Absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1432
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2017 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie roczne Unii Europejskiej za rok 2017 (COM(2018) 521 - C8-0326/2018) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Inspektora Ochrony Danych dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2017 r.,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 5 , w szczególności jego art. 55, 99, 164, 165 i 166,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 59, 118, 260, 261 i 262,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0116/2019),
1.
udziela Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Inspektora Ochrony Danych za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych, Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, a także Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1433

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0116/2019),
A.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania demokratycznej legitymacji instytucji Unii przez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;
1.
z zadowoleniem przyjmuje wniosek Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem"), zgodnie z którym w łącznych płatnościach za rok zakończony dnia 31 grudnia 2017 r. w odniesieniu do wydatków administracyjnych i innych wydatków Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (zwanego dalej "EIOD") nie wystąpiły istotne błędy, a zbadane systemy nadzoru i kontroli wydatków administracyjnych i innych wydatków były skuteczne;
2.
zauważa, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2017 Trybunał stwierdził, iż nie odnotowano istotnych niedociągnięć w objętych kontrolą obszarach działalności EIOD w odniesieniu do zasobów ludzkich i zamówień publicznych;
3.
ubolewa jednak, że jak poinformowano w sprawozdaniu rocznym z działalności EIOD, w 2017 r. Trybunał zbadał tylko jedną płatność; jest zdania, że wprawdzie EIOD nie jest zdecentralizowaną agencją unijną, a jego budżet stanowi bardzo niewielką część budżetu Unii, jednak Trybunał powinien, począwszy od 2018 r., odpowiednio badać legalność i prawidłowość transakcji EIOD, gdyż przejrzystość ma zasadnicze znaczenie dla właściwego funkcjonowania tego organu Unii; w związku z tym postuluje, aby Trybunał wydawał odrębne sprawozdania roczne z działalności dotyczące sprawozdania finansowego tego ważnego organu Unii;
4.
zauważa, że całkowity budżet przyznany EIOD na rok 2017 wynosił 11 324 735 EUR, co stanowi wzrost o 21,93 % w porównaniu z budżetem na 2016 r., oraz że wykonanie budżetu pod względem środków na zobowiązania w 2017 r. wyniosło 10 075 534 EUR; zauważa z niepokojem, że wskaźnik wykonania budżetu nadal spadał - z 94,66 % w 2015 r. i 91,93 % w 2016 r. do 89 % dostępnych środków w 2017 r.; zauważa, że wykonanie budżetu pod względem środków na płatności wyniosło 9 368 686,15 EUR, co oznacza 77 % dostępnych środków; w związku z tym zwraca uwagę na tytuły I i III, gdzie wskaźniki wykonania środków wyniosły 88,24 % i 73,10 %; wzywa EIOD do zintensyfikowania wysiłków i do ostrożnego szacowania budżetu;
5.
zauważa, że na budżet EIOD ogromny wpływ miały dwie duże zmiany ustawodawcze (ogólne rozporządzenie o ochronie danych 7  i dyrektywa w sprawie ochrony danych w sektorze policji i wymiarze sprawiedliwości 8 ); zauważa, że większość dodatkowych środków przyznano EIOD na powołanie sekretariatu nowo utworzonej Europejskiej Rady Ochrony Danych (EROD);
6.
odnotowuje prace EIOD nad wprowadzeniem procedur budżetowania celowego i apeluje o sprawne wdrożenie tych zasad; zauważa, że EIOD ocenił swoje kluczowe wskaźniki skuteczności działania, aby uwzględnić nowe cele i priorytety w oparciu o strategię EIOD na lata 2015-2019; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że strategia jest pomyślnie wdrażana, a większość kluczowych wskaźników skuteczności działania osiąga lub przekracza swoje odnośne cele;
7.
zwraca uwagę, że budżet EIOD jest głównie administracyjny oraz że znaczną jego część stanowią wydatki dotyczące pracowników, budynków, mebli, wyposażenia oraz różnych kosztów bieżących;
8.
z zadowoleniem przyjmuje decyzję EIOD o publikowaniu rocznych sprawozdań z działalności do 31 marca z myślą o optymizacji i przyspieszeniu procedury udzielania absolutorium;
9.
podkreśla coraz ważniejszą rolę EIOD w zapewnianiu wdrażania europejskich przepisów o ochronie danych i prywatności w instytucjach i organach Unii; z zadowoleniem przyjmuje działalność EIOD, w tym rosnącą liczbę opinii w sprawie unijnych wniosków dotyczących ochrony danych i kwestii prywatności, pomoc udzielaną instytucjom Unii w przygotowaniach do nowych zasad ochrony danych, udział w pierwszym wspólnym przeglądzie Tarczy Prywatności UE-USA oraz nadzór nad Europolem; zachęca EIOD do dalszej pracy w ścisłym kontakcie z krajowymi organami ochrony danych w państwach członkowskich, aby zapewnić rzeczywisty skoordynowany nadzór oraz współpracować w przygotowaniach do nowych ram ustawodawczych;
10.
z zadowoleniem przyjmuje osiągnięcie przez EIOD obniżenia liczby pracowników w planie zatrudnienia o 5 % i zauważa, że Trybunał nie ma już żadnych uwag w tej kwestii;
11.
z zadowoleniem przyjmuje uwzględnianie przez EIOD szczegółowych informacji dotyczących wyjazdów służbowych członków tej instytucji, zgodnie z wymogiem zawartym w ostatniej rezolucji w sprawie udzielenia absolutorium;
12.
z zadowoleniem przyjmuje fakt istnienia współpracy międzyinstytucjonalnej, czego dowodem są umowy o gwarantowanym poziomie usług zawarte przez EIOD i inne instytucje Unii, pomoc Komisji w kwestiach finansowych, księgowych i budżetowych czy też udział w różnych międzyinstytucjonalnych zaproszeniach do składania ofert, zwłaszcza w obszarze technologii informacyjnych i administracji;
13.
z zadowoleniem przyjmuje zawarte w rocznym sprawozdaniu z działalności wykresy, które dostarczają szczegółowych informacji o liczbie wyjazdów służbowych, średniej długości i średnim koszcie personelu EIOD i członków tej instytucji; zauważa dołączenie tabeli porównawczej dotyczącej zamówień, o co wystąpiono w sprawozdaniu w sprawie udzielenia absolutorium za rok 2016;
14.
ubolewa, że EIOD nie ma automatycznego systemu do uzyskiwania informacji związanych z zasobami ludzkimi; zachęca EIOD do zawarcia szybkiego porozumienia z Komisją w sprawie dostosowania narzędzia informatycznego SYSPER na potrzeby zarządzania zasobami ludzkimi;
15.
z zadowoleniem przyjmuje zintensyfikowaną komunikację z obywatelami i zainteresowanymi stronami, a także stale rosnącą liczbę osób śledzących w mediach społecznościowych; z zadowoleniem przyjmuje także uruchomienie w marcu 2017 r. nowej strony internetowej EIOD;
16.
zauważa, że EIOD przyznano dodatkową powierzchnię do pracy, aby mógł on uporać się z kwestią rosnącej liczby pracowników oraz z utworzeniem EROD;
17.
z zadowoleniem przyjmuje wysoki odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych, a także środki służące zapewnieniu równowagi płci w tej instytucji; zauważa jednakże, że jedynie 32 % personelu to mężczyźni; podkreśla, że ze środków służących promowaniu równowagi płci i równych szans powinni korzystać przedstawiciele obu płci;
18.
z zadowoleniem przyjmuje pracę zaufanego doradcy oraz środki służące podniesieniu wśród pracowników EIOD świadomości na temat molestowania; zachęca EIOD do ścisłego monitorowania skuteczności swojej polityki w tym obszarze, do kontynuowania podnoszenia świadomości na temat molestowania w miejscu pracy oraz do sprzyjania kulturze zerowej tolerancji wobec molestowania;
19.
zauważa, że ogółem 80 pracowników pochodzi z 16 różnych państw członkowskich; apeluje, aby EIOD dążył do proporcjonalnej reprezentacji wszystkich państw członkowskich w liczbie personelu;
20.
zauważa, że kwestia efektu "drzwi obrotowych" została rozwiązana w kodeksie postępowania personelu EIOD; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że CV i deklaracje interesów członków EIOD są dostępne na stronie internetowej instytucji; zachęca EIOD do zapewnienia przejrzystości jego działań oraz do wymiany najlepszych praktyk z innymi instytucjami Unii;
21.
z zadowoleniem przyjmuje dostępne informacje o środkach kontroli wewnętrznej; z zadowoleniem przyjmuje działania następcze po zaleceniach wydanych przez Służbę Audytu Wewnętrznego w wyniku rocznego audytu wewnętrznego dotyczącego 2016 r., a także fakt, że trzy zalecenia będące w toku wkrótce zostaną zamknięte;
22.
z zadowoleniem przyjmuje ramy etyczne EIOD, obowiązujące inspektorów i wszystkich pracowników sekretariatu w kontaktach z innymi instytucjami Unii i zainteresowanymi podmiotami; z zadowoleniem przyjmuje formalne ustanowienie w EIOD funkcji urzędnika ds. etyki; popiera działania EIOD na rzecz dostosowania kodeksu postępowania do nowych tendencji i najlepszych praktyk;
23.
ubolewa nad tym, że w kontekście udzielania absolutorium za rok 2017 EIOD nie dostarczył informacji w sprawie procedur wewnętrznych dotyczących informowania o nieprawidłowościach; podkreśla, jak ważne jest wprowadzenie koniecznych procedur oraz właściwe informowanie pracowników o przysługujących im prawach, aby budować w instytucji kulturę zaufania;
24.
zauważa, że decyzja Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii Europejskiej nie powinna mieć żadnego bezpośredniego wpływu na finansową, kadrową lub strukturalną organizację EIOD; z zadowoleniem przyjmuje decyzję EIOD o utrzymaniu na stanowiskach jego wszystkich czterech brytyjskich pracowników.
1 Dz.U. L 51 z 28.2.2017.
2 Dz.U. C 348 z 28.9.2018, s. 1.
3 Dz.U. C 357 z 4.10.2018, s. 1.
4 Dz.U. C 357 z 4.10.2018, s. 9.
5 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
6 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 89).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.249.131

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych.
Data aktu: 26/03/2019
Data ogłoszenia: 27/09/2019