Rozporządzenie delegowane 2018/188 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 1394/2014 ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów pelagicznych na wodach południowo-zachodnich

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2018/188
z dnia 21 listopada 2017 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 1394/2014 ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów pelagicznych na wodach południowozachodnich

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 6 i art. 18 ust. 1 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 ma na celu stopniowe wyeliminowanie odrzutów we wszystkich rodzajach unijnych połowów poprzez wprowadzenie obowiązku wyładunku w odniesieniu do połowów gatunków podlegających limitom połowowym.

(2) Art. 15 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 upoważnia Komisję do przyjęcia planów w zakresie odrzutów w drodze aktu delegowanego na okres nie dłuższy niż trzy lata, odnawialny jednokrotnie, na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie w porozumieniu z odpowiednimi komitetami doradczymi.

(3) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 1394/2014 2  ustanowiono plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów pelagicznych w wodach południowozachodnich, w celu ułatwienia realizacji obowiązku wyładunku za pomocą pewnych mechanizmów elastyczności.

(4) Zgodnie z art. 15 ust. 5 lit. c) ppkt (ii) w takim planie w zakresie odrzutów przewidziano między innymi pewne wyłączenia z obowiązku wyładunku wszystkich połowów z powodu nieproporcjonalnych kosztów postępowania w przypadku narzędzi połowowych, dla których niezamierzone połowy dla danego narzędzia połowowego nie stanowią więcej niż pewien ustalony w planie odsetek całkowitego rocznego połowu tym narzędziem (wyłączenia de minimis).

(5) Zgodnie z art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1394/2014 plan w zakresie odrzutów wygasa w dniu 31 grudnia 2017 r.

(6) Belgia, Francja, Niderlandy, Portugalia i Hiszpania mają bezpośredni interes w zarządzaniu rybołówstwem w wodach południowozachodnich. Po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Wód Południowo-Zachodnich i Komitetem Doradczym ds. Zasobów Pelagicznych te państwa członkowskie przedstawiły Komisji w dniu 2 czerwca 2017 r. wspólną rekomendację.

(7) We wspólnej rekomendacji zaproponowano przedłużenie obowiązywania wyłączenia de minimis określonego w planie w zakresie odrzutów zgodnie z następującymi, zaktualizowanymi poziomami odrzutów:

- maksymalnie do 6 % w 2018 r. i 5 % w 2019 i 2020 r. całkowitych rocznych połowów błękitka poławianego w połowach przemysłowych przez trawlery pelagiczne w rejonie ICES VIII,

- maksymalnie do 6 % w 2018 r. i 5 % w 2019 i 2020 r. całkowitych rocznych połowów tuńczyka białego poławianego w połowach dużych gatunków pelagicznych z użyciem tuk pelagicznych w rejonie ICES VIII,

- maksymalnie do 4 % w latach 2018, 2019 i 2020 r. całkowitych rocznych połowów sardeli, makreli i ostroboka, poławianych przez trawlery pelagiczne w rejonie ICES VIII,

- maksymalnie do 4 % w latach 2018, 2019 i 2020 całkowitych rocznych połowów ostroboka, ostroboka peruwiańskiego i makreli oraz 1 % w latach 2018, 2019 i 2020 całkowitych rocznych połowów sardeli złowionej przy użyciu okrężnicy w rejonach ICES VIII, IX, X oraz rejonach CECAF 34.1.1, 34.1.2 i 34.2.0.

(8) W celu uzasadnienia proponowanych wyłączeń de minimis państwa członkowskie dostarczyły dowody dotyczące nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami w odnośnych połowach. Dowody te zostały zweryfikowane przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF), który stwierdził, że wspólne rekomendacje zawierały uzasadnione argumenty dotyczące wzrostu kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami, poparte w niektórych przypadkach jakościową oceną kosztów. W świetle powyższego oraz wobec braku odmiennych informacji naukowych należy przedłużyć wyłączenia de minimis zgodnie z udziałami procentowymi zaproponowanymi we wspólnej rekomendacji i na poziomie nieprzekra- czającym wielkości dozwolonych na podstawie art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.

(9) W art. 2 i 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1394/2014 przewiduje się wyłączenia z uwagi na przeży- walność dotyczące sardeli, ostroboka, ostroboka peruwiańskiego i makreli, złowionych w tradycyjnym łodziowym rybołówstwie przybrzeżnym i w odniesieniu do określonego minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony w przypadku sardeli. W 2014 r. środki te zostały pozytywnie ocenione przez STECF. Komisja uważa, że dowody, na których opierała się ocena, pozostają ważne przez kolejne trzy lata. W związku z tym należy rozszerzyć stosowanie tych środków aż do roku 2020.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 1394/2014.

(11) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na działalność gospodarczą oraz planowanie okresu połowu dla statków unijnych, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu. Ponieważ plan w zakresie odrzutów ustanowiony rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 1394/2014 wygasa z dniem 31 grudnia 2017 r., niniejsze rozporządzenie powinno stosować się od dnia 1 stycznia 2018 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1394/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Wyłączenia de minimis

Na zasadzie odstępstwa od art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 można dokonać odrzutów następujących ilości:

a) maksymalnie do 6 % w 2018 r. i 5 % w 2019 i 2020 r. całkowitych rocznych połowów błękitka poławianego na skalę przemysłową przez trawlery pelagiczne ukierunkowane na połowy błękitka w rejonie ICES VIII przy użyciu włoków pelagicznych (OTM), połączonych z przetwarzaniem tego gatunku na statku w celu wytworzenia bazy do surimi;

b) maksymalnie do 6 % w 2018 r. i 5 % w 2019 i 2020 r. całkowitych rocznych połowów tuńczyka białego poławianego w połowach dużych gatunków pelagicznych ukierunkowanych na tuńczyka białego przy użyciu tuk pelagicznych (PTM) w rejonie ICES VIII;

c) maksymalnie do 4 % w latach 2018, 2019 i 2020 r. całkowitych rocznych połowów sardeli, makreli i ostroboka, poławianych przez trawlery pelagiczne w połowach ukierunkowanych na sardelę, makrelę i ostroboka w rejonie ICES VIII przy użyciu włoków pelagicznych (OTM);

d) maksymalnie do 4 % w latach 2018, 2019 i 2020 całkowitych rocznych połowów ostroboka, ostroboka peruwiańskiego i makreli oraz 1 % w latach 2018, 2019 i 2020 całkowitych rocznych połowów sardeli w połowach ukierunkowanych na ostroboka, ostroboka peruwiańskiego, makrelę i sardelę w rejonach ICES VIII, IX, X oraz rejonach CECAF 34.1.1, 34.1.2 i 34.2.0 przy użyciu okrężnicy (PS).";

2)
w art. 5 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2018 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 listopada 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1394/2014 z dnia 20 października 2014 r. ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów pelagicznych na wodach południowo-zachodnich (Dz.U. L 370 z 30.12.2014, s. 31).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.36.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2018/188 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 1394/2014 ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów pelagicznych na wodach południowo-zachodnich
Data aktu: 21/11/2017
Data ogłoszenia: 09/02/2018
Data wejścia w życie: 01/01/2018, 10/02/2018