KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/ WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 45 ust. 4 i art. 77 ust. 1 lit. d),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 ustanowiono m.in. ramy przeprowadzania kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych dotyczących zwierząt i towarów, które wprowadza się na terytorium Unii z państw trzecich, i służących sprawdzeniu zgodności z przepisami unijnymi w celu ochrony zdrowia ludzi, zwierząt i roślin, dobrostanu zwierząt oraz - w odniesieniu do organizmów zmodyfikowanych genetycznie (GMO) i środków ochrony roślin - również środowiska.
(2) Drewniane materiały opakowaniowe, które mogą towarzyszyć wszelkiego rodzaju przedmiotom, są znanym źródłem wprowadzania i rozprzestrzeniania się agrofagów roślin. Do postaci drewnianych materiałów opakowaniowych, które mogą służyć jako droga dla agrofagów stwarzających ryzyko rozprzestrzeniania się agrofagów roślin w Unii, zaliczają się między innymi skrzynie, pudła, klatki, bębny i szpule do nawijania kabli, palety, palety skrzyniowe i inne platformy załadunkowe, nadstawki do palet płaskich i drewno sztauerskie, niezależnie od tego, czy są one faktycznie wykorzystywane w transporcie wszelkiego rodzaju przedmiotów. Ilości drewnianych materiałów opakowaniowych, które wprowadza się na terytorium Unii, są znaczne.
(3) W art. 43 i 96 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 2 określono szczególne warunki przywozu w odniesieniu do wprowadzania na terytorium Unii drewnianego materiału opakowaniowego. W art. 77 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2017/625 upoważniono Komisję do ustanowienia przepisów dotyczących przeprowadzania określonych kontroli urzędowych służących sprawdzeniu zgodności drewnianych materiałów opakowaniowych z tymi wymogami, w miejscach, o których mowa w art. 44 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/625, oraz dotyczących środków stosowanych w przypadkach niezgodności.
(4) Aby zapewnić skuteczność kontroli drewnianych materiałów opakowaniowych wprowadzanych na terytorium Unii oraz aby uniknąć ryzyka wprowadzenia lub rozprzestrzenienia się agrofagów roślin, należy przyjąć przepisy uzupełniające przepisy rozporządzenia (UE) 2017/625, dotyczące przeprowadzania określonych kontroli urzędowych drewnianych materiałów opakowaniowych oraz dotyczące środków stosowanych w przypadkach niezgodności.
(5) Szczególne warunki przywozu dotyczące drewnianych materiałów opakowaniowych określone w art. 43 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031 nie mają zastosowania do materiałów objętych wyłączeniami przewidzianymi w Międzynarodowym Standardzie dla Środków Fitosanitarnych nr 15 - Przepisach w sprawie drewnianego materiału opakowaniowego w obrocie międzynarodowym (ISPM 15). Takie materiały powinny być zatem wyłączone z zakresu niniejszego rozporządzenia.
(6) W celu identyfikacji przesyłek, w których występują drewniane materiały opakowaniowe mogące stanowić najwyższe ryzyko fitosanitarne dla terytorium Unii i które w związku z tym powinny podlegać określonym kontrolom urzędowym, właściwe organy państw członkowskich powinny ustanowić plan monitorowania w oparciu o podejście uwzględniające ryzyko.
(7) Na podstawie tego planu monitorowania właściwe organy powinny dokonywać wyboru przesyłek zawierających drewniane materiały opakowaniowe w celu przeprowadzenia określonych kontroli urzędowych. Ponadto właściwe organy powinny mieć możliwość wymagania od organów celnych - w razie potrzeby, w związku z przeprowadzaniem określonych kontroli urzędowych przez właściwe organy - zatrzymania wybranych przesyłek, w których występuje drewniany materiał opakowaniowy, do chwili zakończenia określonych kontroli urzędowych.
(8) Drewniane materiały opakowaniowe nie są ujęte w wykazach towarów podlegających kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej, o których to wykazach mowa w art. 47 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625.
(9) W art. 45 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/625 upoważniono Komisję do określenia przypadków, w których właściwe organy mogą żądać od podmiotów powiadamiania o przybyciu określonych towarów, które nie podlegają kontroli w punktach kontroli granicznej, oraz określenia warunków, na jakich mogą to czynić.
(10) Aby właściwe organy mogły skutecznie planować i przeprowadzać określone kontrole urzędowe drewnianych materiałów opakowaniowych, powinny one móc żądać od podmiotów powiadamiania ich w odpowiednim wcześniejszym terminie o przybyciu przesyłek, w których występuje drewniany materiał opakowaniowy.
(11) Wraz z przepisami dotyczącymi określonych kontroli urzędowych drewnianych materiałów opakowaniowych ustanowionymi w niniejszym rozporządzeniu należy zatem przewidzieć możliwość żądania przez właściwe organy, aby podmioty powiadamiały z wyprzedzeniem właściwe organy o przybyciu takich przesyłek. Do celów takich powiadomień można używać systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (IMSOC) utworzonego i zarządzanego przez Komisję zgodnie z art. 131 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625. Właściwe organy mogą żądać od podmiotów odpowiedzialnych za przesyłkę powiadomienia o przybyciu przesyłki za pośrednictwem systemu IMSOC, istniejących krajowych systemów informacyjnych lub w inny sposób uzgodniony z właściwym organem, w odpowiednim wcześniejszym terminie określonym przez właściwe organy.
(12) Do celów udokumentowania wyników określonych kontroli urzędowych w systemie IMSOC należy używać wspólnego zdrowotnego dokumentu wejścia (CHED), o którym mowa w art. 56 rozporządzenia (UE) 2017/625. Udokumentowane wyniki kontroli urzędowych będą stanowić przegląd sytuacji w zakresie określonych kontroli urzędowych drewnianych materiałów opakowaniowych przeprowadzonych w państwach członkowskich, będący podstawą przyszłych działań na rzecz ochrony terytorium Unii przed rozprzestrzenianiem się agrofagów roślin.
(13) Przepisy niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie bez uszczerbku dla odpowiednich przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 3 .
(14) Jeżeli właściwy organ postanawia, na podstawie art. 66 ust. 3 akapit pierwszy lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625, ponownie wysłać niezgodny drewniany materiał opakowaniowy do miejsca przeznaczenia poza Unią, niezgodny drewniany materiał opakowaniowy powinien pozostać pod urzędowym dozorem celnym do chwili opuszczenia terytorium Unii, aby uniknąć ryzyka wprowadzenia agrofagów do Unii lub rozprzestrzenienia się agrofagów.
(15) Jeżeli podczas kontroli bezpośrednich w punkcie dopuszczenia do obrotu w Unii lub w miejscu przeznaczenia stwierdzono występowanie niezgodnego drewnianego materiału opakowaniowego, materiał ten należy niezwłoczne zniszczyć ze względu na wyższe ryzyko rozprzestrzenienia się agrofagów kwarantannowych dla Unii, któremu nie można zapobiec za pomocą mniej skutecznych środków.
(16) Rozporządzenie (UE) 2017/625 stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r. W związku z tym przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć również zastosowanie od tego dnia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: