(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 3305)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 10 maja 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Przedmiotem proponowanej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Zaprzestanie handlu z izraelskimi osiedlami na okupowanych terytoriach palestyńskich" są następujące kwestie: "Aby nie uznawać i nie wspierać izraelskich naruszeń prawa międzynarodowego i praw człowieka, UE ma obowiązek zaprzestać handlu z osiedlami izraelskimi, które stanowią kolonizację okupowanych terytoriów palestyńskich".
(2) Cele proponowanej inicjatywy obywatelskiej dotyczą następujących kwestii: "Komisja Europejska ma wyłączne kompetencje w dziedzinie handlu. W związku z tym i w świetle jej zobowiązań wynikających z prawa międzynarodowego, aby nie uznawać i nie wspierać niezgodnych z prawem działań Izraela w okupowanej Palestynie, Komisja musi: 1. Formalnie uznać, że handel z osiedlami izraelskimi jest zakazany zarówno dla UE jako całości, jak i dla wszystkich państw członkowskich. 2. Wprowadzić rozporządzenie, które zagwarantuje, że towary i usługi pochodzące w całości lub częściowo z takich osiedli przestaną być wprowadzane na rynek europejski."
(3) Traktat o Unii Europejskiej (TUE) podkreśla rolę obywatelstwa Unii i usprawnia demokratyczne funkcjonowanie Unii, stanowiąc między innymi, że każdy obywatel ma mieć prawo do uczestnictwa w życiu demokratycznym Unii za pośrednictwem europejskiej inicjatywy obywatelskiej.
(4) W związku z tym procedury i warunki wymagane dla inicjatywy obywatelskiej powinny być jasne, proste, przyjazne użytkownikowi i proporcjonalne do charakteru inicjatywy obywatelskiej, tak aby zachęcić obywateli do udziału i zwiększyć przystępność Unii.
(5) Akt prawny dotyczący przedmiotu proponowanej inicjatywy obywatelskiej mógłby zostać przyjęty jedynie na podstawie art. 215 TFUE.
(6) Warunkiem wstępnym przyjęcia aktu prawnego na podstawie art. 215 TFUE jest jednak decyzja przyjęta zgodnie z tytułem V rozdział 2 Traktatu o Unii Europejskiej, która przewiduje zerwanie lub ograniczenie, w całości lub w części, stosunków gospodarczych i finansowych z danym państwem trzecim. Komisja nie ma kompetencji do przedłożenia wniosku dotyczącego takiej decyzji. Przy braku odpowiedniej decyzji przyjętej zgodnie z tytułem V rozdział 2 Traktatu o Unii Europejskiej Komisja nie ma kompetencji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego, który miałby zostać przyjęty na podstawie art. 215 TFUE.
(7) Z powyższych względów proponowana inicjatywa obywatelska zatytułowana "Zaprzestanie handlu z izraelskimi osiedlami na okupowanych terytoriach palestyńskich" w sposób oczywisty wykracza poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów w rozumieniu art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia w związku z jego art. 2 pkt 1,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 kwietnia 2019 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Frans TIMMERMANS |
|
Wiceprzewodniczący |