a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na podstawie dyrektywy 2009/125/WE Komisja powinna określić wymogi dotyczące ekoprojektu dla produktów związanych z energią, których wielkość sprzedaży i obrotu handlowego w Unii są znaczące, które mają istotny wpływ na środowisko i które wykazują znaczny potencjał w zakresie zmniejszenia tego wpływu poprzez ulepszenie ich projektu bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 642/2009 2 Komisja ustanowiła wymogi dotyczące ekoprojektu dla telewizorów i na podstawie tego rozporządzenia Komisja powinna dokonywać jego przeglądu w kontekście postępu technologicznego.
(3) W komunikacie Komisji COM(2016) 773 3 (plan prac dotyczący ekoprojektu) ustanowionym przez Komisję w zastosowaniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE określono priorytety działań w ramach ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2016-2019. W planie prac dotyczącym ekoprojektu określono grupy produktów związanych z energią, które należy traktować priorytetowo przy prowadzeniu badań przygotowawczych oraz przy ostatecznym wprowadzaniu środków wykonawczych, jak również przy przeglądzie rozporządzenia (WE) nr 642/2009.
(4) Środki z planu prac dotyczącego ekoprojektu mogą potencjalnie przynieść łącznie ponad 260 TWh rocznych oszczędności energii pierwotnej w 2030 r., co jest równoważne redukcji emisji gazów cieplarnianych o około 100 mln ton rocznie w 2030 r. Wyświetlacze elektroniczne są jedną z wymienionych w planie prac grup produktów.
(5) Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 642/2009 Komisja dokonała przeglądu rozporządzenia w świetle postępu technologicznego i przeanalizowała techniczne, środowiskowe i gospodarcze aspekty dotyczące telewizorów i innych wyświetlaczy elektronicznych. Przegląd został przeprowadzony w ścisłej współpracy z zainteresowanymi stronami z Unii oraz z państw trzecich. Wyniki przeglądu zostały opublikowane i przedstawione Forum Konsultacyjnemu ds. Ekoprojektu powołanemu na podstawie art. 18 dyrektywy 2009/125/WE.
(6) W wyniku przeglądu stwierdzono, że występuje konieczność wprowadzenia nowym wymogów dotyczących eko-projektu w zakresie zużycia energii dla telewizorów oraz że te same wymogi powinny mieć również zastosowanie do innych wyświetlaczy, takich jak monitory komputerowe, ze względu na szybko zwiększające się dublowanie funkcjonalności różnych typów wyświetlaczy. W projektorach stosuje się zdecydowanie inne technologie i w związku z tym powinny one zostać wyłączone z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia.
(7) Cyfrowe wyświetlacze przeznaczone do przekazu treści są używane w miejscach publicznych, np. w portach lotniczych, metrze, na dworcach kolejowych, w sklepach, na wystawach sklepowych, w restauracjach, muzeach, hotelach, centrach konferencyjnych lub w wyeksponowanych miejscach poza budynkami i stanowią poważny rynek wschodzący. Ich zapotrzebowanie na energię jest różne i zasadniczo wyższe niż w przypadku innych wyświetlaczy elektronicznych, ponieważ są one często i w sposób ciągły użytkowane w dobrze oświetlonych miejscach. Minimalne wymogi dotyczące cyfrowych wyświetlaczy przeznaczonych do przekazu treści w trybie włączenia należy ocenić po otrzymaniu dodatkowych danych, jednakże należy dla nich wprowadzić przynajmniej minimalne wymogi dotyczące trybów wyłączenia, czuwania oraz czuwania przy podłączeniu do sieci, a także wydajności materiałowej.
(8) Roczne zużycie energii elektrycznej przez telewizory w 2016 r. w UE stanowiło ponad 3 % zużycia energii elektrycznej w Unii Europejskiej. Przewidywane zużycie energii przez telewizory, monitory i cyfrowe wyświetlacze przeznaczone do przekazu treści ma się zbliżyć w 2030 r. do wielkości 100 TWh/r. Niniejsze rozporządzenie wraz z towarzyszącym mu rozporządzeniem dotyczącym etykietowania energetycznego przyniesie szacunkowe zmniejszenie całkowitego zużycia energii o 39 TWh/r do 2030 r.
(9) Należy ustanowić szczegółowe wymogi dotyczące poboru mocy wyświetlaczy elektronicznych w trybie czuwania, czuwania przy podłączeniu do sieci i wyłączenia. W związku z tym wymogi rozporządzenia Komisji (WE) nr 1275/2008 4 , które nie mają zastosowania do telewizorów, nie powinny już mieć zastosowania do dodatkowych rodzajów wyświetlaczy elektronicznych objętych zakresem niniejszego rozporządzenia. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1275/2008.
(10) Wyświetlacze elektroniczne do celów działalności zawodowej, np. edytowania obrazu wideo, projektowania wspomaganego komputerowo, grafiki lub wyświetlacze wykorzystywane dla branży nadawczej, posiadają lepsze parametry i bardzo specjalistyczne funkcje, które zwykle oznaczają większe zużycie energii, nie powinny podlegać wymogom dotyczącym efektywności energetycznej ustanowionym dla produktów o przeznaczeniu bardziej ogólnym.
(11) W komunikacie Komisji dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym 5 oraz komunikacie "Plan prac dotyczących ekoprojektu" 6 podkreślono, jak istotne jest stosowanie zasad ekoprojektu w celu wspierania przejścia na bardziej zasobooszczędną gospodarkę o obiegu zamkniętym. Motyw 11 i art. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE 7 odnoszą się również do dyrektywy 2009/125/WE i wskazują, że wymogi dotyczące ekoprojektu powinny ułatwiać ponowne użycie, rozebranie na części i odzysk zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) poprzez rozwiązywanie problemów na wcześniejszym etapie, tym samym ułatwiając realizację celów w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów i ich odzysku w państwach członkowskich, określonych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/851 8 . Oprócz tego w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1386/2013/UE 9 w sprawie ogólnego unijnego programu działań w zakresie środowiska do 2020 r. określono cel: "przekształcenie Unii w zasobooszczędną, zieloną i konkurencyjną gospodarkę niskoemisyjną". Możliwe do wdrożenia i egzekwowalne wymogi na etapie projektowania produktów mogą być odpowiednie do celów optymalizacji efektywnego wykorzystania zasobów i materiałów po zakończeniu użytkowania produktów. Wreszcie zgodnie z unijnym planem działania dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym 10 Komisja powinna dopilnować, aby przy ustanawianiu lub zmianach kryteriów dotyczących eko-projektu położono szczególny nacisk na aspekty istotne dla gospodarki o obiegu zamkniętym. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem ustanowić odpowiednie wymogi niezwiązane z energią przyczyniające się do realizacji celów gospodarki o obiegu zamkniętym, w tym wymogi mające na celu ułatwienie napraw i zwiększenie dostępności części zamiennych.
(12) Ekrany ciekłokrystaliczne (LCD) o powierzchni ekranu większej niż 100 centymetrów kwadratowych są objęte zakresem wymogów określonych w art. 8 dyrektywy 2012/19/UE i w załączniku VII do tej dyrektywy w odniesieniu do selektywnego przetwarzania materiałów i komponentów WEEE, co oznacza, że takie wyświetlacze muszą zostać wymontowane z produktu, w który są wbudowane. Biorąc ponadto pod uwagę fakt, że zużycie energii przez ekrany o powierzchni ekranu nie większej niż 100 centymetrów kwadratowych jest bardzo ograniczone, wszystkie takie wyświetlacze elektroniczne nie powinny zostać objęte zakresem niniejszego rozporządzenia zarówno w odniesieniu do energii, jak i do wymogów przyczyniających się do realizacji celów gospodarki o obiegu zamkniętym.
(13) Po dostarczeniu do punktu zbiórki sprzętu elektrycznego i elektronicznego na koniec okresu użytkowania telewizory, monitory komputerowe, cyfrowe wyświetlacze przeznaczone do przekazu treści, wyświetlacze profesjonalne, referencyjne monitory telewizyjne, wyświetlacze danych bezpieczeństwa, jak również wyświetlacze zintegrowane z tabletami, komputerami stacjonarnymi typu "all-in-one" lub komputerami przenośnymi są zasadniczo nierozróżnialne. Powinny one zatem podlegać tym samym wymogom w zakresie właściwego przetwarzania po zakończeniu użytkowania i powinny również ułatwiać realizację celów gospodarki o obiegu zamkniętym. Jednakże wyświetlacze elektroniczne zintegrowane z komputerami, takimi jak tablety, laptopy lub komputery zintegrowane, mimo że są prawie nierozróżnialne od innych wyświetlaczy elektronicznych, powinny zostać objęte przeglądem rozporządzenia Komisji (UE) nr 617/2013 11 dotyczącego komputerów.
(14) W procesie rozdrabniania wyświetlaczy elektronicznych dochodzi do dużych strat zasobów, co utrudnia realizację celów gospodarki o obiegu zamkniętym, takich jak odzysk niektórych rzadkich i wartościowych materiałów. Ponadto w art. 8 ust. 1 i 2 dyrektywy 2012/19/UE nałożono na państwa członkowskie obowiązek zagwarantowania, że wszystkie selektywnie zebrane odpady podlegają właściwemu przetwarzaniu obejmującemu przynajmniej selektywne przetwarzanie szeregu komponentów zwykle występujących w wyświetlaczach elektronicznych, w ramach przygotowania do odzysku lub recyklingu, a przed rozdrabnianiem. Należy zatem ułatwić rozebranie na części przynajmniej określonych komponentów wymienionych w załączniku VII do tej dyrektywy. Ponadto w art. 15 przewidziano nieodpłatne przekazywanie przez producentów informacji ułatwiających przygotowanie do ponownego użycia i prawidłowego oraz przyjaznego dla środowiska przetwarzania WEEE, co może nastąpić za pośrednictwem dobrowolnej platformy elektronicznej 12 .
(15) Występowanie fluorowcowanych środków zmniejszających palność stanowi poważną kwestię dotyczącą recyklingu tworzyw sztucznych w wyświetlaczach elektronicznych. Niektóre związki fluorowcowane zostały objęte ograniczeniami na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE 13 ze względu na ich wysoką toksyczność, ale mogą nadal wchodzić w skład starych wyświetlaczy, a inne są nadal dozwolone. Kontrola maksymalnej zawartości niedozwolonych związków w tworzywach sztucznych pochodzących z recyklingu nie jest racjonalna pod względem kosztów i w efekcie dochodzi do spalania całości. Alternatywne rozwiązania mogłyby występować dla dużych części z tworzywa sztucznego w wyświetlaczu elektronicznym, np. obudowy i podstawy, co umożliwiłoby większą skuteczność odzyskiwania tworzyw sztucznych. Użycie fluorowcowanych środków zmniejszających palność w tych częściach należy ograniczyć.
(16) Dodatkowym utrudnieniem dla efektywnego zarządzania strumieniem odpadów jest obecność w panelach wyświetlaczy kadmu - bardzo toksycznej i rakotwórczej substancji. Stosowanie niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, w tym kadmu, jest ograniczone dyrektywą 2011/65/UE. Stosowanie kadmu w wyświetlaczach elektronicznych jest jednak jednym z zastosowań określonych w załączniku III wyłączonym czasowo z ograniczeń. Szczególne oznakowanie na wyświetlaczach zawierających kadm mające na celu ułatwienie prawidłowego i zgodnego z zasadami ochrony środowisku przetwarzania po zakończeniu użytkowania powinno zatem być zapewniane przez producentów.
(17) Odpowiednie parametry produktów należy mierzyć przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych procedur pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody, w tym, jeżeli są dostępne, zharmonizowane normy przyjęte przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 14 .
(18) Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2009/125/WE niniejsze rozporządzenie powinno określić mające zastosowanie procedury oceny zgodności.
(19) W celu ułatwienia kontroli zgodności producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni dostarczać informacje w dokumentacji technicznej, o której mowa w załącznikach IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w zakresie, w jakim informacje te odnoszą się do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu. Do celów nadzoru rynku producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni mieć możliwość odwołania się do bazy danych o produktach, jeśli dokumentacja techniczna zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/2013 15 zawiera te same informacje.
(20) W celu poprawy skuteczności niniejszego rozporządzenia i ochrony konkurentów, produktów, których wydajność zmienia się automatycznie w warunkach testowych, aby poprawić deklarowane parametry, nie należy wprowadzać do obrotu.
(21) Oprócz prawnie wiążących wymogów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu należy określić orientacyjne poziomy referencyjne dla najlepszych dostępnych technologii, aby informacje o efektywności ekologicznej na przestrzeni cyklu życia produktów, które podlegają niniejszemu rozporządzeniu, były powszechnie i łatwo dostępne, zgodnie z dyrektywą 2009/125/WE załącznik I część 3 pkt 2.
(22) Przegląd niniejszego rozporządzenia powinien obejmować ocenę celowości i skuteczności jego przepisów w osiąganiu założonych celów. Terminarz przeglądu powinien uwzględniać wysokie tempo postępu technologicznego w zakresie produktów objętych niniejszym rozporządzeniem.
(23) Należy zatem uchylić rozporządzenie (WE) nr 642/2009.
(24) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 19 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 285 z 31.10.2009, s. 10.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 642/2009 z dnia 22 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla telewizorów (Dz.U. L 191 z 23.7.2009, s. 42).
3 Komunikat Komisji: Plan pracy dotyczący ekoprojektu 2016-2019, COM(2016) 773 final z 30.11.2016 r.
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 z dnia 17 grudnia 2008 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie czuwania i wyłączenia oraz czuwania przy podłączeniu do sieci (Dz.U. L 339 z 18.12.2008, s. 45).
5 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Zamknięcie obiegu - plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym, COM(2015) 614 final z 2.12.2015 r.
6 Komunikat Komisji: Plan pracy dotyczący ekoprojektu 2016-2019, COM(2016) 773 final z 30.11.2016 r.
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (Dz.U. L 197 z 24.7.2012, s. 38).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/851 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2008/98/WE w sprawie odpadów (Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 109).
9 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1386/2013/UE z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie ogólnego unijnego programu działań w zakresie środowiska do 2020 r. "Dobra jakość życia z uwzględnieniem ograniczeń naszej planety" (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 171).
10 COM(2015) 614 final.
11 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 617/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla komputerów i serwerów (Dz.U. L 175 z 27.6.2013, s. 13).
12 "Informacje dla podmiotów zajmujących się recyklingiem - I4R" - platforma wymiany informacji pomiędzy producentami sprzętu elektrycznego i elektronicznego (EEE) a podmiotami zajmującymi się recyklingiem zużytego EEE: http://www.i4r-platform.eu.
13 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 88).
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12).
15 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2013 z dnia 11 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego wyświetlaczy elektronicznych i uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1062/2010 (zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego).
16 Art. 1 ust. 2 lit. g) zmieniona przez art. 5 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
17 Art. 1 ust. 2 lit. h) dodana przez art. 5 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
18 Art. 2 pkt 15 zmieniony przez art. 5 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
19 Dyrektywa Rady 93/42/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. dotycząca wyrobów medycznych (Dz.U. L 169 z 12.7.1993, s. 1).
20 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporządzenia (WE) nr 178/2002 i rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i 93/42/EWG (Dz.U. L 117 z 5.5.2017, s. 1).
21 Dyrektywa Rady 90/385/EWG z dnia 20 czerwca 1990 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wyrobów medycznych aktywnego osadzania (Dz.U. L 189 z 20.7.1990, s. 17).
22 Dyrektywa 98/79/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 1998 r. w sprawie wyrobów medycznych używanych do diagnozy in vitro (Dz.U. L 331 z 7.12.1998, s. 1).
23 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/746 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro oraz uchylenia dyrektywy 98/79/WE i decyzji Komisji 2010/227/UE (Dz.U. L 117 z 5.5.2017, s. 176).
24 Art. 2 pkt 21 dodany przez art. 5 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
25 Art. 4 ust. 2 dodany przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
26 Art. 6 zmieniony przez art. 5 pkt 4 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
27 Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2021 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla wyświetlaczy elektronicznych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 i uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 642/2009 (Dz.U. L 315 z 5.12.2019, s. 241).
28 Art. 12 dodany przez art. 5 pkt 5 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
29 Załącznik I zmieniony przez art. 5 pkt 6 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.
30 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej (Dz.U. L 96 z 29.3.2014, s. 79).
31 Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/1782 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla zasilaczy zewnętrznych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 278/2009 (zob. s. 95 niniejszego Dziennika Urzędowego).
32 Załącznik II:- zmieniony przez sprostowanie z dnia 24 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.50.23).
- zmieniony przez art. 5 pkt 6 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.
33 Załącznik III zmieniony przez art. 5 pkt 6 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.
34 Załącznik 3a dodany przez art. 5 pkt 6 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.
35 Załącznik IV zmieniony przez art. 5 pkt 6 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.