Rozporządzenie wykonawcze 2019/1170 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (WE) nr 29/2009 ustanawiającego wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/1170
z dnia 8 lipca 2019 r.
w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (WE) nr 29/2009 ustanawiającego wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 43 i 44,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 29/2009 2  ustanowiono wymogi dotyczące skoordynowanego wprowadzenia usług łącza danych opartych na przesyłaniu danych między dwoma stacjami ziemia-powietrze.

(2) Uwzględniając bieżące problemy z wdrażaniem usług łącza i podjęte działania naprawcze oraz cel, zgodnie z którym co najmniej 75 % lotów powinno odbywać się na statkach powietrznych wyposażonych w funkcję łącza danych, należy zmienić kryteria wyłączeń. Kryteria te należy stosować bez nakładania nadmiernego obciążenia ekonomicznego na określone kategorie podmiotów gospodarczych, których udział w ogólnej liczbie lotów jest nieznaczny. Kategorie te powinny obejmować operatorów statków powietrznych z zainstalowanymi systemami nawigacji powietrznej "Future Air Navigation Systems" (FANS) 1/A, operatorów starszych statków powietrznych i statków powietrznych przeznaczonych do przewozu do 19 pasażerów.

(3) Aby rozporządzenie pozostało aktualne, należy wprowadzić w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 29/2009 odesłania do załącznika 10 Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) i dokonać korekty różnych błędów pisarskich.

(4) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/310 3  zmieniono art. 3 rozporządzenia (WE) nr 29/2009, jednak zmiana ta nie została należycie odzwierciedlona w powiązanych art. 6 i 8 rozporządzenia (WE) nr 29/2009. Pominięcie to należy skorygować.

(5) Ponieważ niniejsze rozporządzenie zmienia kryteria wyłączeń na podstawie art. 14 rozporządzenia Komisji (WE) nr 29/2009, warunki tego rozporządzenia należy dostosować również do art. 127 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1139, o którym mowa w art. 44 tego rozporządzenia.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 29/2009.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego w art. 127 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu Rady (WE) nr 29/2009 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 3 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Pkt 2 nie ma zastosowania do:

a) statków powietrznych, których indywidualne świadectwa zdatności do lotu wydano po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1995 r.;

b) statków powietrznych, których indywidualne świadectwa zdatności do lotu wydano po raz pierwszy przed dniem 31 grudnia 2003 r., i których eksploatacja w przestrzeni powietrznej, o której mowa w art. 1 ust. 3, zakończy się przed dniem 31 grudnia 2022 r.;

c) statków powietrznych, których indywidualne świadectwa zdatności do lotu wydano po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 2018 r. i wyposażonych przed tą datą w urządzenia łącza danych zgodne z wymogami jednego z dokumentów Eurocae wymienionych w załączniku III pkt 10;

d) statków powietrznych o maksymalnej certyfikowanej liczbie miejsc pasażerskich do 19 i certyfikowanej maksymalnej masie startowej do 45 359 kg (100 000 funtów) oraz których pierwsze indywidualne świadectwo zdatności do lotu wydano przed dniem 5 lutego 2020 r.;

e) państwowych statków powietrznych;

f) statków powietrznych eksploatowanych w przestrzeni powietrznej, o której mowa w art. 1 ust. 3, na potrzeby testowania, dostawy lub obsługi technicznej lub których składnik łącza danych czasowo nie działa, na warunkach określonych w obowiązującym wykazie minimalnego wyposażenia w pkt 1 załącznika III.";

2)
w art. 6 ust. 1, 2 i 3 odniesienia do art. 3 ust. 2 i art. 3 ust. 3 zastępuje się odniesieniami do art. 3 ust. 2;
3)
w art. 8 ust. 1, 2 i 3 odniesienia do art. 3 ust. 5 zastępuje się odniesieniami do art. 3 ust. 4;
4)
w art. 14 ust. 2 wyrazy: "art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 549/2004" zastępuje się wyrazami: "art. 127 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1139";
5)
art. 14 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Kryteria, o których mowa w ust. 1, są następujące:

a) kombinacje typów/modeli statków powietrznych, których produkcja dobiega końca, oraz produkowane w ograniczonych ilościach; oraz

b) kombinacje typów/modeli statków powietrznych, których koszty przebudowy byłyby nieproporcjonalne z powodu ich przestarzałej konstrukcji.";

6)
załącznik III zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 lipca 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK III

1. ORO.MLR.105 załącznika III do rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych, załącznik ICAO nr 6 - »Operation of aircraft«, część I (»International Commercial Air Transport - Aeroplanes«) (wydanie jedenaste z lipca 2018 r. obejmujące poprawkę 43), lub załącznik ICAO nr 6 - »Operation of aircraft«, część II (»International General Aviation - Aeroplanes«) (wydanie dziesiąte z lipca 2018 r. obejmujące poprawkę 36).

2. Rozdział 3 - »Aeronautical Telecommunication Network«, sekcja 3.5.1.1 »Context Management (CM)«, lit. a) i b) załącznika ICAO nr 10 - »Aeronautical Telecommunications« - tom III, część I (»Digital Data Communication Systems«) (wydanie drugie z lipca 2007 r. obejmujące poprawki nr 70-82).

3. Rozdział 3 - »Aeronautical Telecommunication Network«, sekcja 3.5.2.2 »Controller-Pilot Data Link Communications (CPDLC)«, lit. a) i b) załącznika ICAO nr 10 - »Aeronautical Telecommunications« - tom III, część I (»Digital Data Communication Systems«) (wydanie drugie z lipca 2007 r. obejmujące poprawki nr 70-82).

4. Rozdział 3 - »Aeronautical Telecommunication Network«, sekcje 3.3, 3.4 i 3.6 załącznika ICAO nr 10 - »Aeronautical Telecommunications« - tom III, część I (»Digital Data Communication Systems«) (wydanie drugie z lipca 2007 r. obejmujące poprawki nr 70-82).

5. Rozdział 6 - »VHF air-ground digital link (VDL)« załącznika ICAO nr 10 - »Aeronautical Telecommunications« - tom III, część I (»Digital Data Communication Systems«) (wydanie drugie z lipca 2007 r. obejmujące poprawkę nr 90).

6. Rozdział 3 - »General procedures for the international aeronautical telecommunication service«, sekcja 3.5.1.5 załącznika ICAO nr 10 - »Aeronautical Telecommunications« - tom II, (»Communication Procedures including those with PANS status«) (wydanie siódme z lipca 2016 r. obejmujące poprawki nr 40-90).

7. Rozdział 2 - »General«, sekcja 2.26.3 załącznika ICAO nr 11 - »Air Traffic Services« (wydanie czternaste z lipca 2016 r. obejmujące poprawkę nr 50-A).

8. Rozdział 6 - »Air traffic services requirements for communications« sekcja 6.1.1.2 załącznika ICAO nr 11 - »Air Traffic Services« (wydanie czternaste z lipca 2016 r. obejmujące poprawkę nr 50-A).

9. Eurocae ED-111, »Functional specifications for CNS/ATM ground recording«, z lipca 2002 r. w tym poprawka nr 1 (30.7.2003).

10. Eurocae ED-100 (z września 2000 r.) oraz ED-100A (z kwietnia 2005 r.), »Interoperability requirements for ATS applications using ARINC 622 Data Communications«.

11. Eurocae ED-120 »Safety and Performance Requirements Standard for Air Traffic Data Link Services in Continental Airspace«, opublikowany w maju 2004 r., w tym zmiana nr 1, opublikowana w kwietniu 2007 r., oraz zmiana nr 2, opublikowana w październiku 2007 r."

1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 29/2009 z dnia 16 stycznia 2009 r. ustanawiające wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (Dz.U. L 13 z 17.1.2009, s. 3).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/310 z dnia 26 lutego 2015 r. zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 29/2009 ustanawiające wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej i uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 441/2014 (Dz.U. L 56 z 27.2.2015, s. 30).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.183.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2019/1170 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (WE) nr 29/2009 ustanawiającego wymogi dla usług łącza danych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej
Data aktu: 08/07/2019
Data ogłoszenia: 09/07/2019
Data wejścia w życie: 29/07/2019