Absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" za rok budżetowy 2017.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1536
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Wspólnemu Przedsięwzięciu absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05827/2019 - C8-0102/2019),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002, w szczególności jego art. 209 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 4 , w szczególności jego art. 71,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 558/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" 5 , w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 110/2014 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie modelowego rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o których mowa w art. 209 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 ,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0095/2019),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2", Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1537

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0095/2019),
A.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie rozpoczęło autonomiczną działalność w dniu 16 listopada 2009 r.;
B.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2" ("Wspólne Przedsięwzięcie") ustanowione na mocy rozporządzenia (UE) nr 558/2014 7  zastąpiło ze skutkiem od dnia 27 czerwca 2014 r. Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste Niebo" na podstawie programu "Horyzont 2020";
C.
mając na uwadze, że główne cele Wspólnego Przedsięwzięcia to przyczynienie się do znacznej poprawy wpływu technologii aeronautycznych na środowisko oraz zwiększenie konkurencyjności lotnictwa europejskiego; mając na uwadze, że czas trwania Wspólnego Przedsięwzięcia został wydłużony do dnia 31 grudnia 2024 r.;
D.
mając na uwadze, że członkami założycielami Wspólnego Przedsięwzięcia są Unia Europejska, reprezentowana przez Komisję Europejską, liderzy zintegrowanych demonstratorów technologii (zwanych dalej "ZDT"), platform demonstracyjnych dla innowacyjnych statków powietrznych ("PDISP") oraz działań poprzecznych, a także członkowie stowarzyszeni z poszczególnymi ZDT;
E.
mając na uwadze, że maksymalna wysokość wkładu Unii na rzecz drugiego etapu działalności Wspólnego Przedsięwzięcia wynosi 1 755 000 000 EUR i ma zostać wypłacona z budżetu programu "Horyzont 2020";

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa, że Europejski Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, że sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia za rok zakończony w dniu 31 grudnia 2017 r. przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2017 r. oraz wyniki transakcji, przepływy pieniężne i mając na uwadze zlecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Wspólnemu Przedsięwzięciu absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05827/2019 - C8-0102/2019) zmiany w aktywach netto za zakończony w tym dniu rok budżetowy, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego i z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji;
2.
zwraca uwagę, że w swoim sprawozdaniu na temat Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" ("sprawozdanie Trybunału") Trybunał wskazał transakcje leżące u podstaw sprawozdania finansowego jako legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach;
3.
zwraca uwagę, że ostateczny budżet Wspólnego Przedsięwzięcia na rok 2017 obejmował łączną kwotę środków na zobowiązania wynoszącą 313 429 392 EUR oraz kwotę środków na płatności w wysokości 243 503 223 EUR;
4.
odnotowuje, że poziom wykorzystania środków na zobowiązania wyniósł 99,6 % (w porównaniu z 97,5 % w roku 2016), a poziom wykorzystania środków na płatności wyniósł 98,5 % (w porównaniu z 87,9 % w roku 2016);

Wykonanie budżetu wieloletniego w ramach 7PR

5.
zauważa, że z całkowitej kwoty 817 200 000 EUR na działania operacyjne i administracyjne finansowane w ramach siódmego programu ramowego (w tym 800 000 000 EUR wkładów pieniężnych Unii, 14 900 000 EUR wkładów pieniężnych członków prywatnych na pokrycie kosztów administracyjnych oraz 2 300 000 EUR otrzymanych na poczet odsetek od finansowanych z góry funduszy w ramach siódmego programu ramowego) do końca 2017 r. Wspólne Przedsięwzięcie zaciągnęło zobowiązania na kwotę 815 200 000 EUR (99,75 %) i płatności w wysokości 815 100 000 EUR (99,74 %); zauważa, że wkład pieniężny Unii wyniósł 800 000 000 EUR; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że "Czyste Niebo" było pierwszym europejskim wspólnym przedsięwzięciem, które z powodzeniem zakończyło program 7PR;
6.
zauważa, że do końca 2017 r. zarząd zatwierdził wkłady niepieniężne od innych członków w wysokości 594 100 000 EUR oraz że wkład pieniężny innych członków na pokrycie kosztów administracyjnych wyniósł 14 900 000 EUR;

Wykonanie budżetu wieloletniego w ramach programu "Horyzont 2020"

7.
zauważa, że z całkowitej kwoty 1 794 000 000 EUR na działania operacyjne i administracyjne finansowane w ramach programu "Horyzont 2020" (w tym 1 755 000 000 EUR wkładu pieniężnego Unii i 39 000 000 EUR wkładu pieniężnego członków prywatnych) Wspólne Przedsięwzięcie zaciągnęło zobowiązania na kwotę 1 009 600 000 EUR i płatności w wysokości 493 000 000 EUR;
8.
zauważa, że pod koniec 2017 r. zarząd zatwierdził wkłady niepieniężne w wysokości 54 000 000 EU i zgłoszono dalsze 211 600 000 EUR; zauważa ponadto, że wkłady pieniężne członków z branży na rzecz kosztów administracyjnych wyniosły 9 500 000 EUR;

Zaproszenia do składania wniosków

9.
odnotowuje, że w 2017 r. Wspólne Przedsięwzięcie ogłosiło dwa zaproszenia do składania wniosków, otrzymało 263 kwalifikujących się wniosków (spośród 265 wszystkich wniosków) i dokonało wyboru 73 wniosków do finansowania;
10.
z zadowoleniem przyjmuje pomyślne zamknięcie programu "Czyste niebo", w ramach którego w 2017 r. opracowano łącznie 28 poważnych projektów demonstracyjnych (testowanych na ziemi i w powietrzu) i wyłoniono wszystkich głównych partnerów, a także pozyskano dodatkowych partnerów do programu, co daje łącznie 497 uczestników;
11.
zauważa z zadowoleniem, że po ostatecznym zaproszeniu do składania wniosków przez głównych partnerów powołano dodatkowych 245 prywatnych członków programu (w tym ich podmiotów powiązanych), z których 192 wybrano w drodze zaproszenia do składania wniosków przez głównych partnerów;

Wyniki

12.
z zadowoleniem przyjmuje rozwiązanie kwestii braku ustalonych kluczowych wskaźników skuteczności działania w ramach programu "Horyzont 2020"; ubolewa, że informacje na temat trzeciego zestawu tych wskaźników nie są jeszcze dostępne z uwagi na charakter projektów; odnotowuje, że eksperci apelują o dalsze działania i analizy w zakresie monitorowania, z wyraźnym rozróżnieniem między faktycznie osiągniętymi kluczowymi wskaźnikami efektywności na koniec każdego roku a przewidywanymi kluczowymi wskaźnikami efektywności;
13.
zauważa, że wskaźnik kosztów zarządzania (budżet administracyjny/operacyjny) utrzymuje się poniżej 5 %, co wskazuje na raczej nierozbudowaną i efektywną strukturę organizacyjną Wspólnego Przedsięwzięcia;
14.
z zadowoleniem odnotowuje tymczasową wartość efektu dźwigni w roku 2016 (1,55), która przekracza docelową wartość efektu dźwigni w całym okresie 2014-2020;
15.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wszystkie zaproszenia do składania wniosków zostały opublikowane i zamknięte zgodnie z odpowiednimi planami prac, a wyniki pod kątem czasu oczekiwania na przyznanie dotacji i czasu oczekiwania na wypłacenie dotacji były znacznie poniżej określonych celów;

Główne systemy kontroli i nadzoru

16.
zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie ustanowiło procedury kontroli ex ante na podstawie przeglądów dokumentacji finansowej i operacyjnej, audytów ex post przeprowadzanych u beneficjentów dotacji w ramach płatności zaliczkowych i końcowych siódmego programu ramowego oraz natomiast w odniesieniu do zestawień wydatków poniesionych w związku z projektami w ramach programu "Horyzont 2020" to Komisja jest odpowiedzialna za audyty ex post;
17.
zauważa, że w ramach kontroli ex post Wspólne Przedsięwzięcie zgłosiło poziom błędu resztowego wynoszący 1,40 % w przypadku projektów siódmego programu ramowego i 1,6 % w przypadku projektów programu "Horyzont 2020"; są to liczby poniżej progu istotności;

Strategia zwalczania nadużyć finansowych

18.
zauważa, że w 2017 r. - w oparciu o wyniki przeprowadzonej oceny ryzyka związanego ze zwalczaniem nadużyć finansowych w następstwie specjalnego badania personelu - Wspólne Przedsięwzięcie podjęło decyzję o skoncentrowaniu się na środkach zapobiegania przypadkom podwójnego finansowania i ich wykrywania;

Audyt wewnętrzny

19.
zauważa, że Komisja przeprowadziła ocenę końcową Wspólnego Przedsięwzięcia za okres 2008-2016 oraz ocenę śródokresową działalności Wspólnego Przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont 2020" obejmującą okres od 2014 do 2016 r. oraz że zarząd zatwierdził plan działania w celu wdrożenia niektórych zaleceń, w odniesieniu do których podjęto już szereg działań;
20.
zwraca uwagę, że w 2017 r. Służba Audytu Wewnętrznego zakończyła badanie zarządzania realizacją celów wspólnego działania; zauważa, że w wyniku badania zidentyfikowano dwie "bardzo ważne" kwestie dotyczące pomiaru zakresu osiągnięcia celów strategicznych i wpływu działalności Wspólnego Przedsięwzięcia; zauważa z ubolewaniem, że Służba Audytu Wewnętrznego nie wydała sprawozdania z audytu wewnętrznego za rok 2017 w sprawie realizacji uzgodnionych działań wynikających z kontroli i ocen ryzyka z poprzednich lat;

Inne uwagi

21.
z zadowoleniem przyjmuje utworzenie w 2017 r. grupy roboczej ds. synergii między programami krajowymi i regionalnymi a Wspólnym Przedsięwzięciem w celu określenia obszarów współpracy, a także wniesienia wkładu do planu działania Wspólnego Przedsięwzięcia i działań w zakresie synergii z europejskimi funduszami strukturalnymi i inwestycyjnymi oraz współpracy z państwami członkowskimi i regionami.
22.
z zadowoleniem przyjmuje wzmocnienie w 2017 r. strategii cyfrowej Wspólnego Przedsięwzięcia na jego stronie internetowej i w kanałach mediów społecznościowych oraz inne działania prowadzące do zwiększenia widoczności Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" i z zadowoleniem przyjmuje ściślejszą koordynację między zainteresowanymi stronami;

Zasoby ludzkie

23.
odnotowuje, że na dzień 31 grudnia 2017 r. Wspólne Przedsięwzięcie zatrudniało 39 pracowników; zauważa, że w 2017 r. Wspólne Przedsięwzięcie zainicjowało procedurę rekrutacji na 2 stanowiska.
1 Dz.U. C 452 z 14.12.2018, s. 18.
2 Dz.U. C 452 z 14.12.2018, s. 18.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
5 Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 77.
6 Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2.
7 Rozporządzenie Rady (UE) nr 558/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 77).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.249.322

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" za rok budżetowy 2017.
Data aktu: 26/03/2019
Data ogłoszenia: 27/09/2019