Decyzja wykonawcza 2018/304 wyłączająca z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/304
z dnia 27 lutego 2018 r.
wyłączająca z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 955)

(Jedynie teksty w języku angielskim, duńskim, estońskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, niderlandzkim, polskim, portugalskim, węgierskim i włoskim autentyczne)

(Dz.U.UE L z dnia 1 marca 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 52,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 31 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 2 , a od dnia 1 stycznia 2015 r. zgodnie z art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 Komisja dokonuje niezbędnych weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach tych weryfikacji, zapoznaje się z uwagami zgłoszonymi przez państwa członkowskie, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z danymi państwami członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach.

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o rozpoczęcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana, a Komisja przeanalizowała sprawozdania sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1306/2013 finansowane mogą być jedynie wydatki rolne dokonane zgodnie z prawem Unii.

(4) Przeprowadzone weryfikacje, wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia tego wymogu i nie może być zatem finansowana w ramach EFRG ani EFRROW.

(5) Należy wskazać, które kwoty nie zostały uznane za kwalifikujące się do zwrotu w ramach EFRG i EFRROW. Kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż dwadzieścia cztery miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Kwoty wyłączone z finansowania unijnego na podstawie niniejszej decyzji powinny również uwzględniać wszelkie zmniejszenia i zawieszenia zgodnie z art. 41 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 z uwagi na fakt, że takie zmniejszenia lub zawieszenia mają charakter tymczasowy, bez uszczerbku dla decyzji podjętych na podstawie art. 51 lub 52 tego rozporządzenia.

(7) Jeśli chodzi o przypadki objęte niniejszą decyzją, Komisja przedstawiła państwom członkowskim w sprawozdaniu zbiorczym szacunkowe kwoty do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z prawem Unii 3 .

(8) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach będących w toku w dniu 1 grudnia 2017 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Kwoty określone w załączniku, odnoszące się do wydatków poniesionych przez akredytowane agencje płatnicze państw członkowskich, zadeklarowane z tytułu EFRG lub EFRROW, wyłącza się z finansowania unijnego.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Królestwa Danii, Republiki Estońskiej, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Republiki Cypryjskiej, Węgier, Królestwa Niderlandów, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Portugalskiej oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 lutego 2018 r.
W imieniu Komisji
Phil HOGAN
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Decyzja: 56

Pozycja budżetu: 6701

Państwo członkowskie Środek Rok budżetowy Uzasadnienie Rodzaj Korekta (%) Waluta Kwota Odliczenia Skutki finansowe
BE Owoce i warzywa - programy operacyjne, w tym operacje wycofania 2014 Niedociągnięcia w 2 kluczowych mechanizmach kontroli:

1) "Kontrole w celu określenia dostępu do pomocy, o którą wnioskowano" i

2) "Przeprowadzanie odpowiedniej liczby kontroli na miejscu"

ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 1 401 667,45 0,00 - 1 401 667,45
Owoce i warzywa - programy operacyjne, w tym operacje wycofania 2015 Niedociągnięcia w 2 kluczowych mechanizmach kontroli:

1) "Kontrole w celu określenia dostępu do pomocy, o którą wnioskowano" i

2) "Przeprowadzanie odpowiedniej liczby kontroli na miejscu"

ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 3 048 613,14 0,00 - 3 048 613,14
Owoce i warzywa - programy operacyjne, w tym operacje wycofania 2016 Niedociągnięcia w 2 kluczowych mechanizmach kontroli:

1) "Kontrole w celu określenia dostępu do pomocy, o którą wnioskowano" i

2) "Przeprowadzanie odpowiedniej liczby kontroli na miejscu"

ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 454 962,80 0,00 - 454 962,80
Ogółem BE: EUR - 4 905 243,39 0,00 - 4 905 243,39
CY Inna pomoc bezpośrednia - art. 68-72 rozporządzenia 73/2009 2015 Niedociągnięcia w zakresie kluczowych mechanizmów kontroli dotyczących kontroli administracyjnych w celu ustalenia kwalifikowalności pomocy, liczby i jakości kontroli na miejscu oraz kontroli poprawności obliczenia pomocy, w tym stosowania kar ZRYCZAŁTOWANA 25,00 % EUR - 743 559,01 - 5 021,96 - 738 537,05
Zasada wzajemnej zgodności 2015 Wykonanie pokrywających się kwot ZRYCZAŁTOWANA 10,00 % EUR 0,00 743,15 - 743,15
Ogółem CY: EUR - 743 559,01 - 4 278,81 - 739 280,20
DK Owoce i warzywa - programy operacyjne, w tym operacje wycofania 2014 Brak w kluczowym mechanizmie kontroli: kontrola w celu określenia dostępu do pomocy, o którą wnioskowano (zmiany) - program operacyjny 2013 ZRYCZAŁTOWANA 10,00 % EUR - 77 482,99 0,00 - 77 482,99
Owoce i warzywa - programy operacyjne, w tym operacje wycofania 2015 Brak w kluczowym mechanizmie kontroli: kontrola w celu określenia dostępu do pomocy, o którą wnioskowano (zmiany) - program operacyjny 2013 ZRYCZAŁTOWANA 10,00 % EUR - 1 004,19 0,00 - 1 004,19
Owoce i warzywa - programy operacyjne, w tym operacje wycofania 2015 Brak w kluczowym mechanizmie kontroli: kontrola w celu określenia dostępu do pomocy, o którą wnioskowano (zmiany) - program operacyjny 2014 ZRYCZAŁTOWANA 10,00 % EUR - 50 929,21 0,00 - 50 929,21
Owoce i warzywa - programy operacyjne, w tym operacje wycofania 2016 Brak w kluczowym mechanizmie kontroli: kontrola w celu określenia dostępu do pomocy, o którą wnioskowano (zmiany) - program operacyjny 2015 ZRYCZAŁTOWANA 10,00 % EUR - 33 919,75 0,00 - 33 919,75
Owoce i warzywa - programy operacyjne, w tym operacje wycofania 2016 Brak w kluczowym mechanizmie kontroli: kontrola w celu określenia dostępu do pomocy, o którą wnioskowano (zmiany) - program operacyjny 2016 ZRYCZAŁTOWANA 10,00 % EUR - 3 746,21 0,00 - 3 746,21
Owoce i warzywa - programy operacyjne, w tym operacje wycofania 2015 Niedociągnięcia w kluczowych mechanizmach kontroli: Kontrole w celu określenia dostępu do pomocy, o którą wnioskowano (zatwierdzenia) oraz przeprowadzanie odpowiedniej liczby kontroli na miejscu - program operacyjny 2014 ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 148 588,55 0,00 - 148 588,55
Owoce i warzywa - programy operacyjne, w tym operacje wycofania 2016 Niedociągnięcia w kluczowych mechanizmach kontroli: Kontrole w celu określenia dostępu do pomocy, o którą wnioskowano (zatwierdzenia) oraz przeprowadzanie odpowiedniej liczby kontroli na miejscu - program operacyjny 2015 ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 203 788,65 0,00 - 203 788,65
Owoce i warzywa - programy operacyjne, w tym operacje wycofania 2016 Niedociągnięcia w kluczowych mechanizmach kontroli: kontrola w celu określenia dostępu do pomocy, o którą wnioskowano (zmiany) oraz przeprowadzanie odpowiedniej liczby kontroli na miejscu - program operacyjny 2016 ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 93 947,04 0,00 - 93 947,04
Owoce i warzywa - programy operacyjne, w tym operacje wycofania 2014 Niedociągnięcia w kluczowych mechanizmach kontroli: kontrola w celu określenia dostępu do pomocy, o którą wnioskowano (zatwierdzenia) oraz przeprowadzanie odpowiedniej liczby kontroli na miejscu - program operacyjny 2013 ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 69 031,56 0,00 - 69 031,56
Owoce i warzywa - programy operacyjne, w tym operacje wycofania 2015 Niedociągnięcia w kluczowych mechanizmach kontroli: kontrola w celu określenia dostępu do pomocy, o którą wnioskowano (zatwierdzenia) oraz przeprowadzanie odpowiedniej liczby kontroli na miejscu - program operacyjny 2013 ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 894,66 0,00 - 894,66
Ogółem DK: EUR - 683 332,81 0,00 - 683 332,81
EE Zasada wzajemnej zgodności 2014 Brak kontroli w zakresie SMR 1 i SMR 5 poza obszarem Natura 2000 oraz brak skutecznych kontroli stosowania normy GAEC dotyczącej płodozmianu, rok składania wniosków 2013 ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 165 629,58 - 8,70 - 165 620,88
Zasada wzajemnej zgodności 2015 Brak skutecznej kontroli stosowania normy GAEC dotyczącej płodozmianu, rok składania wniosków 2014 ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 222 292,54 - 48,45 - 222 244,09
Zasada wzajemnej zgodności 2014 Niedociągnięcia w siatce ocen dotyczącej wymagań weterynaryjnych, nieprawidłowe stosowanie powtórzeń i tolerancji w odniesieniu do brakujących kolczyków, rok składania wniosków 2013 JEDNORAZOWA EUR - 5 199,82 0,00 - 5 199,82
Zasada wzajemnej zgodności 2015 Niedociągnięcia w siatce ocen dotyczącej wymagań weterynaryjnych, nieprawidłowe stosowanie powtórzeń i tolerancji w odniesieniu do brakujących kolczyków, rok składania wniosków 2014 JEDNORAZOWA EUR - 23 685,66 0,00 - 23 685,66
Zasada wzajemnej zgodności 2016 Niedociągnięcia w siatce ocen dotyczącej wymagań weterynaryjnych, nieprawidłowe stosowanie powtórzeń i tolerancji w odniesieniu do brakujących kolczyków, rok składania wniosków 2015 JEDNORAZOWA EUR - 11 745,83 0,00 - 11 745,83
Ogółem EE: EUR - 428 553,43 - 57,15 - 428 496,28
ES Owoce i warzywa - programy operacyjne, w tym operacje wycofania 2014 Niedociągnięcia w zakresie kontroli w celu ustalenia kwalifikowalności pomocy - Wspólnota Autonomiczna Walencji ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 899 575,15 0,00 - 899 575,15
Owoce i warzywa - programy operacyjne, w tym operacje wycofania 2015 Niedociągnięcia w zakresie kontroli w celu ustalenia kwalifikowalności pomocy - Wspólnota Autonomiczna Walencji ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 772 727,27 0,00 - 772 727,27
Owoce i warzywa - programy operacyjne, w tym operacje wycofania 2016 Niedociągnięcia w zakresie kontroli w celu ustalenia kwalifikowalności pomocy - Wspólnota Autonomiczna Walencji ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 1 005 671,79 0,00 - 1 005 671,79
Certyfikacja 2015 Znane błędy dotyczące EFRG nieobjętego ZSZiK za rok budżetowy 2015 JEDNORAZOWA EUR - 38 949,69 0,00 - 38 949,69
Zasada wzajemnej zgodności 2016 Brakujące elementy odnoszące się do SMR 16 i 17 (świnie i cielęta) ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 300 289,12 0,00 - 300 289,12
Zasada wzajemnej zgodności 2013 Zakres, liczba i jakość kontroli na miejscu: niewystarczający zakres SMR 11, brakujące elementy SMR 16 i 17.

Sprawozdawczość z ustaleń: niedostateczne sprawozdania z kontroli w odniesieniu do norm GAEC i wymogów SMR 1 + 5

Prawidłowe stosowanie kar: złagodzenie kar w odniesieniu do SMR 7 + 8

ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 4 571,41 0,00 - 4 571,41
Zasada wzajemnej zgodności 2014 Zakres, liczba i jakość kontroli na miejscu: niewystarczający zakres SMR 11, brakujące elementy SMR 16 i 17.

Sprawozdawczość z ustaleń: niedostateczne sprawozdania z kontroli w odniesieniu do norm GAEC i wymogów SMR 1 + 5

Prawidłowe stosowanie kar: złagodzenie kar w odniesieniu do SMR 7 + 8

ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 817 690,48 - 6 308,46 - 811 382,02
Zasada wzajemnej zgodności 2015 Zakres, liczba i jakość kontroli na miejscu: niewystarczający zakres SMR 11, brakujące elementy SMR 16 i 17.

Sprawozdawczość z ustaleń: niedostateczne sprawozdania z kontroli w odniesieniu do norm GAEC i wymogów SMR 1 + 5

Prawidłowe stosowanie kar: złagodzenie kar w odniesieniu do SMR 7 + 8

ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 795 478,95 0,00 - 795 478,95
Zasada wzajemnej zgodności 2014 Zakres i jakość kontroli na miejscu

Prawidłowe stosowanie kar administracyjnych

JEDNORAZOWA EUR - 305 781,24 - 9 506,08 - 296 275,16
Zasada wzajemnej zgodności 2015 Zakres i jakość kontroli na miejscu

Prawidłowe stosowanie kar administracyjnych

JEDNORAZOWA EUR - 326 996,52 0,00 - 326 996,52
Owoce i warzywa - programy operacyjne, w tym operacje wycofania 2014 Konkretne koszty - Środki ochrony środowiska - Hiszpania JEDNORAZOWA EUR - 2 354 959,99 - 37 337,46 - 2 317 622,53
Owoce i warzywa - programy operacyjne, w tym operacje wycofania 2015 Konkretne koszty - Środki ochrony środowiska - Hiszpania JEDNORAZOWA EUR - 1 410 165,94 0,00 - 1 410 165,94
Owoce i warzywa - programy operacyjne, w tym operacje wycofania 2016 Konkretne koszty - Środki ochrony środowiska - Hiszpania JEDNORAZOWA EUR - 1 226 301,84 0,00 - 1 226 301,84
Ogółem ES: EUR - 10 259 159,39 - 53 152,00 - 10 206 007,39
FR Certyfikacja 2015 Kwoty niewypłacone na rzecz beneficjenta JEDNORAZOWA EUR - 3 582,52 0,00 - 3 582,52
Kontrola transakcji 2015 Nieprawidłowości stwierdzone podczas kontroli, nieuwzględnione w odpowiedzi beneficjenta mimo braku ważnych dowodów JEDNORAZOWA EUR - 315 360,32 0,00 - 315 360,32
Certyfikacja 2015 Nie stosuje się pułapu do wydatków na program promocji JEDNORAZOWA EUR - 1 205,52 0,00 - 1 205,52
Działania promocyjne 2015 Wydatki niekwalifikowalne JEDNORAZOWA EUR - 43,23 0,00 - 43,23
Działania promocyjne 2016 Wydatki niekwalifikowalne JEDNORAZOWA EUR - 2 307,64 0,00 - 2 307,64
Certyfikacja 2015 Błąd w obliczaniu pomocy JEDNORAZOWA EUR - 26,04 0,00 - 26,04
Działania promocyjne 2011 Zamówienia publiczne ZRYCZAŁTOWANA 25,00 % EUR - 12 847,81 0,00 - 12 847,81
Działania promocyjne 2012 Zamówienia publiczne ZRYCZAŁTOWANA 25,00 % EUR - 28 531,03 0,00 - 28 531,03
Działania promocyjne 2013 Zamówienia publiczne ZRYCZAŁTOWANA 25,00 % EUR - 30 952,82 0,00 - 30 952,82
Działania promocyjne 2014 Zamówienia publiczne ZRYCZAŁTOWANA 25,00 % EUR - 36 623,83 0,00 - 36 623,83
Działania promocyjne 2015 Zamówienia publiczne ZRYCZAŁTOWANA 25,00 % EUR - 33 421,85 0,00 - 33 421,85
Działania promocyjne 2016 Zamówienia publiczne ZRYCZAŁTOWANA 25,00 % EUR - 33 285,15 0,00 - 33 285,15
Kontrola transakcji 2015 Badania w ramach ponownej weryfikacji -różnice w obliczonych kwotach JEDNORAZOWA EUR - 22,15 0,00 - 22,15
Ogółem FR: EUR - 498 209,91 0,00 - 498 209,91
GR Kontrola transakcji 2011 Niedociągnięcia w zakresie kontroli ex post w roku budżetowym 2011 ZRYCZAŁTOWANA 0,50 % EUR - 119 748,86 0,00 - 119 748,86
Kontrola transakcji 2012 Niedociągnięcia w zakresie kontroli ex post w roku budżetowym 2012 ZRYCZAŁTOWANA 0,50 % EUR - 204 033,17 0,00 - 204 033,17
Kontrola transakcji 2013 Niedociągnięcia w zakresie kontroli ex post w roku budżetowym 2013 ZRYCZAŁTOWANA 0,50 % EUR - 166 301,76 0,00 - 166 301,76
Kontrola transakcji 2014 Niedociągnięcia w zakresie kontroli ex post w roku budżetowym 2014 ZRYCZAŁTOWANA 0,50 % EUR - 98 019,80 0,00 - 98 019,80
Ogółem GR: EUR - 588 103,59 0,00 - 588 103,59
Państwo członkowskie Środek Rok budżetowy Uzasadnienie Rodzaj Korekta (%) Waluta Kwota Odliczenia Skutki finansowe
IT Zasada wzajemnej zgodności 2015 Płatności bezpośrednie - rok składania wniosków 2014 - brak kontroli SMR 12 - niedociągnięcia w kontroli SMR 11 ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 29 114,62 - 65,77 - 29 048,85
Zasada wzajemnej zgodności 2016 Płatności bezpośrednie - rok składania wniosków 2014 - brak kontroli SMR 12 - niedociągnięcia w kontroli SMR 11 ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 267,75 0,00 - 267,75
Zasada wzajemnej zgodności 2016 Płatności bezpośrednie - rok składania wniosków 2015 - brak kontroli SMR 12 - niedociągnięcia w kontroli SMR 11 ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 39 163,32 0,00 - 39 163,32
Zasada wzajemnej zgodności 2017 Płatności bezpośrednie - rok składania wniosków 2015 - brak kontroli SMR 12 - niedociągnięcia w kontroli SMR 11 ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 679,35 0,00 - 679,35
Mleko - mleko dostarczane do szkół 2014 Niepełne kontrole na miejscu: niewystarczająca jakość kontroli na miejscu (kluczowy mechanizm kontroli); brak weryfikacji (podczas kontroli na miejscu) istnienia, treści i lokalizacji plakatu europejskiego programu dopłat do spożycia mleka (pomocniczy mechanizm kontroli) ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 88 557,31 0,00 - 88 557,31
Mleko - mleko dostarczane do szkół 2015 Niepełne kontrole na miejscu: niewystarczająca jakość kontroli na miejscu (kluczowy mechanizm kontroli); brak weryfikacji (podczas kontroli na miejscu) istnienia, treści i lokalizacji plakatu europejskiego programu dopłat do spożycia mleka (pomocniczy mechanizm kontroli) ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 105 852,81 0,00 - 105 852,81
Mleko - mleko dostarczane do szkół 2016 Niepełne kontrole na miejscu: niewystarczająca jakość kontroli na miejscu (kluczowy mechanizm kontroli); brak weryfikacji (podczas kontroli na miejscu) istnienia, treści i lokalizacji plakatu europejskiego programu dopłat do spożycia mleka (pomocniczy mechanizm kontroli) ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 84 911,30 0,00 - 84 911,30
Pszczelarstwo 2014 Brak nadzoru nad zadaniami delegowanymi do administracji regionalnych i ministerstw: brak odpowiedniego nadzoru nad procedurą (pomocniczy mechanizm kontroli) oraz brak oceny wyników przeprowadzonych kontroli (pomocniczy mechanizm kontroli) ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 55 066,50 0,00 - 55 066,50
Pszczelarstwo 2015 Brak nadzoru nad zadaniami delegowanymi do administracji regionalnych i ministerstw: brak odpowiedniego nadzoru nad procedurą (pomocniczy mechanizm kontroli) oraz brak oceny wyników przeprowadzonych kontroli (pomocniczy mechanizm kontroli) ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 54 104,65 0,00 - 54 104,65
Ogółem IT: EUR - 457 717,61 - 65,77 - 457 651,84
PT Nieprawidłowości 2014 Należności błędnie przedstawione w tabeli w załączniku III, unikanie stosowania zasady 50/50 JEDNORAZOWA EUR - 1 052 101,05 0,00 - 1 052 101,05
Nieprawidłowości 2014 Stwierdzone opóźnienia w procedurze odzyskiwania należności w przypadkach przejętych przez IFAP od poprzedniej agencji płatniczej JEDNORAZOWA EUR - 741 737,97 0,00 - 741 737,97
Nieprawidłowości 2014 obserwowane opóźnienia w procedurze odzyskiwania należności w indywidualnych przypadkach JEDNORAZOWA EUR - 104 962,96 0,00 - 104 962,96
Pomoc bezpośrednia

niezwiązana

z wielkością produkcji

2015 Niedociągnięcia w kontrolach krzyżowych i kontrolach na miejscu - rok składania wniosków 2014 ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 3 242 209,73 0,00 - 3 242 209,73
Pomoc bezpośrednia

niezwiązana

z wielkością produkcji

2016 Niedociągnięcia w kontrolach krzyżowych i kontrolach na miejscu - rok składania wniosków 2014 ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 3 715,50 0,00 - 3 715,50
Pomoc bezpośrednia

niezwiązana

z wielkością produkcji

2016 Niedociągnięcia w kontrolach krzyżowych i kontrolach na miejscu - rok składania wniosków 2015 ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 884 717,49 0,00 - 884 717,49
Pomoc bezpośrednia

niezwiązana

z wielkością produkcji

2016 Niedociągnięcia w kontrolach krzyżowych i kontrolach na miejscu - rok składania wniosków 2015 ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 3 590 150,34 0,00 - 3 590 150,34
Ogółem PT: EUR - 9 619 595,04 0,00 - 9 619 595,04
Waluta Kwota Odliczenia Skutki finansowe
EUR - 28 183 474,18 - 57 553,73 - 28 125 920,45

Pozycja budżetu: 6711

Państwo członkowskie Środek Rok budżetowy Uzasadnienie Rodzaj Korekta (%) Waluta Kwota Odliczenia Skutki finansowe
EE Zasada wzajemnej zgodności 2014 Brak kontroli w zakresie SMR 1 i SMR 5 poza obszarem Natura 2000 oraz brak skutecznych kontroli stosowania normy GAEC dotyczącej płodozmianu, rok składania wniosków 2013 ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 77 416,43 0,00 - 77 416,43
Zasada wzajemnej zgodności 2015 Brak skutecznej kontroli stosowania normy GAEC dotyczącej płodozmianu, rok składania wniosków 2014 ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 19 774,20 0,00 - 19 774,20
Ogółem EE: EUR - 97 190,63 0,00 - 97 190,63
ES Certyfikacja 2015 Korekta w odniesieniu do najbardziej prawdopodobnego poziomu błędu w przypadku EFRROW JEDNORAZOWA EUR - 668 699,81 0,00 - 668 699,81
Certyfikacja 2015 Korekta finansowa odpowiadająca znanemu błędowi w EFRROW nieobjętym ZSZIK za rok budżetowy 2015 JEDNORAZOWA EUR - 11 440,01 0,00 - 11 440,01
Certyfikacja 2015 Korekta finansowa w odniesieniu do EFRROW nieobjętego ZSZIK za rok budżetowy 2015 JEDNORAZOWA EUR - 113 175,10 0,00 - 113 175,10
Zasada wzajemnej zgodności 2016 Brakujące elementy odnoszące się do SMR 16 i 17 (świnie i cielęta) ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 21 343,86 0,00 - 21 343,86
Zasada wzajemnej zgodności 2013 Zakres, liczba i jakość kontroli na miejscu: niewystarczający zakres SMR 11, brakujące elementy SMR 16 i 17.

Sprawozdawczość z ustaleń: niedostateczne sprawozdania z kontroli w odniesieniu do norm GAEC i wymogów SMR 1 + 5

Prawidłowe stosowanie kar: złagodzenie kar w odniesieniu do SMR 7 + 8

ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 762,38 0,00 - 762,38
Zasada wzajemnej zgodności 2014 Zakres, liczba i jakość kontroli na miejscu: niewystarczający zakres SMR 11, brakujące elementy SMR 16 i 17.

Sprawozdawczość z ustaleń: niedostateczne sprawozdania z kontroli w odniesieniu do norm GAEC i wymogów SMR 1 + 5

Prawidłowe stosowanie kar: złagodzenie kar w odniesieniu do SMR 7 + 8

ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 62 486,64 0,00 - 62 486,64
Zasada wzajemnej zgodności 2015 Zakres, liczba i jakość kontroli na miejscu: niewystarczający zakres SMR 11, brakujące elementy SMR 16 i 17.

Sprawozdawczość z ustaleń: niedostateczne sprawozdania z kontroli w odniesieniu do norm GAEC i wymogów SMR 1+5

Prawidłowe stosowanie kar: złagodzenie kar w odniesieniu do SMR 7 + 8

ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 59 547,37 0,00 - 59 547,37
Zasada wzajemnej zgodności 2016 Zakres, liczba i jakość kontroli na miejscu: niewystarczający zakres SMR 11, brakujące elementy SMR 16 i 17.

Sprawozdawczość z ustaleń: niedostateczne sprawozdania z kontroli w odniesieniu do norm GAEC i wymogów SMR 1 + 5

Prawidłowe stosowanie kar: złagodzenie kar w odniesieniu do SMR 7 + 8

ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 921,49 0,00 - 921,49
Ogółem ES: EUR - 938 376,66 0,00 - 938 376,66
FR Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW oś 4, LEADER (2007- 2013) 2014 Niedociągnięcia w funkcjonowaniu 5 kluczowych mechanizmów kontroli i niestosowanie jednego pomocniczego mechanizmu kontroli. ZRYCZAŁTOWANA 10,00 % EUR - 2 027 152,90 0,00 - 2 027 152,90
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW, LEADER 2015 Niedociągnięcia w funkcjonowaniu 5 kluczowych mechanizmów kontroli i niestosowanie jednego pomocniczego mechanizmu kontroli. ZRYCZAŁTOWANA 10,00 % EUR - 8 656 384,25 0,00 - 8 656 384,25
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW, LEADER 2016 Niedociągnięcia w funkcjonowaniu 5 kluczowych mechanizmów kontroli i niestosowanie jednego pomocniczego mechanizmu kontroli. ZRYCZAŁTOWANA 10,00 % EUR - 4 018 872,63 0,00 - 4 018 872,63
Ogółem FR: EUR - 14 702 409,78 0,00 - 14 702 409,78
GB Certyfikacja 2015 Rozliczenie rachunków EFRROW w ostatnim roku realizacji (kwartały Q1-Q5) - udowodniony "znany błąd" JEDNORAZOWA EUR - 213 546,87 0,00 - 213 546,87
Ogółem GB: EUR - 213 546,87 0,00 - 213 546,87
GR Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW oś 1 + 3 - środki przeznaczone na inwestycje (2007- 2013) 2012 Niedociągnięcia w weryfikacji racjonalności kosztów ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 120 897,57 0,00 - 120 897,57
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW oś 1 + 3 - środki przeznaczone na inwestycje (2007- 2013) 2013 Niedociągnięcia w weryfikacji racjonalności kosztów ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 303 292,01 0,00 - 303 292,01
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW, inwestycje - prywatni beneficjenci 2014 Niedociągnięcia w weryfikacji racjonalności kosztów ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 553 152,71 0,00 - 553 152,71
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW, inwestycje - prywatni beneficjenci 2015 Niedociągnięcia w weryfikacji racjonalności kosztów ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 437 893,87 0,00 - 437 893,87
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW, inwestycje - prywatni beneficjenci 2016 Niedociągnięcia w weryfikacji racjonalności kosztów ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 822 852,07 0,00 - 822 852,07
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW oś 1 + 3 - środki przeznaczone na inwestycje (2007- 2013) 2010 Niewłaściwe procedury wyboru projektów ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 30 749,91 0,00 - 30 749,91
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW oś 1 + 3 - środki przeznaczone na inwestycje (2007- 2013) 2011 Niewłaściwe procedury wyboru projektów ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 49 826,52 0,00 - 49 826,52
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW oś 1 + 3 - środki przeznaczone na inwestycje (2007- 2013) 2012 Niewłaściwe procedury wyboru projektów ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 119 551,88 0,00 - 119 551,88
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW oś 1 + 3 - środki przeznaczone na inwestycje (2007- 2013) 2013 Niewłaściwe procedury wyboru projektów ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 201 254,10 0,00 - 201 254,10
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW, inwestycje - publiczni beneficjenci 2014 Niewłaściwe procedury wyboru projektów ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 830 312,29 0,00 - 830 312,29
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW, inwestycje - publiczni beneficjenci 2014 Niewłaściwe procedury wyboru projektów ZRYCZAŁTOWANA 10,00 % EUR - 6 136 480,21 0,00 - 6 136 480,21
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW (2014-2020), inwestycje - publiczni beneficjenci 2015 Niewłaściwe procedury wyboru projektów ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 703 301,49 0,00 - 703 301,49
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW (2014-2020), inwestycje - prywatni beneficjenci 2015 Niewłaściwe procedury wyboru projektów ZRYCZAŁTOWANA 10,00 % EUR - 2 155 409,32 0,00 - 2 155 409,32
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW oś 1 + 3 - środki przeznaczone na inwestycje (2007- 2013) 2010 Niewłaściwe procedury wyboru projektów ZRYCZAŁTOWANA 10,00 % EUR - 554 055,15 - 487 979,28 - 66 075,87
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW oś 1 + 3 - środki przeznaczone na inwestycje (2007- 2013) 2011 Niewłaściwe procedury wyboru projektów ZRYCZAŁTOWANA 10,00 % EUR - 1 220 515,76 - 656 150,49 - 564 365,27
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW oś 1 + 3 - środki przeznaczone na inwestycje (2007- 2013) 2012 Niewłaściwe procedury wyboru projektów ZRYCZAŁTOWANA 10,00 % EUR - 1 828 268,31 - 996 721,66 - 831 546,65
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW oś 1 + 3 - środki przeznaczone na inwestycje (2007- 2013) 2013 Niewłaściwe procedury wyboru projektów ZRYCZAŁTOWANA 10,00 % EUR - 1 801 318,58 - 871 203,34 - 930 115,24
Ogółem GR: EUR - 17 869 131,75 - 3 012 054,77 - 14 857 076,98
HU Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW, pomoc techniczna (2007-2013) 2014 Kontrole administracyjne dotyczące kwalifikowalności wydatków i racjonalności kosztów - wydatki na sekretariat krajowej sieci obszarów wiejskich ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 9 628,57 0,00 - 9 628,57
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW, pomoc techniczna (2007-2013) 2015 Kontrole administracyjne dotyczące kwalifikowalności wydatków i racjonalności kosztów - wydatki na sekretariat krajowej sieci obszarów wiejskich ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 58 417,95 0,00 - 58 417,95
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW (2014-2020), inwestycje - publiczni beneficjenci 2016 Kontrole administracyjne dotyczące kwalifikowalności wydatków i racjonalności kosztów - wydatki na sekretariat krajowej sieci obszarów wiejskich ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 21 014,37 0,00 - 21 014,37
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW, inwestycje - publiczni beneficjenci 2014 Niedociągnięcia w zakresie kluczowego mechanizmu kontroli "weryfikacja zgodności procedur udzielania zamówień publicznych z odpowiednimi zasadami udzielania zamówień publicznych" ZRYCZAŁTOWANA 3,00 % EUR - 1 689 987,98 0,00 - 1 689 987,98
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW (2014-2020), inwestycje - prywatni beneficjenci 2015 Niedociągnięcia w zakresie kluczowego mechanizmu kontroli "weryfikacja zgodności procedur udzielania zamówień publicznych z odpowiednimi zasadami udzielania zamówień publicznych" ZRYCZAŁTOWANA 3,00 % EUR - 159 748,42 0,00 - 159 748,42
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW (2014-2020), inwestycje - publiczni beneficjenci 2015 Niedociągnięcia w zakresie kluczowego mechanizmu kontroli "weryfikacja zgodności procedur udzielania zamówień publicznych z odpowiednimi zasadami udzielania zamówień publicznych" ZRYCZAŁTOWANA 3,00 % EUR - 1 369 614,85 0,00 - 1 369 614,85
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW (2014-2020), środki objęte wsparciem ryczałtowym 2015 Niedociągnięcia w zakresie kluczowego mechanizmu kontroli "weryfikacja zgodności procedur udzielania zamówień publicznych z odpowiednimi zasadami udzielania zamówień publicznych" ZRYCZAŁTOWANA 3,00 % EUR - 934 232,55 0,00 - 934 232,55
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW (2014-2020), inwestycje - prywatni beneficjenci 2016 Niedociągnięcia w zakresie kluczowego mechanizmu kontroli "weryfikacja zgodności procedur udzielania zamówień publicznych z odpowiednimi zasadami udzielania zamówień publicznych" ZRYCZAŁTOWANA 3,00 % EUR - 25 148,56 0,00 - 25 148,56
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW (2014-2020), inwestycje - publiczni beneficjenci 2016 Niedociągnięcia w zakresie kluczowego mechanizmu kontroli "weryfikacja zgodności procedur udzielania zamówień publicznych z odpowiednimi zasadami udzielania zamówień publicznych" ZRYCZAŁTOWANA 3,00 % EUR - 335 499,23 0,00 - 335 499,23
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW (2014-2020), środki objęte wsparciem ryczałtowym 2016 Niedociągnięcia w zakresie kluczowego mechanizmu kontroli "weryfikacja zgodności procedur udzielania zamówień publicznych z odpowiednimi zasadami udzielania zamówień publicznych" ZRYCZAŁTOWANA 3,00 % EUR - 108 319,82 0,00 - 108 319,82
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW (2014-2020), inwestycje - prywatni beneficjenci 2016 Niedociągnięcia w weryfikacji kryteriów wyboru ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 1 049 828,99 0,00 - 1 049 828,99
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW oś 1 + 3 - środki przeznaczone na inwestycje (2007- 2013) 2013 Niedociągnięcia w weryfikacji kryteriów wyboru ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 2 107 770,83 0,00 - 2 107 770,83
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW, inwestycje - prywatni beneficjenci 2014 Niedociągnięcia w weryfikacji kryteriów wyboru ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 3 591 328,19 0,00 - 3 591 328,19
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW, inwestycje - prywatni beneficjenci 2015 Niedociągnięcia w weryfikacji kryteriów wyboru ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 3 760 449,18 0,00 - 3 760 449,18
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW (2014-2020), inwestycje - publiczni beneficjenci 2015 Wydatki niekwalifikowalne - "zasiłek rehabilitacyjny" JEDNORAZOWA EUR - 78 404,09 0,00 - 78 404,09
Ogółem HU: EUR - 15 299 393,58 0,00 - 15 299 393,58
IT Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW oś 1 + 3 - środki przeznaczone na inwestycje (2007- 2013) 2012 M121 - ocena racjonalności kosztów za pomocą odpowiedniego systemu oceny ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 1 050,85 0,00 - 1 050,85
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW oś 1 + 3 - środki przeznaczone na inwestycje (2007- 2013) 2013 M121 i M311 - ocena racjonalności kosztów za pomocą odpowiedniego systemu oceny ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 44 795,62 0,00 - 44 795,62
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW, inwestycje - prywatni beneficjenci 2014 M121 i M311 - ocena racjonalności kosztów za pomocą odpowiedniego systemu oceny ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 683 051,22 0,00 - 683 051,22
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW oś 1 + 3 - środki przeznaczone na inwestycje (2007- 2013) 2013 M123 - ocena racjonalności kosztów za pomocą odpowiedniego systemu oceny ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 69 906,41 0,00 - 69 906,41
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW, inwestycje - prywatni beneficjenci 2014 M123 - ocena racjonalności kosztów za pomocą odpowiedniego systemu oceny ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 187 357,16 0,00 - 187 357,16
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW (2014-2020), środki objęte ZSZiK 2016 M10 - niedostateczne informacje w sprawozdaniach z kontroli na miejscu. ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 372 560,23 0,00 - 372 560,23
Zasada wzajemnej zgodności 2015 Rozwój obszarów wiejskich - rok składania wniosków 2014 - brak kontroli SMR 12 - niedociągnięcia w kontroli SMR 11 ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 424,78 0,00 - 424,78
Zasada wzajemnej zgodności 2016 Rozwój obszarów wiejskich - rok składania wniosków 2014 - brak kontroli SMR 12 - niedociągnięcia w kontroli SMR 11 ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 11 664,44 0,00 - 11 664,44
Zasada wzajemnej zgodności 2017 Rozwój obszarów wiejskich - rok składania wniosków 2014 - brak kontroli SMR 12 - niedociągnięcia w kontroli SMR 11 ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 6,64 0,00 - 6,64
Zasada wzajemnej zgodności 2016 Rozwój obszarów wiejskich - rok składania wniosków 2015 - brak kontroli SMR 12 - niedociągnięcia w kontroli SMR 11 ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 22 843,51 0,00 - 22 843,51
Zasada wzajemnej zgodności 2017 Rozwój obszarów wiejskich - rok składania wniosków 2015 - brak kontroli SMR 12 - niedociągnięcia w kontroli SMR 11 ZRYCZAŁTOWANA 2,00 % EUR - 2 984,28 0,00 - 2 984,28
Ogółem IT: EUR - 1 396 645,14 0,00 - 1 396 645,14
NL Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW oś 2 (2007-2013, środki nieobszarowe) 2014 M216 - rok budżetowy 2014: weryfikacja zgodności procedur udzielania zamówień publicznych z regulacjami krajowymi i unijnymi JEDNORAZOWA EUR - 73 468,75 0,00 - 73 468,75
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW (2014-2020), inwestycje - prywatni beneficjenci 2015 M216 - rok budżetowy 2015: weryfikacja zgodności procedur udzielania zamówień publicznych z regulacjami krajowymi i unijnymi JEDNORAZOWA EUR - 41 982,05 0,00 - 41 982,05
Ogółem NL: EUR - 115 450,80 0,00 - 115 450,80
PL Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW, pomoc techniczna (2007-2013) 2013 Niedociągnięcia stwierdzone w kontrolach administracyjnych wdrożonych przez Polskę w odniesieniu do pomocy technicznej w ramach PROW 2007-2013, związane z kosztami zamówień publicznych ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 611 934,31 0,00 - 611 934,31
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW, pomoc techniczna (2007-2013) 2014 Niedociągnięcia stwierdzone w kontrolach administracyjnych wdrożonych przez Polskę w odniesieniu do pomocy technicznej w ramach PROW 2007-2013, związane z kosztami zamówień publicznych ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 225 106,61 0,00 - 225 106,61
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW (2014-2020), inwestycje - publiczni beneficjenci 2015 Niedociągnięcia stwierdzone w kontrolach administracyjnych wdrożonych przez Polskę w odniesieniu do pomocy technicznej w ramach PROW 2007-2013, związane z kosztami zamówień publicznych ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 452 711,75 0,00 - 452 711,75
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW (2014-2020), inwestycje - publiczni beneficjenci 2016 Niedociągnięcia stwierdzone w kontrolach administracyjnych wdrożonych przez Polskę w odniesieniu do pomocy technicznej w ramach PROW 2007-2013, związane z kosztami zamówień publicznych ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 24 793,37 0,00 - 24 793,37
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW, pomoc techniczna (2007-2013) 2013 Niedociągnięcia stwierdzone w kontrolach administracyjnych wdrożonych przez Polskę w odniesieniu do pomocy technicznej w ramach PROW 2007-2013, związane z kosztami personelu ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 364 619,66 0,00 - 364 619,66
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW, pomoc techniczna (2007-2013) 2014 Niedociągnięcia stwierdzone w kontrolach administracyjnych wdrożonych przez Polskę w odniesieniu do pomocy technicznej w ramach PROW 2007-2013, związane z kosztami personelu ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 1 268 615,21 0,00 - 1 268 615,21
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW (2014-2020), inwestycje - publiczni beneficjenci 2015 Niedociągnięcia stwierdzone w kontrolach administracyjnych wdrożonych przez Polskę w odniesieniu do pomocy technicznej w ramach PROW 2007-2013, związane z kosztami personelu ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 998 547,68 0,00 - 998 547,68
Rozwój obszarów wiejskich, EFRROW (2014-2020), inwestycje - publiczni beneficjenci 2016 Niedociągnięcia stwierdzone w kontrolach administracyjnych wdrożonych przez Polskę w odniesieniu do pomocy technicznej w ramach PROW 2007-2013, związane z kosztami personelu ZRYCZAŁTOWANA 5,00 % EUR - 806 758,57 0,00 - 806 758,57
Ogółem PL: EUR - 4 753 087,16 0,00 - 4 753 087,16
Waluta Kwota Odliczenia Skutki finansowe
EUR - 55 385 232,37 - 3 012 054,77 - 52 373 177,60
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1).
3 Ares(2018)693441

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.59.3

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/304 wyłączająca z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)
Data aktu: 27/02/2018
Data ogłoszenia: 01/03/2018
Data wejścia w życie: 01/03/2018