Decyzja wykonawcza 2019/1325 przyznająca Zjednoczonemu Królestwu odstępstwo w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/1325
z dnia 27 maja 2019 r.
przyznająca Zjednoczonemu Królestwu odstępstwo w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 3816)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 6 sierpnia 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego 1 , w szczególności jej załącznik III pkt 2 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Komisji 2007/863/WE 2  przyznano odstępstwo, o które wystąpiło Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej zgodnie z dyrektywą 91/676/EWG, na potrzeby zezwolenia na stosowanie nawozu naturalnego w maksymalnej ilości 250 kg azotu na hektar rocznie, na określonych warunkach, w gospodarstwach rolnych w Irlandii Północnej, w których co najmniej 80 % powierzchni stanowią użytki zielone.

(2) Decyzją Komisji 2011/128/UE 3  przedłużono to odstępstwo do dnia 31 grudnia 2014 r., a decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2015/346 4  przyznano podobne odstępstwo do dnia 31 grudnia 2018 r.

(3) Odstępstwo przyznane decyzją wykonawczą (UE) 2015/346 dotyczyło 478 gospodarstw rolnych w 2018 r., co odpowiada około 1,9 % łącznej liczby gospodarstw i 4 % całkowitej powierzchni gruntów rolnych netto w Irlandii Północnej.

(4) W dniu 20 lutego 2019 r. Zjednoczone Królestwo przedłożyło Komisji wniosek o przyznanie odstępstwa dotyczącego regionu Irlandii Północnej na mocy pkt 2 akapit trzeci załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG.

(5) Zjednoczone Królestwo stosuje program działań na całym terytorium Irlandii Północnej zgodnie z art. 3 ust. 5 dyrektywy 91/676/EWG.

(6) W sprawozdaniu Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie wykonania dyrektywy 91/676/EWG w latach 2012-2015 5  wykazano, że w regionie Irlandii Północnej w 98,2 % stacji monitorowania odnotowano średnie stężenie azotanów w wodach gruntowych w wysokości poniżej 25 mg/l, a w 1,2 % tych stacji odnotowano średnie stężenie azotanów w wysokości powyżej 50 mg/l. W przypadku wód powierzchniowych we wszystkich stacjach monitorowania odnotowano średnie stężenie azotanów w wysokości poniżej 25 mg/l.

(7) Liczba gospodarstw w Irlandii Północnej wzrosła o 2 %, podczas gdy całkowita powierzchnia użytków rolnych nie zmieniła się, porównując okres 2008-2011 z okresem 2012-2015. Liczba sztuk bydła nie zmieniła się, ale liczba owiec, świń i drobiu wzrosła odpowiednio o 2 %, 18 % i 14 % w latach 2012-2015 w porównaniu z latami 2008-2011. Średnia ilość azotu pochodzącego z nawozu naturalnego w latach 2012-2015 wyniosła 98 kg/ha, co stanowi wzrost o 1,2 % w porównaniu z okresem 2008-2011. Średnia nadwyżka fosforu w latach 2012-2015 wyniosła 11,4 kg/ha, co stanowi spadek o 16 % w porównaniu z okresem 2008-2011. Średnie zużycie chemicznych nawozów azotowych w latach 2012-2015 zwiększyło się o 4,1 % w porównaniu z okresem 2008-2011. Średnie zużycie chemicznych nawozów fosforowych w latach 2012-2015 zwiększyło się o 26 % w porównaniu z okresem 2008-2011. Średnie zużycie chemicznych nawozów fosforowych w latach 2012-2015 było jednak nadal o 40 % niższe niż średnie zużycie tego nawozu w okresie 2004-2007.

(8) W Irlandii Północnej 93 % gruntów rolnych przeznaczonych jest na użytki zielone. Zasadniczo w przypadku gospodarstw posiadających użytki zielone 42 % gruntów uprawianych jest ekstensywnie i charakteryzuje je liczebność stad mniejsza niż 1 duża jednostka przeliczeniowa inwentarza na hektar oraz ograniczone dawki nawozów, 4 % gruntów uprawia się w ramach programów rolnośrodowiskowych, a tylko 25 % uprawiane jest bardziej intensywnie, tzn. ich liczebność stad wynosi co najmniej 2 duże jednostki przeliczeniowe inwentarza na hektar. Jako grunty orne wykorzystuje się 4 % gruntów rolnych. Średnie zużycie nawozów chemicznych na użytkach zielonych wynosi 76 kg azotu na hektar i 5 kg fosforu na hektar.

(9) Region Irlandii Północnej charakteryzują duże opady deszczu i przewaga gleb słabo odwadnianych. Z uwagi na utrudnione odwadnianie większość gleb w Irlandii Północnej posiada stosunkowo wysoką zdolność denitryfikacji, co prowadzi do obniżenia stężenia azotanów w glebie, a tym samym zmniejszenia wypłukiwanych ilości tej substancji.

(10) Klimat w Irlandii Północnej, charakteryzujący się rocznymi opadami równomiernie rozłożonymi w ciągu roku oraz stosunkowo wąskim zakresem temperatur, sprzyja długiemu okresowi wegetacji od 270 dni w roku na wschodnim wybrzeżu do około 260 dni w roku na nizinach w centrum.

(11) Po zbadaniu wniosku Zjednoczonego Królestwa dla regionu Irlandii Północnej zgodnie z pkt 2 akapit trzeci załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG oraz w związku z regulacjami zawartymi w programie z 2019 r. dotyczącym substancji odżywczych (Irlandia Północna) 6  i doświadczeniem zdobytym w wyniku odstępstw przewidzianych w decyzji 2007/863/WE i decyzji wykonawczej (UE) 2015/346, Komisja uważa, że ilość nawozu pochodzącego z odchodów wypasanych zwierząt proponowana przez Zjednoczone Królestwo dla regionu Irlandii Północnej, odpowiadająca 250 kg azotu, nie będzie stanowiła przeszkody w realizacji celów dyrektywy 91/676/EWG, z zastrzeżeniem spełnienia warunków określonych w niniejszej decyzji.

(12) Według dodatkowych informacji przedstawionych przez Zjednoczone Królestwo proponowana ilość 250 kg azotu na hektar rocznie, pochodząca z nawozu naturalnego stosowanego w gospodarstwach posiadających co najmniej 80 % użytków zielonych, jest uzasadniona na podstawie obiektywnych kryteriów, takich jak długie okresy wegetacyjne i uprawy o wysokim poborze azotu.

(13) Decyzja wykonawcza (UE) 2015/346 straciła moc w dniu 31 grudnia 2018 r. Aby zapewnić zainteresowanym rolnikom możliwość dalszego korzystania z odstępstwa, należy przyjąć niniejszą decyzję.

(14) W dyrektywie 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 7  określono przepisy ogólne służące ustanowieniu infrastruktury informacji przestrzennej w Unii dla celów polityki unijnej w zakresie ochrony środowiska oraz obszarów polityki lub działań Unii mogących oddziaływać na środowisko. W stosownych przypadkach informacje przestrzenne zgromadzone w ramach niniejszej decyzji powinny być zgodne z przepisami określonymi we wspomnianej dyrektywie. W celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych i zwiększenia spójności danych przy gromadzeniu niezbędnych danych na mocy niniejszej decyzji Zjednoczone Królestwo powinno w stosownych przypadkach korzystać z informacji uzyskanych w ramach zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli ustanowionego na podstawie tytułu V rozdział II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 8 .

(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Azotanów ustanowionego na podstawie art. 9 dyrektywy 91/676/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Odstępstwo

Odstępstwo w odniesieniu do Irlandii Północnej, o przyznanie którego Zjednoczone Królestwo złożyło wniosek pismem z dnia 19 lutego 2019 r. w celu otrzymania zezwolenia na stosowanie na użytkach rolnych większej ilości azotu pochodzącego z nawozu naturalnego od ilości określonej w pkt 2 akapit drugi zdanie pierwsze załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG, przyznaje się z zastrzeżeniem spełnienia warunków określonych w art. 4-10.

Artykuł  2

Zakres

Odstępstwo przyznane zgodnie z art. 1 stosuje się do gospodarstw rolnych posiadających użytki zielone, którym zostało udzielone zezwolenie zgodnie z art. 5.

Artykuł  3

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a)
"trawa" oznacza trwałe lub krótkotrwałe użytki zielone;
b)
"gospodarstwa rolne posiadające użytki zielone" oznaczają gospodarstwa, w których co najmniej 80 % powierzchni gruntów rolnych, na której można stosować nawóz naturalny, stanowi trawa;
c)
"wypasane zwierzęta gospodarskie" oznaczają bydło (z wyjątkiem cieląt), owce, zwierzynę płową, kozy i konie;
d)
"działka" oznacza pojedyncze pole lub grupę pól, jednolitych pod względem upraw, typu gleby i praktyk nawożenia;
e)
"plan nawożenia" oznacza kalkulację planowanego wykorzystania i dostępności substancji odżywczych;
f)
"rejestr nawożenia" oznacza bilans substancji odżywczych w oparciu o rzeczywiste wykorzystanie i pobranie substancji odżywczych.
Artykuł  4

Wnioski o udzielenie zezwolenia

1. 
Rolnicy posiadający użytki zielone mogą złożyć do właściwych organów wniosek o roczne zezwolenie na stosowanie nawozu naturalnego zawierającego do 250 kg azotu na hektar rocznie. Wniosek zawiera oświadczenie stwierdzające, że rolnik posiadający użytki zielone poddaje się wszystkim kontrolom przewidzianym w art. 9.
2. 
W corocznym wniosku, o którym mowa w ust. 1, rolnicy zobowiązują się na piśmie do spełnienia warunków określonych w art. 6 i 7.
Artykuł  5

Przyznawanie zezwoleń

Zezwolenia na stosowanie nawozu naturalnego, zawierającego do 250 kg azotu na hektar rocznie, przyznawane są zgodnie z warunkami ustanowionymi w art. 6-7.

Artykuł  6

Warunki dotyczące stosowania nawozu naturalnego i innych nawozów

1. 
Ilość nawozu naturalnego pochodzącego od wypasanych zwierząt gospodarskich (w tym nawozu naturalnego pochodzącego bezpośrednio od zwierząt) stosowana na użytkach rolnych każdego roku w gospodarstwach rolnych posiadających użytki zielone nie przekracza ilości nawozu naturalnego zawierającej 250 kg azotu na hektar, z zastrzeżeniem warunków określonych w ust. 2-8.
2. 
Całkowita dawka azotu nie przekracza przewidywalnego zapotrzebowania na substancje odżywcze poszczególnych roślin uprawnych ani maksymalnego poziomu nawożenia mającego zastosowanie do gospodarstw rolnych posiadających użytki zielone, ustanowionego regulacjach programu działania z 2019 r. (Irlandia Północna) dotyczącego składników odżywczych (Nutrients Action Programme), oraz uwzględnia zawartość tej substancji w glebie.
3. 
Każde gospodarstwo rolne posiadające użytki zielone opracowuje i realizuje swój plan nawożenia. Plan ten opisuje płodozmian roślin uprawnych w gospodarstwie i planowane stosowanie nawozu naturalnego oraz innych nawozów. Plan nawożenia zawiera co najmniej następujące elementy:
a)
plan płodozmianu określający:
-
powierzchnię działek uprawnych z trawą,
-
powierzchnię działek uprawnych z uprawami innymi niż trawa,
-
szkicową mapę określającą położenie poszczególnych działek;
b)
liczbę zwierząt gospodarskich w gospodarstwie posiadającym użytki zielone;
c)
opis systemu magazynowania i przechowywania nawozu naturalnego wraz z pojemnością dostępną do celów przechowywania nawozu naturalnego;
d)
obliczenie ilości azotu i fosforu pochodzących z nawozu naturalnego wytworzonych w gospodarstwie posiadającym użytki zielone;
e)
ilość, rodzaj i cechy nawozu dostarczonego poza gospodarstwo posiadające użytki zielone lub do niego;
f)
przewidywalne wymagania upraw w zakresie azotu i fosforu w podziale na poszczególne działki;
g)
wyniki analizy gleby pod kątem zawartości azotu i fosforu, jeżeli są dostępne;
h)
charakter nawozu, który ma zostać zastosowany;
i)
obliczenie stosowanych ilości azotu i fosforu pochodzących z nawozu naturalnego w podziale na poszczególne działki;
j)
obliczenie stosowanych ilości azotu i fosforu pochodzących z nawozów chemicznych i innych nawozów w podziale na poszczególne działki.

Plan nawożenia jest dostępny w gospodarstwie rolnym posiadającym użytki zielone przed dniem 1 marca każdego roku. Należy poddać go przeglądowi najpóźniej do siedmiu dni od wprowadzenia wszelkich zmian w praktykach rolniczych stosowanych w gospodarstwie posiadającym użytki zielone.

4. 
Rejestr nawożenia, w tym informacje związane z gospodarowaniem dawkami stosowanego azotu i fosforu i gospodarowaniem wodami zanieczyszczonymi, należy opracować i prowadzić w każdym gospodarstwie posiadającym użytki zielone. Przedkłada się go właściwemu organowi w odniesieniu do każdego roku kalendarzowego do dnia 31 marca następnego roku kalendarzowego.
5. 
Okresowe pobieranie próbek oraz analizę gleby pod kątem azotu i fosforu przeprowadza się w każdym gospodarstwie rolnym posiadającym użytki zielone.

Pobieranie próbek oraz analizę przeprowadza się co najmniej raz na cztery lata w odniesieniu do każdego obszaru gospodarstwa rolnego posiadającego użytki zielone, jednolitego pod względem płodozmianu i cech gleby.

Wymagana jest co najmniej jedna analiza na każde pięć hektarów użytków rolnych.

Wyniki analizy gleby pod kątem zawartości azotu i fosforu są dostępne w gospodarstwie rolnym posiadającym użytki zielone.

6. 
Nie rozrzuca się nawozu naturalnego w okresie jesiennym przed uprawą trawy.
7. 
W odniesieniu do każdego gospodarstwa rolnego posiadającego użytki zielone rolnik zapewnia, by bilans fosforu, obliczony zgodnie z metodą ustanowioną w programie działań z 2019 r. dotyczącym substancji odżywczych (Irlandia Północna), nie przekraczał nadwyżki 10 kg fosforu na hektar.
8. 
Co najmniej 50 % gnojowicy wytworzonej w gospodarstwie stosuje się do dnia 15 czerwca każdego roku. Niskoemisyjne urządzenia do rozrzucania gnojowicy są wykorzystywane do wszelkich zastosowań gnojowicy po dniu 15 czerwca każdego roku.
Artykuł  7

Warunki dotyczące gospodarowania gruntami

1. 
Krótkotrwałe użytki zielone należy zaorać na wiosnę.
2. 
Na wszystkich rodzajach gleb bezpośrednio po zaoraniu trawy następuje uprawa roślin o wysokim poborze azotu;
3. 
System płodozmianu nie zawiera roślin strączkowych ani innych roślin wiążących azot atmosferyczny. Nie dotyczy to jednak koniczyny na użytkach zielonych, na których jej zawartość wynosi mniej niż 50 %, ani innych roślin strączkowych, które są podsiane trawą.
Artykuł  8

Monitorowanie

1. 
Właściwe organy zapewniają, aby sporządzono mapy pokazujące:
a)
odsetek gospodarstw rolnych posiadających użytki zielone objętych zezwoleniami w każdym okręgu;
b)
odsetek zwierząt gospodarskich objętych zezwoleniami w każdym okręgu;
c)
odsetek gruntów ornych objętych zezwoleniami w każdym okręgu;
d)
miejscowe użytkowanie gruntów. Mapy muszą być aktualizowane co roku.
2. 
Właściwe organy monitorują glebę, wody powierzchniowe i wody gruntowe i dostarczają Komisji danych na temat stężeń azotu i fosforu w wodzie glebowej, na temat azotu mineralnego w profilu glebowym i stężeń azotanów w wodach gruntowych i powierzchniowych, zarówno w warunkach objęcia odstępstwem, jak i nieobjęcia odstępstwem. Monitorowanie prowadzi się na poziomie pola w gospodarstwie rolnym i w zlewniach rolniczych objętych monitorowaniem. Punkty monitorowania są charakterystyczne dla głównych typów gleby, poziomów intensywności, praktyk nawożenia i upraw.
3. 
Właściwe organy prowadzą monitorowanie wody w zlewniach rolniczych umiejscowionych w pobliżu najbardziej narażonych części wód.
4. 
Właściwe organy przeprowadzają badania na temat miejscowego użytkowania gruntów, systemu płodozmianu i praktyk rolniczych w odniesieniu do gospodarstw rolnych posiadających użytki zielone objętych zezwoleniami.
5. 
Zebrane informacje i dane pochodzące z analizy substancji odżywczych, o której mowa w art. 6 ust. 5, oraz z monitorowania, o którym mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, są stosowane w modelowych obliczeniach wielkości strat azotu i fosforu z gospodarstw rolnych posiadających użytki zielone i objętych zezwoleniami.
Artykuł  9

Kontrole administracyjne i kontrole w terenie

1. 
Właściwe organy przeprowadzają kontrole administracyjne dotyczące wszystkich wniosków o udzielenie zezwolenia w celu oceny pod kątem zgodności z warunkami określonymi w art. 6 i 7. Jeżeli kontrola wykaże, że nie spełniono tych warunków, wniosek zostaje odrzucony, a wnioskodawca zostaje poinformowany o przyczynach odrzucenia wniosku.
2. 
W oparciu o analizę ryzyka właściwe organy opracowują program inspekcji polowych o odpowiedniej częstotliwości, przeprowadzanych w objętych zezwoleniami gospodarstwach rolnych posiadających użytki zielone, biorąc pod uwagę wyniki kontroli z poprzednich lat i wyniki ogólnych kontroli wyrywkowych dotyczących przepisów wykonujących dyrektywę 91/676/EWG oraz wszelkie inne informacje, które mogą wskazywać na niezgodność z warunkami określonymi w art. 6 i 7.
3. 
Inspekcje polowe przeprowadza się w co najmniej 5 % objętych zezwoleniami gospodarstw rolnych posiadających użytki zielone, aby dokonać oceny zgodności z warunkami określonymi w art. 6 i 7.
4. 
Jeżeli w danym roku zostanie ustalone, że objęte zezwoleniem gospodarstwo rolne posiadające użytki zielone nie spełnia warunków określonych w art. 6 i 7, posiadacz zezwolenia zostanie ukarany zgodnie z przepisami krajowymi i nie będzie uprawniony do uzyskania zezwolenia w kolejnym roku.
5. 
Właściwe organy otrzymują odpowiednie uprawnienia i środki niezbędne do weryfikacji zgodności z warunkami zezwolenia przyznanego na mocy niniejszej decyzji.
Artykuł  10

Sprawozdawczość

Co roku, najpóźniej do dnia 30 czerwca, właściwe organy przedkładają Komisji sprawozdanie zawierające następujące informacje:

a)
mapy określające odsetek gospodarstw rolnych, odsetek zwierząt gospodarskich oraz odsetek gruntów rolnych objętych zezwoleniem w każdym okręgu oraz mapy miejscowego użytkowania gruntów, o których mowa w art. 8 ust. 1;
b)
wyniki monitorowania wód gruntowych i powierzchniowych w odniesieniu do stężeń azotanów, łącznie z określonymi w art. 8 ust. 2 informacjami na temat tendencji w zakresie jakości wody w warunkach objęcia odstępstwem i nieobjęcia odstępstwem oraz wpływu odstępstwa na jakość wody;
c)
wyniki monitorowania gleby w odniesieniu do stężeń azotu i fosforu w wodzie glebowej i azotu mineralnego w profilu glebowym w warunkach objęcia odstępstwem i nieobjęcia odstępstwem, o których mowa w art. 8 ust. 2;
d)
streszczenie i ocenę danych uzyskanych ze szczególnego monitorowania wody, o którym mowa w art. 8 ust. 3;
e)
wyniki badań miejscowego użytkowania gruntów, systemu płodozmianu i praktyk rolniczych, o których mowa w art. 8 ust. 4;
f)
wyniki modelowych obliczeń wielkości strat azotanów i fosforu z gospodarstw rolnych korzystających z zezwolenia, o których mowa w art. 8 ust. 4;
g)
ocenę realizacji warunków zezwolenia na podstawie wyników kontroli administracyjnych i inspekcji polowych, o których mowa w art. 9 ust. 1 i 2;
h)
tendencje w zakresie liczby zwierząt gospodarskich i produkcji nawozu naturalnego w ramach każdej kategorii zwierząt gospodarskich w Irlandii Północnej i w gospodarstwach posiadających użytki zielone korzystających z odstępstwa.
i)
analizę porównawczą kontroli gospodarstw rolnych w Irlandii Północnej posiadających użytki zielone, objętych zezwoleniami, i gospodarstw rolnych w Irlandii Północnej posiadających użytki zielone, nieobjętych zezwoleniami.

Dane przestrzenne zawarte w sprawozdaniu w stosownych przypadkach spełniają przepisy dyrektywy 2007/2/WE. Gromadząc niezbędne dane, właściwe organy powinny w stosownych przypadkach korzystać z informacji uzyskanych w ramach zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli ustanowionego na podstawie art. 67 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.

Artykuł  11

Okres stosowania

Niniejsza decyzja traci moc z dniem 31 grudnia 2022 r.

Artykuł  12

Adresat

Niniejsza decyzja skierowana jest do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 maja 2019 r.
W imieniu Komisji
Karmenu VELLA
Członek Komisji
1 Dz.U. L 375 z 31.12.1991, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2007/863/WE z dnia 14 grudnia 2007 r. przyznająca Zjednoczonemu Królestwu odstępstwo w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (Dz.U. L 337 z 21.12.2007, s. 122).
3 Decyzja Komisji 2011/128/UE z dnia 24 lutego 2011 r. zmieniająca decyzję 2007/863/WE przyznającą Zjednoczonemu Królestwu odstępstwo w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (Dz.U. L 51 z 25.2.2011, s. 21).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2015/346 z dnia 9 lutego 2015 r. przyznająca Zjednoczonemu Królestwu odstępstwo w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (Dz.U. L 60 z 4.3.2015, s. 42).
5 Sprawozdanie Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego z dnia 4 maja 2018 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 91/676/EWG dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego na podstawie sprawozdań państw członkowskich za okres 2012-2015 (COM(2018) 257 final).
6 SR 2019 nr 81.
7 Dyrektywa 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiająca infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) (Dz.U. L 108 z 25.4.2007, s. 1).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.206.21

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/1325 przyznająca Zjednoczonemu Królestwu odstępstwo w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego
Data aktu: 27/05/2019
Data ogłoszenia: 06/08/2019