Decyzja 2019/708 uzupełniająca dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie wskazania sektorów i podsektorów uznanych za narażone na ryzyko ucieczki emisji w okresie 2021-2030

DECYZJA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2019/708
z dnia 15 lutego 2019 r.
uzupełniająca dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie wskazania sektorów i podsektorów uznanych za narażone na ryzyko ucieczki emisji w okresie 2021-2030
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 10b ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2003/87/WE stanowi, że sprzedaż na aukcji przydziałów emisji gazów cieplarnianych stanowi podstawową zasadę systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych w Unii (EU ETS).

(2) Na posiedzeniu w październiku 2014 r. Rada Europejska uznała, że przydział bezpłatnych uprawnień nie powinien tracić ważności, a istniejące środki należy dalej stosować po 2020 r. w celu przeciwdziałania ryzyku ucieczki emisji z uwagi na politykę przeciwdziałania zmianie klimatu, dopóki inne ważne gospodarki nie podejmą porównywalnych wysiłków. Aby utrzymać korzyści dla środowiska płynące z redukcji emisji w Unii, jeżeli środki państw trzecich nie oferują przemysłowi porównywalnych zachęt do redukcji emisji, należy zachować przejściowy przydział bezpłatnych uprawnień dla instalacji w sektorach i podsektorach narażonych na ryzyko ucieczki emisji.

(3) Doświadczenia zgromadzone w trakcie funkcjonowania EU ETS potwierdziły, że sektory i podsektory są narażone na ryzyko ucieczki emisji w różnym stopniu oraz że przydział bezpłatnych uprawnień zapobiega ucieczce emisji. Niektóre sektory i podsektory mogą zostać uznane za bardziej zagrożone ucieczką emisji, zaś inne są w stanie przenieść znaczną część kosztów uprawnień pokrywających ich emisje na ceny produktów bez utraty udziału w rynku i ponoszą jedynie pozostałą część kosztów, w związku z czym ryzyko ucieczki emisji w tych sektorach jest niewielkie. Z myślą o zmniejszeniu ryzyka ucieczki emisji art. 10b ust. 5 dyrektywy 2003/87/WE stanowi, że Komisja ma ustalić wykaz sektorów i podsektorów uznanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji. Takie sektory i podsektory mają otrzymać bezpłatne uprawnienia w wysokości 100 % liczby określonej na podstawie art. 10a dyrektywy 2003/87/WE.

(4) Decyzją 2014/746/UE 2  Komisja ustaliła wykaz sektorów i podsektorów narażonych na znaczące ryzyko ucieczki emisji na lata 2015-2019. Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 3  przedłużono ważność wykazu sektorów i podsektorów narażonych na znaczące ryzyko ucieczki emisji do dnia 31 grudnia 2020 r.

(5) W art. 10b dyrektywy 2003/87/WE określono kryteria oceny na podstawie danych dostępnych z trzech ostatnich lat kalendarzowych. W związku z tym Komisja wykorzystała dane z lat 2013, 2014 i 2015, ponieważ w terminie przeprowadzania oceny dane z 2016 r. były dostępne jedynie w odniesieniu do niektórych parametrów.

(6) W celu sporządzenia wykazu sektorów i podsektorów narażonych na znaczące ryzyko ucieczki emisji w latach 2021-2030 Komisja oceniła ryzyko ucieczki emisji sektorów i podsektorów na poziomie NACE-4 statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej w Unii zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 . NACE-4 jest poziomem zapewniającym optymalną dostępność danych precyzyjnie określających sektory. Sektor jest oznaczony na czterocyfrowym poziomie klasyfikacji NACE, a podsektor jest oznaczony na sześcio- lub ośmiocyfrowym poziomie Prodcom, tj. wg klasyfikacji towarów stosowanych w odniesieniu do statystyk dotyczących produkcji przemysłowej w Unii, wynikającej bezpośrednio z klasyfikacji NACE.

(7) Ocenę ryzyka ucieczki emisji przeprowadzono dwuetapowo. Na potrzeby ilościowej oceny pierwszego poziomu na poziomie NACE-4 sektor uznaje się za narażony na ryzyko ucieczki emisji, jeżeli "wskaźnik ucieczki emisji" przekracza próg 0,2 określony w art. 10b ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE. W odniesieniu do niewielkiej liczby przypadków spełniających jasno określone kryteria kwalifikowalności określone w art. 10b ust. 2 i 3 dyrektywy 2003/87/WE przeprowadzono "ocenę drugiego poziomu" jako ocenę jakościową z określonymi kryteriami albo jako ocenę ilościową na poziomie zdezagregowanym.

(8) Zgodnie z art. 10b dyrektywy 2003/87/WE wskaźnik ucieczki emisji obliczono, mnożąc intensywność handlu sektora z państwami trzecimi przez intensywność emisji tego sektora.

(9) Zgodnie z art. 10b dyrektywy 2003/87/WE intensywność handlu z państwami trzecimi obliczono jako stosunek całkowitej wartości eksportu do państw trzecich powiększonej o wartość importu z państw trzecich do całkowitej wielkości rynku w Europejskim Obszarze Gospodarczym (roczny obrót plus całkowita wartość importu z państw trzecich). Komisja oceniła intensywność handlu dla każdego sektora i podsektora na podstawie danych zgłoszonych przez Eurostat w bazie danych COMEXT. Komisja uważa, że są to najbardziej kompletne i wiarygodne dane na temat całkowitej wartości eksportu do państw trzecich i całkowitej wartości importu z państw trzecich, a także całkowitego rocznego obrotu w Unii.

(10) Intensywność emisji, którą mierzy się w kg CO2 na euro, obliczono jako sumę bezpośrednich i pośrednich emisji w danym sektorze, podzieloną przez wartość dodaną brutto. Komisja uważa dziennik transakcji Unii Europejskiej za najbardziej dokładne i przejrzyste źródło danych o emisji CO2 na poziomie instalacji i dlatego wykorzystuje się je do obliczenia emisji bezpośrednich dla sektorów. Instalacje przypisano do poszczególnych sektorów na poziomie NACE-4 na podstawie informacji na poziomie instalacji dostarczonych przez państwa członkowskie w ramach krajowych środków wykonawczych przedłożonych na podstawie art. 11 dyrektywy 2003/87/WE i decyzji Komisji 2011/278/UE 5 . Do oszacowania wartości dodanej brutto na poziomie sektorowym wykorzystano dane pochodzące ze statystyk strukturalnych Eurostatu dotyczących przedsiębiorstw, ponieważ uważa się je za najdokładniejsze źródło.

(11) Z uwagi na brak dostępnych danych na poziomie UE-28 za najbardziej wiarygodne źródła informacji do celów określenia emisji pośrednich uznaje się dane dotyczące zużycia energii elektrycznej uzyskane bezpośrednio od państw członkowskich. W celu przeliczenia zużycia energii elektrycznej na emisje pośrednie stosuje się współczynnik emisji dla energii elektrycznej. Jako wartość odniesienia Komisja wykorzystała średnią unijna produkcję energii elektrycznej w koszyku energetycznym. Wartość ta opiera się na całkowitej rocznej wielkości emisji w Unii z sektora elektroenergetycznego w odniesieniu do wszystkich źródeł wytwarzania energii elektrycznej w Europie, podzielonej przez odpowiednią ilość wytworzonej energii elektrycznej. Współczynnik emisji dla energii elektrycznej został zaktualizowany, aby uwzględnić dekarbonizację systemu energii elektrycznej i coraz większy udział energii ze źródeł odnawialnych. Nowa wartość powinna odnosić się do 2015 r., a zatem opierać się na danych dostępnych z trzech ostatnich lat kalendarzowych (2013-2015). Uaktualniona wartość wynosi 376 gramów dwutlenku węgla na kWh.

(12) W art. 10b ust. 2 i 3 dyrektywy 2003/87/WE zawarto szczegółowe zasady kwalifikowalności dla poszczególnych sektorów i podsektorów na potrzeby wnioskowania o drugą ocenę, w przypadku gdy nie spełnią one głównego kryterium ucieczki emisji kwalifikującego do umieszczenia w wykazie sektorów i podsektorów narażonych na znaczące ryzyko ucieczki emisji. W przypadkach gdy wskaźnik ucieczki emisji wynosił 0,15-0,2, sektor mógł wnioskować o przeprowadzenie oceny jakościowej zgodnie z kryteriami określonymi w art. 10b ust. 2 wspominanej dyrektywy. Zgodnie z art. 10b ust. 3 sektory i podsektory, w których intensywność emisji przekracza 1,5, kwalifikują się do wnioskowania o przeprowadzenie oceny jakościowej albo oceny ilościowej na poziomie zdezagregowanym (poziom 6- lub 8-cyfrowy PRODCOM). Sektory i podsektory, w odniesieniu do których przydział bezpłatnych uprawnień oblicza się na podstawie wskaźników dotyczących rafinerii, również kwalifikowały się do wnioskowania o przeprowadzanie obu rodzajów ocen. Sektory i podsektory wymienione w pkt 1.2 załącznika do decyzji 2014/746/UE kwalifikowały się do składania wniosków o ocenę ilościową na poziomie zdezagregowanym.

(13) Przeprowadzono trwające od listopada 2017 r. do lutego 2018 r. konsultacje internetowe, podczas których zainteresowane strony mogły przedstawić swoje opinie na temat wybranych metod sporządzenia wykazu sektorów i podsektorów narażonych na znaczące ryzyko ucieczki emisji. Respondenci co do zasady opowiadali się za ocenami drugiego poziomu, w przypadku których poziom solidności, uczciwości, przejrzystości i sprawiedliwości dorównywałby ocenom ilościowym pierwszego poziomu, i wyrażali poparcie dla jednolitych ram oceny, w którą zaangażowane są zainteresowane strony. Zorganizowano cztery posiedzenia, aby przygotować wykaz sektorów i podsektorów narażonych na znaczące ryzyko ucieczki emisji i kontynuować prace dotyczące ocen, jakie należy przeprowadzić z udziałem państw członkowskich i zainteresowanych stron w okresie od lutego do maja 2018 r.

(14) Przeprowadzono ocenę skutków 6  w celu zapewnienia, by oceny pierwszego i drugiego poziomu przeprowadzane na potrzeby sporządzenia wykazu sektorów i podsektorów narażonych na znaczące ryzyko ucieczki emisji na lata 2021-2030 przeprowadzano w sposób porównywalny, tj. by obie oceny zapewniały identyfikację wyłącznie sektorów narażonych na ryzyko ucieczki emisji. Ocena skutków dotyczyła głównie możliwości operacyjnych związanych z ramami oceny drugiego poziomu.

(15) Wstępny wykaz sektorów i podsektorów narażonych na znaczące ryzyko ucieczki emisji na lata 2021-2030 7  opublikowano dnia 8 maja 2018 r. wraz z ramowymi wytycznymi Komisji w sprawie oceny jakościowej i zdezagregowanej oceny ilościowej 8 .

(16) Oceny na podstawie kryteriów określonych w art. 10b ust. 2 i 3 dyrektywy 2003/87/WE przeprowadzono w odniesieniu do szeregu sektorów, których nie uznano za narażone na ryzyko ucieczki emisji na podstawie kryteriów ilościowych określonych w art. 10b ust. 1.

(17) Komisja oceniła łącznie 245 sektorów przemysłowych klasyfikowanych w NACE jako "górnictwo i wydobywanie" oraz "przetwórstwo przemysłowe". Sektory i podsektory wymienione w pkt 1 załącznika do niniejszej decyzji spełniają kryteria określone w art. 10b ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE i powinny zostać uznane za narażone na ryzyko ucieczki emisji.

(18) Oceny jakościowe na podstawie kryteriów określonych w art. 10b ust. 2 i 3 dyrektywy 2003/87/WE przeprowadzono w odniesieniu do szeregu sektorów. W przypadku sektorów: "wydobywanie soli" (kod NACE 0893), "wykończanie wyrobów włókienniczych" (kod NACE 1330), "produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych" (kod NACE 2110), "produkcja ceramicznych wyrobów stołowych i ozdobnych" (kod NACE 2341), "produkcja ceramicznych wyrobów sanitarnych" (kod NACE 2342) oraz "produkcja cegieł, dachówek i materiałów budowlanych, z wypalanej gliny" (kod NACE 2332) stwierdzono, że dodanie tych sektorów do wykazu sektorów i podsektorów narażonych na znaczące ryzyko ucieczki emisji jest uzasadnione. Należy zatem uznać te sektory za narażone na ryzyko ucieczki emisji w okresie 2021-2030.

(19) W przypadku sektora "wydobywanie węgla brunatnego (lignitu)" (kod NACE 0520) podczas przeprowadzania oceny jakościowej stwierdzono szereg nieprawidłowości, w tym brak możliwości uznania, że koszty bezpośredniej emisji mają wpływ na ten sektor, oraz wyrażono wątpliwości dotyczące związku między wewnątrzunijną konkurencją ze strony innych źródeł paliw a ucieczką emisji. Wykazano istnienie pewnej konkurencji na szczeblu regionalnym ze strony pozaunijnych elektrowni opalanych węglem brunatnym, chociaż w wyniku oceny obejmującej całą Unię potwierdzono, że narażenie na zewnętrzną konkurencję było znacznie ograniczone. Stwierdzono zatem, że dodanie tego sektora do wykazu sektorów i podsektorów uznanych na narażone na ryzyko ucieczki emisji nie jest uzasadnione.

(20) Otrzymano trzy wnioski od sektorów, których nie uwzględniono we wstępnym wykazie sektorów i podsektorów narażonych na znaczące ryzyko ucieczki emisji: "górnictwo gazu ziemnego" (kod NACE 0620), "produkcja wyrobów gipsowych budowlanych" (kod NACE 2362) i "odlewnictwo metali lekkich" (kod NACE 2453). Ocena tych wniosków dotyczyła głównie kwalifikowalności sektorów do uwzględnienia w wykazie sektorów i podsektorów narażonych na znaczące ryzyko ucieczki emisji na podstawie ilościowej oceny pierwszego poziomu na poziomie NACE-4. Oficjalne dane wykorzystane do przeprowadzenia ocen pierwszego poziomu przekazano zainteresowanym stronom i uznano za wystarczająco solidne, aby móc opublikować wstępny wykaz sektorów i podsektorów narażonych na znaczące ryzyko ucieczki emisji. Komisja zbadała dodatkowe informacje przedstawione przez trzy sektory w złożonych przez nie wnioskach i nie uznała, by uzasadniały one zmianę pierwotnego stanowiska. Sektorów tych nadal nie uznaje się za narażone na ryzyko ucieczki emisji, ponieważ właściwe wskaźniki ucieczki emisji nie przekraczają progu 0,2 określonego w art. 10b ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE. Ponadto sektory te nadal nie spełniają kryteriów kwalifikowalności do przeprowadzenia dalszych ocen, o których mowa w art. 10b ust. 2 i 3 dyrektywy 2003/87/WE.

(21) Na podstawie kryteriów określonych w art. 10b ust. 1 i 3 dyrektywy 2003/87/WE przeprowadzono zdezagregowane oceny ilościowe w odniesieniu do szeregu podsektorów. W przypadku podsektorów: "kaolin i pozostałe gliny kaolinowe" (kod PRODCOM 08.12.21), "ziemniaki zamrożone, przetworzone lub zakonserwowane (włączając ziemniaki ugotowane lub częściowo ugotowane w oleju, a następnie zamrożone, z wyłączeniem zakonserwowanych octem lub kwasem octowym)" (kod PRODCOM 10.31.11.30), "ziemniaki suszone w postaci mąki, mączki, płatków, granulek i pelletów" (kod PRODCOM 10.31.13.00), "przecier pomidorowy i pasta, zagęszczone" (kod PRODCOM 10.39.17.25), "odtłuszczone mleko w proszku" (kod PRODCOM 10.51.21), "mleko pełne w proszku" (kod PRODCOM 10.51.22), "kazeina" (kod PRODCOM 10.51.53), "laktoza i syrop laktozowy" (kod PRODCOM 10.51.54), "serwatka i serwatka zmodyfikowana, w proszku, w granulkach lub w innej stałej postaci, nawet zagęszczona lub zawierająca dodatek środka słodzącego" (kod PRODCOM 10.51.55.30), "drożdże piekarnicze" (kod PRODCOM 10.89.13.34), "szkliste emalie i glazury, pobiałki (masy lejne) i podobne preparaty, w rodzaju stosowanych w przemyśle ceramicznym, emalierskim i szklarskim" (kod PRODCOM 20.30.21.50), "ciekłe materiały do wytwarzania połysku i podobne preparaty, fryta szklana i pozostałe szkło w postaci proszku, granulek lub płatków" (kod PRODCOM 20.30.21.70) i "części z żelaza kutego swobodnie, do wałów napędowych, wałów krzywkowych, wałów wykorbionych i do korb itp." (kod PRODCOM 25.50.11.34) stwierdzono, że dodanie tych podsektorów do wykazu sektorów i podsektorów narażonych na znaczące ryzyko ucieczki emisji jest uzasadnione. Należy zatem uznać te podsektory za narażone na ryzyko ucieczki emisji w okresie 2021-2030.

(22) W przypadku podsektorów "pasta kakaowa, nawet odtłuszczona" (kod PRODCOM 10.82.11), "masło, tłuszcz i olej, kakaowe" (kod PRODCOM 10.82.12) i "proszek kakaowy, niezawierający dodatku cukru lub innego środka słodzącego" (kod PRODCOM 10.82.13) w trakcie przeprowadzonych zdezagregowanych ocen ilościowych stwierdzono szereg odstępstw od zharmonizowanej metodyki prowadzących do ryzyka znacznego przeszacowania wskaźnika ucieczki emisji. W związku z tym stwierdzono, że dodanie tych podsektorów do wykazu sektorów i podsektorów narażonych na znaczące ryzyko ucieczki emisji nie jest uzasadnione.

(23) Ponieważ wykaz sektorów i podsektorów narażonych na znaczące ryzyko ucieczki emisji ma być ważny w okresie 2021-2030, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2021,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Sektory i podsektory wymienione w załączniku uznaje się za narażone na ryzyko ucieczki emisji w okresie 2021-2030.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2021 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 lutego 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Sektory i podsektory uznane za narażone na ryzyko ucieczki emisji zgodnie z art. 10b dyrektywy 2003/87/WE

1.
W oparciu o kryteria określone w art. 10b ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE
Kod NACE Opis
0510 Wydobywanie węgla kamiennego
0610 Górnictwo ropy naftowej
0710 Górnictwo rud żelaza
0729 Górnictwo pozostałych rud metali nieżelaznych
0891 Wydobywanie minerałów dla przemysłu chemicznego oraz do produkcji nawozów
0899 Górnictwo i wydobywanie pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane
1041 Produkcja olejów i pozostałych tłuszczów płynnych
1062 Wytwarzanie skrobi i wyrobów skrobiowych
1081 Produkcja cukru
1106 Produkcja słodu
1310 Przygotowanie i przędzenie włókien tekstylnych
1395 Produkcja włóknin i wyrobów wykonanych z włóknin, z wyłączeniem odzieży
1411 Produkcja odzieży skórzanej
1621 Produkcja arkuszy fornirowych i płyt wykonanych na bazie drewna
1711 Produkcja masy włóknistej
1712 Produkcja papieru i tektury
1910 Wytwarzanie i przetwarzanie koksu
1920 Wytwarzanie i przetwarzanie produktów rafinacji ropy naftowej
2011 Produkcja gazów technicznych
2012 Produkcja barwników i pigmentów
2013 Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów nieorganicznych
2014 Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów organicznych
2015 Produkcja nawozów i związków azotowych
2016 Produkcja tworzyw sztucznych w formach podstawowych
2017 Produkcja kauczuku syntetycznego w formach podstawowych
2060 Produkcja włókien chemicznych
2311 Produkcja szkła płaskiego
2313 Produkcja szkła gospodarczego
2314 Produkcja włókien szklanych
2319 Produkcja i obróbka pozostałego szkła, włączając szkło techniczne
2320 Produkcja wyrobów ogniotrwałych
2331 Produkcja ceramicznych kafli i płytek
2351 Produkcja cementu
2352 Produkcja wapna i gipsu
2399 Produkcja wyrobów z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych, gdzie indziej niesklasyfikowana
2410 Produkcja surówki żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych
2420 Produkcja rur, przewodów, kształtowników zamkniętych i łączników, ze stali
2431 Produkcja prętów ciągnionych na zimno
2442 Produkcja aluminium
2443 Produkcja ołowiu, cynku i cyny
2444 Produkcja miedzi
2445 Produkcja pozostałych metali nieżelaznych
2446 Wytwarzanie paliw jądrowych
2451 Odlewnictwo żeliwa
2.
W oparciu o kryteria określone w art. 10b ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE
Kod NACE Opis
0893 Wydobywanie soli
1330 Wykończanie wyrobów włókienniczych
2110 Produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych
2341 Produkcja ceramicznych wyrobów stołowych i ozdobnych
2342 Produkcja ceramicznych wyrobów sanitarnych
3.
W oparciu o kryteria określone w art. 10b ust. 3 akapit pierwszy dyrektywy 2003/87/WE
Kod NACE Opis
2332 Produkcja cegieł, dachówek i materiałów budowlanych, z wypalanej gliny
4.
W oparciu o kryteria określone w art. 10b ust. 3 akapit piąty dyrektywy 2003/87/WE
Kod Prodcom Opis
081221 Kaolin i pozostałe gliny kaolinowe
10311130 Ziemniaki zamrożone, przetworzone lub zakonserwowane (włączając ziemniaki ugotowane lub częściowo ugotowane w oleju, a następnie zamrożone, z wyłączeniem zakonserwowanych octem lub kwasem octowym)
10311300 Ziemniaki suszone w postaci mąki, mączki, płatków, granulek i pelletów
10391725 Przecier pomidorowy i pasta, zagęszczone
105121 Odtłuszczone mleko w proszku
105122 Mleko pełne w proszku
105153 Kazeina
105154 Laktoza i syrop laktozowy
10515530 Serwatka i serwatka zmodyfikowana, w proszku, w granulkach lub w innej stałej postaci, nawet zagęszczona lub zawierająca dodatek środka słodzącego
10891334 Drożdże piekarnicze
20302150 Szkliste emalie i glazury, pobiałki (masy lejne) i podobne preparaty, w rodzaju stosowanych w przemyśle ceramicznym, emalierskim i szklarskim
20302170 Ciekłe materiały do wytwarzania połysku i podobne preparaty, fryta szklana i pozostałe szkło w postaci proszku, granulek lub płatków
25501134 Części z żelaza kutego swobodnie do wałów napędowych, wałów krzywkowych, wałów wykorbionych i do korb itp.
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Decyzja Komisji 2014/746/UE z dnia 27 października 2014 r. ustalająca, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji na lata 2015-2019 (Dz.U. L 308 z 29.10.2014, s. 114).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 z dnia 14 marca 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych oraz decyzję (UE) 2015/1814 (Dz.U. L 76 z 19.3.2018, s. 3).
4 Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).
5 Decyzja Komisji 2011/278/UE z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 130 z 17.5.2011, s. 1).
6 Dokument roboczy służb Komisji SWD(2019) 22.
7 Zawiadomienie Komisji w sprawie wstępnego wykazu sektorów i podsektorów narażonych na znaczące ryzyko ucieczki emisji na lata 2021-2030 (Dz.U. C 162 z 8.5.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.120.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2019/708 uzupełniająca dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie wskazania sektorów i podsektorów uznanych za narażone na ryzyko ucieczki emisji w okresie 2021-2030
Data aktu: 15/02/2019
Data ogłoszenia: 08/05/2019
Data wejścia w życie: 01/01/2021, 09/05/2019