KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 842/2006 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 17 rozporządzenia (UE) nr 517/2014 przewiduje ustanowienie centralnego rejestru elektronicznego służącego zarządzaniu kontyngentami na wprowadzanie do obrotu wodorofluorowęglowodorów i celom sprawozdawczości, w tym zgłaszaniu wprowadzonych do obrotu urządzeń napełnionych wodorofluorowęglowodorami ("rejestr").
(2) W następstwie poprawki z Kigali do Protokołu montrealskiego w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową 2 od dnia 1 stycznia 2019 r. przywóz do Unii i wywóz z Unii hurtowych ilości wodorofluorowęglowodorów podlega systemowi licencji określonemu w art. 4B protokołu montrealskiego. Ważna rejestracja w rejestrze na mocy rozporządzenia (UE) nr 517/2014 przedsiębiorstwa działającego jako importer lub eksporter, w zależności od przypadku, jest uznawana za taką licencję.
(3) W celu zapewnienia sprawnego działania rejestru ważne jest określenie wymogów dla przedsiębiorstw podlegających obowiązkowej rejestracji. Należy między innymi ustanowić wymóg informowania o finansowym i prawnym statusie tych przedsiębiorstw. Takie informacje mogą być niezbędne w celu zapewnienia skutecznego wdrożenia przydziału kontyngentów, zapobiegania zakłóceniom w przydziale kontyngentów oraz zapobiegania obchodzeniu i nadużywaniu wymogów prawnych.
(4) W wymogach związanych z rejestracją należy również uwzględnić różnice w sytuacji przedsiębiorstw, które wyznaczyły wyłącznego przedstawiciela zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 517/2014.
(5) Aby umożliwić skuteczne wdrożenie mechanizmu kontyngentów na wprowadzanie do obrotu wodorofluorowęglowodorów za pośrednictwem rejestru, ważne jest stworzenie zabezpieczeń, które pozwolą zagwarantować sprawiedliwy i zgodny z prawem przydział kontyngentów. Zadaniem rejestru jest ułatwienie skutecznego wdrożenia mechanizmu kontyngentów. Rejestr powinien być zatem zorganizowany i zarządzany w taki sposób, aby stanowił narzędzie zapobiegania obchodzeniu lub nadużywaniu wymogów dotyczących przydziału kontyngentów. W szczególności, jeżeli jeden beneficjent rzeczywisty rejestruje kilka przedsiębiorstw aby uzyskać większy przydział kontyngentu niż wynosi udział jednego przedsiębiorstwa w maksymalnej ilości wodorofluorowęglowodorów, którą można wprowadzić do obrotu w Unii zgodnie z art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 517/2014, do celów przydziału kontyngentów określonego w art. 16 ust. 5 rozporządzenia przedsiębiorstwa zarejestrowane przez tego samego beneficjenta rzeczywistego należy uznać za jedno przedsiębiorstwo. Własność rzeczywista może należeć do podmiotu prawnego każdego rodzaju, w tym na przykład do małego lub średniego przedsiębiorstwa.
(6) Biorąc pod uwagę krajowe przepisy ustawowe i wykonawcze regulujące tworzenie i funkcjonowanie przedsiębiorstw, Komisja potrzebuje wsparcia ze strony państw członkowskich aby ocenić kompletność i dokładność informacji przedstawianych przez przedsiębiorstwa do celów rejestracji. Państwa członkowskie powinny zatem być zobowiązane do współpracy i wymiany informacji z Komisją, aby zapewnić sprawne działanie rejestru.
(7) Komisja jest zobowiązana do zapewnienia, aby dane osobowe przedłożone na podstawie art. 17 rozporządzenia (UE) nr 517/2014 były przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 .
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 24 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 517/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 150 z 20.5.2014, s. 195.
2 Decyzja Rady (UE) 2017/1541 z dnia 17 lipca 2017 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, poprawki z Kigali do Protokołu montrealskiego w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową (Dz.U. L 236 z 14.9.2017, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE (Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73).
5 Art. 3 ust. 2 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 980/2021 z dnia 17 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.216.133) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 lipca 2021 r.
6 Art. 3 ust. 2 lit. g) dodana przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 980/2021 z dnia 17 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.216.133) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 lipca 2021 r.