a także mając na uwadze, co następuje:(1) Bezzałogowe statki powietrzne, niezależnie od ich masy, mogą być eksploatowane w obrębie jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej obok załogowych statków powietrznych, zarówno samolotów, jak i śmigłowców.
(2) 2 Podobnie jak w przypadku lotnictwa załogowego jednolite wdrażanie i przestrzeganie przepisów i procedur powinno mieć miejsce w przypadku operatorów, w tym pilotów, bezzałogowych statków powietrznych i systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz operacji z użyciem bezzałogowych statków powietrznych oraz systemów bezzałogowych statków powietrznych.
(3) 3 Ze względu na szczególne cechy operacji z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych operacje te powinny być równie bezpieczne jak w lotnictwie załogowym.
(4) 4 Technologie w zakresie bezzałogowych statków powietrznych umożliwiają prowadzenie szerokiego zakresu możliwych operacji. Należy określić wymagania dotyczące zdatności do lotu, organizacji, osób zaangażowanych w eksploatację systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz operacji z użyciem bezzałogowych statków powietrznych, aby zapewnić bezpieczeństwo osób znajdujących się na ziemi oraz innych użytkowników przestrzeni powietrznej w trakcie operacji z użyciem bezzałogowych statków powietrznych.
(5) 5 Przepisy i procedury mające zastosowanie do operacji z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych powinny być współmierne do charakteru i ryzyka danej operacji lub działalności oraz powinny być dostosowane do charakterystyki operacyjnej danego bezzałogowego statku powietrznego oraz do cech obszaru, na którym prowadzone są dane operacje, takich jak gęstość zaludnienia, charakterystyka terenu i obecność budynków.
(6) Kryteria dotyczące poziomu ryzyka, jak również inne kryteria powinny stanowić podstawę ustanowienia trzech kategorii operacji: kategorii "otwartej", "szczególnej" i "certyfikowanej".
(7) 6 Do operacji z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych powinny mieć zastosowanie proporcjonalne wymogi dotyczące ograniczania ryzyka stosownie do poziomu występującego ryzyka, charakterystyki operacyjnej danego bezzałogowego statku powietrznego oraz cech obszaru, na którym prowadzone są dane operacje.
(8) 7 W przypadku operacji w kategorii "otwartej", które powinny obejmować operacje stwarzające najmniejsze ryzyko, nie należy wymagać, by wykonywano je z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych, które podlegają standardowym procedurom zgodności z wymogami lotniczymi, lecz powinny być one wykonywane z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych należących do klas zdefiniowanych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/945 8 .
(9) Operacje w kategorii "szczególnej" powinny obejmować inne rodzaje operacji, które wiążą się z większym ryzykiem i w przypadku których należy przeprowadzić wnikliwą ocenę ryzyka w celu wskazania wymogów, których spełnienie jest konieczne, aby zapewnić bezpieczeństwo operacji.
(10) System przewidujący składanie przez operatora oświadczenia powinien ułatwić egzekwowanie niniejszego rozporządzenia w przypadku operacji niskiego ryzyka prowadzonych w kategorii "szczególnej", dla których określono scenariusz standardowy obejmujący szczegółowe środki ograniczające ryzyko.
(11) Operacje w kategorii "certyfikowanej" co do zasady powinny podlegać przepisom dotyczącym certyfikacji operatora i licencjonowaniu pilotów bezzałogowych statków powietrznych, oprócz certyfikacji samego statku powietrznego na podstawie rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/945.
(12) Certyfikat - obowiązkowy w przypadku kategorii "certyfikowanej" - wydawany przez właściwe organy w odniesieniu do eksploatacji bezzałogowego statku powietrznego, jak również dla personelu, w tym pilotów bezzałogowych statków powietrznych i organizacji zaangażowanych w tego rodzaju działalność, bądź dla statków powietrznych na podstawie rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/945, może być również wymagany w przypadku kategorii "szczególnej".
(13) Należy ustanowić przepisy i procedury dotyczące znakowania i identyfikacji bezzałogowych statków powietrznych oraz rejestracji operatorów bezzałogowych statków powietrznych lub certyfikowanych bezzałogowych statków powietrznych.
(14) Operatorzy bezzałogowych statków powietrznych powinni podlegać rejestracji, w przypadku gdy eksploatują bezzałogowy statek powietrzny, który w przypadku uderzenia może przekazać człowiekowi energię kinetyczną o wartości powyżej 80 dżuli lub którego eksploatacja wiąże się z zagrożeniami dla prywatności, ochrony danych osobowych, bezpieczeństwa lub środowiska.
(15) 9 Z badań wynika, że bezzałogowe statki powietrzne o masie startowej wynoszącej 250 g lub więcej stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa, a zatem operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych eksploatujących tego rodzaju bezzałogowe statki powietrzne należy zobowiązać do tego, by się zarejestrowali, w sytuacji gdy wykonują operacje z użyciem tego rodzaju statku powietrznego w kategorii "otwartej".
(16) Mając na względzie zagrożenia dla prywatności i ochrony danych osobowych, operatorzy bezzałogowych statków powietrznych powinni podlegać rejestracji, jeżeli wykonują operacje z użyciem bezzałogowego statku powietrznego, który jest wyposażony w czujnik zdolny do gromadzenia danych osobowych. Nie powinno to jednak dotyczyć bezzałogowego statku powietrznego, który uznaje się za zabawkę w rozumieniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE w sprawie bezpieczeństwa zabawek 10 .
(17) Informacje na temat rejestracji certyfikowanych bezzałogowych statków powietrznych oraz rejestracji operatorów bezzałogowych statków powietrznych, którzy podlegają wymogowi rejestracji, powinny być przechowywane w cyfrowych, zharmonizowanych, interoperacyjnych krajowych systemach rejestracji, umożliwiających właściwym organom dostęp do tych informacji i ich wymianę. Przewidziane w niniejszym rozporządzeniu mechanizmy służące zapewnieniu interoperacyjności krajowych rejestrów powinny pozostawać bez uszczerbku dla przepisów mających zastosowanie do przyszłego repozytorium, o którym mowa w art. 74 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(18) Zgodnie z art. 56 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/1139 niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla możliwości ustanowienia przez państwa członkowskie krajowych przepisów w celu objęcia eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych pewnymi warunkami ze względów niewchodzących w zakres stosowania rozporządzenia (UE) 2018/1139, w tym względów bezpieczeństwa publicznego lub ochrony prywatności i danych osobowych zgodnie z prawem Unii.
(19) Krajowe systemy rejestracji powinny być zgodne z mającymi zastosowanie unijnymi i krajowymi przepisami dotyczącymi prywatności oraz przetwarzania danych osobowych, a informacje przechowywane w tych systemach rejestracji powinny być łatwo dostępne 11 .
(20) 12 Operatorzy systemów bezzałogowych statków powietrznych i piloci bezzałogowych statków powietrznych powinni zadbać o to, by w odpowiednim stopniu znali mające zastosowanie przepisy unijne i krajowe dotyczące planowanych operacji, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa, prywatności, ochrony danych, odpowiedzialności, ubezpieczenia, ochrony oraz ochrony środowiska.
(21) 13 Niektóre obiekty i obszary, takie jak szpitale, miejsca zgromadzeń ludzi, instalacje i obiekty takie jak zakłady karne czy zakłady przemysłowe, siedziby władz rządowych najwyższego i wyższego szczebla, rezerwaty przyrody bądź niektóre elementy infrastruktury transportowej mogą być szczególnie wrażliwe na niektóre lub wszystkie rodzaje operacji z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych. Nie powinno to ograniczać możliwości ustanowienia przez państwa członkowskie krajowych przepisów w celu objęcia eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych określonymi warunkami ze względów niewchodzących w zakres stosowania niniejszego rozporządzenia, w tym względów ochrony środowiska, bezpieczeństwa publicznego lub ochrony prywatności i danych osobowych zgodnie z prawem Unii.
(22) 14 Hałas i emisje, których źródłem są bezzałogowe statki powietrzne, należy ograniczyć w jak największym stopniu, z uwzględnieniem warunków eksploatacyjnych i różnych szczególnych cech poszczególnych państw członkowskich, takich jak gęstość zaludnienia, które powodują, że hałas i emisje stają się problematyczne. W celu ułatwienia społecznej akceptacji operacji prowadzonych z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/945 przewidziano maksymalny poziom hałasu dla bezzałogowych statków powietrznych eksploatowanych w pobliżu osób w kategorii "otwartej". W kategorii "szczególnej" przewidziano wymóg, zgodnie z którym operator zobowiązany jest opracować wytyczne dla swoich pilotów bezzałogowych statków powietrznych, tak aby wszystkie operacje były wykonywane w sposób minimalizujący uciążliwości dla ludzi i zwierząt.
(23) Dotychczasowe certyfikaty krajowe należy dostosować do certyfikatów zgodnych z wymogami niniejszego rozporządzenia.
(24) Aby zapewnić prawidłowe wdrożenie niniejszego rozporządzenia, należy przewidzieć odpowiednie środki przejściowe. W szczególności państwom członkowskim i zainteresowanym stronom należy zapewnić wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich procedur do nowych ram regulacyjnych, zanim niniejsze rozporządzenie zacznie być stosowane.
(25) 15 Nowe ramy regulacyjne dotyczące operacji z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych powinny pozostawać bez uszczerbku dla mających zastosowanie obowiązków w zakresie ochrony środowiska i przyrody wynikających z przepisów prawa krajowego lub prawa Unii.
(26) 16 Chociaż system zarządzania bezzałogowymi systemami powietrznymi U-space, obejmujący infrastrukturę, usługi i procedury gwarantujące bezpieczną eksploatację systemów bezzałogowych statków powietrznych, który wspiera integrację tych systemów z systemem lotnictwa, jest dopiero na etapie rozwoju, w niniejszym rozporządzeniu już teraz należy uwzględnić wymogi dotyczące wdrożenia trzech filarów systemu U-space, a mianowicie rejestracji, świadomości przestrzennej i zdalnej identyfikacji, które będą wymagać dalszego uzupełnienia.
(27) 17 Ponieważ modele statków powietrznych uznaje się za systemy bezzałogowych statków powietrznych i zważywszy na wysoki poziom bezpieczeństwa, jaki potwierdza dotychczasowa eksploatacja modeli statków powietrznych w klubach i stowarzyszeniach, należy zapewnić płynne przejście od różnych krajowych systemów do nowych unijnych ram regulacyjnych, tak aby kluby i stowarzyszenia modelarstwa lotniczego mogły nadal działać w taki sam sposób jak obecnie, uwzględniając także dotychczasowe najlepsze praktyki istniejące w państwach członkowskich.
(28) Ponadto, zważywszy na wysoki poziom bezpieczeństwa osiągnięty przez statki powietrzne klasy C4, jak przewidziano w załączniku do niniejszego rozporządzenia, należy zezwolić prowadzenie operacji niskiego ryzyka z użyciem tego typu statków powietrznych w kategorii "otwartej". Takie statki powietrzne, często wykorzystywane przez operatorów modeli statków powietrznych, są stosunkowo mniej złożone niż bezzałogowe statki powietrzne należące do innych klas, a zatem nie powinny podlegać nieproporcjonalnym wymogom technicznym.
(29) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Motyw 2 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
3 Motyw 3 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
4 Motyw 4 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
5 Motyw 5 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
6 Motyw 7 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
7 Motyw 8 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
8 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych z państw trzecich (zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzedowego).
9 Motyw 15 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
10 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE z dnia 18 czerwca 2009 r. w sprawie bezpieczeństwa zabawek (Dz.U. L 170 z 30.6.2009, s. 1).
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
12 Motyw 20 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
13 Motyw 21 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
14 Motyw 22 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
15 Motyw 25 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
16 Motyw 26 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
17 Motyw 27 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
18 Art. 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
19 Art. 2 pkt 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
20 Art. 2 pkt 2 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
21 Art. 2 pkt 4 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
22 Art. 2 pkt 9 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
23 Art. 2 pkt 10 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
24 Art. 2 pkt 16 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
25 Art. 2 pkt 24 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2020/639 z dnia 12 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2020 r.
26 Art. 2 pkt 25 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2020/639 z dnia 12 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2020 r.
27 Art. 2 pkt 26 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2020/639 z dnia 12 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2020 r.
28 Art. 2 pkt 27 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2020/639 z dnia 12 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2020 r.
29 Art. 2 pkt 28 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2020/639 z dnia 12 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2020 r.
30 Art. 2 pkt 29 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2020/639 z dnia 12 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2020 r.
31 Art. 2 pkt 30 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2020/639 z dnia 12 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2020 r.
32 Art. 2 pkt 31 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2020/639 z dnia 12 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2020 r.
33 Art. 2 pkt 32 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2020/639 z dnia 12 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2020 r.
34 Art. 2 pkt 33 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2020/639 z dnia 12 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2020 r.
35 Art. 2 pkt 34 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2020/639 z dnia 12 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2020 r.
36 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiające wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1035/2011 oraz rozporządzenia (WE) nr 1265/2007, (WE) nr 1794/2006, (WE) nr 730/2006, (WE) nr 1033/2006 i (UE) nr 255/2010 (Dz.U. L 281 z 13.10.2012, s. 1).
37 Art. 5 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2020/639 z dnia 12 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2020 r.
38 Art. 5 ust. 6 lit. a) zmieniona przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
39 Art. 6 ust. 1 lit. a) zmieniona przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
40 Art. 7 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
41 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiające wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1035/2011 oraz rozporządzenia (WE) nr 1265/2007, (WE) nr 1794/2006, (WE) nr 730/2006, (WE) nr 1033/2006 i (UE) nr 255/2010 (Dz.U. L 281 z 13.10.2012, s. 1).
42 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. U. L 296 z 25.10.2012, s. 1).
43 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1332/2011 z dnia 16 grudnia 2011 r. ustanawiające wspólne wymogi korzystania z przestrzeni powietrznej i procedury operacyjne w celu zapobiegania kolizjom w powietrzu (Dz.U. L 336 z 20.12.2011, s. 20).
44 Art. 8 ust. 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
45 Art. 8 ust. 2 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
46 Art. 9 ust. 2 lit. b) zmieniona przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
47 Art. 9 ust. 4 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
48 Art. 10 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
49 Art. 11 ust. 3 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
50 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18).
51 Art. 13 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2020/639 z dnia 12 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2020 r.
52 Art. 14 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
53 Art. 14 ust. 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
54 Art. 14 ust. 2 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
55 Art. 14 ust. 2 lit. b) zmieniona przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
56 Art. 14 ust. 2 lit. e) zmieniona przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
57 Art. 14 ust. 5 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
58 Art. 14 ust. 6 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
59 Art. 14 ust. 8 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
60 Art. 14 ust. 9 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2020/639 z dnia 12 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2020 r.
61 Art. 15 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
62 Art. 15 ust. 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
63 Art. 15 ust. 1 lit. a zmieniona przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2020/639 z dnia 12 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2020 r.
64 Art. 15 ust. 2 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
65 Art. 15 ust. 3 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
66 Art. 16 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
67 Art. 16 ust. 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
68 Art. 18 lit. b) zmieniona przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
69 Art. 18 lit. d) zmieniona przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
70 Art. 18 lit. e) zmieniona przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
71 Art. 18 lit. f) zmieniona przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
72 Art. 18 lit. h) pkt i) zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
73 Art. 18 lit. i) zmieniona przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
74 Art. 18 lit. j) zmieniona przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
75 Art. 18 lit. k) zmieniona przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
76 Art. 18 lit. l) zmieniona przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
77 Art. 18 lit. m) zmieniona przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
78 Art. 19 ust. 3 zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
79 Art. 20:- zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 746/2020 z dnia 4 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.176.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2022/425 z dnia 14 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.87.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2022 r.
80 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 768/2008/WE z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie wspólnych ram dotyczących wprowadzania produktów do obrotu, uchylająca decyzję Rady 93/465/EWG (Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 82).
81 Art. 21 ust. 1:- zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr 746/2020 z dnia 4 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.176.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2020 r.
82 Art. 21 ust. 2:- zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 746/2020 z dnia 4 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.176.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2020 r.
83 Art. 21 ust. 3:- zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia nr 746/2020 z dnia 4 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.176.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2020 r.
84 Art. 22:- zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2020/639 z dnia 12 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 746/2020 z dnia 4 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.176.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/425 z dnia 14 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.87.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2022 r.
85 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych z państw trzecich (Dz.U. L 152 z 11.6.2019, s. 1).
86 Art. 23 zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2020/639 z dnia 12 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2020 r.
87 Art. 23 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia nr 746/2020 z dnia 4 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.176.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2020 r.
88 Art. 23 ust. 2:- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1166/2021 z dnia 15 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.253.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 sierpnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2022/425 z dnia 14 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.87.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2022 r.
89 Art. 23 ust. 3:- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1166/2021 z dnia 15 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.253.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 sierpnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2022/425 z dnia 14 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.87.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2022 r.
90 Art. 23 ust. 4:- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1166/2021 z dnia 15 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.253.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 sierpnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2022/425 z dnia 14 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.87.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2022 r.
91 Art. 23 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia nr 746/2020 z dnia 4 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.176.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2020 r.
92 Załącznik:- zmieniony przez sprostowanie z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.255.11).
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 639/2020 z dnia 12 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2020 r.