Rozporządzenie delegowane 2019/694 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do formy finansowania niepowiązanego z kosztami danych operacji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/694
z dnia 15 lutego 2019 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do formy finansowania niepowiązanego z kosztami danych operacji

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 1 , w szczególności jego art. 67 ust. 5a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 67 ust. 1 akapit pierwszy lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 został dodany rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046 2  i wprowadza formę finansowania niepowiązanego z kosztami danych operacji, lecz opartego na wypełnianiu warunków ("warunki finansowania") odnoszących się do postępów we wdrażaniu lub do osiągania celów programów.

(2) Biorąc pod uwagę obecny etap okresu programowania 2014-2020, zbadano różne obszary tematyczne, w których ta forma finansowania mogłaby zostać skutecznie wykorzystana, i mogłaby się okazać korzystna pod względem uproszczenia i zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla beneficjentów i instytucji zarządzających, bez powodowania istotnych zmian w istniejących programach. Środki w zakresie efektywności energetycznej oraz energii ze źródeł odnawialnych otrzymały znaczne wsparcie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Funduszu Spójności w latach 2014-2020 oraz w poprzednich okresach budżetowych. Środki te stanowią obszar wsparcia obejmujący stosunkowo jednorodne rodzaje interwencji (takie jak środki izolacyjne, zmiana systemu ogrzewania lub urządzenia elektroniczne o zwiększonej wydajności), w których beneficjentami lub ostatecznymi odbiorcami wsparcia są często osoby fizyczne lub MŚP.

(3) W związku z tym należy określić szczegółowe warunki finansowania środków w zakresie efektywności energetycznej i energii ze źródeł odnawialnych oraz ich stosowania zgodnie z obowiązującymi ramami prawnymi, w tym metodykę określania kwoty odpowiadającej obowiązującym warunkom finansowania, oraz poczynić ustalenia dotyczące operacji objętej zwrotem na podstawie warunków finansowania. W szczegółowej metodyce należy określić związek między kwotą a spełnieniem ostatecznych warunków finansowania, zaś kwota ta nie powinna zależeć od kosztów działań w ramach operacji, które przyczynią się do spełnienia ostatecznych warunków finansowania.

(4) W szczególności, aby zapewnić, że metoda obliczania stosowana do celów ustalania kwoty związanej ze spełnieniem warunków finansowania należycie uwzględnia racjonalne założenia oparte na przewidywalnych tendencjach w rozwoju technologicznym i związanych z tym zmianach w kosztach inwestycji w odniesieniu do różnych rodzajów interwencji przyczyniających się do ogólnego spełnienia warunków finansowania, stosowany okres odniesienia powinien odnosić się do ostatnich lat, z których dostępne są dane dotyczące podobnych inwestycji.

(5) Należy określić, w jaki sposób istniejące przepisy dotyczące wniosków o płatność powinny zostać wdrożone w tym kontekście zgodnie z art. 131 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.

(6) Ponadto należy przypomnieć, że szczegółowe wymogi związane z kontrolami zarządczymi i audytami operacji objętych zwrotem na podstawie warunków finansowania zostały określone w rozporządzeniu (UE) nr 1303/2013, w szczególności w jego art. 67 ust. 1 i art. 125 ust. 4 lit. a). Powinny one znaleźć odzwierciedlenie w przepisach dotyczących charakterystyki tego rodzaju operacji, jak określono w pkt 4 załącznika. W szczególności weryfikacje i audyty nie powinny mieć miejsca na poziomie poszczególnych inwestycji, ponieważ to beneficjent zgłasza spełnienie warunków finansowania do instytucji zarządzającej. Ponadto dokumenty potwierdzające wydatki leżące u podstaw rozliczeń nie powinny być przedmiotem audytu ani kontroli zarządczych, biorąc pod uwagę, że kwoty związane z operacją są uprzednio zdefiniowane.

(7) Zgodnie z art. 149 ust. 3a rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu były przedmiotem konsultacji z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa 3 .

(8) W celu zapewnienia skutecznego korzystania przez desygnowane instytucje z nowych przepisów, które mają zastosowanie od dnia 2 sierpnia 2018 r. zgodnie z art. 282 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

1. 
Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe zasady dotyczące warunków finansowania, które mogą być wykorzystane w celu zwrotu beneficjentom przez instytucję zarządzającą wydatków w ramach finansowania niepowiązanego z kosztami danych operacji, o którym mowa w art. 67 ust. 1 akapit pierwszy lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, oraz zasady stosowania tych warunków.
2. 
Dziedziny wydatków, które mogą być przedmiotem finansowania niepowiązanego z kosztami, to środki w zakresie efektywności energetycznej oraz energii ze źródeł odnawialnych określone w załączniku.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"warunki finansowania" oznaczają warunki, które mają być spełnione w przypadku zwrotu wydatków w ramach finansowania niepowiązanego z kosztami, składające się z szeregu pośrednich i ostatecznych warunków finansowania przyczyniających się do realizacji wcześniej określonego celu;
2)
"operacja objęta zwrotem na podstawie warunków finansowania" oznacza pojedynczą operację w rozumieniu art. 2 pkt 9 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, składającą się ze wszystkich zadań zrealizowanych w celu wypełnienia pośrednich i końcowych warunków finansowania.
Artykuł  3

Zasady określania warunków finansowania i ich stosowanie

1. 
Ostateczne warunki finansowania określa się zgodnie z załącznikiem.
2. 
Zgodnie z załącznikiem ustala się zasady stosowania warunków finansowania w odniesieniu do metodyki ustalania powiązanej uprzednio zdefiniowanej kwoty wydatków, która ma zostać zwrócona, i przekazywania Komisji informacji w odniesieniu do charakterystyki operacji objętej zwrotem na podstawie warunków finansowania.
Artykuł  4

Elementy wniosków o płatność

1. 
Koszty obliczone na mającej zastosowanie podstawie, które mają być ujęte we wniosku o płatność zgodnie z art. 131 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, stanowią z góry określoną kwotę odpowiadającą każdemu ze spełnionych warunków finansowania. Kwotę tę ujmuje się we wnioskach o płatność wraz z odniesieniem do danej operacji zgodnie ze wzorem wniosków o płatność określonym w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1011/2014 4 .
2. 
Łączne wydatki kwalifikowalne dla operacji objętej zwrotem na podstawie warunków finansowania nie mogą przekraczać uprzednio zdefiniowanej kwoty wydatków odpowiadającej ostatecznej kwocie finansowania obliczonej na podstawie metodyki określonej w załączniku.
Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 15 lutego 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Zasady dotyczące warunków finansowania i ich stosowania w odniesieniu do środków w zakresie efektywności energetycznej i energii ze źródeł odnawialnych

1. 

Zakres

Niniejszy załącznik stosuje się do inwestycji w efektywność energetyczną oraz energii ze źródeł odnawialnych w ramach celu tematycznego 4 dla EFRR i Funduszu Spójności.

2. 

Ostateczny warunek finansowania

1)
Ostatecznym warunkiem finansowania środków w zakresie efektywności energetycznej oraz energii ze źródeł odnawialnych jest osiągnięcie efektywności energetycznej, wyrażone w oszczędności energii mierzonej w kWh/rok lub w tonach redukcji emisji CO2, zgodnie z opisem zawartym we wspólnych wskaźnikach produktu w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1301/2013.
2)
Oszczędność energii mierzoną w kWh/rok lub ograniczenie emisji CO2 określa się na podstawie jednej z metod obliczeniowych określonych w załączniku V pkt 1 lit. a), b) lub c) do dyrektywy 2012/27/UE 5 .

3. 

Metoda ustalania kwoty odpowiadającej ostatecznemu warunkowi finansowania

1)
W celu zastosowania ostatecznego warunku finansowania kwotę wydatków kwalifikowalnych odpowiadającą ostatecznemu warunkowi finansowania ustala się za pomocą rzetelnej, sprawiedliwej i weryfikowalnej metody obliczeń w oparciu o:
a)
dane statystyczne, inne obiektywne informacje lub ocenę ekspercką;
b)
zweryfikowane dane historyczne dotyczące środków w zakresie efektywności energetycznej i energii ze źródeł odnawialnych.
2)
W metodzie obliczeń uwzględnia się racjonalne założenia dotyczące tendencji i prawdopodobnych zmian technologicznych, które mogą mieć wpływ na koszty planowanych inwestycji przyczyniających się do spełnienia ostatecznych warunków finansowania w planowanym terminie realizacji operacji.

4. 

Charakterystyka operacji podlegających zwrotowi na podstawie warunków finansowania

Do celów stosowania warunków finansowania zastosowanie mają następujące zasady:
a)
operacja objęta zwrotem na podstawie warunków finansowania związana jest z postępami we wdrażaniu lub z osiąganiem celów programów;
b)
beneficjentem operacji objętej zwrotem na podstawie warunków finansowania jest instytucja zarządzająca albo instytucja pośrednicząca, dysponująca odpowiednimi rozwiązaniami zapewniającymi rozdzielność funkcji zgodnie z art. 125 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013;
c)
operacja objęta zwrotem na podstawie warunków finansowania realizowana jest na podstawie planowanego harmonogramu spełnienia pośrednich lub końcowych warunków finansowania;
d)
operacja objęta zwrotem na podstawie warunków finansowania została ukończona lub w pełni zrealizowana przed końcem okresu kwalifikowalności określonego w art. 65 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013;
e)
przy określaniu pośrednich warunków finansowania ustala się z góry odpowiednie kwoty wydatków;
f)
mechanizm mierzenia i monitorowania postępów w spełnianiu warunków finansowania umożliwia weryfikację spełnienia każdego warunku finansowania;
g)
operacja objęta zwrotem na podstawie warunków finansowania jest wyłączona z populacji, o której mowa w art. 28 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014, do celów próby operacji, o których mowa w art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.

5. 

Przekazywanie informacji do Komisji

Państwa członkowskie przedkładają Komisji przed rozpoczęciem wdrażania operacji objętej zwrotem na podstawie warunków finansowych informacje dotyczące elementów określonych w pkt 2, 3 i 4, opisujące sposób, w jaki operacja ta będzie realizowana.
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
3 Porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej a Komisją Europejską z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa (Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1011/2014 z dnia 22 września 2014 r. ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do wzorów służących do przekazywania Komisji określonych informacji oraz szczegółowe przepisy dotyczące wymiany informacji między beneficjentami a instytucjami zarządzającymi, certyfikującymi, audytowymi i pośredniczącymi (Dz.U. L 286 z 30.9.2014, s. 1).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE (Dz.U. L 315 z 14.11.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.118.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2019/694 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do formy finansowania niepowiązanego z kosztami danych operacji
Data aktu: 15/02/2019
Data ogłoszenia: 06/05/2019
Data wejścia w życie: 07/05/2019