Decyzja wykonawcza 2019/2210 zmieniająca decyzję wykonawczą Rady 2013/677/UE w sprawie upoważnienia Luksemburga do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2019/2210
z dnia 19 grudnia 2019 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą Rady 2013/677/UE w sprawie upoważnienia Luksemburga do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 285 dyrektywy 2006/112/WE państwa członkowskie, które nie skorzystały z możliwości przewidzianej w art. 14 drugiej dyrektywy Rady 67/228/EWG 2 , mogą przyznać zwolnienie z podatku od wartości dodanej (VAT) podatnikom, których roczny obrót nie przekracza kwoty 5 000 EUR lub równowartości tej kwoty w walucie krajowej.

(2) Decyzją wykonawczą Rady 2013/677/UE 3  upoważniono Luksemburg, w drodze środka stanowiącego odstępstwo od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE (zwanego dalej "środkiem stanowiącym odstępstwo"), do przyznania zwolnienia z VAT podatnikom, których roczny obrót nie przekracza 25 000 EUR. Środek stanowiący odstępstwo został zatwierdzony do dnia 31 grudnia 2016 r.

(3) Decyzja wykonawcza 2013/677/UE została zmieniona decyzją wykonawczą Rady (UE) 2017/319 4  upoważniającą Luksemburg do zwolnienia z VAT podatników, których roczny obrót nie przekracza 30 000 EUR. Upoważnienie to ma zastosowanie do dnia 31 grudnia 2019 r. lub do dnia wejścia w życie dyrektywy zmieniającej art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw, w zależności od tego, która z tych dat będzie wcześniejsza. Dyrektywa taka nie została jeszcze przyjęta.

(4) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 2 maja 2019 r., Luksemburg zwrócił się o upoważnienie do dalszego stosowania środka stanowiącego odstępstwo po dniu 31 grudnia 2019 r., z jednoczesnym podwyższeniem progu z 30 000 EUR do 35 000 EUR.

(5) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 21 czerwca 2019 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez Luksemburg. Pismem z dnia 24 czerwca 2019 r. Komisja powiadomiła Luksemburg, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.

(6) Z informacji przekazanych przez Luksemburg wynika, że uzasadnienie środka stanowiącego odstępstwo pozostaje w dużej mierze niezmienione. Środek stanowiący odstępstwo ogranicza obciążenie administracyjne i koszty przestrzegania przepisów zarówno dla małych przedsiębiorstw, jak i dla organów podatkowych, i w związku z tym przyczynia się do uproszczenia procedury poboru VAT. Luksemburg szacuje, że podniesienie progu zwolnienia do 35 000 EUR może mieć wpływ na 1106 podatników, co stanowi 1,5 % podatników VAT zarejestrowanych w Luksemburgu w 2017 r. Taki wzrost progu spowodowałby zatem dalsze zmniejszenie obciążeń administracyjnych i kosztów przestrzegania przepisów oraz przyczyniłby się do uproszczenia procedury poboru podatku.

(7) Ten środek stanowiący odstępstwo jest i pozostanie dla podatników całkowicie nieobowiązkowy. Podatnicy nadal będą mogli wybrać stosowanie zasad ogólnych VAT zgodnie z art. 290 dyrektywy 2006/112/WE.

(8) Według informacji przedstawionych przez Luksemburg podwyższenie progu środka stanowiącego odstępstwo będzie miało jedynie nieznaczny wpływ na ogólną kwotę dochodów podatkowych pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji.

(9) Środek stanowiący odstępstwo o podwyższonym progu nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii z tytułu VAT, ponieważ Luksemburg dokona obliczenia rekompensaty zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 5 .

(10) Biorąc pod uwagę potencjalny pozytywny wpływ środka stanowiącego odstępstwo na zmniejszenie obciążeń administracyjnych i kosztów przestrzegania przepisów dla małych przedsiębiorstw oraz dla organów podatkowych, a także brak znaczącego wpływu na całkowite dochody z tytułu VAT, należy upoważnić Luksemburg do dalszego stosowania środka stanowiącego odstępstwo na kolejny okres oraz do podwyższenia progu do 35 000 EUR w odniesieniu do tego okresu.

(11) Przedłużenie okresu obowiązywania środka stanowiącego odstępstwo powinno być ograniczone w czasie. Okres obowiązywania powinien być wystarczający, aby umożliwić ocenę skuteczności i adekwatności progu. Należy zatem upoważnić Luksemburg do dalszego stosowania środka stanowiącego odstępstwo do dnia 31 grudnia 2022 r. Jeżeli jednak przyjęta zostanie dyrektywa zmieniajaca art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw, a data, od której mają mieć zastosowanie przepisy krajowe niezbędne do wykonania takiej dyrektywy, będzie wcześniejsza niż 31 grudnia 2022 r., środek stanowiący odstępstwo powinien przestać obowiązywać, gdy zaczną obowiązywać wspomniane przepisy krajowe.

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2013/677/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Art. 1. i 2 decyzji wykonawczej 2013/677/UE otrzymują brzmienie:

"Artykuł 1

W drodze odstępstwa od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE Luksemburg zostaje upoważniony do przyznania zwolnienia z VAT podatnikom, których roczny obrót nie przekracza 35 000 EUR.

Artykuł 2

Niniejszą decyzję stosuje się do wcześniejszego z poniższych dni:

a) 31 grudnia 2022 r.; lub

b) dnia, od którego państwa członkowskie mają stosować przepisy krajowe, do przyjęcia których będą zobowiązane w przypadku przyjęcia dyrektywy zmieniającej art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji. Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2020 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Wielkiego Księstwa Luksemburga.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2019 r.
W imieniu Rady
K. MIKKONEN
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
2 Druga dyrektywa Rady 67/228/EWG z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - Struktura i procedury dotyczące stosowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. 71 z 14.4.1967, s. 1303).
3 Decyzja wykonawcza Rady 2013/677/UE z dnia 15 listopada 2013 r. w sprawie upoważnienia Luksemburga do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 316 z 27.11.2013, s. 33).
4 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2017/319 z dnia 21 lutego 2017 r. zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/677/UE upoważniającą Luksemburg do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 47 z 24.2.2017, s. 7).
5 Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 z dnia 29 maja 1989 r. sprawie ostatecznych jednolitych warunków poboru środków własnych pochodzących z podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 155 z 7.6.1989, s. 9).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.332.155

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/2210 zmieniająca decyzję wykonawczą Rady 2013/677/UE w sprawie upoważnienia Luksemburga do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
Data aktu: 19/12/2019
Data ogłoszenia: 23/12/2019