KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 428/2009 z dnia 5 maja 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system kontroli wywozu, transferu, pośrednictwa i tranzytu w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (WE) nr 428/2009 wprowadziło wymóg skutecznej kontroli produktów podwójnego zastosowania podczas wywozu z Unii, tranzytu przez Unię lub dostawy do państwa trzeciego w wyniku usług pośrednictwa świadczonych przez pośrednika mającego miejsce pobytu lub siedzibę w Unii.
(2) W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 428/2009 określono wspólny wykaz produktów podwójnego zastosowania podlegających kontroli w Unii. Decyzje dotyczące produktów podlegających kontroli podejmowane są w ramach kontroli podwójnego zastosowania uzgodnionej na szczeblu międzynarodowym, w tym w ramach Grupy Australijskiej 2 , Reżimu Kontrolnego Technologii Rakietowych 3 , Grupy Dostawców Jądrowych 4 , porozumienia z Wassenaar 5 oraz konwencji o broni chemicznej 6 .
(3) Wykaz produktów podwójnego zastosowania określony w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 428/2009 należy regularnie aktualizować w celu zapewnienia pełnej zgodności z międzynarodowymi zobowiązaniami w dziedzinie bezpieczeństwa, zagwarantowania przejrzystości oraz utrzymania konkurencyjności podmiotów gospodarczych. Wykazy kontrolne przyjęte przez międzynarodowe reżimy nieproliferacji i porozumienia w sprawie kontroli wywozu zostały zmienione w 2018 r., a zatem należy odpowiednio zmienić załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 428/2009. W celu ułatwienia stosowania odesłań przez organy kontroli wywozu i podmioty gospodarcze należy zastąpić załącznik I do tego rozporządzenia.
(4) Załączniki IIa-IIf do rozporządzenia (WE) nr 428/2009 ustanawiają generalne unijne zezwolenia na wywóz.
(5) W załączniku IIg do rozporządzenia (WE) nr 428/2009 ustanowiono wykaz produktów podwójnego zastosowania, które mają być wyłączone z zakresu generalnych krajowych zezwoleń na wywóz i generalnych unijnych zezwoleń na wywóz.
(6) Załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 428/2009 ustanawia wymogi dotyczące zezwoleń w odniesieniu do niektórych transferów wewnątrzwspólnotowych.
(7) Zmiany w wykazie produktów podwójnego zastosowania określonym w załączniku I wymagają wynikających z nich zmian w załącznikach IIa-IIg i załączniku IV w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, które są wymienione również w załącznikach IIa-IIg i załączniku IV.
(8) Rozporządzenie (WE) nr 428/2009 upoważnia Komisję do aktualizowania wykazu produktów podwójnego zastosowania określonego w załączniku I oraz w załącznikach IIa-IIg i załączniku IV poprzez przyjmowanie aktów delegowanych zgodnie z odpowiednimi zobowiązaniami i obowiązkami oraz wszelkimi ich modyfikacjami, które państwa członkowskie przyjęły jako członkowie międzynarodowych systemów nieproliferacyjnych i porozumień w sprawie kontroli wywozu lub w drodze ratyfikacji stosownych traktatów międzynarodowych.
(9) Mając na uwadze znaczenie zapewnienia pełnej zgodności z międzynarodowymi zobowiązaniami w dziedzinie bezpieczeństwa tak szybko, jak to tylko praktycznie możliwe, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 428/2009,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 428/2009 z dnia 5 maja 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system kontroli wywozu, transferu, pośrednictwa i tranzytu w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania (Dz.U. L 134 z 29.5.2009, s. 1).
2 Grupa Australijska (AG) jest nieformalnym forum państw, które w drodze harmonizacji kontroli wywozu starają się zapewnić, by wywóz nie przyczyniał się do rozwijania broni chemicznej lub biologicznej. Dalsze informacje dostępne są na stronie: http://www.australiagroup.net/
3 Reżim Kontrolny Technologii Rakietowych (MTCR) jest nieformalnym porozumieniem politycznym między państwami, które starają się ograniczyć proliferację pocisków, kompletnych systemów rakietowych, bezzałogowych statków powietrznych oraz powiązanej technologii. Dalsze informacje dostępne są na stronie: http://mtcr.info/
4 Grupa Dostawców Jądrowych (NSG) jest grupą państw dostawców jądrowych, które starają się wspierać nierozprzestrzenianie broni jądrowej przez stosowanie wytycznych dla wywozu artykułów jądrowych i związanych z technologią jądrową. Dalsze informacje dostępne są na stronie: http://www.nuclearsuppliersgroup.org/
5 Porozumienie z Wassenaar (WA) ustanowiono w celu wspomagania bezpieczeństwa i stabilności regionalnej i międzynarodowej poprzez wspieranie przejrzystości i większej odpowiedzialności w zakresie transferu broni konwencjonalnej oraz towarów i technologii podwójnego zastosowania, zapobiegając tym samym przypadkom destabilizującego nagromadzenia. Dalsze informacje dostępne są na stronie: https://www.wassenaar.org/
6 Konwencja o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów (konwencja o broni chemicznej lub CWC) ma na celu wyeliminowanie całej kategorii broni masowego rażenia przez wprowadzenie zakazu prowadzenia badań, produkcji, nabywania, składowania, zatrzymywania, przekazywania lub używania broni chemicznej przez państwa będące stroną konwencji. Dalsze informacje dostępne są na stronie: https://www.opcw.org/chemical-weapons-convention
7 Załącznik I:- zmieniony przez sprostowanie z dnia 25 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.51.13).
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 9 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.72.28).
8 https://www.australiagroup.net/
9 http://mtcr.info/
10 http://www.nuclearsuppliersgroup.org/
11 http://www.wassenaar.org/
12 https://www.opcw.org/chemical-weapons-convention
13 Producenci wyliczający dokładność pozycjonowania zgodnie z ISO 230-2:1997 lub 2006 powinni konsultować się z właściwymi organami państwa członkowskiego, w którym mają siedzibę.
14 Różnice w brzmieniu/zakresie między załącznikiem I a załącznikiem IV są zaznaczone pogrubioną kursywą.