a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą - dążąc do realizacji celów Europejskiego Systemu Banków Centralnych - dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (ECB/2014/60) 1 .
(2) Powodowana przez koronawirusa choroba COVID-19, zakwalifikowana przez Światową Organizację Zdrowia jako pandemia, stanowi zagrożenie dla zdrowia publicznego o skali nie mającej precedensu w najnowszej historii. Pandemia ta spowodowała gwałtowny wstrząs ekonomiczny, który wymaga ambitnej, skoordynowanej i natychmiastowej reakcji na wszystkich frontach w celu udzielenia wsparcia zagrożonym przedsiębiorstwom i pracownikom. W konsekwencji pandemii działalność gospodarczą w strefie euro nieuchronnie dotknie znaczący spadek, w szczególności w miarę wprowadzania przez kolejne kraje środków ograniczających rozprzestrzenianie się wirusa. Środki te w znaczący sposób ograniczają przepływy gotówkowe przedsiębiorstw i pracowników oraz stawiają dalsze istnienie wielu przedsiębiorstw pod znakiem zapytania. Nie ulega również wątpliwości, że ta sytuacja utrudnia transmisję polityki pieniężnej oraz zwiększa ryzyko drastycznego pogorszenia się perspektyw inflacji.
(3) W dniu 7 kwietnia 2020 r. Rada Prezesów przyjęła pakiet decyzji w odpowiedzi na pandemię koronawirusa, która może zagrozić realizacji celu utrzymania stabilności cen i prawidłowemu funkcjonowaniu mechanizmu transmisji polityki pieniężnej. Decyzje te obejmują środki zmieniające zasady kwalifikowania zabezpieczeń, ułatwiające kontrahentom Eurosystemu dysponowanie wystarczającym poziomem kwalifikowanych zabezpieczeń i przekazywanie ich na potrzeby uczestnictwa we wszystkich operacjach zasilających w płynność. Uczestnictwo w tych operacjach będzie więc oparte na zmienionych zasadach kwalifikowania zabezpieczeń i kontroli ryzyka. Środki te są proporcjonalnym sposobem przeciwdziałania poważnym zagrożeniom dla stabilności cen, mechanizmu transmisji polityki pieniężnej oraz rozwoju gospodarczego w strefie euro, będącym konsekwencją pojawienia się i dalszego rozprzestrzeniania się choroby COVID-19.
(4) Mając na uwadze złagodzenie niekorzystnego wpływu potencjalnych dotkliwych obniżek ratingów wynikających z wybuchu epidemii COVID-19 na dostępność zabezpieczenia, Rada Prezesów uznaje, że Eurosystem może tymczasowo podwyższyć poziom akceptowanego ryzyka w celu wsparcia dostępu kontrahentów do płynności, wspierając tym samym akcję kredytową w gospodarce strefy euro, w tym poprzez obniżenie redukcji wartości w wycenie stosowanych do określonych aktywów wykorzystywanych jako zabezpieczenie.
(5) Rada Prezesów wzięła również pod uwagę: a) potrzebę zmniejszenia presji wynikającej z wybuchu epidemii COVID- 19, która dotkliwie wpływa na greckie rynki finansowe; b) zobowiązania powzięte przez Republikę Grecką w kontekście wzmocnionych ram nadzoru na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 2 i monitorowania ich realizacji przez instytucje Unii; c fakt, że środki dotyczące średnioterminowego zadłużenia Republiki Greckiej, realizowane w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności, zależą od nieprzerwanej realizacji tych zobowiązań; d) informacje dotyczące ekonomicznej i finansowej sytuacji Republiki Greckiej dostępne dla EBC w związku z udziałem we wzmocnionych ramach nadzoru; oraz e) fakt, że Republika Grecka odzyskała dostęp do rynku. Rada Prezesów oceniła również potrzebę zmniejszenia fragmentacji akceptowanych zabezpieczeń operacji kredytowych Eurosystemu w celu poprawy sprawnego funkcjonowania mechanizmu transmisji polityki pieniężnej. Na podstawie oceny tych czynników Rada Prezesów uznała, że KBC powinny mieć możliwość akceptowania jako kwalifikowanego zabezpieczenia operacji kredytowych Eurosystemu rynkowych dłużnych papierów wartościowych wyemitowanych przez rząd centralny Republiki Greckiej, które nie spełniają wymogów jakości kredytowej Eurosystemu, ale spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do aktywów rynkowych, z zastrzeżeniem stosowania określonych redukcji wartości w wycenie.
(6) Dodatkowe środki określone w zmianach wprowadzonych niniejszymi wytycznymi powinny być stosowane tymczasowo. Rada Prezesów powinna ponownie ocenić potrzebę przedłużenia stosowania tych tymczasowych środków przed końcem roku, tak aby zapewnić odpowiednie funkcjonowanie mechanizmu transmisji polityki pieniężnej. W ten sposób Rada Prezesów uwzględni również zapotrzebowanie kontrahentów Eurosystemu, którzy uczestniczą lub będą uczestniczyć w ukierunkowanych dłuższych operacjach refinansujących prowadzonych na podstawie decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1311 (EBC/2019/21) 3 , na utrzymanie dostępności zabezpieczenia przez cały okres trwania tych operacji.
(7) Niezwłoczna reakcja na aktualną sytuację pandemiczną wymaga zawiadomienia KBC o niniejszych wytycznych niezwłocznie po ich przyjęciu.
(8) Wytyczne EBC/2014/31 4 powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE: