ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2019/91
z dnia 18 stycznia 2019 r.
zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości buprofezyny, diflubenzuronu, etoksysulfuronu, joksynilu, molinatu, pikoksystrobiny i tepraloksydymu w określonych produktach lub na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), art. 18 ust. 1 lit. b) oraz art. 49 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) buprofezyny i diflubenzuronu określono w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP etoksysulfuronu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 i w części B załącznika III do tego rozporządzenia. NDP joksynilu, molinatu, pikoksystrobiny i tepraloksydymu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/360 2 ograniczono zatwierdzenie substancji czynnej buprofezyna do zastosowań na roślinach niejadalnych. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/855 3 ograniczono zatwierdzenie substancji czynnej diflubenzuron do zastosowań na roślinach niejadalnych. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące stosowania na roślinach jadalnych środków ochrony roślin zawierających te substancje czynne zostały cofnięte. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem skreślić obecne NDP tych substancji ustanowione w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(3) Zatwierdzenie substancji czynnej etoksysulfuron wygasło z dniem 31 marca 2014 r. Zatwierdzenie substancji czynnej joksynil wygasło z dniem 28 lutego 2015 r. Zatwierdzenie substancji czynnej molinat wygasło z dniem 31 lipca 2014 r. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1455 4 nie odnowiono zatwierdzenia substancji czynnej pikoksystrobina. Zatwierdzenie substancji czynnej tepraloksydym wygasło z dniem 31 maja 2015 r. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających te substancje czynne zostały cofnięte. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem skreślić obecne NDP tych substancji ustanowione w załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(4) Ze względu na ograniczenie zatwierdzenia substancji czynnych buprofezyna i diflubenzuron, wygaśnięcie zatwierdzenia substancji czynnych etoksysulfuron, joksynil, molinat i tepraloksydym oraz nieodnowienie zatwierdzenia substancji czynnej pikoksystrobina NDP tych substancji należy ustanowić na poziomie odpowiedniej granicy oznaczalności zgodnie z art. 18 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W przypadku joksynilu należy również zmienić definicję pozostałości, ponieważ mniej skomplikowana definicja pozostałości ułatwia egzekwowanie przepisów przez urzędowe laboratoria kontrolne.
(5) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. Laboratoria te stwierdziły, że w przypadku niektórych towarów rozwój techniczny umożliwia ustalenie niższych granic oznaczalności. W przypadku substancji czynnych, dla których wszystkie NDP powinny zostać obniżone do odpowiednich granic oznaczalności, należy ująć wartości wzorcowe w wykazie w załączniku V zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(6) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi uwzględniono.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(8) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć środek przejściowy dla produktów, które zostały wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(9) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: