 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa (Dz.U. L 20 z 26.1.2010, s. 7).
19 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).
20 Art. 4a dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 2020/2086 z dnia 14 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.423.48) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 kwietnia 2020 r.
21 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320).
22 Art. 12 ust. 5 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 238/2021 z dnia 16 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.56.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 kwietnia 2020 r.
23 Art. 12 ust. 6 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 238/2021 z dnia 16 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.56.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 kwietnia 2020 r.
24 Art. 13 ust. 5 dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 238/2021 z dnia 16 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.56.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 kwietnia 2020 r.
25 Art. 13 ust. 6 dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 238/2021 z dnia 16 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.56.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 kwietnia 2020 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.119.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2020/532 w sprawie odstępstwa od rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 809/2014, (UE) nr 180/2014, (UE) nr 181/2014, (UE) 2017/892, (UE) 2016/1150, (UE) 2018/274, (UE) 2017/39, (UE) 2015/1368 i (UE) 2016/1240 w zakresie niektórych kontroli administracyjnych i kontroli na miejscu mających zastosowanie w ramach wspólnej polityki rolnej w odniesieniu do roku 2020
Data aktu: 16/04/2020
Data ogłoszenia: 17/04/2020
Data wejścia w życie: 20/04/2020