Decyzja wykonawcza 2019/1739 ustanawiająca środki nadzwyczajne zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej wirusa rozetowatości róży

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/1739
z dnia 16 października 2019 r.
ustanawiająca środki nadzwyczajne zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej wirusa rozetowatości róży

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 7328)

(Dz.U.UE L z dnia 18 października 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie trzecie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wirus rozetowatości róży ("określony organizm") jest organizmem szkodliwym obecnie niewymienionym w załączniku I ani w załączniku II do dyrektywy 2000/29/WE.

(2) Na terytorium Unii nie stwierdzono obecności określonego organizmu ani jego wektora Phyllocoptes fructiphilus. Analiza zagrożenia organizmem szkodliwym przeprowadzona przez Europejską i Śródziemnomorską Organizację Ochrony Roślin (EPPO) wykazała jednak, że określony organizm i jego szkodliwe skutki mogą stanowić poważny problem dla zdrowia roślin w Unii, w szczególności w odniesieniu do całej produkcji róż.

(3) W świetle tych dowodów oraz trwającego rozprzestrzeniania się określonego organizmu podatne rośliny powinny podlegać szczególnym środkom przy wprowadzaniu ich do Unii z państw trzecich, w których agrofag jest obecny (Kanada, Indie i Stany Zjednoczone), i powinno im towarzyszyć świadectwo fitosanitarne.

(4) Te szczególne środki powinny obejmować zapewnienie szybkiego wykrywania określonego organizmu i jego wektora na terytorium Unii, ustanowienie wymogów dotyczących wprowadzania do Unii określonych roślin, jak również ustanowienie kontroli urzędowych w momencie wprowadzania tych roślin do Unii.

(5) Państwa członkowskie powinny dopilnować, aby każda osoba mająca pod kontrolą rośliny, które mogą być zakażone określonym organizmem, została poinformowana o jego potencjalnej obecności i o środkach, które należy wprowadzić.

(6) Państwa członkowskie powinny przeprowadzać coroczne badania pod kątem obecności określonego organizmu na swoich terytoriach, aby zapewnić bardziej proaktywne podejście w stosunku do zadomowienia się i rozprzestrzeniania się tego organizmu.

(7) Należy ustanowić wymogi dotyczące wprowadzania do Unii roślin Rosa spp. innych niż nasiona pochodzących z Kanady, Indii lub Stanów Zjednoczonych (określone rośliny) oraz kontrole urzędowe przeprowadzane przy ich wprowadzaniu do Unii. Środki te są konieczne do zapewnienia zwiększonej ochrony na terytorium Unii przed wprowadzaniem i rozprzestrzenianiem się określonego organizmu.

(8) Aby właściwe organy urzędowe i podmioty zawodowe mogły dostosować się do wspomnianych wymogów, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 listopada 2019 r.

(9) Niniejsza decyzja powinna mieć charakter tymczasowy i obowiązywać do dnia 31 lipca 2022 r., aby można było dokonać jej przeglądu przed tym terminem.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a)
"określony organizm" oznacza wirus rozetowatości róży;
b)
"określone rośliny" oznaczają rośliny Rosa spp. pochodzące z Kanady, Indii lub Stanów Zjednoczonych, inne niż nasiona;
c)
"określony wektor" oznacza Phyllocoptes fructiphilus.
Artykuł  2

Zakaz wprowadzania do Unii i przemieszczania w obrębie Unii

Zabrania się wprowadzania do Unii i rozprzestrzeniania w jej obrębie określonego organizmu.

Artykuł  3

Wykrycie lub podejrzenie obecności określonego organizmu

Państwa członkowskie dopilnowują, by każda osoba, pod której kontrolą znajdują się rośliny, które mogą być zakażone określonym organizmem lub jego wektorem, została niezwłocznie poinformowana o obecności lub podejrzewanej obecności określonego organizmu i jego wektora, możliwych skutkach i ryzyku oraz o środkach, które należy wprowadzić.

Artykuł  4

Badania pod kątem określonego organizmu na terytorium państw członkowskich

1. 
Państwa członkowskie przeprowadzają coroczne badania dotyczące obecności określonego organizmu i określonego wektora na określonych roślinach na swoim terytorium. Badania te przeprowadzane są przez odpowiedzialny organ urzędowy lub pod nadzorem urzędowym odpowiedzialnego organu urzędowego.
2. 
Badania te obejmują pobieranie próbek i ich badanie i opierają się na solidnych podstawach naukowych i technicznych w odniesieniu do możliwości wykrycia określonego organizmu i określonego wektora.
3. 
Państwa członkowskie powiadamiają każdego roku Komisję i pozostałe państwa członkowskie o wynikach badań przeprowadzonych w poprzednim roku kalendarzowym.
Artykuł  5

Wymogi dotyczące wprowadzania do Unii określonych roślin

1. 
Określone rośliny są wprowadzane do Unii jedynie wówczas, gdy spełnione są następujące wymagania:
a)
towarzyszy im świadectwo fitosanitarne, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ppkt ii) dyrektywy 2000/29/WE;
b)
są one zgodne, stosownie do przypadku, z ust. 2, 3 lub 4, a treść odpowiedniego wymagania jest wskazywana w świadectwie fitosanitarnym w rubryce "Dodatkowa deklaracja".
2. 
Określone rośliny były stale uprawiane na obszarze uznanym za wolny od określonego organizmu przez właściwą krajową organizację ochrony roślin zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych. Nazwę tego obszaru podaje się w świadectwie fitosanitarnym w rubryce "Miejsce pochodzenia".
3. 
Określone rośliny były stale uprawiane w miejscu produkcji, w którym podczas inspekcji urzędowych od początku ostatniego cyklu wegetacyjnego nie zaobserwowano ani objawów występowania określonego organizmu, ani określonego wektora. Ponadto spełniono następujące warunki:
a)
pobrano próbki określonych roślin przeznaczonych do sadzenia, zbadano je przed wywozem i uznano za wolne od określonego organizmu;
b)
określone rośliny, inne niż rośliny przeznaczone do sadzenia, zostały poddane inspekcji, a w przypadku odnotowania objawów pobrano ich próbki, zbadano je przed wywozem pod kątem określonego organizmu i uznano za wolne od tego organizmu.
4. 
Określone rośliny w hodowlach tkankowych, które nie pochodzą z obszaru wolnego od określonego organizmu, zostały wyprodukowane z roślin matecznych, które zbadano i uznano za wolne od tego organizmu.
5. 
Określone rośliny mogą być wprowadzane do Unii tylko wówczas, gdy obchodzi się z nimi, pakuje się je i transportuje w taki sposób, aby zapobiec porażeniu przez określony wektor.
Artykuł  6

Kontrole urzędowe przy wprowadzaniu do Unii

Wszystkie przesyłki określonych roślin poddaje się kontroli urzędowej w miejscu wprowadzenia do Unii lub w miejscu przeznaczenia określonym zgodnie z dyrektywą Komisji 2004/103/WE 2 .

Artykuł  7

Zgodność z niniejszą decyzją

Państwa członkowskie uchylają lub zmieniają środki, które wprowadziły w celu ochrony przed wprowadzeniem i rozprzestrzenianiem się określonego organizmu, tak aby zapewnić zgodność z niniejszą decyzją. Państwa członkowskie niezwłocznie informują o tych środkach Komisję.

Artykuł  8

Data rozpoczęcia stosowania

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 listopada 2019 r.

Artykuł  9

Data utraty mocy

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 lipca 2022 r.

Artykuł  10

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 października 2019 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji
1 Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
2 Dyrektywa Komisji 2004/103/WE z dnia 7 października 2004 r. w sprawie kontroli tożsamości i zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE, które mogą być przeprowadzane w miejscu innym niż miejsce wprowadzenia do Wspólnoty lub w miejscu znajdującym się w pobliżu oraz określającej wymogi odnoszące się do wymienionych kontroli (Dz.U. L 313 z 12.10.2004, s. 16).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.265.12

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/1739 ustanawiająca środki nadzwyczajne zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej wirusa rozetowatości róży
Data aktu: 16/10/2019
Data ogłoszenia: 18/10/2019
Data wejścia w życie: 18/10/2019, 01/11/2019