a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury przyznawania takich zezwoleń. Art. 10 tego rozporządzenia przewiduje ponowną ocenę dodatków dopuszczonych na podstawie dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 .
(2) Substancje 2,3-dietylopirazyna, 2,5 lub 6-metoksy-3-metylopirazyna, 2-acetylo-3-etylopirazyna, 2,3-dietylo-5-metylopirazyna, 2-(sec-butylo)-3-metoksypirazyna, 2-etylo-3-metoksypirazyna, 5,6,7,8-tetrahydrochinoksalina, 2-etylopirazyna oraz 5-metylochinoksalina ("przedmiotowe substancje") zostały dopuszczone bez ograniczeń czasowych dyrektywą 70/524/EWG jako dodatki paszowe dla wszystkich gatunków zwierząt. Substancje te zostały następnie wpisane do rejestru dodatków paszowych jako istniejące produkty zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w związku z jego art. 7 złożono wniosek o ponowną ocenę przedmiotowych substancji jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt. Wnioskodawca wystąpił o zaklasyfikowanie tych dodatków w kategorii "dodatki sensoryczne". Do wniosku dołączone zostały dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") w opinii z dnia 6 grudnia 2016 r. 3 stwierdził, że w proponowanych warunkach stosowania przedmiotowe substancje nie mają niekorzystnego wpływu na zdrowie zwierząt i ludzi ani na środowisko. Substancje te zwiększają właściwości zapachowe lub smakowe żywności. Urząd stwierdził, że skoro przedmiotowe substancje są stosowane w żywności jako środki aromatyzujące, a ich funkcja w paszy jest zasadniczo taka sama co w żywności, nie jest konieczne dalsze wykazywanie ich skuteczności. Stwierdzenie to można zatem ekstrapolować na paszę. Wnioskodawca wycofał wniosek w odniesieniu do stosowania przedmiotowych substancji w wodzie do pojenia.
(5) Urząd stwierdził ponadto, że w przypadku przedmiotowych substancji zagrożenie z powodu narażenia skóry, oczu i dróg oddechowych jest uznane. Większość z tych substancji sklasyfikowano jako działające drażniąco na drogi oddechowe. W związku z tym należy stosować odpowiednie środki ochronne. Zdaniem Urzędu nie ma potrzeby wprowadzania szczegółowych wymogów dotyczących monitorowania po wprowadzeniu do obrotu. Urząd zweryfikował również sprawozdanie dotyczące metody analizy dodatków paszowych w paszy, przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(6) Ocena przedmiotowych substancji dowodzi, że warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 są spełnione. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie tych substancji, jak określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(7) Wnioskodawca przedstawił Urzędowi proponowane poziomy zastosowania przedmiotowych substancji. Uwzględniwszy tę propozycję, Urząd uznał określone poziomy zastosowania za bezpieczne ("poziomy uwzględnione przez Urząd"). Do celów kontroli urzędowych przeprowadzanych w całym łańcuchu żywnościowym należy przewidzieć pewne wymagania dotyczące etykietowania. W szczególności w przypadkach gdy poziomy zastosowania przekraczają poziomy uwzględnione przez Urząd, należy przewidzieć wymóg, by etykieta premiksów i etykietowanie materiałów paszowych i mieszanek paszowych zawierających przedmiotowe substancje obejmowały określone informacje, w tym odniesienie do poziomów uwzględnionych przez Urząd.
(8) Fakt, że nie jest dopuszczone stosowanie przedmiotowych substancji w wodzie do pojenia, nie wyklucza ich stosowania w mieszankach paszowych podawanych z wodą.
(9) Ponieważ względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmian w warunkach zezwolenia dla przedmiotowych substancji, należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z zezwolenia.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: