(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 1545)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 19 marca 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Przedmiotem proponowanej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Europe CARES - Inclusive Quality Education for Children with Disabilities" (Europa DBA - wysokiej jakości edukacja włączająca dla dzieci niepełnosprawnych) są następujące kwestie: "Prawo do edukacji włączającej dla niepełnosprawnych dzieci i dorosłych w Unii Europejskiej".
(2) Cele proponowanej inicjatywy obywatelskiej dotyczą następujących kwestii: "Ponad 70 mln obywateli UE jest niepełnosprawnych, a 15 mln dzieci ma specjalne potrzeby edukacyjne. Dzieci i dorośli z niepełnosprawnością, którzy chcą korzystać z przysługującego im prawa do wysokiej jakości edukacji włączającej, napotykają w tym zakresie nieuzasadnione przeszkody. Wiele z takich osób trafia do odrębnych placówek, a te, które uczą się w zwykłych szkołach, często nie uzyskują właściwego wsparcia. Wzywamy Komisję do opracowania projektu ustawy w sprawie wspólnych unijnych ram edukacji włączającej, które zagwarantują, że żadne dziecko nie zostanie pominięte, jeśli chodzi o usługi wczesnej interwencji, edukację i wchodzenie na rynek pracy".
(3) W załączniku do proponowanej inicjatywy obywatelskiej wymieniono konkretne obszary, które należy włączyć do wspólnych unijnych ram edukacji włączającej i które można podzielić na następujące kategorie: "Wczesna interwencja, przystosowanie i rehabilitacja"; "Identyfikacja - wyszukanie dziecka - skierowanie - na wniosek"; "Nieodpłatna, odpowiednia edukacja publiczna"; "Zakaz odrzucania"; "Zaangażowanie rodziców"; "Mniej restrykcyjne otoczenie"; "Indywidualny program nauczania"; "Alternatywne mechanizmy oceniania oraz certyfikacja oparta na umiejętnościach"; "Wchodzenie na rynek pracy"; "Niedyskryminacja"; "Osobisty rozwój i szkolenie nauczycieli".
(4) Traktat o Unii Europejskiej (TUE) podkreśla rolę obywatelstwa Unii i usprawnia demokratyczne funkcjonowanie Unii, stanowiąc między innymi, że każdy obywatel ma mieć prawo do uczestnictwa w życiu demokratycznym Unii za pośrednictwem europejskiej inicjatywy obywatelskiej.
(5) W związku z tym procedury i warunki wymagane dla inicjatywy obywatelskiej powinny być jasne, proste, przyjazne użytkownikowi i proporcjonalne do charakteru inicjatywy obywatelskiej, tak aby zachęcić obywateli do udziału i zwiększyć przystępność Unii.
(6) W celu wprowadzenia w życie Traktatów przewidziano przyjęcie:
- aktów prawnych mających na celu zwalczanie dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność na podstawie art. 19 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
- w odniesieniu do celu, jakim jest rozwój wymiany informacji i doświadczeń w kwestiach wspólnych dla systemów edukacyjnych państw członkowskich, zaleceń Rady lub innych aktów prawnych przewidujących środki zachęcające w celu wsparcia, koordynacji lub uzupełnienia działań państw członkowskich, jednak z wyłączeniem harmonizacji ich przepisów ustawowych i wykonawczych, na podstawie art. 165 ust. 2 tiret czwarte i art. 165 ust. 4 TFUE,
- w odniesieniu do celu, jakim jest poprawa kształcenia zawodowego wstępnego i ustawicznego w celu ułatwienia integracji zawodowej i reintegracji z rynkiem pracy, zaleceń Rady lub innych aktów prawnych z wyłączeniem jakiejkolwiek harmonizacji przepisów ustawowych i wykonawczych państw członkowskich, na podstawie art. 166 ust. 2 tiret drugie i art. 166 ust. 4 TFUE.
(7) Z powyższych względów proponowana inicjatywa obywatelska nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) wspomnianego rozporządzenia.
(8) Ponadto utworzono komitet obywatelski i wyznaczono osoby do kontaktu zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia, a proponowana inicjatywa obywatelska nie jest oczywistym nadużyciem, nie jest oczywiście niepoważna lub dokuczliwa ani nie jest w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 TUE.
(9) Należy zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę obywatelską "Europe CARES - Inclusive Quality Education for Children with Disabilities",
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 lutego 2019 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Frans TIMMERMANS |
|
Wiceprzewodniczący |