uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/472 z dnia 19 marca 2019 r. ustanawiające wieloletni plan gospodarowania stadami poławianymi w wodach zachodnich i wodach z nimi sąsiadujących oraz połowami eksploatującymi te stada, zmieniające rozporządzenia (UE) 2016/1139 i (UE) 2018/973 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 811/2004, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007 i (WE) nr 1300/2008 1 , w szczególności jego art. 13,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 2 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 3 ma na celu stopniowe wyeliminowanie odrzutów we wszystkich rodzajach połowów w Unii poprzez wprowadzenie obowiązku wyładunku w odniesieniu do połowów gatunków podlegających limitom połowowym.
(2) W art. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 przewidziano przyjęcie planów wieloletnich zawierających środki ochronne w odniesieniu do połowów niektórych stad na danym obszarze geograficznym.
(3) Takie plany wieloletnie zawierają szczegóły realizacji obowiązku wyładunku i mogą uprawnić Komisję do dokładniejszego określenia tych szczegółów na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie.
(4) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2018/2034 4 ustanowiono plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów gatunków dennych w wodach północnozachodnich na okres 2019-2021 w następstwie wspólnej rekomendacji przedłożonej przez Belgię, Hiszpanię, Francję, Irlandię, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo.
(5) W dniu 19 marca 2019 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie (UE) 2019/472 ustanawiające wieloletni plan gospodarowania stadami poławianymi w wodach zachodnich oraz połowami eksploatującymi te stada. Jego art. 13 uprawnia Komisję do przyjmowania aktów delegowanych w celu uzupełnienia tego rozporządzenia poprzez określenie szczegółów dotyczących obowiązku wyładunku w odniesieniu do wszystkich stad gatunków w wodach zachodnich, do których ma zastosowanie obowiązek wyładunku zgodnie z art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, jak przewidziano w art. 15 ust. 5 lit. a)-e)rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie. Belgia, Hiszpania, Francja, Irlandia, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo mają bezpośredni interes w zarządzaniu rybołówstwem na wodach północnozachodnich. Po zasięgnięciu opinii Komitetu Doradczego ds. Wód Północno-Zachodnich oraz Komitetu Doradczego ds. Zasobów Pelagicznych przedmiotowe państwa członkowskie przedstawiły Komisji w dniu 6 czerwca 2019 r. nową wspólną rekomendację dotyczącą planu w zakresie odrzutów w odniesieniu do połowów niektórych gatunków dennych w wodach północnozachodnich na okres 2020-2021. W dniu 22 sierpnia 2019 r. we wspólnej rekomendacji wprowadzono zmiany.
(6) W nowej wspólnej rekomendacji przedłożonej przez państwa członkowskie zaproponowano kontynuację szeregu dodatkowych środków technicznych, których celem jest zwiększenie selektywności i ograniczenie niezamierzonych połowów w odniesieniu do łowisk lub gatunków objętych obowiązkiem wyładunku, które to środki wprowadzono zgodnie z art. 15 ust. 5 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w odniesieniu do lat 2019-2021 rozporządzeniem delegowanym (UE) 2018/2034.
(7) W dniu 14 sierpnia 2019 r. weszło w życie nowe rozporządzenie (UE) 2019/1241 w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych. W jego załączniku VI określono szczegółowe przepisy dotyczące środków technicznych w wodach północnozachodnich, które obejmują również rozmiary oczek, związane z nimi warunki i przyłowy. Ponadto pkt 3 załącznika VI do wspomnianego rozporządzenia odnosi się do rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/2034. Art. 15 rozporządzenia (UE) 2019/1241 uprawnia Komisję do przyjmowania aktów delegowanych w celu zmiany, uzupełnienia, uchylenia lub odstępstwa od środków technicznych określonych w załącznikach do rozporządzenia (UE) 2019/1241, w tym w trakcie realizacji obowiązku wyładunku.
(8) Rozporządzenie (UE) 2019/1241 nie przewiduje środków przejściowych. W związku z tym w celu zapewnienia zgodności między niniejszym rozporządzeniem delegowanym a rozporządzeniem (UE) 2019/1241 konieczne jest stosowanie warunków ustanowionych w rozporządzeniu (UE) 2019/1241, przy jednoczesnym uwzględnieniu zaistniałych, wyjątkowych okoliczności. Na podstawie informacji przekazanych przez państwa członkowskie Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał oceny wspólnej rekomendacji i stwierdził 5 , że proponowane zmiany mające na celu zwiększenie selektywności w wodach północnozachodnich są uzasadnione i oznaczają wzrost selektywności w porównaniu z wcześniej zdefiniowanym narzędziem. Wspólna rekomendacja, przygotowana i przedstawiona przez państwa członkowskie, została oceniona przez STECF przed wejściem w życie rozporządzenia (UE) 2019/1241 i w związku z tym nie odnosiła się do tego rozporządzenia. Mimo to, z uwagi na wyjątkowe okoliczności, Komisja uważa, że z informacji dostępnych na tym etapie we wspólnej rekomendacji i ocenie STECF nie wynika w żaden sposób, by proponowane dodatkowe środki techniczne były niezgodne z wymogami ustanowionymi w odniesieniu do środków technicznych w art. 15 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(9) Aby zwiększyć selektywność narzędzi połowowych i zmniejszyć niezamierzone połowy w Morzu Celtyckim, Morzu Irlandzkim i na zachodnim wybrzeżu Szkocji, należy zatem wprowadzić szereg selektywnych środków w odniesieniu do połowów gatunków dennych. Te środki techniczne powinny zatem mieć zastosowanie w okresie 2020-2021.
(10) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) zweryfikował opinie naukowe otrzymane od właściwych podmiotów naukowych 6 . Komisja przedstawiła przedmiotowe środki w celu przeprowadzenia pisemnych konsultacji z grupą ekspertów, składającą się z 28 państw członkowskich i Parlamentu Europejskiego w charakterze obserwatora.
(11) W przypadkach gdy względna ilość martwych odrzutów jest stosunkowo niewielka, Komisja uznaje, że zezwolenie na stosowanie tymczasowych wyłączeń stanowi pragmatyczne i ostrożne podejście do zarządzania rybołówstwem przy założeniu, że brak takich wyłączeń uniemożliwiałby gromadzenie danych niezbędnych do właściwego i świadomego zarządzania odrzutami, z myślą o pełnej realizacji obowiązku wyładunku.
(12) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/2034 przewidziano wyłączenie z uwagi na przeżywalność z obowiązku wyładunku, zgodnie z art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, w odniesieniu do homarca złowionego przy użyciu więcierzy, pułapek lub koszy w podobszarach ICES 7 6 i 7, w oparciu o dowody naukowe, w których wykazano wysokie wskaźniki przeżycia. Dowody te były oceniane w poprzednich latach, a STECF stwierdził 8 , że wyłączenie jest uzasadnione. W nowej wspólnej rekomendacji sugeruje się dalsze stosowanie tego wyłączenia. Biorąc pod uwagę, że okoliczności nie uległy zmianie, wyłączenie to powinno nadal obowiązywać w odniesieniu do okresu 2020-2021.
(13) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/2034 przewidziano wyłączenie z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do osobników soli poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony (MCRS), złowionych przy użyciu włoków rozpornicowych o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-99 mm, w rejonie ICES 7d w obrębie sześciu mil morskich od linii brzegu i poza określonymi obszarami dojrzewania narybku, w oparciu o dowody naukowe, w których wykazano wysokie wskaźniki przeżycia odrzutów. Dowody te były oceniane w poprzednich latach, a STECF stwierdził 9 , że są one wystarczające. W nowej wspólnej rekomendacji zaproponowano dalsze stosowanie tego wyłączenia. Biorąc pod uwagę, że okoliczności nie uległy zmianie, wyłączenie to powinno nadal obowiązywać w odniesieniu do okresu 2020-2021.
(14) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/2034 przewidziano wyłączenie z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do homarca złowionego przy użyciu włoków dennych o rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 100 mm i w odniesieniu do homarca złowionego przy użyciu włoków dennych o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 70-99 mm, w połączeniu z wariantami narzędzi selektywnych (połowy TR1 i TR2), w podobszarze ICES 7. Państwa członkowskie przedstawiły dowody naukowe w celu wykazania wysokich wskaźników przeżycia odrzutów homarca w tym rodzaju połowów. Dowody te zostały przedłożone STECF, który stwierdził 10 , że badanie dotyczące przeżywalności przeprowadzone przy użyciu włoków Seltra dostarczyło wystarczających danych, ale że ogólny wpływ na ekstensywne połowy homarca przy użyciu innych narzędzi połowowych nadal jest trudno ocenić. STECF stwierdził, że przy założeniu, że stosunkowo wysoki wskaźnik przeżycia sprawdza się w stosunku do wszystkich narzędzi połowowych, oznacza to stosunkowo niski wskaźnik odrzutów w tym rodzaju połowów. To wyłączenie powinno zatem mieć zastosowanie w okresie 2020-2021.
(15) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/2034 przewidziano wyłączenie z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do homarca złowionego w rejonie ICES 6a, w odległości do dwunastu mil morskich od brzegu przy użyciu włoków rozpornicowych o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-110 mm. Państwa członkowskie przedstawiły dowody naukowe w celu wykazania wysokich wskaźników przeżywalności homarca w tych połowach. Dowody te zostały przedłożone STECF, który stwierdził, że badanie dotyczące przeżywalności jest miarodajne i wykazuje stosunkowo wysoki wskaźnik przeżycia. To wyłączenie powinno zatem mieć zastosowanie w okresie 2020-2021.
(16) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/2034 przewidziano wyłączenie z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do rajokształtnych złowionych przy użyciu wszelkich narzędzi w podobszarach ICES 6 i 7, w oczekiwaniu na przedstawienie szczegółowych dowodów naukowych dotyczących wskaźników przeżycia w odniesieniu do wszystkich segmentów floty i kombinacji narzędzi, obszarów i gatunków. Jednakże poza kilkoma wyjątkami, STECF uważa, że wskaźniki przeżycia są na ogół miarodajne 11 , ale zauważa, że potrzeba więcej szczegółowych danych. Aby uzyskać reprezentatywne dane, trzeba kontynuować połowy. Można zatem przyznać wyłączenie, ale państwa członkowskie powinny być zobowiązane do przekazywania odpowiednich danych, które umożliwią STECF pełną ocenę uzasadnienia a Komisji przeprowadzenie przeglądu. Do dnia 1 maja każdego roku państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu powinny przedłożyć: a) plan działania opracowany w celu zwiększenia przeżywalności oraz uzupełnienia stwierdzonych przez STECF braków w danych, na potrzeby dorocznej oceny naukowej STECF, oraz b) sprawozdania roczne w sprawie postępów i modyfikacji/dostosowań wprowadzonych w programach dotyczących przeżywalności.
(17) Analizując wskaźniki przeżywalności rajokształtnych, stwierdzono, że raje dwuplame (Leucoraja naevus) mają znacznie niższy wskaźnik przeżycia niż inne gatunki. Ponadto wiedza naukowa na temat modelu przetrwania tego gatunku wydaje się być mniej miarodajna. Całkowite wykluczenie tego gatunku z wyłączenia uniemożliwiłoby jednak prowadzenie połowów i stałe gromadzenie dokładnych danych. Przedłożono stosowne dowody STECF, który stwierdził 12 , że mimo iż rozpoczęto dwa nowe badania na temat doświadczeń w zakresie przeżywalności dla rai dwuplamej, konieczne będą dalsze obserwacje, aby sformułować ostateczną opinię na temat wskaźników przeżycia za rok lub za dwa lata. W związku z tym wyłączenie to należy przyznać jedynie na dwa lata, a w trybie pilnym rozpocząć nowe badania i pomiary dotyczące przeżywalności i jak najszybciej przedstawić je STECF do oceny, najpóźniej do dnia 1 maja.
(18) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/2034 przewidziano wyłączenia z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do gładzicy złowionej za pomocą drygawic lub włoków rozpornicowych w rejonach ICES 7d, 7e, 7f i 7 g. Państwa członkowskie przedstawiły dowody naukowe w celu wykazania wysokich wskaźników przeżycia w odrzutach gładzicy w tym rodzaju połowów. Dowody te zostały przedłożone STECF, który stwierdził, że badanie dotyczące przeżywalności jest miarodajne i wykazuje stosunkowo wysoki wskaźnik przeżycia. To wyłączenie powinno zatem mieć zastosowanie w okresie 2020-2021.
(19) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/2034 przewidziano wyłączenie z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do gatunków złowionych przy użyciu więcierzy, pułapek i koszy w wodach północnozachodnich (podobszary ICES 5, 6 i 7). Państwa członkowskie przedstawiły dowody naukowe w celu wykazania wysokich wskaźników przeżycia w odrzutach gatunków poławianych w tym rodzaju połowów. Dowody te zostały przedłożone STECF, który stwierdził, że przeżywalność w odrzutach gatunków poławianych za pomocą pułapek i więcierzy może być znaczna. To wyłączenie może zatem mieć zastosowanie w okresie 2020-2021.
(20) W nowej wspólnej rekomendacji proponuje się przedłużenie wyłączeń z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do gładzicy, złowionej w rejonach ICES 7a-7k, przez statki używające włoków rozprzowych, o maksymalnej mocy silnika 221 kW, o maksymalnej długości 24 metrów, dokonujące połowów w odległości do 12 mil morskich od brzegu oraz o czasie trwania holowania trwającym nie dłużej niż półtorej godziny i przez statki używające włoków rozprzowych, o mocy silnika ponad 221 kW, stosujące linę separatora kamieni lub panel uwalniania zanieczyszczeń dennych. Państwa członkowskie przedstawiły dowody naukowe w celu wykazania wysokich wskaźników przeżycia w odrzutach gładzicy w tym rodzaju połowów. Dowody te zostały przedłożone STECF, który stwierdził 13 , że dane naukowe są dobrej jakości. STECF wskazał jednak, że nie obejmują one wszystkich zainteresowanych państw członkowskich, oraz że w przypadku tego rodzaju połowów na przeżywalność ma wpływ wiele czynników i jest ona bardzo zróżnicowana. STECF stwierdził, że przedstawiono nowe dowody na żywotność gładzicy w punkcie odrzutów w ramach połowów włokiem rozprzowym na południowozachodnim wybrzeżu Anglii. Państwa członkowskie opracowały trzyletni projekt mający na celu uzyskanie szacunków dotyczących przeżywalności gładzicy bezpośrednio zaobserwowanych w rejonach ICES 7d, 7f, 7 g; jednak rejony ICES 7h, 7j, 7k nie są objęte tym projektem. Projekt ten przyczyni się do realizacji planu działania i dostarczenia dowodów potrzebnych do oceny proponowanego wyłączenia. STECF uznał, że państwa członkowskie powinny opisać, w jaki sposób proponowane wyłączenie jest powiązane z planem zmniejszenia przyłowów gładzicy w rejonach ICES 7h, 7j, 7k. W tych okolicznościach wyłączenie powinno być ograniczone do jednego roku w odniesieniu do gładzicy w rejonach ICES 7h, 7j i 7k, tak aby umożliwić dalsze gromadzenie danych, a państwa członkowskie powinny mieć obowiązek przekazywania odpowiednich danych, które umożliwią STECF pełną ocenę uzasadnienia, a Komisji przeprowadzenie przeglądu. Wyłączenie to można zatem stosować w odniesieniu do gładzicy w rejonach ICES 7h, 7j, 7k do dnia 31 grudnia 2020 r., a zainteresowane państwa członkowskie powinny przeprowadzić dodatkowe próby i przedstawić informacje możliwie jak najszybciej, ale nie później niż do dnia 1 maja 2020 r., aby ocenił je STECF.
(21) W nowej wspólnej rekomendacji proponuje się wyłączenie z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do gładzicy złowionej przy użyciu niewodów duńskich w rejonie ICES 7d. Państwa członkowskie przedstawiły dowody naukowe w celu wykazania wysokich wskaźników przeżycia w odrzutach gładzicy w tym rodzaju połowów. Dowody zostały przedłożone STECF, który stwierdził 14 , że dane z badania dotyczącego wskaźników przeżycia są wiarygodne i pozwalają na miarodajne szacunki dotyczące przetrwania w odniesieniu do tego rodzaju połowów. Wyłączenie to należy zatem uwzględnić w nowym planie w zakresie odrzutów na lata 2020-2021.
(22) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/2034 przewidziano wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych rodzajów rybołówstwa. Dowody dostarczone przez państwa członkowskie zostały zweryfikowane przez STECF, który stwierdził 15 , że dokumenty przedłożone przez państwa członkowskie zawierają uzasadnione argumenty potwierdzające, że dalsza poprawa selektywności jest trudna do osiągnięcia, a koszty postępowania z niezamierzonymi połowami są nieproporcjonalne, co poparto w niektórych przypadkach jakościową oceną kosztów. Biorąc pod uwagę, że okoliczności nie uległy zmianie, należy kontynuować stosowanie wyłączeń de minimis, zgodnie z wartościami procentowymi zaproponowanymi w nowej wspólnej rekomendacji, w odniesieniu do:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.336.47 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/2239 określające szczegóły realizacji obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów dennych w wodach północno-zachodnich na lata 2020-2021 |
Data aktu: | 01/10/2019 |
Data ogłoszenia: | 30/12/2019 |
Data wejścia w życie: | 31/12/2019, 01/01/2020 |