Wytyczne EBC/2020/21 (2020/515) zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2020/515
z dnia 7 kwietnia 2020 r.
zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń (EBC/2020/21)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności pierwszy akapit art. 12 ust. 1 w zw. z pierwszym tiret art. 3 ust. 1, a także art. 18,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą - dążąc do realizacji celów Europejskiego Systemu Banków Centralnych - dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (ECB/2014/60) 1 .

(2) Powodowana przez koronawirusa choroba COVID-19, zakwalifikowana przez Światową Organizację Zdrowia jako pandemia, stanowi zagrożenie dla zdrowia publicznego o skali nie mającej precedensu w najnowszej historii. Pandemia ta spowodowała gwałtowny wstrząs ekonomiczny, który wymaga ambitnej, skoordynowanej i natychmiastowej reakcji na wszystkich frontach w celu udzielenia wsparcia zagrożonym przedsiębiorstwom i pracownikom. W konsekwencji pandemii działalność gospodarczą w strefie euro nieuchronnie dotknie znaczący spadek, w szczególności w miarę wprowadzania przez kolejne kraje środków ograniczających rozprzestrzenianie się wirusa. Środki te w znaczący sposób ograniczają przepływy gotówkowe przedsiębiorstw i pracowników oraz stawiają dalsze istnienie wielu przedsiębiorstw pod znakiem zapytania. Nie ulega również wątpliwości, że ta sytuacja utrudnia transmisję polityki pieniężnej oraz zwiększa ryzyko drastycznego pogorszenia się perspektyw inflacji.

(3) W dniu 7 kwietnia 2020 r. Rada Prezesów przyjęła pakiet decyzji w odpowiedzi na pandemię koronawirusa, która może zagrozić realizacji celu utrzymania stabilności cen i prawidłowemu funkcjonowaniu mechanizmu transmisji polityki pieniężnej. Decyzje te obejmują środki zmieniające zasady kwalifikowania zabezpieczeń, ułatwiające kontrahentom Eurosystemu dysponowanie wystarczającym poziomem kwalifikowanych zabezpieczeń i przekazywanie ich na potrzeby uczestnictwa we wszystkich operacjach zasilających w płynność. Uczestnictwo w tych operacjach będzie więc oparte na zmienionych zasadach kwalifikowania zabezpieczeń i kontroli ryzyka. Środki te są proporcjonalnym sposobem przeciwdziałania poważnym zagrożeniom dla stabilności cen, mechanizmu transmisji polityki pieniężnej oraz rozwoju gospodarczego w strefie euro, będącym konsekwencją pojawienia się i dalszego rozprzestrzeniania się choroby COVID-19.

(4) Mając na uwadze złagodzenie niekorzystnego wpływu potencjalnych dotkliwych obniżek ratingów wynikających z wybuchu epidemii COVID-19 na dostępność zabezpieczenia, Rada Prezesów uznaje, że Eurosystem może tymczasowo podwyższyć poziom akceptowanego ryzyka w celu wsparcia dostępu kontrahentów do płynności, wspierając tym samym akcję kredytową w gospodarce strefy euro, w tym poprzez obniżenie redukcji wartości w wycenie stosowanych do określonych aktywów wykorzystywanych jako zabezpieczenie.

(5) Rada Prezesów wzięła również pod uwagę: a) potrzebę zmniejszenia presji wynikającej z wybuchu epidemii COVID- 19, która dotkliwie wpływa na greckie rynki finansowe; b) zobowiązania powzięte przez Republikę Grecką w kontekście wzmocnionych ram nadzoru na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 2  i monitorowania ich realizacji przez instytucje Unii; c fakt, że środki dotyczące średnioterminowego zadłużenia Republiki Greckiej, realizowane w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności, zależą od nieprzerwanej realizacji tych zobowiązań; d) informacje dotyczące ekonomicznej i finansowej sytuacji Republiki Greckiej dostępne dla EBC w związku z udziałem we wzmocnionych ramach nadzoru; oraz e) fakt, że Republika Grecka odzyskała dostęp do rynku. Rada Prezesów oceniła również potrzebę zmniejszenia fragmentacji akceptowanych zabezpieczeń operacji kredytowych Eurosystemu w celu poprawy sprawnego funkcjonowania mechanizmu transmisji polityki pieniężnej. Na podstawie oceny tych czynników Rada Prezesów uznała, że KBC powinny mieć możliwość akceptowania jako kwalifikowanego zabezpieczenia operacji kredytowych Eurosystemu rynkowych dłużnych papierów wartościowych wyemitowanych przez rząd centralny Republiki Greckiej, które nie spełniają wymogów jakości kredytowej Eurosystemu, ale spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do aktywów rynkowych, z zastrzeżeniem stosowania określonych redukcji wartości w wycenie.

(6) Dodatkowe środki określone w zmianach wprowadzonych niniejszymi wytycznymi powinny być stosowane tymczasowo. Rada Prezesów powinna ponownie ocenić potrzebę przedłużenia stosowania tych tymczasowych środków przed końcem roku, tak aby zapewnić odpowiednie funkcjonowanie mechanizmu transmisji polityki pieniężnej. W ten sposób Rada Prezesów uwzględni również zapotrzebowanie kontrahentów Eurosystemu, którzy uczestniczą lub będą uczestniczyć w ukierunkowanych dłuższych operacjach refinansujących prowadzonych na podstawie decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1311 (EBC/2019/21) 3 , na utrzymanie dostępności zabezpieczenia przez cały okres trwania tych operacji.

(7) Niezwłoczna reakcja na aktualną sytuację pandemiczną wymaga zawiadomienia KBC o niniejszych wytycznych niezwłocznie po ich przyjęciu.

(8) Wytyczne EBC/2014/31 4  powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiana wytycznych EBC/2014/31

W wytycznych EBC/2014/31 wprowadza się następujące zmiany:

1)
dodaje się art. 8a w brzmieniu:

"Artykuł 8a

Przyjmowanie jako zabezpieczenia rynkowych dłużnych papierów wartościowych emitowanych przez rząd centralny Republiki Greckiej

1. KBC mogą przyjmować jako zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu rynkowe instrumenty dłużne wyemitowane przez rząd centralny Republiki Greckiej, które nie spełniają wymogów Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej dla aktywów rynkowych określonych w art. 59 i 71 oraz w rozdziale 2 tytułu II części czwartej wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), o ile instrumenty te spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do aktywów rynkowych, określone w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

2. Papiery wartościowe, o których mowa w ust. 1 i które są przyjmowane przez KBC jako zabezpieczenie, podlegają redukcjom wartości w wycenie określonym w załączniku IIb do niniejszych wytycznych.";

2)
załącznik IIa otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK IIa

Poziomy redukcji wartości w wycenie (w %) stosowane do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami kwalifikowanych na podstawie art. 3 ust. 2 niniejszych wytycznych

Średni ważony okres trwania (WAL) (*) Redukcja wartości w wycenie
[0,1) 4,8
[1,3) 7,2
[3,5) 10,4
[5,7) 12,0
[7,10) 14,4
[10, ∞ ) 24,0"
(*) Tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności/WAL poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności/WAL jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.
3)
dodaje się załącznik IIb w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK IIb

Poziomy redukcji wartości w wycenie (w %) stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych należących do pierwszej kategorii redukcji wartości w wycenie dla stopnia jakości kredytowej 4 i 5

Jakość kredytowa Pozostały okres

zapadalności

(w latach) (*)

Kategoria pierwsza
kupon stały instrumenty

zerokuponowe

kupon o zmiennym oprocentowaniu
[0,1) 6,4 6,4 6,4
[1,3) 9,6 10,4 9,6
Stopień 4 [3,5) 11,2 12 11,2
[5,7) 12,4 13,6 12,4
[7,10) 13,2 14,4 13,2
[10, ∞ ) 14,4 16,8 14,4
[0,1) 8 8 8
[1,3) 11,2 12 11,2
Stopień 5 [3,5) 13,2 14 13,2
[5,7) 14,4 15,6 14,4
[7,10) 15,2 16,4 15,2
[10, ∞ ) 16,4 18,8 16,4"
(*) Tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.
Artykuł  2

Skuteczność i wdrożenie

1. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich KBC.
2. 
KBC podejmują środki konieczne do zapewnienia zgodności z postanowieniami niniejszych wytycznych oraz stosują te postanowienia od dnia 20 kwietnia 2020 r., a także przekazują EBC informacje dotyczące treści aktów prawnych i czynności dotyczących podjętych środków najpóźniej do dnia 14 kwietnia 2020 r.
Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne skierowane są do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 7 kwietnia 2020 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC
Christine LAGARDE
Prezes EBC
1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) (Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru gospodarczego i budżetowego nad państwami członkowskimi należącymi do strefy euro dotkniętymi lub zagrożonymi poważnymi trudnościami w odniesieniu do ich stabilności finansowej (Dz.U. L 140 z 27.5.2013, s. 1).
3 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1311 z dnia 22 lipca 2019 r. w sprawie trzeciej serii ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (EBC/2019/21) (Dz.U. L 204 z 2.8.2019, s. 100).
4 Wytyczne EBC/2014/31 z dnia 9 lipca 2014 r. w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń oraz zmieniające wytyczne EBC/2007/9 (Dz.U. L 240 z 13.8.2014, s. 28).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.110I.26

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2020/21 (2020/515) zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń
Data aktu: 07/04/2020
Data ogłoszenia: 08/04/2020
Data wejścia w życie: 07/04/2020