a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 ma na celu stopniowe wyeliminowanie odrzutów we wszystkich rodzajach unijnych połowów poprzez wprowadzenie obowiązku wyładunku w odniesieniu do połowów gatunków podlegających limitom połowowym.
(2) Art. 15 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 upoważnia Komisję do przyjęcia planów w zakresie odrzutów w drodze aktu delegowanego na okres nie dłuższy niż trzy lata, odnawialny jednokrotnie, na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie w porozumieniu z odpowiednimi komitetami doradczymi.
(3) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 1394/2014 2 ustanowiono plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów pelagicznych w wodach południowozachodnich, w celu ułatwienia realizacji obowiązku wyładunku za pomocą pewnych mechanizmów elastyczności.
(4) Zgodnie z art. 15 ust. 5 lit. c) ppkt (ii) w takim planie w zakresie odrzutów przewidziano między innymi pewne wyłączenia z obowiązku wyładunku wszystkich połowów z powodu nieproporcjonalnych kosztów postępowania w przypadku narzędzi połowowych, dla których niezamierzone połowy dla danego narzędzia połowowego nie stanowią więcej niż pewien ustalony w planie odsetek całkowitego rocznego połowu tym narzędziem (wyłączenia de minimis).
(5) Zgodnie z art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1394/2014 plan w zakresie odrzutów wygasa w dniu 31 grudnia 2017 r.
(6) Belgia, Francja, Niderlandy, Portugalia i Hiszpania mają bezpośredni interes w zarządzaniu rybołówstwem w wodach południowozachodnich. Po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Wód Południowo-Zachodnich i Komitetem Doradczym ds. Zasobów Pelagicznych te państwa członkowskie przedstawiły Komisji w dniu 2 czerwca 2017 r. wspólną rekomendację.
(7) We wspólnej rekomendacji zaproponowano przedłużenie obowiązywania wyłączenia de minimis określonego w planie w zakresie odrzutów zgodnie z następującymi, zaktualizowanymi poziomami odrzutów:
- maksymalnie do 6 % w 2018 r. i 5 % w 2019 i 2020 r. całkowitych rocznych połowów błękitka poławianego w połowach przemysłowych przez trawlery pelagiczne w rejonie ICES VIII,
- maksymalnie do 6 % w 2018 r. i 5 % w 2019 i 2020 r. całkowitych rocznych połowów tuńczyka białego poławianego w połowach dużych gatunków pelagicznych z użyciem tuk pelagicznych w rejonie ICES VIII,
- maksymalnie do 4 % w latach 2018, 2019 i 2020 r. całkowitych rocznych połowów sardeli, makreli i ostroboka, poławianych przez trawlery pelagiczne w rejonie ICES VIII,
- maksymalnie do 4 % w latach 2018, 2019 i 2020 całkowitych rocznych połowów ostroboka, ostroboka peruwiańskiego i makreli oraz 1 % w latach 2018, 2019 i 2020 całkowitych rocznych połowów sardeli złowionej przy użyciu okrężnicy w rejonach ICES VIII, IX, X oraz rejonach CECAF 34.1.1, 34.1.2 i 34.2.0.
(8) W celu uzasadnienia proponowanych wyłączeń de minimis państwa członkowskie dostarczyły dowody dotyczące nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami w odnośnych połowach. Dowody te zostały zweryfikowane przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF), który stwierdził, że wspólne rekomendacje zawierały uzasadnione argumenty dotyczące wzrostu kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami, poparte w niektórych przypadkach jakościową oceną kosztów. W świetle powyższego oraz wobec braku odmiennych informacji naukowych należy przedłużyć wyłączenia de minimis zgodnie z udziałami procentowymi zaproponowanymi we wspólnej rekomendacji i na poziomie nieprzekra- czającym wielkości dozwolonych na podstawie art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
(9) W art. 2 i 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1394/2014 przewiduje się wyłączenia z uwagi na przeży- walność dotyczące sardeli, ostroboka, ostroboka peruwiańskiego i makreli, złowionych w tradycyjnym łodziowym rybołówstwie przybrzeżnym i w odniesieniu do określonego minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony w przypadku sardeli. W 2014 r. środki te zostały pozytywnie ocenione przez STECF. Komisja uważa, że dowody, na których opierała się ocena, pozostają ważne przez kolejne trzy lata. W związku z tym należy rozszerzyć stosowanie tych środków aż do roku 2020.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 1394/2014.
(11) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na działalność gospodarczą oraz planowanie okresu połowu dla statków unijnych, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu. Ponieważ plan w zakresie odrzutów ustanowiony rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 1394/2014 wygasa z dniem 31 grudnia 2017 r., niniejsze rozporządzenie powinno stosować się od dnia 1 stycznia 2018 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: