Absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1432
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2017 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie roczne Unii Europejskiej za rok 2017 (COM(2018) 521 - C8-0326/2018) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Inspektora Ochrony Danych dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2017 r.,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 5 , w szczególności jego art. 55, 99, 164, 165 i 166,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 59, 118, 260, 261 i 262,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0116/2019),
1.
udziela Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Inspektora Ochrony Danych za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych, Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, a także Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1433

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0116/2019),
A.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania demokratycznej legitymacji instytucji Unii przez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;
1.
z zadowoleniem przyjmuje wniosek Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem"), zgodnie z którym w łącznych płatnościach za rok zakończony dnia 31 grudnia 2017 r. w odniesieniu do wydatków administracyjnych i innych wydatków Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (zwanego dalej "EIOD") nie wystąpiły istotne błędy, a zbadane systemy nadzoru i kontroli wydatków administracyjnych i innych wydatków były skuteczne;
2.
zauważa, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2017 Trybunał stwierdził, iż nie odnotowano istotnych niedociągnięć w objętych kontrolą obszarach działalności EIOD w odniesieniu do zasobów ludzkich i zamówień publicznych;
3.
ubolewa jednak, że jak poinformowano w sprawozdaniu rocznym z działalności EIOD, w 2017 r. Trybunał zbadał tylko jedną płatność; jest zdania, że wprawdzie EIOD nie jest zdecentralizowaną agencją unijną, a jego budżet stanowi bardzo niewielką część budżetu Unii, jednak Trybunał powinien, począwszy od 2018 r., odpowiednio badać legalność i prawidłowość transakcji EIOD, gdyż przejrzystość ma zasadnicze znaczenie dla właściwego funkcjonowania tego organu Unii; w związku z tym postuluje, aby Trybunał wydawał odrębne sprawozdania roczne z działalności dotyczące sprawozdania finansowego tego ważnego organu Unii;
4.
zauważa, że całkowity budżet przyznany EIOD na rok 2017 wynosił 11 324 735 EUR, co stanowi wzrost o 21,93 % w porównaniu z budżetem na 2016 r., oraz że wykonanie budżetu pod względem środków na zobowiązania w 2017 r. wyniosło 10 075 534 EUR; zauważa z niepokojem, że wskaźnik wykonania budżetu nadal spadał - z 94,66 % w 2015 r. i 91,93 % w 2016 r. do 89 % dostępnych środków w 2017 r.; zauważa, że wykonanie budżetu pod względem środków na płatności wyniosło 9 368 686,15 EUR, co oznacza 77 % dostępnych środków; w związku z tym zwraca uwagę na tytuły I i III, gdzie wskaźniki wykonania środków wyniosły 88,24 % i 73,10 %; wzywa EIOD do zintensyfikowania wysiłków i do ostrożnego szacowania budżetu;
5.
zauważa, że na budżet EIOD ogromny wpływ miały dwie duże zmiany ustawodawcze (ogólne rozporządzenie o ochronie danych 7  i dyrektywa w sprawie ochrony danych w sektorze policji i wymiarze sprawiedliwości 8 ); zauważa, że większość dodatkowych środków przyznano EIOD na powołanie sekretariatu nowo utworzonej Europejskiej Rady Ochrony Danych (EROD);
6.
odnotowuje prace EIOD nad wprowadzeniem procedur budżetowania celowego i apeluje o sprawne wdrożenie tych zasad; zauważa, że EIOD ocenił swoje kluczowe wskaźniki skuteczności działania, aby uwzględnić nowe cele i priorytety w oparciu o strategię EIOD na lata 2015-2019; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że strategia jest pomyślnie wdrażana, a większość kluczowych wskaźników skuteczności działania osiąga lub przekracza swoje odnośne cele;
7.
zwraca uwagę, że budżet EIOD jest głównie administracyjny oraz że znaczną jego część stanowią wydatki dotyczące pracowników, budynków, mebli, wyposażenia oraz różnych kosztów bieżących;
8.
z zadowoleniem przyjmuje decyzję EIOD o publikowaniu rocznych sprawozdań z działalności do 31 marca z myślą o optymizacji i przyspieszeniu procedury udzielania absolutorium;
9.
podkreśla coraz ważniejszą rolę EIOD w zapewnianiu wdrażania europejskich przepisów o ochronie danych i prywatności w instytucjach i organach Unii; z zadowoleniem przyjmuje działalność EIOD, w tym rosnącą liczbę opinii w sprawie unijnych wniosków dotyczących ochrony danych i kwestii prywatności, pomoc udzielaną instytucjom Unii w przygotowaniach do nowych zasad ochrony danych, udział w pierwszym wspólnym przeglądzie Tarczy Prywatności UE-USA oraz nadzór nad Europolem; zachęca EIOD do dalszej pracy w ścisłym kontakcie z krajowymi organami ochrony danych w państwach członkowskich, aby zapewnić rzeczywisty skoordynowany nadzór oraz współpracować w przygotowaniach do nowych ram ustawodawczych;
10.
z zadowoleniem przyjmuje osiągnięcie przez EIOD obniżenia liczby pracowników w planie zatrudnienia o 5 % i zauważa, że Trybunał nie ma już żadnych uwag w tej kwestii;
11.
z zadowoleniem przyjmuje uwzględnianie przez EIOD szczegółowych informacji dotyczących wyjazdów służbowych członków tej instytucji, zgodnie z wymogiem zawartym w ostatniej rezolucji w sprawie udzielenia absolutorium;
12.
z zadowoleniem przyjmuje fakt istnienia współpracy międzyinstytucjonalnej, czego dowodem są umowy o gwarantowanym poziomie usług zawarte przez EIOD i inne instytucje Unii, pomoc Komisji w kwestiach finansowych, księgowych i budżetowych czy też udział w różnych międzyinstytucjonalnych zaproszeniach do składania ofert, zwłaszcza w obszarze technologii informacyjnych i administracji;
13.
z zadowoleniem przyjmuje zawarte w rocznym sprawozdaniu z działalności wykresy, które dostarczają szczegółowych informacji o liczbie wyjazdów służbowych, średniej długości i średnim koszcie personelu EIOD i członków tej instytucji; zauważa dołączenie tabeli porównawczej dotyczącej zamówień, o co wystąpiono w sprawozdaniu w sprawie udzielenia absolutorium za rok 2016;
14.
ubolewa, że EIOD nie ma automatycznego systemu do uzyskiwania informacji związanych z zasobami ludzkimi; zachęca EIOD do zawarcia szybkiego porozumienia z Komisją w sprawie dostosowania narzędzia informatycznego SYSPER na potrzeby zarządzania zasobami ludzkimi;
15.
z zadowoleniem przyjmuje zintensyfikowaną komunikację z obywatelami i zainteresowanymi stronami, a także stale rosnącą liczbę osób śledzących w mediach społecznościowych; z zadowoleniem przyjmuje także uruchomienie w marcu 2017 r. nowej strony internetowej EIOD;
16.
zauważa, że EIOD przyznano dodatkową powierzchnię do pracy, aby mógł on uporać się z kwestią rosnącej liczby pracowników oraz z utworzeniem EROD;
17.
z zadowoleniem przyjmuje wysoki odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych, a także środki służące zapewnieniu równowagi płci w tej instytucji; zauważa jednakże, że jedynie 32 % personelu to mężczyźni; podkreśla, że ze środków służących promowaniu równowagi płci i równych szans powinni korzystać przedstawiciele obu płci;
18.
z zadowoleniem przyjmuje pracę zaufanego doradcy oraz środki służące podniesieniu wśród pracowników EIOD świadomości na temat molestowania; zachęca EIOD do ścisłego monitorowania skuteczności swojej polityki w tym obszarze, do kontynuowania podnoszenia świadomości na temat molestowania w miejscu pracy oraz do sprzyjania kulturze zerowej tolerancji wobec molestowania;
19.
zauważa, że ogółem 80 pracowników pochodzi z 16 różnych państw członkowskich; apeluje, aby EIOD dążył do proporcjonalnej reprezentacji wszystkich państw członkowskich w liczbie personelu;
20.
zauważa, że kwestia efektu "drzwi obrotowych" została rozwiązana w kodeksie postępowania personelu EIOD; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że CV i deklaracje interesów członków EIOD są dostępne na stronie internetowej instytucji; zachęca EIOD do zapewnienia przejrzystości jego działań oraz do wymiany najlepszych praktyk z innymi instytucjami Unii;
21.
z zadowoleniem przyjmuje dostępne informacje o środkach kontroli wewnętrznej; z zadowoleniem przyjmuje działania następcze po zaleceniach wydanych przez Służbę Audytu Wewnętrznego w wyniku rocznego audytu wewnętrznego dotyczącego 2016 r., a także fakt, że trzy zalecenia będące w toku wkrótce zostaną zamknięte;
22.
z zadowoleniem przyjmuje ramy etyczne EIOD, obowiązujące inspektorów i wszystkich pracowników sekretariatu w kontaktach z innymi instytucjami Unii i zainteresowanymi podmiotami; z zadowoleniem przyjmuje formalne ustanowienie w EIOD funkcji urzędnika ds. etyki; popiera działania EIOD na rzecz dostosowania kodeksu postępowania do nowych tendencji i najlepszych praktyk;
23.
ubolewa nad tym, że w kontekście udzielania absolutorium za rok 2017 EIOD nie dostarczył informacji w sprawie procedur wewnętrznych dotyczących informowania o nieprawidłowościach; podkreśla, jak ważne jest wprowadzenie koniecznych procedur oraz właściwe informowanie pracowników o przysługujących im prawach, aby budować w instytucji kulturę zaufania;
24.
zauważa, że decyzja Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii Europejskiej nie powinna mieć żadnego bezpośredniego wpływu na finansową, kadrową lub strukturalną organizację EIOD; z zadowoleniem przyjmuje decyzję EIOD o utrzymaniu na stanowiskach jego wszystkich czterech brytyjskich pracowników.
1 Dz.U. L 51 z 28.2.2017.
2 Dz.U. C 348 z 28.9.2018, s. 1.
3 Dz.U. C 357 z 4.10.2018, s. 1.
4 Dz.U. C 357 z 4.10.2018, s. 9.
5 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
6 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 89).

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024