KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/496/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnych zwierząt wprowadzanych na rynek Wspólnoty z państw trzecich i zmieniającą dyrektywy 89/662/EWG, 90/425/EWG oraz 90/675/EWG 1 , w szczególności jej art. 3 ust. 2 i art. 7 ust. 2,
uwzględniając dyrektywę Rady 97/78/WE z dnia 18 grudnia 1997 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej produktów wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich 2 , w szczególności jej art. 3 ust. 5, art. 4 ust. 5 i art. 5 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt 3 , w szczególności jego art. 15 ust. 5,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności 4 , w szczególności jego art. 53 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 136/2004 5 ustanowiono procedury kontroli weterynaryjnej w punktach kontroli granicznej w odniesieniu do produktów wprowadzanych do Unii z państw trzecich zgodnie z dyrektywą 97/78/WE. W załączniku III do tego rozporządzenia określono wzór wspólnotowego świadectwa weterynaryjnego dla wwozu i przewozu (CVED), które ma być wypełnione i przekazane przez osobę odpowiedzialną za ładunek w celu powiadomienia o przybyciu produktów personelu weterynaryjnego w punkcie kontroli granicznej i które ma być wypełnione w ramach kompetencji urzędowego lekarza weterynarii w punkcie kontroli granicznej potwierdzającego przeprowadzenie kontroli weterynaryjnych.
(2) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 282/2004 6 ustanowiono przepisy dotyczące procedur zgłaszania zwierząt wprowadzanych do Unii z państw trzecich zgodnie z dyrektywą 91/496/EWG i kontroli weterynaryjnych tych zwierząt w punktach kontroli granicznej. W załączniku I do tego rozporządzenia określono wzór wspólnego dokumentu weterynaryjnego wejścia (CVED zwierzęta), który ma być wypełniony i przekazany przez osobę odpowiedzialną za ładunek w celu powiadomienia o przybyciu zwierząt obsługi punktu kontroli granicznej i który ma być wypełniony na odpowiedzialność urzędowego lekarza weterynarii w punkcie kontroli granicznej potwierdzającego przeprowadzenie kontroli weterynaryjnych.
(3) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 669/2009 7 ustanowiono przepisy dotyczące zwiększonego poziomu urzędowych kontroli przeprowadzanych w wyznaczonych miejscach wprowadzenia do Unii w odniesieniu do przywozu niektórych rodzajów pasz i żywności niepochodzących od zwierząt z niektórych państw trzecich zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 882/2004. W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 669/2009 określono wzór wspólnotowego dokumentu wejścia, który ma być wypełniony i przekazany przez podmioty prowadzące przedsiębiorstwo paszowe lub żywnościowe w celu powiadomienia właściwego organu o przybyciu przesyłek do wyznaczonego miejsca wprowadzenia (DPE) lub do wyznaczonego miejsca przywozu (DPI) w odniesieniu do niektórych rodzajów paszy i żywności, o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 884/2014 8 , i który ma być wypełniony przez ten organ jako potwierdzenie przeprowadzenia kontroli urzędowych.
(4) Internetowy system TRACES ustanowiono decyzją Komisji 2004/292/WE 9 w celu usprawnienia pracy podmiotów i właściwych organów oraz umożliwienia automatycznej wymiany informacji między organami celnymi a organami weterynaryjnymi. Decyzja 2004/292/WE zobowiązuje również państwa członkowskie do korzystania z systemu TRACES w celu wypełniania i przekazywania dokumentów CVED w odniesieniu do produktów i zwierząt. Od 2011 r. w ramach systemu TRACES podmioty i właściwe organy mogą wypełniać i przekazywać dokumenty CED, a państwa członkowskie korzystają z tej możliwości na zasadzie dobrowolności.
(5) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 10 zobowiązuje się Komisję, by we współpracy z państwami członkowskimi utworzyła skomputeryzowany system zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (IMSOC) w celu zarządzania i posługiwania się danymi, informacjami i dokumentami dotyczącymi kontroli urzędowych - oraz automatycznej wymiany tych danych, informacji i dokumentów - oraz zarządzała tym systemem. System IMSOC ma na celu niezbędną integrację i modernizację systemów informatycznych zarządzanych przez Komisję, w tym systemu TRACES, oraz zapewnienie odpowiednich powiązań między tymi systemami a istniejącymi systemami krajowymi państw członkowskich. Wspomniane rozporządzenie uchyla i zastępuje dyrektywy 91/496/EWG i 97/78/WE oraz rozporządzenie (WE) nr 882/2004 ze skutkiem od dnia 14 grudnia 2019 r.
(6) Rozporządzenie (UE) 2017/625 stanowi, że w odniesieniu do każdej przesyłki zwierząt i towarów należących do kategorii, o których mowa w art. 47 ust. 1 tego rozporządzenia, podmiot odpowiedzialny za daną przesyłkę musi stosować wspólny zdrowotny dokument wejścia CHED w celu wcześniejszego powiadomienia właściwych organów w punkcie kontroli granicznej o przybyciu przesyłki, a właściwe organy w punkcie kontroli granicznej muszą go stosować w celu udokumentowania wyniku kontroli urzędowych oraz wszelkich decyzji podjętych na ich podstawie. Z dniem 14 grudnia 2019 r. dokument CHED zastąpi zatem dokumenty CVED i CED.
(7) Rozporządzenie (UE) 2017/625 stanowi również, że system IMSOC ma umożliwić tworzenie, wykorzystywanie i przekazywanie CHED, oraz upoważnia Komisję do ustanawiania przepisów określających wzór dokumentu CHED oraz instrukcje dotyczące jego przedstawiania i stosowania, z uwzględnieniem stosownych norm międzynarodowych, a także przepisów dotyczących stosowania podpisów elektronicznych.
(8) Aby jeszcze bardziej ułatwić i przyspieszyć procedury administracyjne stosowane przez podmioty i właściwe organy, Komisja opracowała nową wersję systemu TRACES, dzięki czemu od dnia 14 grudnia 2019 r. cały proces tworzenia CHED będzie odbywał się elektronicznie. W wersji tej zastosowano międzynarodowe normy dotyczące platform do handlu elektronicznego, normy określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 11 w odniesieniu do kwalifikowanego podpisu elektronicznego, elektronicznych pieczęci i znaczników czasu, a także specyfikacje techniczne określone w załączniku do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/1506 12 w odniesieniu do zaawansowanych podpisów elektronicznych i pieczęci.
(9) Obecna wersja systemu TRACES służąca do wypełniania i przekazywania CVED i CED będzie stopniowo wycofywana od dnia 14 grudnia 2019 r., a od tego dnia podmioty i właściwe organy będą musiały wypełniać i składać CHED, korzystając z nowej wersji systemu TRACES.
(10) Aby umożliwić sprawne przejście do stosowania nowej wersji systemu TRACES, podmiotom i właściwym organom należy zaoferować możliwość korzystania z obecnej lub nowej wersji systemu TRACES w celu wypełniania i przekazywania CVED oraz CED do dnia 13 grudnia 2019 r. W tym celu w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić wzór dokumentu CVED dotyczącego zwierząt i produktów oraz wzór dokumentu CED dotyczącego niektórych rodzajów pasz i żywności niepochodzących od zwierząt, które są zgodne z nową wersją systemu TRACES.
(11) Rozporządzenia (WE) nr 136/2004 i (WE) nr 282/2004 stanowią, że tworzenie, stosowanie, przekazywanie i przechowywanie CVED może odbywać się przy użyciu środków elektronicznych, według uznania właściwego organu. Rozporządzenie (WE) nr 882/2004 stanowi ponadto, że Komisja może przyjąć wymogi dotyczące zasad, których należy przestrzegać w celu zapewnienia wiarygodnej certyfikacji, w tym certyfikacji elektronicznej. Aby usprawnić wypełnianie i przekazywanie wzorów CVED i CED w nowej wersji systemu TRACES, w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić wymogi w zakresie bezpieczeństwa, które muszą być spełnione w odniesieniu do stosowania elektronicznych CVED i CED w tym systemie.
(12) Należy zatem zmienić przepisy dotyczące powiadamiania o przybyciu produktów i zwierząt, aby umożliwić stosowanie dwóch różnych wzorów CVED oraz ustanowić wymogi dotyczące wypełniania elektronicznego CVED w rozporządzeniach (WE) nr 136/2004 i (WE) nr 282/2004. Ponadto należy dodać do tych rozporządzeń załącznik, w którym określa się wzór CVED dotyczący produktów i zwierząt do wykorzystania w nowej wersji systemu TRACES.
(13) Należy również dostosować definicję CED w rozporządzeniu (WE) nr 669/2009, aby umożliwić stosowanie dwóch różnych modeli CED, ustanowić wymogi dotyczące wypełniania elektronicznego dokumentu CED i dodać załącznik do tego rozporządzenia, w którym określono wzór CED, który ma być stosowany w nowej wersji systemu TRACES.
(14) Ze względu na spójność data, do której niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie, powinna odpowiadać dacie, w której przestaną obowiązywać dyrektywy 91/496/EWG i 97/78/WE oraz rozporządzenie (WE) nr 882/2004.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (WE) nr 136/2004, (WE) nr 282/2004 i (WE) nr 669/2009.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: